Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:40

Ik snap het probleem niet, je hebt al kunnen lezen wat die inruilgarantie inhoudt. Je hebt dus 2 keuzes, paard houden of paard inruilen, zo simpel is het.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:52

Volgens mij kan inruilen zelfs niet als ik het goed lees en begrijp

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:00

Sneu voor het paard vooral... Je hebt idd niet veel mogelijkheden: ofwel die oude Haflinger nemen, ofwel paard houden en ergens laten africhten en corrigeren, ik denk dan aan mensen volgens de methode Emiel Voest, Annemarie Van der Toorn... werken.

Maar de beste optie voor zo'n jonkie lijkt me om die gewoon in een kudde van diverse leeftijden te gooien, 24/7 weidegang, nog een jaartje lagen uitgroeien, en daarna helemaal vanaf nul herbeginnen, tegen die tijd is je zwangerschap dan ook achter de rug. Kan gewoon wat jeugdige brutaliteit zijn, of het winterweer. Mijn hengst stond vorige week ook op en neer te steigeren in zijn box toen ik zijn hoeven wou uitkrabben. Ik was mooi niet onder de indruk, dus hij kalmeerde snel, en kon toen netjes uitkrabben en zijn rotstraal behandelen, zelfs zonder halster om.

En een paard dat aanvalt, sorry, maar die MOET je een tik verkopen, of op zijn minst verjagen met je zweep of touw, zelfs als het paard er een goede reden voor heeft. Want nu werk je dat gedrag in de hand, en maak je hem nog gevaarlijker naar jullie en eventueel andere eigenaars. En dan verschijnt hier binnenkort weer van iemand een topic: "Agressief paard, laten inslapen of niet?". Laat het zover niet komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:04

Ik denk dat jij je zeer zeker kunt beroepen op de omruilgarantie. In de voorwaarden staat namelijk:
4 A D.m.v. het tekenen van het koopcontract bent u verzekerd van het feit dat u inruilgarantie krijgt, tot een half jaar na aankoop.Teruggave van geld is niet mogelijk! Aangezien wij wekelijks veel aanvoer van nieuwe paarden en pony's hebben, moet er, juist over een langere periode genomen, zeker het paard van uw dromen tussen zitten, zodat wij de inruilgarantie ook daadwerkelijk kunnen geven. U heeft dus alle tijd om het paard in uw eigen gekozen omgeving zo goed mogelijk te leren kennen en u kunt kijken of het klikt tussen u en het paard of de pony.

9 Stal Doorstap biedt een koper alle mogelijkheid om zich voldoende te vergewissen van het gedrag,stalgedrag en rijniveau/gedrag van het aan te kopen paard(en), de pony ('s). Wanneer de koper als leek de aankoop wenst te gaan doen zal hij zich laten vergezellen door een ter zake deskundige, zo niet kan hij zich nadien niet beroepen op het feit als leek het paard, de pony te hebben aangekocht. Koper gaat d.m.v. het aankopen van het paard(en), de pony ('s) akkoord met het gedrag, stalgedrag en rijniveau zoals deze zijn. Koper aanvaardt dat dit gedrag, stalgedrag en rijniveau kunnen veranderen zowel in positieve als in negatieve zin. Paarden en pony's zijn gewoontedieren en hebben minimaal 4 weken nodig om te wennen op de nieuwe locatie

Jij hebt je Tinker inmiddels zo'n 9 weken volgens mij? Er staat natuurlijk wel dat je akkoord gaat met het gedrag, stalgedrag en rijniveau zoals deze zijn en dat je aanvaard dat dit gedrag kan veranderen zowel positief als negatief.
Maar in het bovenstaande stukje staat dat je omruilgarantie hebt van een half jaar zodat je de tijd hebt om elkaar te leren kennen en te kijken of je een klik hebt met het paard.

Mij lijkt dat jij gewoon je paard kunt omruilen met als reden dat je er geen klik mee hebt. Je paard is verder niet geblesseerd lijkt me? Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je kunt kijken voor een nieuwe pony die dezelfde waarde heeft als wat je nu voor je tinker betaald hebt.
Er staat enkel iets over geld bijleggen als het paard een blessure opgelopen heeft in de tijd dat het bij de koper heeft gestaan.

Heb je haar al laten weten dat jullie geen klik hebben en jij je dus wilt herroepen op de omruilgarantie? Je hebt immers je paard ruim de tijd gegeven om te wennen en het klikt gewoon niet. Ik zou niet eens te diep ingaan op het gedrag, maar het puur spelen op geen klik.

Verder geven ze in de voorwaarden aan dat ze veel wisseling hebben van paarden dus dat je bij het omruilen altijd wel wat keuze hebt. Dan lijkt het me niet dat ze jou enkel mogen aanbieden de tinker te ruilen voor een oudere haflinger.
Heb je op hun site eventueel al een paard gezien dat jou iets lijkt?

Als zij hier iedere keer omheen praat dan kun je er voor kiezen dit te laten weten via een aangetekende brief. Mocht het zo ver komen dat je het aan wilt gaan vechten dan staat de datum vast waarop je jij herroept op de omruilgarantie.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-01-17 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:07

Juridisch gezien mag bij een gebrek geen geld teruggeven niet. Wat dat betreft zijn haar regels waardeloos.
Maar bewijzen dat het paard zijn gedrag al zo was voor aankoop zal niet mee vallen. Daar zit vermoed ik het grootste punt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:11

bruintje123 schreef:
Juridisch gezien mag bij een gebrek geen geld teruggeven niet. Wat dat betreft zijn haar regels waardeloos.
Maar bewijzen dat het paard zijn gedrag al zo was voor aankoop zal niet mee vallen. Daar zit vermoed ik het grootste punt.

Dat vraag ik me inderdaad af of haar voorwaarden wel rechtsgeldig zijn!? Maar het wordt een moeilijk punt om te bewijzen dat het paard in negatieve zin verandert is, ook al hoor je dat als koper volgens haar voorwaarden te aanvaarden.

Daarom zou ik het proberen te spelen op geen klik. Volgens haar voorwaarden heb je het recht je paard om te ruilen binnen 6 maanden als de klik er niet is. Daarnaast geven ze aan veel wisseling van paarden te hebben zodat er altijd wel een paard naar je zin tussen zit.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:20

even buiten de stal om, elk jong paard kan ik een moeilijke fase komen ( uitproberen), als je er zelf dan niet consequent op reageerd kan je in no time een ander paard hebben, iets wat vaak gebeurd met jonge paarden kopen. Hier ook een braaf paard maar bij een angstige ruiter of als je niet consequent bent zal dit ook een *gevaarlijk* paard worden. Nu zeg ik niet dat dit het geval is bij ts maar het gebeurd nou eenmaal vaak. Het paard was bij aankoop braaf, ik denk dat het een lastige zaak gaat worden. Misschien verstandig een proffesioneel iemand er bij te halen en kijken waaraan het ligt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:21

Doorstap leest hier ook mee. Als je je negatief uit over deze stal krijg je binnen enkele weken een pb'tje. Ik heb er wijselijk maar niet op gereageerd.

Snap ergens niet dat als je Melanie zo goed kent dat je daar alsnog een paard koopt maargoed.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:22

bof jij dan even dat je niet hoeft te bewijzen dat het gedrag er al zat op het moment van leveren.
Jij moet inzichtelijk maken wat het paard mankeert en dat dat niet aan jou, maar aan het paard ligt en ook niet binnen een redelijke termijn over gaat (en dus dat het paard niet geschikt is om als rijpaard te dienen). Als het gebrek vast staat en je hebt van iemand gekocht die van de verkoop van paarden zijn bedrijf maakt (zoals in jouw geval), dan wordt vermoed dat het gebrek er al zit, zolang het zich binnen zes maanden na de verkoop openbaart. Dat is bij jou het geval.
De verkoopster zal dus moeten bewijzen (twijfel zaaien is niet voldoende) dat het paard toen nog wel geschikt was (en het gebrek dus in de periode bij jou is ontstaan). Dat klinkt niet gezellig, maar voorlopig is die 'vriendin' van jou ook wel behoorlijk wat 'friend-credit' aan het verspelen. Als zij nou werkelijk in eerlijkheid een paard aan een vriendin/kennis verkocht en die kon er niet mee overweg, dan zou ze zich toch inspannen een oplossing te vinden, ongeacht de vernietigbare regels die ze op haar website heeft staan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:39

Ladygiroc schreef:
Doorstap leest hier ook mee. Als je je negatief uit over deze stal krijg je binnen enkele weken een pb'tje. Ik heb er wijselijk maar niet op gereageerd.

Snap ergens niet dat als je Melanie zo goed kent dat je daar alsnog een paard koopt maargoed.

Dat is nog eens fijn als ze meelezen. Dan hoop ik dat ze antwoord kunnen geven op de vraag waarom dit paard niet omgeruild kan worden, omdat de koper er geen klik mee heeft?
En ik neem aan dat ze ter waarde van het aankoopbedrag dan een nieuw paard kan kopen bij stal doorstap?

Ik zag een 20 jarige haflinger staan. Ik mag toch hopen dat dit niet de pony was waartegen je je tinker mocht ruilen? Het lijkt mij dat je de keuze hebt tussen alles wat en bij staat en dat je op goedkopere paarden geen geld terug krijgt en dat je bij duurdere het verschil bijbetaald?

Ik vind de voorwaarden vrij onduidelijk en incompleet omtrent de omruilgarantie. Ik ben benieuwd hoe sterk je staat als je dit juridisch aanvecht?

Van wie krijg je dan een PBtje Ladygiroc? Van stal Doorstap zelf? Laat ze maar PBen hoor. Het is niet voor niets dat er zo vaak negatieve berichten over te lezen zijn lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen eigen ervaring verwijderd

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:50

Maar floortje hoe moet ze inzichtelijk maken dat het niet aan ts ligt.
Als ik hier de berichten lees van ik ben zwanger en durf nu niet door te pakken. Dan krijg je bijna elk jong paard in een draak veranderd.

Ik weet dat het jou beroep is.
Maar toch begrijp ik niet hoe ze dat moet doen.
Mij lijkt dit hele topic al tegen ts spreken.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:56

Nogmaals stal doorstap heeft hier geen schuld aan.
Ik vind het jammer dat het zo geïnterpreteerd word.
Als hij daar daadwerkelijk braaf is kan ze niet gaan liegen dat het niet zo is.
En als de vorige eigenaar hem met een oneerlijk smoes deze naar Melanie heeft gebracht bv hij is te klein gebleven of ik wil de sport in IPV recreatie moet je dat ook maar aannemen.
Jammer dat er verkeerd gelezen word.
Want ik geef Melanie niet de schuld.
Hoe andere er ook over denken ik denk er niet zo over.
Alleen mijn vraag is wie heeft er ervaring met inruil IPV van hoe of wat ik moet doen.
Het probleem ligt niet bij de stal het enige wat is is dat hij daar vrij kort stond en met een andere reden.
Bij mij is het mijn enige paard waar ik een band mee had willen maken. Dus ja ik ben dag en nacht met hem bezig. Probeer het zo goed mogelijk en paardvriendelijk te doen.
Het verschil met op zo een stal die bouwen geen band op.
Nee paardje word gepakt borstel er over rijden en terug gezet.
Als je zo met hem omgaat zou dat miss verschil maken.
Maar ik ben zo niet. Ik zit elke dag bij mijn paard van wandelen tot rijden van observeren tot pret van grondwerk tot kunstjes en van rennen door de wei tot languit liggen slapen.
Ik bekijk elk poepje wat er ligt en kijk op de grond of er geen onkruid groeit.
Dus ik vind dat ook ik het beste met de paardjes voor heb.
Beide partijen hebben geen schuld Melanie heeft verteld wat ze moest vertellen en wat ze wist.
Het gedrag kom tot uiting naar gelang hij gewend is.
En als dit bij mij niet past dus we hebben geen klik beroep ik me op het inruilgarantie.
Wil alleen weten hoe en wat...

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:02

Bruintje

Het feit dat ik zwanger ben speelt mee maar de hoofdzaak is dat ik niet de persoon ben om het paard te breken of het gedrag er uit kan halen.
Ik ben daar niet tegen opgewassen.
Het feit dat ik dan geen jong paard had moeten kopen klinkt bij mij dat alle jonge paarden dit gedrag vertonen.
Dat gaat er bij mij niet in.
Dit kan elk paard zijn ongeacht zijn leeftijd.
Ik ken genoeg jonkies zo braaf en ik ken ook oudere paarden die niet te naderen zijn dus slaat imo nergens op.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:10

Tuurlijk zou het abnormaal zijn als elk jong paard dit gedrag zou vertonen, m.i wordt geen paard slecht geboren op misschien heel uitzonderlijke gevallen na. Hier moet meer aan de hand zijn..t paard heeft schijnbaar een manier gevonden om mensen te weren en met suc6..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:11

Paard zal wel merken dat ts zwanger is ook.. dikke kans dat ie na je zwangerschap beter handelbaar is.

De pb krijg je van hun zelf Delphi. Ik heb er niet op gereageerd, ik ken hun manier van handelen dus vond het niet waard om te reageren. Misschien krijg ik straks weer een nieuwe *\%/*

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:11

FloortjeM heeft je het meest betrouwbare juridische advies gegeven in dit topic, het is aan jou of je hier wat mee doet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:18

Ja maar je geeft zelf aan dat Melanie niet mee wilt werken aan de omruilgarantie omdat de gedrag verandering bij jou begonnen is. Ik vind het erg vreemd dat je als koper maar moet aanvaarden dat een paard ineens in negatieve zin kan veranderen van gedrag, maar dat ze dan moeilijk doen over de omruilgarantie omdat de pony zich bij jou anders is gaan gedragen?
Tevens geef je aan dat je haar enkel mocht ruilen tegen een oude haflinger. Dat lijkt mij geen faire ruil. En helemaal niet aangezien er in hun voorwaarden staat dat ze veel wisseling hebben van paarden zodat er altijd wel één is die bij je past.

Natuurlijk kan de oorsprong van het veranderde gedrag liggen bij al het geheen en weer voor het paard bij stal Doorstap kwam. Maar dit gaat over de omruilgarantie. Als je haar goed kent en je bent positief over haar en je vind dat zij geen schuld heeft, dan ga je toch gelijk in gesprek met haar om tot een oplossing te komen in plaats van dit topic te openen? Niet aanvallend bedoeld richting jou, maar het feit dat je dit topic opent lijkt mij dat je voelt dat er iets niet pluis is of dat je bedondert wordt door de verkoper?

Ik ben benieuwd Ladygiroc, laat maar komen :P . Al zou ik het netter vinden als ze in een dergelijk topic dan één en ander ophelderen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-01-17 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:19

Natuurlijk doet niet elk jong paard dit. Dat schrijf ik ook niet.
Maar dat zijn wel eerder de paarden die eens grenzen gaan bekijken.
En die grens durf jij nu niet goed aan te geven. En ja dat zul je nu dus ook eerder bij een ander/ouder paard hebben dan normaal.

Maar waarom schrijf je niet naar de stal dat je betreft prijs een gelijkwaardig paard terug Wilt. Dan weet je of ze moeilijk doen met ruilen.
Kun je vandaaruit nog kijken wat je verder gaat doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:31

Ik snap er niks meer van. Wat wil je nou eigenlijk TS? Het enige wat je hier doet is dingen goedpraten. Het is nou eenmaal zo dat die stal verantwoordelijk is voor wat ze verkopen, dat hoort er nou eenmaal bij. Wil je in dieren handelen, moet je er ook voor zorgen dat je desbetreffend dier goed kent.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:41

TS, de omruilgarantie en dergelijke zoals op de site omschreven kloppen wettelijk gezien al niet. Dus daar zou ik niet teveel van aantrekken.

Aangetekende brief sturen en aangeven dat je gebruik maakt van de inruilgarantie of je geld terug wil (ook dat is wettelijk gewoon mogelijk)

Verder wil ik toch ook meegeven dat je er met geen een paard gaat komen met alleen maar lief en aardig zijn.
Ik heb hier zo'n doodmakke, maar die ging uiteindelijk bij zijn verzorgster ook misbruik maken van haar goedheid. Hij vertoonde absoluut niet het gedrag wat jij omschrijft, maar heel subtiel en uiteindelijk ging hij gewoon totaal zijn eigen gang. Een paard zoekt een leider waar hij op kan bouwen. Daarnaast kun je ook hele goede vrienden zijn. :)

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:45

Ik vraag me alleen af of er eerlijk naar waarde geruild is.
Dit is niet de bedoeling dat er iemand de schuld krijgt.
En het probleem is niet bij mij ontstaan.
En beetje kennis snapt dat een paard niet door liefde kan verpesten.
Tenminste niet door aan te vallen.
Eerder een vervelend paard of geen respect maar zo ver ben ik niet eens gekomen.
Hij was al wat zuur maar dat is niet echt een probleem ken wel met zure paarden maar die zijn wel te handelen.

Natuurlijk heb ik contact gehad met haar en zij zegt ik begrijp er niets van.
Dat kan ik NL ook niet.
Maar het feit is er wel.
En zoals al eerder gezegd is er staat duidelijk dat een paard minstens vier weken de tijd nodig heeft om te wennen daarom heeft ze zes maanden inruilgarantie indien er geen klik is.
Maar ik vind dan wel een eerlijke ruil.
IPV gelijk te roepen dat er nog een oude haflinger staat.
Ik heb wel degelijk veel betaald voor het paard.
Ze zei bel maar terug wanneer je iets zie staan.
Maar de vraag was bij wie is dit eerder in over komen en wat is jullie ervaring.
Het kan toch gewoon zo zijn dat er geen klik is of dat ik te zacht ben voor zijn karakter ongeacht wat of waar hij vandaan komt.
Het enige is dat ik het een en ander achterhaald heb wat eigenlijk nu ik de reacties lees niet van toepassing is.
Ik heb geen klik en hij niet met mij dus hoe is het bij andere verlopen in de proefperiode?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:46

Je hebt een 3,5 jarige gekocht, die wsl volop aan het puberen is. Een tik uitdelen vind je echter zielig, en nu, na een maand, krijgt het dier praatjes.

Nee sorry, ik zou als verkoper ook vinden dat dit je eigen schuld is. :o

Je kan een paard juist heel goed verpesten door alleen maar lief te zijn ts. Dat is nou 9 vd 10 keer juist het probleem.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:54

Gek van Fleur.

Snap wat je bedoel hoor maar het is echt niet zo dat ik mijn paarden verpest met snoepjes of met alleen lief zijn.
Ik ben heel consequent wat vandaag niet mag mag morgen ook niet.
Al mijn paarden staan er rustig bij er geld bij ons op stal geen lekkers geven. Niemand schooit bij ons en op elk paard kan je een klein kind zetten zelfs een klein kind uit en naar de wei brengen.
Ze zijn wel opgevoed. Ook dat ging niet zonder slag of stoot maar dit is echt heel anders.
Ik heb al dertig jaar paarden ook wat probleem paarden gehad niet altijd alles op kunnen lossen vanwege geen kennis van het probleem.
Ik ben ook niet bang om dat toe te geven hoor ik bedoel we zijn niet allemaal patt parelli.
Maar ik was op zoek naar een braaf paard en niet naar een paard wat ik weg moet brengen om het er uit te krijgen op welke manier dan ook.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:56

Dan begrijpen we elkaar. Ik kan mij best voorstellen dat je andere prioriteiten nu hebt, maar was even bang dat je een paardenfluistaar was. :D

Maar je zoekt hier naar iets dat je denk niet gaat vinden. :) Het gaat er niet om wat anderen doen, want elke situatie is anders. Het enige wat je hebt zijn jullie afspraken en je wettelijke mogelijkheden.

Dus de beste tip imo: stuur een aangetekende brief (bewijs dat je binnen termijn zit)en geef gewoon kort en zakelijk aan dat je gebruik wenst te maken van de inruiltermijn.
Mocht daar geen gehoor aan worden gegeven ga je door met juridische stappen.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:57

Gypsy.

Dus slaan is volgens jou de oplossing?
Dan geef ik toe ik ben niet net als jij ik begin daar niet aan.
En ik heb het paard niet verpest hij heeft te veel in korte tijd mee gemaakt waardoor hij dit gedrag vertoont.
En als jij een paard met maar mijn idee een trauma nog een keer wil gaan slaan grote meid ben je.
Zo zit ik niet in elkaar

En ik ben niet voor niks opzoek naar het vrouwtje of man die hem van de veiling gekocht heeft. Dan na twee weken het paard geruild heeft voor een ander.
Als hij zo braaf was stond hij nog daar maar ook daar is wat gebeurd anders doe je dat niet.
Dus nee ik geef mijn eigen niet de schuld
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd