hoefsmid/natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: hoefsmid/natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:54

Als je een fijne hoefsmid hebt....waarom daar niet gewoon bij blijven?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:13

NatasjavE schreef:

Fijne of geen fijne smid, ze hebben 1 ding gemeen, ze spijkeren een ijzer onder je paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:20

Festeropre schreef:
NatasjavE schreef:

Fijne of geen fijne smid, ze hebben 1 ding gemeen, ze spijkeren een ijzer onder je paard.

Das is echt onzin. Mijn paarden lopen ook op blote voeten en ik heb een normale (maar wel goede) smid

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:33

Fijn dat hij dan goed is in smeden, maar als je bewust kiest voor blote voeten is er meer in de wereld.
Overigens als een smid bekapt doet hij dat altijd op dezelfde wijze als hij de hoef zou prepareren om er een ijzer onder te plaatsen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:51

Festeropre schreef:
Fijn dat hij dan goed is in smeden, maar als je bewust kiest voor blote voeten is er meer in de wereld.
Overigens als een smid bekapt doet hij dat altijd op dezelfde wijze als hij de hoef zou prepareren om er een ijzer onder te plaatsen.

Wederom onzin.

Een goede smid kijkt naar hoe het paard staat en loopt en zet hem gewoon neer zoals dat het beste is voor het paard. Of er nu een ijzer onder zou moeten of niet. Een goede smid past ook niet de voet aan het ijzer aan maar past het ijzer aan aan het paard.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:59

Als dat jouw opvatting is over een goede smid dan betwijfel ik of TS deze wel heeft.
Ik ken ze niet namelijk.
Overigens hoe passend een ijzer ook word gemaakt op de voet, het is en blijft een ijzer

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:50

Festeropre schreef:
Als dat jouw opvatting is over een goede smid dan betwijfel ik of TS deze wel heeft.
Ik ken ze niet namelijk.

Ken jij de smid van TS dan?

En ik ken heel veel goede hoefsmeden. Bij ons op stal zo al 3.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:59

NatasjavE schreef:
Festeropre schreef:
Ik ken ze niet namelijk.

Ken jij de smid van TS dan?

En ik ken heel veel goede hoefsmeden. Bij ons op stal zo al 3.

Nee net zo goed als jij die niet kent?
En bij ons op stal zo al 3 slechte.
Heb afgelopen week bij een paard hoefbeenverkalking geconstateerd.
Paard was kreupel en had enorm veel pijn.
Je zag het kraakbeen boven de kroonranden zitten en het was zelfs voelbaar.
Na foto’s werd dit bevestigd.
Ze heeft een smid die heel hoog aangeschreven staat maar hij heeft dus wel dit enorme probleem over het hoofd gezien, terwijl hij er toch regelmatig boven hangt...
Ik als “leek” vraag mij dan af dat ik dit zie en hij als “vakman” niet...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:16

Nee ik ken de smid van TS ook niet. Maar ze geeft zelf aan dat het een fijne smid is. Zonder meer informatie kan ik niet oordelen dat het niet zo is.

Er zijn uiteraard ookhoefsmeden die niet goed zijn. En als de problemen zo erg waren als jij in je voorbeeld schetst dan is het raar dat deze smid dat niet gezien heeft. Maar ook bij de eigenaar had dan eerder een lampje moeten gaan branden. Want dan was hij al eerder stijf en stram.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:21

NatasjavE schreef:
Nee ik ken de smid van TS ook niet. Maar ze geeft zelf aan dat het een fijne smid is. Zonder meer informatie kan ik niet oordelen dat het niet zo is.

Er zijn uiteraard ookhoefsmeden die niet goed zijn. En als de problemen zo erg waren als jij in je voorbeeld schetst dan is het raar dat deze smid dat niet gezien heeft. Maar ook bij de eigenaar had dan eerder een lampje moeten gaan branden. Want dan was hij al eerder stijf en stram.

Dat zegt ze, maar het feit dat ze nieuwsgierig is naar natuurlijk bekappen zegt ook al wat.
Dat zijn nl steeds meer mensen.
Dat is alleen maar een goede ontwikkeling.
Bij het paard is enkele jaren terug Lyme geconstateerd, die mensen hebben alle tijd gedacht dat het paard daar stijf door liep.
Zal je nog sterker vertellen, achteraf bleek dat foto’s van destijds al tekenen gaven van verkalking.
Geen DA die het er destijds over heeft gehad.
Dat bedoel ik te zeggen dat je als eigenaar afhankelijk bent van de autoriteiten, die het dus zouden moeten weten en ook vaak grote fouten maken.
Dat is het mooie van het opdoen van eigen kennis.
De man waar ik op cursus ben geweest haalt al sinds begin jaren 80 voeten uit elkaar, gewoon omdat hij nieuwsgierig is.
Heel leguber met een cirkelzaag, hij wil elk hoekje van de hoef kennen.
Na ruin 30 jaar hoeven ontleden heeft die man zoveel kennis, ook al draagt hij geen titel.
Ik denk dat er maar weinig smeden zijn met zoveel natuurlijke interesse dat ze dit ook doen.
En als ze het ooit gedaan hebben zouden ze noot geen smid geworden zijn want dan zullen ze hebben geleerd dat een ijzer geen goed doet