Wat regelen als je paard naar de slacht gaat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Re: Wat regelen als je paard naar de slacht gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:02

aha oke, fijn dat ze nu lekker nog even kan genieten buiten en verwent kan worden.
veel sterkte!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:10

Deed ik ook op de laatste dag met nog 2uur te gaan. Nog lekker veel lekkers geven, liters slobber, kilo's appels, wortels, snoepjes.. :+ het maakte toch allemaal niks meer uit. Mn pony wist niet wat m overkwam. Hij was altijd gek van eten.
Geniet nog even van elkaar de komende week. Sterkte xx

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:11

Ik heb mijn paard er in 2012 ook heen gebracht, super fijne mensen daar. Ik heb hem afgegeven, wou er niet bij zijn. Na het schot hebben ze de deur weer geopend zodat ik op een afstandje kon zien dat het gebeurd was. Het is heel erg goed geregeld daar en ze zijn er ook voor je als je dat nodig hebt.

Voor mij is het ongeveer 1,5 uur met de trailer, maar dat is het waard (mits het paard de rit aan kan natuurlijk). Mijn huidige paard zou ik er ook weer heen brengen mocht dat nodig zijn, maar ik hoop dat dat nog 20 jaar gaat duren :) .

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:24

Silly1972 schreef:
Mijn paard is ook door Jan geschoten, maar dan niet op de slachterij, maar bij de dierenarts omdat hij niet geschikt was voor consumptie.
Ging allemaal erg snel en vriendelijk.
Als het dan toch moet, dan maar zo.
Inslapen vond ik een lijdensweg (althans voor mijn eerste paard dan, meningen zijn natuurlijk verdeeld)

Mag ik vragen waarom inslapen een lijdensweg is?
Paard valt in slaap en merkt niks. Een kogel of staaf door het hoofd lijkt meteen stuk luguberder?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:27

Gadverdamme... :\ Het is een beetje off topic maar dat slachten/schieten lijkt me juist zo naar en eng. Helemaal het idee dat mijn paard gewoon opgegeten wordt. Inslapen en cremeren lijkt me fijner. Paard kan dan ook in je armen sterven, met geruststelling, liefde, zonder er iets van te merken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:32

Phoya schreef:
Gadverdamme... :\ Het is een beetje off topic maar dat slachten/schieten lijkt me juist zo naar en eng. Helemaal het idee dat mijn paard gewoon opgegeten wordt. Inslapen en cremeren lijkt me fijner. Paard kan dan ook in je armen sterven, met geruststelling, liefde, zonder er iets van te merken.

inslapen is ook niet heilig, daarbij gaat het ook wel eens mis zoals dat het paard vecht tegen de narcose en het vallen van een paard is ook niet altijd even prettig.

Ook wil het schieten van een paard niet automatisch zeggen dat het opgegeten wordt, daar kies je voor en soms heb je geen keuze. Als het dier bepaalde medicijnen heeft gehad is het niet geschikt voor consumptie en wordt het niet opgegeten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:35

Phoya schreef:

Phoya, dieseltje, ik denk niet dat dit topic het juiste is om hierover in discussie te gaan. Een discussietopic hierover kan je opstarten als je dat wil (er was er al eens eentje maar dat is al wat ouder), maar dit topic gaat over iemand die voor zichzelf de keuze gemaakt heeft. En dat het geen gemakkelijke keuze is, daar zijn we het denk ik allemaal over eens. Maak het dus de TS niet nog moeilijker dan het al is.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:35

Phoya schreef:

Van slachten merkt een paard ook niks. Beide opties zijn goed, een sterke afkeur zit tussen je oren of gaat over je eigen voorkeur/sentiment. Paard is meteen weg en krijgt er niks van mee.

Excuses; offtopic.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:41

soesita schreef:
Phoya schreef:

Phoya, dieseltje, ik denk niet dat dit topic het juiste is om hierover in discussie te gaan. Een discussietopic hierover kan je opstarten als je dat wil (er was er al eens eentje maar dat is al wat ouder), maar dit topic gaat over iemand die voor zichzelf de keuze gemaakt heeft. En dat het geen gemakkelijke keuze is, daar zijn we het denk ik allemaal over eens. Maak het dus de TS niet nog moeilijker dan het al is.

ik ga geen discussie aan, ik geef antwoord op haar vertwijfeling...
Ik heb netjes TS heel veel sterkte gewenst en heb zelf totaal geen voorkeur (ook niet aangegeven) wat betreft schieten of inslapen. Het is ieder zijn eigen keuze hoe hiermee om te gaan en waar men zich het prettigst bij voelt.

en weer on-topic

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:47

Mooie stap die je gemaakt heb TS, of het je ding is of niet je moet altijd je hart volgen en doen wat jezelf de beste oplossing vind. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen.

Willen jullie wel zorgen dat de discussie over wel of niet schieten of ethaniseren hier niet opgelaait wordt. Hier lopen op bokt al een heleboel informatieve topics over. Voor de TS is het ook niet fijn om zo'n discussie in dit topic te krijgen. En dit is daarnaast ook niet haar vraag :)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:26

Oké, sorry.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:02

Heel veel sterkte, dappere keuze hebben jullie gemaakt.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 12:34

Vrijdag is het zover. Pony is opeens heel oud geworden. Erg ingevallen en heel timide. Denk dat we er goed aan doen. Twijfel toch of ik nog zal bellen of ze kan worden opgehaald.. dit omdat we het heel moeilijk vinden om haar er zelf heen te brengen. Bedankt voor jullie lieve woorden

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:48

Mag ik je daarin een tip geven? Ik ben jaren geleden niet bij het inslapen van mijn veulen geweest omdat ik dat te moeilijk vond.

Achteraf denk ik: Had ik mezelf maar een schop onder de kont gegeven toen. Ja, het is supermoeilijk, maar voor je eigen gevoel denk ik fijner en beter te verwerken achteraf als je het zelf afsluit.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 12:58

Lief dat je meedenkt. Nou wil ik sowieso niet bij het moment zijn dat ze word geschoten dus zou dan alleen achteraf zijn. Puur omdat die klap niet is wat ik me wil herinneren. Wat dat betreft gaat het euthanaseren meestal wat vrediger. Het blijft allemaal lastig..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:23

Phoya schreef:

Voor sommige paarden niet.
De mijne ging het inslapen heel mooi, rustig en vredig, maar dat hoeft niet.

Een vriendin van mij had een paard die sowieso heel raar reageerde op verdovingen en narcoses, paard ging vreemd doen en blind in paniek springen, laten vallen en overal tegenaan killen en om kletteren. Ook bij lichte verdovingen. Toen het beestje ingeslapen moest worden ook gekozen i.o. met de veearts voor slachten, toevallig ook bij Jan op aanraden van de VA. En dat is heel erg netjes en paardvriendelijk gegaan. Merrie heeft ook geen stress gehad, zijn er zelf bij geweest.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:38

Phoya schreef:
Silly1972 schreef:
Mijn paard is ook door Jan geschoten, maar dan niet op de slachterij, maar bij de dierenarts omdat hij niet geschikt was voor consumptie.
Ging allemaal erg snel en vriendelijk.
Als het dan toch moet, dan maar zo.
Inslapen vond ik een lijdensweg (althans voor mijn eerste paard dan, meningen zijn natuurlijk verdeeld)

Mag ik vragen waarom inslapen een lijdensweg is?
Paard valt in slaap en merkt niks. Een kogel of staaf door het hoofd lijkt meteen stuk luguberder?

Het enige wat ik erover kan zeggen dat je dat alleen kan begrijpen als je zelf ooit is erbij bent geweest(zoals ik)
heb er nog steeds een trauma van...........

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:46

hoeft ook niet altijd hoor, mijn merrie is in 2009 ingeslapen op de kliniek en mijn ruin een aantal weken terug thuis en beide ging het echt heel netjes...
Maar dat is nooit een garantie. Merrie wist ik wel van tevoren, zij was oud en was er zelf klaar mee.
Voor Uni was ik wel bang, omdat het zo'n vechter van zichzelf was en nog vrij jong. Maar gelukkig ging dat allemaal mooi en vredig... hij stond zelfs nog hooi te kauwen toen die uiteindelijk ging liggen.

Maar inderdaad heb het ook meegemaakt bij 2 paarden van kenissen, wat wel ellende, vechten, opstaan en omvallen was :(:)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:47

Oh dat is wel heel naar Shilady :\
Ik heb het nog nooit meegemaakt inderdaad dus weet niet hoe het is voor paard en baasje.
Ik verneem van meerdere mensen dat slachten ook humaan is en soms zelfs beter.
Dus ik stel mijn mening enigszins bij.
Kan ook heel goed dat het per situatie verschilt wat het beste is.

Excuses voor de mensen wie ik tegen de haren in heb gestreken met mijn nieuwsgierige vragen.
Had daar beter een apart topic voor kunnen openen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:50

c_alsemgeest schreef:
Phoya schreef:

Voor sommige paarden niet.
De mijne ging het inslapen heel mooi, rustig en vredig, maar dat hoeft niet.

Een vriendin van mij had een paard die sowieso heel raar reageerde op verdovingen en narcoses, paard ging vreemd doen en blind in paniek springen, laten vallen en overal tegenaan killen en om kletteren. Ook bij lichte verdovingen. Toen het beestje ingeslapen moest worden ook gekozen i.o. met de veearts voor slachten, toevallig ook bij Jan op aanraden van de VA. En dat is heel erg netjes en paardvriendelijk gegaan. Merrie heeft ook geen stress gehad, zijn er zelf bij geweest.

Ik begrijp wat je bedoelt. Dat is natuurlijk voor paard en baasje heel naar als het zo loopt als bij het paard van je vriendin. Wel fijn dat het bij jou in ieder geval goed gegaan is.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:52

Kodaloverrr schreef:
Vrijdag is het zover. Pony is opeens heel oud geworden. Erg ingevallen en heel timide. Denk dat we er goed aan doen. Twijfel toch of ik nog zal bellen of ze kan worden opgehaald.. dit omdat we het heel moeilijk vinden om haar er zelf heen te brengen. Bedankt voor jullie lieve woorden

Veel sterkte TS en excuses voor de nieuwsgierige vragen. Was niet mijn bedoeling om het moeilijker te maken voor je. Nu ik meer weet over deze situaties vind ik dat je een moedige keuze hebt gemaakt.
:(:)

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:56

Phoya schreef:
Kodaloverrr schreef:

Veel sterkte TS en excuses voor de nieuwsgierige vragen. Was niet mijn bedoeling om het moeilijker te maken voor je. Nu ik meer weet over deze situaties vind ik dat je een moedige keuze hebt gemaakt.
:(:)

Geen probleem. Pony heeft longproblemen, eczeem, mok, schuurt zich tot bloedend toe, peesblessure en heeft ook veel ontstekingen. Het meeste was lange tijd onder controle maar sinds een week is het niet meer de pony die we kennen. Het voelt als het beste besluit dat we kunnen nemen.

Het was zo moeilijk om de anders zo vrolijke en hyperactieve pony nu zo timide te zien staan. Der ogen zijn dof en stralen geen levenslust meer uit.

Klinkt heel stom maar door haar zo te zien weet je het wel zeker dat dit het beste is. Het beessie staat echt in het paradijs voor paarden nu. Als ze niet meer gelukkig word van haar vriendjes, de ruimte die ze heeft en alles eromheen... Tja is het dan nog wijs om te blijven rekken (hoe moeilijk het ook is)

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:27

Jeetje TS, ik heb geen tips voor je maar wil wel even zeggen dat het een hele moeilijke beslissing is, maar wel heel eerlijk naar de pony toe. Veel sterkte! :(:)

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 17:31

Incroyable schreef:
Jeetje TS, ik heb geen tips voor je maar wil wel even zeggen dat het een hele moeilijke beslissing is, maar wel heel eerlijk naar de pony toe. Veel sterkte! :(:)

Dankje. Mij is altijd geleerd: 'Houden van is ook loslaten.'
Alles wat ik wil is eerlijk zijn naar de pony toe, dat verdiend ze. Nu is het 'makkelijker' omdat het mijn moeders pony is. Die ik wel veel zie maar niet echt een band mee heb. Maar pfff ik hoop dat ik later bij m'n eigen paardje ook zo kan denken.. ik geef mijn paard in ieder geval nog een extra knuffel als ik bij der ben. Want het grijpt je toch aan zo dichtbij..

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:15

Kodaloverrr schreef:
Geen probleem. Pony heeft longproblemen, eczeem, mok, schuurt zich tot bloedend toe, peesblessure en heeft ook veel ontstekingen. Het meeste was lange tijd onder controle maar sinds een week is het niet meer de pony die we kennen. Het voelt als het beste besluit dat we kunnen nemen.

Het was zo moeilijk om de anders zo vrolijke en hyperactieve pony nu zo timide te zien staan. Der ogen zijn dof en stralen geen levenslust meer uit.

Klinkt heel stom maar door haar zo te zien weet je het wel zeker dat dit het beste is. Het beessie staat echt in het paradijs voor paarden nu. Als ze niet meer gelukkig word van haar vriendjes, de ruimte die ze heeft en alles eromheen... Tja is het dan nog wijs om te blijven rekken (hoe moeilijk het ook is)

Ik snap je helemaal. Wat rot voor jullie allebei.