Een weekje Dwingelerveld, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:30

xNicolx schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe je het hebt gehad, hoe beviel de accommodatie?

En een vraag in het algemeen, hoe is het rijden daar? Mooie zandpaden? Kun je daar meerdere dagtochten maken van ca. 25 km?

Je kan hier prachtig rijden. Meerdere tochten van 25 km zijn ook zeker wel mogelijk!

DWitzelJarig

Re: Een weekje Dwingelerveld, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 11:41

Ja, uiteraard even een update!
De accommodatie is echt een aanrader, ons huisje was super luxe en we konden vanuit de tuin en de keuken de paarden zien staan op stal. Stallen was zelf service, paarden op vlas en hooi en brokken inclusief. ook extra vlas voor opstrooien was geen probleem. Verder hebben ze veel stukken land, ons landje was ca 5 min lopen en wel vrij kaal, maar dat is met onbeperkt hooi en een Fjord die snel dik wordt geen probleem. water in de wei wordt door eigenaren verzorgt en mest ruimen ook.

Dan de paden, veel en goede paden, aantal zoals hierboven al genoemd leuke smalle bosroutes die niet met de wagen te rijden zijn, maar ook veel mooie brede zandpaden. Vorig jaar waren wij op de Veluwe Caitwickerzand, daar waren de paden aanzienlijk muller/zwaarder! Het was helaas wel erg warm de tweede helft van de week waardoor we gekozen hebben om geen echte dagtochten te maken maar 's morgens en/of 's avonds kortere ritten te doen. Maar daarvoor afwisseling genoeg!

Tot slot, de dazen...... Welke dazen???? Na bovenstaande posts maakte ik mij serieus zorgen, maar dat viel echt enorm mee! we hebben er wel een paar gezien maar zeker geen horror scenario's zoals een beetje verwacht :-)

Kortom, het was heerlijk! en echt een aanrader!

O ja, zonder eigen paard ook leuk, ze hebben daar een ruime keuze aan leuke paardjes voor de verhuur, ook zonder begeleiding mee te krijgen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:10

Ik ben van plan om daar ook eens heen te gaan... Wat mij tegen staat is dat je geen zicht op de paarden hebt...hoe heb jij dat ervaren?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:33

Heb er jaren de vierdaagse gereden, mooie omgeving maar veel dazen. Zeker een deken meenemen en spray!

Pannekoekenhuis in het dorp is lekker! In de omgeving zijn veel leuke winkeltjes en dingen te zien.

Ruiterwinkel is sinds een paar jaar op een andere locatie en nu niet meer zo leuk en apart vind ik. Gingen vaak 1 avond naar divoza.

DWitzelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 16:59

Kleine sfeerimpressie...
Het park heet Zonnetij en ligt in Lhee/Dwingeloo

de ingang van het park, links ons huis en recht de stallen.

Afbeelding

in de stal...

Afbeelding
Afbeelding

op het land... Het landje lag niet direct aan de weg, maar er omheen stonden veel van de eigen paarden en pony's dus er was regelmatige controle. Voor ons eigen gevoel (en lopen best wat gekken rond op de wereld) hebben we ze 's nacht op stal gezet...

Afbeelding

onder het zadel

Afbeelding

en voor de wagen

Afbeelding

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:53

Klinkt allemaal super! Bedankt voor je update.
Fijn dat het uiteindelijk mee viel met de dazen. Wij willen in mei gaan dus dan zal t ook nog wel meevallen :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:58

XNicolx, wij zijn afgelopen mei in Drenthe geweest (Wateren). We hebben toen geen daas gezien. Wel 's avonds flink wat muggen rondom de moerassige delen van het gebied.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:50

Top, heb je daar een vergunning voor nodig om daar te rijden / moet je toegang betalen voor het nationaal park?

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:20

xNicolx schreef:
Top, heb je daar een vergunning voor nodig om daar te rijden / moet je toegang betalen voor het nationaal park?

Nee hoor, je hebt vrije toegang.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:51

cillusion schreef:
Kerssies bestaat zeker nog wel hoor! en Boer en Peerd ook, ware het niet in een fors afgeslankte vorm. Zij zit nu bij een tuincentrum in in Hooghalen of Hijken, dat weet ik zo niet zeker. En voor wie nog een uitrijdeken zoekt met zadeluitsparing; ik heb nog 2 Rambo's op nieuw liggen!
O ja, en vertrouw op de eigenaar, die weet je vast heel goed te vertellen waar je kunt 'opsteken' met paarden.

Ik ben er twee weken geleden geweest en toen was kerssies weg ( in Diever ) waar ik altijd heen ging !
Boer en peerd was ook weg.

Wellicht zitten ze ergens anders maar dat weet ik niet !

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:05

Wij hebben ook gereden op het Dwingelderveld. Wij waren bij Hoeve den Anholt. Superleuke en mooie bed en beeakfast. Met stallen, weides, of evt inloopstallen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:27

sakvis schreef:
XNicolx, wij zijn afgelopen mei in Drenthe geweest (Wateren). We hebben toen geen daas gezien. Wel 's avonds flink wat muggen rondom de moerassige delen van het gebied.

Dazen zijn er maar een paar maanden. Zo ongeveer van half juni tot eind augustus. Tijdens de vierdaagse in Zorgvlied bv 13 tm 16 september is er geen daas te bekennen

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:08

zusi2 schreef:
cillusion schreef:
Kerssies bestaat zeker nog wel hoor! en Boer en Peerd ook, ware het niet in een fors afgeslankte vorm. Zij zit nu bij een tuincentrum in in Hooghalen of Hijken, dat weet ik zo niet zeker. En voor wie nog een uitrijdeken zoekt met zadeluitsparing; ik heb nog 2 Rambo's op nieuw liggen!
O ja, en vertrouw op de eigenaar, die weet je vast heel goed te vertellen waar je kunt 'opsteken' met paarden.

Ik ben er twee weken geleden geweest en toen was kerssies weg ( in Diever ) waar ik altijd heen ging !
Boer en peerd was ook weg.

Wellicht zitten ze ergens anders maar dat weet ik niet !

Kerssies is echt niet verhuist, lees net nog het huis aan huis blad met hun reclame, nog altijd Kastagnelaan 11 in Diever.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:34

cillusion schreef:

Kerssies is in Diever, Kastagnelaan 11, Boer en Peerd nu in dorpje Oranje, bij het tuincentrum in, Oranje 7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:58

DWitzel schreef:
Tot slot, de dazen...... Welke dazen???? Na bovenstaande posts maakte ik mij serieus zorgen, maar dat viel echt enorm mee! we hebben er wel een paar gezien maar zeker geen horror scenario's zoals een beetje verwacht :-)

.

Ik weet niet wanneer je bent geweest? Ik zit daar niet in de buurt, maar woon wel in een gebied waar heel erg veel dazen zitten. Ik hoef hier dan niet zonder mendeken en lange mouwen weg te gaan. Het is echt horror, niet te doen.

Maar ieder jaar, ergens tussen 20 augustus en 1 september, verdwijnen ze opeens allemaal als sneeuw voor de zon. Vraag me niet hoe het komt, maar het is zo. Ik men nu weer gewoon zonder mendeken. En zonder lange mouwen. En zonder bulten omdat die krengen dwars door mijn kleren steken. ;( En de paarden hebben er op de wei ook geen last meer van.

Kortom: het kan dus ook door de tijd van het jaar komen dat je geen last hebt gehad. Wel heel fijn!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:35

safina schreef:
DWitzel schreef:

.

Ik weet niet wanneer je bent geweest? Ik zit daar niet in de buurt, maar woon wel in een gebied waar heel erg veel dazen zitten. Ik hoef hier dan niet zonder mendeken en lange mouwen weg te gaan. Het is echt horror, niet te doen.

Maar ieder jaar, ergens tussen 20 augustus en 1 september, verdwijnen ze opeens allemaal als sneeuw voor de zon. Vraag me niet hoe het komt, maar het is zo. Ik men nu weer gewoon zonder mendeken. En zonder lange mouwen. En zonder bulten omdat die krengen dwars door mijn kleren steken. ;( En de paarden hebben er op de wei ook geen last meer van.

Kortom: het kan dus ook door de tijd van het jaar komen dat je geen last hebt gehad. Wel heel fijn!

Ik had toch ook al geschreven dat ze er eind augustus niet meer zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:10

safina schreef:

Dazen verdwijnen samen met de graanoogst schijnt het en graanoogst is inderdaad rond die periode.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:35

Kerssies is echt niet verhuist, lees net nog het huis aan huis blad met hun reclame, nog altijd Kastagnelaan 11 in Diever.[/quote]

Prima jij je zin!

Boer en peerd zat eerst ergens anders en daar zitten ze niet meer ! Vandaar de gedachten dat ze verhuist zijn!
Snap je !

gaat der niet eens over in discussie !

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:52

Ff een vraagje. Ik rijd daar heel graag en ik ga dinsdag weer. Maar weet iemand of er een tentje is waar je je paard ff kwijt kunt en zelf wat kan eten en drinken? Ik vertrek altijd bij van de valk Spier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:09

Dit topic is aan mijn aandacht ontsnapt waardoor ik wat laat verplaatst. Sorry.
Volgens de nieuwe richtlijnen moet dit topic naar ED verplaatst worden. Want ook al is de vraag voor nu voor TS beantwoord dit soort topics worden ook vaak weer gezocht via de zoek functie.

BRT → ED