gebit controle en verzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: gebit controle en verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:40

Wij laten hier in omgeving Apeldoorn Bas Cornielje komen.
Erg tevreden. Paardentandarts en neemt een dierenarts mee voor de verdoving.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 17:20

Def schreef:

En neemt de dierenarts mee? Is dat dan niet extra duur?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:51

Ja dat is natuurlijk duurder dan zonder verdoving. Maar ook niet duurder dan met verdoving bij de dierenarts.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 19:17

Kun je een prijs indicatie geven?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:37

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:38

Daphne__ schreef:
Paardentandarts. En dan geen gebitsverzorger, maar echt een tandarts. Ook de dierenarts komt niet meer in de mond van mijn paarden.

Hierdoor;
[VVDD] Het gevolg van een slechte tandarts/gebitsverzorger....

Ik laat Ron Slob komen en betaal 95,- euro per paard/pony, dat is inclusief verdoven, boekje met wat er gebeurd is en reiskosten.

Wat voor soort verdoving geeft hij?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:37

Jan Meijer hier ook slechte ervaring mee, paard was echt als de dood voor hem. Nu wel een goede, die ook mag verdoven enz. Ben alleen haar naam even kwijt...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:11

Tjonge wat een prutsers lopen er toch ook rond in dit vakgebied..Heb hier zelf ook al een aantal enorme prutsers op de dam gehad..Mijn advies is elektrisch met verdoving..Dat is mits goed gedaan gewoon het prettigst en ze kunnen veel preciezer werken..Let daarbij wel op dat ze de kiezen niet te glad maken vooral niet vanaf 15 jaar..Ik heb de laatste keer Slob gehad en ben erg tevreden..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:21

Ik ga toch ook niet naar de huisarts voor mijn tanden dan ga ik toch echt naar de tandarts.

Heb een paardentandarts die ook VA is en dus mag verdoven, hij heeft veel opleiding gedaan oa in Amerika en tja is niet altijd even tactisch maar ik vind hem goed en kundig en dat vind ik belangrijk.
En ik geloof niet dat je een paard goed kan behandelen (dus ook helemaal achterin) zonder verdoving of je moet echt een super braaf paard hebben. En met de hand vijlen heb ik dingen van gezien die echt weerzinwekkend waren omdat je vaak met de hand niet helemaal achterin kan komen.

Maar ieder voor zich wat je wil en persoonlijk liever 1x per jaar € 150,- dan 2x een beetje en eigenlijk nog niet goed.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:50

rumay schreef:
Ik ga toch ook niet naar de huisarts voor mijn tanden dan ga ik toch echt naar de tandarts.

Heb een paardentandarts die ook VA is en dus mag verdoven, hij heeft veel opleiding gedaan oa in Amerika en tja is niet altijd even tactisch maar ik vind hem goed en kundig en dat vind ik belangrijk.
En ik geloof niet dat je een paard goed kan behandelen (dus ook helemaal achterin) zonder verdoving of je moet echt een super braaf paard hebben. En met de hand vijlen heb ik dingen van gezien die echt weerzinwekkend waren omdat je vaak met de hand niet helemaal achterin kan komen.

Maar ieder voor zich wat je wil en persoonlijk liever 1x per jaar € 150,- dan 2x een beetje en eigenlijk nog niet goed.

Helemaal mee eens +:)+

Ik heb ook een veearts gehad die wel wat kon vijlen, dat is een stukje opleiding wat er aan hun vak vast zit, maar deze zag dus niet wat er daadwerkelijk aan de hand was.
Gevolg koliek, andere veearts erbij en deze is ook afgestudeerd paarden tandarts du terug laten komen.
Bleek dat er messcherpe randen achteraan haar gebit zaten waardoor zij haar voedsel niet goed kon kauwen.
Dit had kon dan ook alleen met een roesje gedaan worden.

Inmiddels is mijn andere pony ook behandeld waarvan op het eerste gezicht , dmv alleen zijn tong vast te houden, niets te zien was.
Maar ook hij bleek hele scherpe punten te hebben waardoor de littekens al in zijn wangen zaten.
Vorige eigenaar had hem ook alleen handmatig zonder roesje laten behandelen.

Nu wordt er altijd gezegd dat er wat aandachtpuntjes zijn om te kijken of je paard last kan hebben van het gebit waaronder (gekopieerd)

SYMPTOMEN
Er is een groot aantal signalen dat kan wijzen op mondproblemen:

het paard heeft onverteerde voedselresten in de mest
het paard eet eerst hooi en dan pas granen
het paard houdt tijdens het eten het hoofd scheef
het paard lijdt aan gewichtsverlies
het paard morst tijdens het eten voedsel uit de mond
het paard heeft voedselproppen in de wangen
door de slechte maling van het voer, dat daardoor slecht verteerd, kan koliek optreden
het paard heeft een slechte adem; de kiezen kunnen haken hebben, die het zachte mondvlees beschadigen; ontstekingen en een slechte adem zijn het gevolg (dit geldt vooral voor jonge paarden die wisselen en voor oudere paarden)
het paard slaat tijdens het berijden met het hoofd
het paard ontwijkt het bit of pakt het bit slechts aan een zijde vast, neemt verkeerde stelling aan, en gaat steeds vaker met een rechterbuiging en -stelling door de linkerbocht (of andersom natuurlijk); uiteindelijk kunnen zelfs kreupelheden ontstaan in kogel, schouder of knie
pijn door de druk op de buitenkant van de wang door het hoofdstel of het bit
zwellingen op de kaak
neus- en ooguitvloeiing

Bij mij kreeg de een dus koliek, wat vaker kan gebeuren, maar de andere had niets van bovenstaand.
Wat mij opviel was dat hij af en toe na het eten van hooi en of gras met zijn tong stond te wroeten en daarom heb ik hem laten behandelen, gelukkig.

Kijk daarom goed naar je eigen paard en ga ook zeker op je eigen gevoel af.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:47

kvulden schreef:
Def schreef:

En neemt de dierenarts mee? Is dat dan niet extra duur?

Tegenwoordig bestaat het sedatie middel dat de DA iv spuit ook in een pasta vorm die je moet aan brengen onder de tong. Duurt 45 min voor t werkt maar is daarna t zelfde! Zou mss alternatief kunnen zijn voor als je een tandarts hebt die geen da is en dus niet iv mag verdoven! Domosedan gel, bij ons gwn te koop bij de da praktijk

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:57

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:23

Tegenwoordig bestaat het sedatie middel dat de DA iv spuit ook in een pasta vorm die je moet aan brengen onder de tong. Duurt 45 min voor t werkt maar is daarna t zelfde! Zou mss alternatief kunnen zijn voor als je een tandarts hebt die geen da is en dus niet iv mag verdoven! Domosedan gel, bij ons gwn te koop bij de da praktijk[/quote]

Nadeel is alleen dat het ontzettend lang duurt voor het is uitgewerkt..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:23

sabrinagirl schreef:
Hoi ik ken nog wel een goeie lieve paardentandarts
http://Www.equinedental.nl

Sorry maar die man kan beter een ander beroep gaan zoeken of zo..

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:38

pleiada schreef:
sabrinagirl schreef:
Hoi ik ken nog wel een goeie lieve paardentandarts
http://Www.equinedental.nl

Sorry maar die man kan beter een ander beroep gaan zoeken of zo..

Want ?
Ik ken hem heel goed en vind hem super

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:43

Ik heb hem ook gehad en vind hem waardeloos..Maar dat geld voor meer gebitsverzorgers die ik hier heb gehad,ze zijn gewoon niet kundig genoeg..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:57

Ik heb pas geleden een tandarts laten komen. Sally werd verdoofd en elektrisch gevijld. Ik ben echt super tevreden hoe dat ging, heel anders dan zonder verdoving met de hand. Dat laat ik nooit meer doen, dan betaal ik maar meer.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:00

TinkerTreas schreef:
Ik heb pas geleden een tandarts laten komen. Sally werd verdoofd en elektrisch gevijld. Ik ben echt super tevreden hoe dat ging, heel anders dan zonder verdoving met de hand. Dat laat ik nooit meer doen, dan betaal ik maar meer.

[ [url=m/uchf6f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom niet zonder verdoving met de hand?

Mijn merrie stond er echt van te genieten namelijk, tandarts leek ook kundig genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:09

Dan kan je nooit alles doen... Voor mij nooit weer iemand die met de hand en onverdoofd doet :n

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:33

Met verdoving en elektrisch kunnen ze veel preciezer werken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:47

Inderdaad helemaal mee eens..

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:57

Toevallig is hier vandaag de tandarts geweest voor het paard. Dit is echt een tandarts en geen dierenarts.

De dierenarts ooit ook grhad, maar die bakte er niks van.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:36

En hebben jullie ook namen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:21

Omdat het hier ondertussen meer gaat over het delen van ervaringen met specifieke tandartsen en niet meer over de discussie tandarts of dierenarts, verplaats ik dit topic.

MD >> ED