Is er een markt voor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Is er een markt voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:01

Ik zou persoonlijk zelf niet veel geld willen betalen voor een niet eigen paard en ook zeker niet willen dat ik voor veel geld verplicht wordt een bepaalde richting op geduwd te worden en les/begeleiding krijgt van iemand die ik niet zelf kan/mag kiezen.

Dan heb ik liever een eigen paard waarbij ik bepaal welke stroming/kant ik op wil (en het beste bij mij en paardlief past) en zelf mijn instructrice kan/mag bepalen.
Daarnaast zou ik liever een lease/verzorg paard bij een particulier nemen (meer vrijheid qua gebruik) dan bij een groot bedrijf met een bepaald (verplicht) uitgangspunt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 01:28

Ik ben benieuwd wie die lessen gaat geven? Volgens jouw profiel ben je instructrice B/L ? Daarbij moet je natuurlijk over meer kennis/ervaring beschikken dan alleen lesgeven. Je moet verstand hebben van voeding, verzorging, stal/weidemanagement, voorkomen/herkennen van ziektes, onderhoud, bedrijfsvoering enz.
Mijn ervaring is, dat mensen het runnen van een manege of pensionstal onderschatten.

Saskia345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:30

Heb zelf liever een eigen paard.
Op manege vond ik jammer dat voornamelijk alleen om rijden ging en miste ik grondwerk als basis en het hebben van een echte goeie band met een paard.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:49

Mij lijkt het juist een leuk idee. Ik ben van mening dat je op een manege wat te weinig leert, ook de paarden zijn vaak wat te makkelijk naar mijn mening.
Ik heb nu sinds 2 jaar mijn eigen paard, daar heb ik pas echt op leren rijden. Helaas heb ik haar net verkocht wegens financiële omstandigheden. Nu kan ik het paardrijden natuurlijk niet missen, maar gewone lessen en paarden op een manege vind ik te saai. Dus iets zoals dit spreekt mij juist aan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:54

Hier is geen dusdanig grote markt voor dat je je genoeg kunt onderscheiden, denk ik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:59

Raimondlover schreef:
Ik bedoel anders dan er op de gemiddelde manege wordt lesgegeven, ja huur voor langere tijd maar met intensieve begeleiding erbij in.

Les in klassieke richting, dus ook niet zoals op de gemiddelde manege. Je gaat hierheen om les te krijgen, net als op de manege, alleen is het niveau veel hoger en de kwaliteit dus ook omdat er een systeem is waarbij je binnen omlijnde eisen naar een hoger niveau gaat. Er zit een "systeem" in wat beter is als bij "gewoon" de manege, het doel is direct het correcte te leren via een intensievere leerweg, net zoals op school, maar toch net een beetje anders...

je probeert in het gat te springen tussen paardensport opleidingen, zoals deurne was
En de gewone manage of instructeurs?

maar hoe wil je dat precies aanpakken, want nu is je plan erg grijs..

je kunt niet zomaar mensen de topsport in begeleiden, want niet iedere leerling heeft dezelfde tijd en dezelfde hoeveelheid geld in de beurs.. Daarnaast zul je dus, als je min of meer beloofd ze tot zo hoog onder je hoede te hebben, dat je dus een netwerk aan sponsors hebt die staan te trappelen om je beste studenten te gaan sponsoren.

Ik weet enkele bedrijven waar men in het gat zit.. waar je zeg maar naast de gewone lessen een soort 'eliteruiters hebt' de beloften van die rijschool (oftewel duur woord voor manege), waar ruiters en paarden aan elkaar gekoppeld worden en intensief les krijgen, naast hun gewone les.. zodat zowel paard als ruiter een wandelende advertentie voor het bedrijf zijn..

maar je vergeet een belangrijk iets.. De meeste ruiters rijden voor hun plezier of rijden op laag niveau.. slechts een handje vol heeft het talent om het echt ver te schoppen (tot professionele ruiter), maar dan boks je dus ook nog eens op tegen de vele 'paard en sport' opleidingen die inmiddels deurne vervangen als opleiding waar je tevens de paardensport mee in kunt..

en die leerlingen krijgen dan ook nog eens een mbo papiertje erbij..

Je kunt je dan dus nog beter op lease/les constructie storten en je kwaliteit bewaken dan proberen een paardensportschool uit de grond te stampen, want dat is min of meer wel gedoemd te mislukken uiteindelijk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:40

Als het financieel ook aantrekkelijk is lijkt me dat geweldig. Met theorie idd.

De meeste mensen weten niet eens wat rechtrichten is op een manege. Volgens mij zijn er ook weinig maneges die les geven volgend de klassieke methode? Dus dat je als het ware gewoon opgeleid wordt in plaats van een uurtje rond hobbelen? Lijkt mij erg leuk!

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:07

Ik vind het nog geen eens een heel gek idee. Je hebt een soorttemetvan eigen paard met wel de lusten maar niet de lasten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:08

xLianneeee schreef:
Mij lijkt het juist een leuk idee. Ik ben van mening dat je op een manege wat te weinig leert, ook de paarden zijn vaak wat te makkelijk naar mijn mening.
Ik heb nu sinds 2 jaar mijn eigen paard, daar heb ik pas echt op leren rijden. Helaas heb ik haar net verkocht wegens financiële omstandigheden. Nu kan ik het paardrijden natuurlijk niet missen, maar gewone lessen en paarden op een manege vind ik te saai. Dus iets zoals dit spreekt mij juist aan.

Je bent je er wel van bewust dat zoiets ook een behoorlijk prijskaartje zal hebben?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:36

Ik denk dat zoiets wel kan werken. Echter.. je kan niet voor iedereen een ander paard aanschaffen. (neem ik aan) Hoeveel mensen ga je op een paard laten rijden? Ga je voor elk paard dan een goed zadel kopen waar je ook weer naar de ruiter moet kijken.

Wie ga je les laten geven? Dan zou je mensen van verschillende niveau's moeten aannemen.

Ik denk dat je best een wat luxere ruiteropleiding kunt starten. Prijs naar kwaliteit.
Je zou eventueel ook ruiterfitheid erbij kunnen betrekken :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:07

Als TS meer kwaliteit en opleiding biedt dan maneges, ben ik benieuwd naar de kwalificaties en ervaring van TS om dit te kunnen waarmaken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:13

Raimondlover schreef:
Les in klassieke richting, dus ook niet zoals op de gemiddelde manege. Je gaat hierheen om les te krijgen, net als op de manege, alleen is het niveau veel hoger en de kwaliteit dus ook omdat er een systeem is waarbij je binnen omlijnde eisen naar een hoger niveau gaat.

Je kan helemaal niet garanderen dat iemand naar een hoger niveau gaat, want dat hangt af van de persoon die de lessen neemt. Als deze geen enkele aanleg heft of niet kan toepassen wat hij als instructie krijgt houdt het alsnog op.
Kortom; je kunt dus niet spreken van een systeem waarmee iemand naar een hoger niveau gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:24

Als iemand 1x per week komt rijden kun je opleiden wat je wilt maar dat schiet echt niet op.
Iemand die 4x komt en daar bijv. 50 euro per keer voor moet betalen (wat veel serieus goede instructeurs al kosten zonder paardhuur en km vergoeding) zal liever een eigen paard kopen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:38

Zoals al gezegd... die ambitie is niet echt waar te maken.

Verder vind ik het erg laatdunkend naar de maneges die er al zijn. Ik ben ooit begonnen met rijden op een manege waar de (ex) sportpaarden van de familie zelf manegedienst draaiden. Deze paarden werden en worden door henzelf en door fanatieke leasende ruiters uitgebracht in de sport. Op deze manier ben ik een manegecombinatie geworden die uitkwam met een van de paarden in de Z dressuur.
En dit is denk ik niet uniek!

Daar rijden ook meer recreatieve ruiters, en lopen paarden die héle fijne beginnerspaarden zijn maar in de sport nooit ver zullen komen.

Tegenwoordig ben ik instructeur op een manege met kleine groepjes (4 tot 7 ruiters), met ook een aantal voormalig sportpaarden. De betere ruiters kunnen hier wat meer van leren, de mindere ruiters daar sjouwen ze braaf mee rond. Ze zijn wat minder soepel en recht dan toen, want dat niveau vergt onderhoud....

Cinnepin schreef:
Als het financieel ook aantrekkelijk is lijkt me dat geweldig. Met theorie idd.

De meeste mensen weten niet eens wat rechtrichten is op een manege. Volgens mij zijn er ook weinig maneges die les geven volgend de klassieke methode? Dus dat je als het ware gewoon opgeleid wordt in plaats van een uurtje rond hobbelen? Lijkt mij erg leuk!

Ik geef hartstikke klassiek les... rechtzitten, aan het been, aan twee teugels etc.
Maar van de beginnende ruiters kan je niet vragen het paard recht te maken, die zijn bezig met hele andere dingen. Verkeerde galop? Uitzwaaien? dat sta je dan even toe, want daar kan men als men daar aan toe is(!) van leren.. Iemand moet dat zien en voelen om ermee om te leren gaan. Dat vereist een bepaald niveau, en dat vereist dan weer uren maken op het paard-> Rondhobbellen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:45

En dan grondwerken met mensen zonder natuurlijk overwicht. Daar kun je geen groepsles in geven want dat wordt gevaarlijk als je geen standaard brave dodo paarden hebt.
Dan wordt het dus prive les en dan ook nog maaaaaanden lang want overwicht is een deel van he karakter. Bij 1x per week zonder paarden contact tussendoor wordt dat nooit serieus wat.

Ik denk daarbij aan mijn moeder. Heeft ook op paardrijles gezeten, maar als die geen standaard afgestompt manegepaard kreeg kon je het op je buik schrijven. Zelfs mijn zeer brave merrie werd altijd direct nerveus van haar aanwezigheid vanwege haar enorme gebrek aan consequentie.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:00

Wendy schreef:
xLianneeee schreef:

Je bent je er wel van bewust dat zoiets ook een behoorlijk prijskaartje zal hebben?

Ja, maar een eigen paard kost ook sowieso 250/300 per maand. Stalling kosten, hoefsmid, entingen osteopaat, tandarts, zadels, dekens enz. En ik denk dat dit niet zo duur is in de maand als een eigen paard? Plus als het paard iets krijgt hoef je niet honderden euro's op te hoesten. Dat is ook de reden waarom ik haar heb verkocht

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:19

xLianneeee schreef:
Wendy schreef:

Ja, maar een eigen paard kost ook sowieso 250/300 per maand. Stalling kosten, hoefsmid, entingen osteopaat, tandarts, zadels, dekens enz. En ik denk dat dit niet zo duur is in de maand als een eigen paard? Plus als het paard iets krijgt hoef je niet honderden euro's op te hoesten. Dat is ook de reden waarom ik haar heb verkocht

ik denk dat je bedrogen uit zou komen..

ze heeft het niet over gewone manegelessen, of gewone lessen met een eigen of lease paard..
ze heeft het hier over sportbegeleiding..

een rijschool>begeleiding naar hoog niveau sport.

wat denk je dat de instructie daar dan kost? als ze veel mensen op 1 paard laat rijden en gemiddelde instructie biedt, dan zal er weinig tot geen verschil zijn met gewone manegelessen.

met andere woorden, je zit dus met je wedstrijdvoorbereiding, startgeld, vervoerskosten (want dat wordt echt wel doorberekend).

denk dat je veel duurder uit bent dan je denkt..

je geeft aan dat je je paard uit financiële overwegingen hebt moeten verkopen.. Dat doen mensen niet licht. Men spaart nog liever uit op eigen eten en uitjes en dergelijken dan het paard weg te doen. Kun je dan echt 100-150 (2x per week met speciale instructie, gok ik dat je hier zo op zit) euro per maand zomaar weer missen? ook al is het maar de helft.. als je met een eigen paard voor 250-300 zo moest schipperen dat je moest besluiten om het weg te doen, denk ik niet dat je zo maar even de helft neertikt voor een paard dat niet van jezelf is toch?

En als je het wilt leasen, dan wordt het nog duurder.

--------

maar goed..

ik heb het gevoel dat het nog een wild idee is van TS.. want we zien weinig invulling van hoe ze dit dan in gedachten heeft en welke kostenraming daarbij hoort voor de klanten.. met name verschil tussen recreatief, doch gedegen les krijgen 1x per week (zeg maar de manage +) en het lease systeem waarbij je begeleid wordt naar hoog sportniveau.. Ben ook bang dat als er nu een 'lesprijs' zou komen dat het gewoon een natte vingerprijs is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:02

Het is een wild idee, een droom of fantasie. Klinkt niet echt haalbaar ;)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:56

Dus jij denkt nu goede paarden te kopen, doe het hogere werk ook kunnen, maar ook braaf zat zijn voor een beginner, die geen blessures krijgen wanneer er 3x op zijn rug geknald word? Wanneer we iedere dag een ander persoon op rijd de ene net beter als de ander. De volgende weet helemaal niet wat hij doet. Maar dit paard blijft wel fijn en kunnen wat het doet?
Het is mooi bedacht en ik snap heel goed dat dit verbeter punten zijn.
Maar ik vrees dat dit in de praktijk niet gaat werken je maakt het " te mooi"
Je kan mensen op ieder paard goed leren rijden... Als je maar de juiste instructeurs hebt en kwa niveau kan je iedereen omhoog helpen. Maar dan zou ik toch als reg instellen dat wanneer ze verder willen ze misschien dan naar een lease moeten gaan, zodat zei op die manier met dat paard verder kunnen gaan.
Ook evt. Denken aan ruiters die de paarden op niveau kunnen houden?
Toch denk ik dat het lastig te realiseren valt.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:26

Het grootste probleem van filmpjes is dat de meeste mensen het zelfs na 100 x kijken nog niet na kunnen doen omdat ze de ervaring missen.
Als ik een jong paard aan de dubbele longe knoop dan loopt hij binnen 1 of 2 sessies lekker voorwaarts neerwaarts met de juiste stelling.
Dat kan ik op video wel vastleggen en uitleggen, maar iemand die nog nooit dubbele longe in handen gehad heeft zal dan zelfs met een ervaren paard hopeloos verstrikt staan.
Daarvoor moet je er echt naast staan en ter plekke lichaamstaal corrigeren.
Vandaar dat ik sceptisch tegenover filmpjes sta waarin de 'expert' zelf aan het werk is.

De video's van Piet Bakker daarentegen laten beginners zien die les krijgen. Daar zie je precies wat er mis gaat en daardoor is het veel makkelijker na te doen.
Het ziet er enkel niet zo gelikt uit, maar de educatieve waarde is zeer hoog.
Idem met video's van clinics.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:16

Volgens mij bestaat zoiets al wel, maar dan in andere vorm. Ik zie/hoor hier in Brabant in ieder geval een soort van variant hierop.
Er zijn hier verschillende particulieren die goede (sport-) paarden fokken (of kopen en verkopen), voor het geld maar ook omdat men paarden en alles erom heen leuk vind en prestatie gericht zijn, maar zelf niet rijden.
Dan zoeken ze dus mensen die de paarden een paar keer per week willen rijden, les willen nemen, mee naar keuringen en ook wedstrijden mogen rijden. Soms verdienen de ruiters daar geld mee, maar het kost in ieder geval geen geld.
Ruiter A rijdt paard A, ruiter B rijdt paard B enz. enz.

Dat gaat in totaal dus net iets verder dan een doorsnee verzorgstertje.
De constructie bestaat dus wel, alleen hoeven de ruiters er niet voor te betalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:23

WendyLotte schreef:
Volgens mij bestaat zoiets al wel, maar dan in andere vorm. Ik zie/hoor hier in Brabant in ieder geval een soort van variant hierop.
Er zijn hier verschillende particulieren die goede (sport-) paarden fokken (of kopen en verkopen), voor het geld maar ook omdat men paarden en alles erom heen leuk vind en prestatie gericht zijn, maar zelf niet rijden.
Dan zoeken ze dus mensen die de paarden een paar keer per week willen rijden, les willen nemen, mee naar keuringen en ook wedstrijden mogen rijden. Soms verdienen de ruiters daar geld mee, maar het kost in ieder geval geen geld.

De constructie bestaat dus wel, alleen hoeven de ruiters er niet voor te betalen.

Dat zijn niet de doorsnee ruiters, maar de meer getalenteerde ruiters, die vaak al wat gepresteerd hebben en/of wedstrijdervaring hebben. Deze hebben niet de behoefte aan de idealen van TS

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:56

De bekende vraag: wat is je businesscase, wat is je bedrijfsplan?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:32

Electra63 schreef:
WendyLotte schreef:

Dat zijn niet de doorsnee ruiters, maar de meer getalenteerde ruiters, die vaak al wat gepresteerd hebben en/of wedstrijdervaring hebben. Deze hebben niet de behoefte aan de idealen van TS

En dat is dus niet waar.... Dat klopt wel bij stallen die daar de kost mee moeten verdienen. Maar niet voor de stallen die "het erbij doen". Gewoon omdat de eigenaren dat leuk vinden. En dat gaat ook echt niet om recreatie paardjes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:34

vind het jammer dat we na een dag verder niets meer van TS hebben gehoord.
met name de vragen die gesteld worden voor wat betreft de invulling van het plan