Ervaringen met van Rijs!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Ervaringen met van Rijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:10

Ik neem aan dat je niet hebt kunnen bewijzen dat Van Rijs er 1/2 bijgeslagen heeft? :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:12

Babootje schreef:
Celiien schreef:
Ik ben nu naar Mr. Ed , en super tevreden :j

Ik heb minder goede ervaringen met Mr Ed. Nieuw zadel laten aanmeten dat nooit echt goed heeft gelegen. Na 1 jaar brak de boom (met gebroken boom liep het paard beter) ook onder het springzadel liep ie beter. Zadel gemaakt; paard liep weer slechter. Uiteindelijk heeft hij het zadel teruggenomen en heeft hij mij de nieuwprijs terug betaalt (dus wel goed afgehandeld). Maar had ik een jaar lang met een niet goed liggend zadel op mijn nog jonge paard gereden. Daarna naar Daaleman. Zelfde laken een pak Ook daar uiteindelijk mijn geld (helemaal) teruggekregen. Inmiddels was ik al twee jaar aan het tobben met zadels.
Ik dorst een "op maat gemaakt" niet aan. Nog even Arno Brandt geprobeerd, maar daar kreeg in zo'n slecht leenzadel dat mijn paard in verzet kwam (steigeren) had hij nog nooit gedaan. Afspraak gelijk weer afgezegd, want daar had ik geen vertrouwen in.
Uiteindelijk naar Van Rijs (Jan). Zadel laten aanmeten in Bodegraven met zadeldrukmeting. Eindelijk een goed passend zadel, nog wel wat werk aan gehad maar paard is uiteindelijk heel goed gaan lopen. Bij alle twee voorgaande zadelpassers (Mr Ed en Daaleman) drukte het zadel toch nog teveel in zijn lendenen.
Inmiddels heeft hij daar ook (met dank aan....) helaas artrose in de lendenen precies daar waar de andere zadels hebben gedrukt, ben ik recent achter gekomen. Gelukkig heeft hij daar nu geen last van, want het zadel dat er nu op ligt, ligt goed en zijn rugspieren zijn stevig.
Heel, verhaal, maar je begrijpt dat ik wel blij ben met Van Rijs en dat een goed passend zadel van het grootste belang is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:09

Tjah, ik heb na van rijs een jaar bij de osteo gelopen met die van mij..

Dat jij goede ervaring heeft betekent niet dat een ander dat heeft. Hoef je t niet zo door te drukken is het je sponsor oid?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:49

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneezey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:53

Heb zelf geen negatieve ervaring met Van Rijs heb hem in het verleden ook een paar keer laten komen. Echter heeft Van Rijs er wel een houtje van om de zadels mee te nemen en dan op te vullen waarna je deze in de winkel kan afhalen. Niet accepteren! Na het opvullen moet er gekeken worden of het zadel goed ligt. Zo niet moeten er nog aanpassingen gedaan kunnen worden, dit kan niet als jij hem in de winkel ophaalt. Wie kijkt dat zadel dan na of deze goed ligt? Je kan dit bij de afspraak aangeven dat je het zadel ter plekke wilt laten opvullen. Heb nu overigens een andere zadelmaker omdat ik een zadel heb laten maken. De verschillen die mij echt opvielen ten opzichte van Van Rijs:

- Mijn huidige zadelmaker kijkt naar de rug, voelt en legt dan het zadel erop en kijkt. Dit is ook bij Van Rijs. Echter moet ik bij mijn huidige zadelmaker daadwerkelijk ook rijden waarna deze zegt: kom er maar vanaf, ik heb het gezien en begint met opvullen. Van Rijs heeft mij nog nooit laten rijden. Het opvullen bij van Rijs is slordiger, het opvulmateriaal wordt er gewoon ingestoken en dan niet netjes via de naad. Bij mijn huidige zadelmaker gebeurt dit veel netter. Daarna wordt bij Van Rijs nog wel de zadel op de rug van het paard gelegd en gekeken. Echter bij mijn huidige moet ik ook nog rijden en wordt deze procedure herhaald zo lang als nodig is totdat het zadel tiptop ligt. Dit is bij Van Rijs niet. Kijken, opvullen, kijken en klaar.

Was zelf nooit ontevreden over Van Rijs echter met deze zadelmaker ben ik wel heel erg de verschillen gaan zien. Hoop dat je hier wat aan heb.

ElouisesaysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:15

Babootje schreef:
Ik neem aan dat je niet hebt kunnen bewijzen dat Van Rijs er 1/2 bijgeslagen heeft? :D

Oh jawel, in dit geval betrof het een euroriding zadel en de fabrikant erkende dat het cijfer in mijn zweetblad onjuist was. Hulsebos en Sta Rhô kwamen afzonderlijk van elkaar tot dezelfde conclusie, en bij nametingen bleek het inderdaad om een 17" zadel te gaan i.p.v. een 17,5". Bij van Rijs werd alles in alle toonaarden ontkent. Dat vond ik dusdanig schandalig dat ik een algehele boycot op het bedrijf heb gelegd sindsdien. Hun velen tienduizenden euro's misgelopen, en een zeer trouwe klant armer.
Zonde, want ik heb het altijd een mooie winkel gevonden.

ElouisesaysJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:20

De manier waarop de zadels gepast worden is overigens ook alles behalve correct. Iene-miene-mutte, en dan hopen dat het past. Totaal geen kundige visie, en afhalen in de winkel.

Alle zadelmakers die ik nadien heb gehad vulde ter plekke bij, zelfs reparaties aan het volledige zadel werden ter plekke uitgevoerd indien mogelijk, en direct terug gepast.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:47

Het maakt mij niet uit, en ik wil ook helemaal geen punt maken, iedereen heeft z'n eigen ervaringen... maar v Rijs laat mij altijd voorrijden, vult altijd het zadel op stal op, en laat me daarna weer een rondje rijden om te kijken of het goed is.

Ik ben heel tevreden over het aanpassen van een zadel op mijn paard met een moeilijke rug door v Rijs en Teun Sterk in Bodegraven samen. Ik kan me ook slecht voorstellen dat een dierenarts zou samenwerken met een zadelmaker die er helemaal niks van bakt.

Maar goed, foutjes worden overal gemaakt.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:06

Ik heb ook van Rijs, maar Jan hoef ik nimmer meer bij mijn zadels te hebben, ik heb Kees die bij van rijs werkt, ook wel wat problemen mee gehad. Niet met Kees die heeft de rotzooi van Jan op kunnen ruimen, wel netjes door hem opgelost en op korte termijn.

Froetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:40

Hier wel een positieve ervaring met van Rijs :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:55

Elouisesays schreef:
De manier waarop de zadels gepast worden is overigens ook alles behalve correct. Iene-miene-mutte, en dan hopen dat het past. Totaal geen kundige visie, en afhalen in de winkel.

Alle zadelmakers die ik nadien heb gehad vulde ter plekke bij, zelfs reparaties aan het volledige zadel werden ter plekke uitgevoerd indien mogelijk, en direct terug gepast.

Dat komt omdat je bij de winkel zelf niet kunt rijden (geen bak). Maar als je naar Bodegraven gaat (is Jan van Rijs iedere vrijdag) wordt je zadel ter plekke opgevuld, ook steeds rijden, kijken weer opvullen etc. net zo lang tot het goed is. En zo hoort het ook, vind ik ook.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:15

Maar als je hem laat komen, is t toch echt niet ter plekke opvullen, maar kijken, en vervolgens, je kan hem overmorgen ophalen, stapt zn busje in en gaat weer weg :+

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:25

Ter plekke opvullen op je eigen stal kan ook hoor, je moet dat alleen vooraf aangeven bij het maken van de afspraak. Je betaalt dan wel meer als dat hij het aanpassen in de werkplaats doet, maa je bespaart ritje Zevenhuizen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:02

Ik heb geen goede ervaring met Van Rijs. Zadel werd niet op stal bijgevuld. Kussens waren hobbelig gevuld, teruggebracht, bleek dat ze het provisorisch hadden gedaan omdat het een zadel met monozweetblad was. Ze hebben het nog een keer geprobeerd, maar nog steeds ongelijk en niet vlak gevuld na 3 ritjes zevenhuizen. Mijn paard ging als een rodeopaard door de baan. Singelstoten ook gemakzuchtig vervangen.

abu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:21

Heb meerdere mensen op stal staan die hun zadel bij van Rijs vandaan hebben,de ene nog beroerder dan de ander.
problemen worden slecht of niet opgelost
zadels passen gewoonweg niet of er moet van alles tussen gelegd worden om het enig sinds passend te krijgen,belachelijk,een zadel moet gewoon zo goed liggen zonder al die onzin.
opvullen gebeurt niet ter plekke maar het zadel moet bij hun opgehaald worden,dat het dan vervolgens voor geen meter ligt boeit schijnbaar niet.
ik heb zadels 3 x terug zien gaan na op de zaak opvullen en ophalen en na de 3e keer hebben de mensen maar een ander zadel ergens anders gekocht.
dure albion zadels met dure singels worden aangesmeerd en passen vervolgens gewoon niet.
paarden die rugklachten krijgen nadat er een week met het nieuwe zadel gereden is.
gewoon op stal langs komen en een zadel dat aan de achterkant wipt beschrijven als goed passend!
De schuld van een slecht passend zadel aan het paard of de ruiter geven.
Slechte inruilprijzen terug geven als mensen van hun slecht passende bij van Rijs gekochte zadels af willen en ga zo nog maar even door.
niet veel goeds de laatste tijd helaas

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:42

Celiien schreef:
Ik ben nu naar Mr. Ed , en super tevreden :j

Bij mijn paard juist een verkeerd zadel aangemeten gekregen door mr. Ed.
Wel goed opgelost, want geld terug gekregen (en dat na een jaar). Maar goed, het paard had nooit dat zadel mogen krijgen.

Na enkele slechte (op maat gemaakte zadels) ervaringen ben ik eindelijk bij Van Rijs (Jan) geslaagd.
Ik ben dus wel tevreden. Ik vind het wel een vakman. Ik ga dan wel naar Bodegraven zodat ik ook met het zadel kan rijden en het ter plekke opgevuld wordt. Ik vind dat wel belangrijk, want hij is idd soms wel 3 x aan het opvullen (rijden, kijken, opvullen, weer rijden, kijken etc).

Ik moet wel zeggen, dat heel veel mensen vergeten dat het slecht passen van een zadel inderdaad ook aan de ruiter of het paard kan liggen. Als een ruiter scheef is of zit, dan wordt het zadel ook scheef. Is je paard scheef, idem dito met een sterretje. Dat betekent, dat je in zo'n geval toch vaker met je zadel naar de zadelmaker moet om te laten nakijken of het nog wel goed ligt.
Scheefheid bij je paard kan veroorzaakt worden doordat je hem scheef rijdt, maar er kan ook sprake zijn van een echt probleem in de rug (bijvoorbeeld artrose).
Als het voorkomt dat je zadel toch snel niet meer goed ligt, nadat het opgevuld is, is het de moeite waard om toch eens naar de DA te stappen voor een rugfoto.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:51

Punt is dat ze gewoon geen consequent goed werk afleveren. Een zadel bijvullen op de zaak en verder totaal niet meer kijken of ie goed ligt is echt uit den boze imo.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 07:26

Dat is dan wel je eigen keuze. Ik laat het altijd ter plekke of in Bodegraven doen. Alleen dan betaal je wat meer, ik heb dat er wel voor over.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:26

Mijn ervaringen:
Ondertussen bij van Rijs een nieuw zadel kocht een maand geleden. Zat een litteken van een koe op die erg groot en lelijk was. Teruggebracht en een ander zadel mee gekregen.
Ten eerste hadden ze hetzelfde zadel beloofd, wat het dus niet is! En ten tweede heb ik er 2 keer op gereden en de bovenlaag lijkt er nu al helemaal van af te komen! Ze sturen me elke keer van de kast naar de muur en word er gek van. Ook veel te lage inruilprijzen en vervolgens wel de hoofdprijs voor zadels vragen. Mag er voor de zoveelste keer heen om het op te gaan lossen.

Aantal jaar geleden hadden ze een grote lading voor opvulbeurten, waren 12 zadels. Waren er maar 11 goed(!!!!). Ons zadel is zelfs afgeleverd met een gat aan de onderkant (binnenkant boom).

Ga alsjeblieft naar een ander!!!!!!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:18

Ik moet er wel op terug komen dat ik alweer een nieuw zadel heb meegekregen. Het ging niet vanzelf maar als je zelf wel staat voor wat je wilt, dan kom je al een heel eind.
Nu maar hopen dat 3 keer scheepsrecht is.

Maar toch ga ik de volgende keer toch echt naar een ander!

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 02:03

Ik heb van de week toch echt het toppunt van stompzinnigheid mee gemaakt, 1.5 jaar rij ik met een zadel dat door van rijs voor zien is van nieuwe vulling, kosten 150 euro. De eerste vraag die wij hadden gesteld was kan dit KN zadel maat kamer 2 op onze fjord, Ja hoor was het joffele antwoord van Jan van Rijs, maar ik zou er een nieuwe vulling in doen, dus wij het zadel mee gegeven, inmiddels weer opgehaald en binnen twee dagen was ik de vulling kwijt dus ik terug en opnieuw meer vulling er in. Het heeft weer een week goed gelegen (dacht ik) kees kon weer komen en ik was zo netjes om de helft van de kosten te betalen. Inmiddels had ik voor onze nieuwe pony zadel advies nodig en dacht ik bel van rijs tja dat kon nog wel eens even duren voor hun konden komen kreeg ik aan de telefoon te horen. Ze zouden binnen een week wel eens terug bellen voor een afspraak, tja zolang kon in niet wachten, dus ik heb een ander zadel maker laten komen. deze was zeer kundig en gaf netjes uitleg. Waarop ik hem vroeg eens naar het zadel voor de fjord te kijken, het lag er nog geen twee tellen op waarop hij zij nou dit gaat nimmer passen mevrouw, dus ik zeg hoe bedoel je. Nou dit zadel brugt. Hele uitleg gehad en de zadelmaker was zo netjes om een beugel van zijn eigen zadels op de beugen tot het goed lag op onze fjord, ziek ben ik er van dat van rijs zo slecht en zo geld belust is dat ze dit gewoon niet eerlijk hebben gezegd, inmiddels weet ik dat een maat kamer 2 nimmer op een fjord zal passen en dat van Rijs dat ook moet hebben geweten, het is jammer dat er geen beroepsvereniging is waar je klachten kan in dienen over het zeer slecht functioneren van zadelmakers die er toch echt een potje van maken. Ik zal voor van Rijs een klacht op papier zetten en deze aangetekend versturen en ze verzoeken om een schadeloosstelling, helaas heb ik al van verschillende mensen gehoord dat van Rijs schijt heeft aan klachten. Ik zit immers met een zadel war ik voor een dikke 200 euro aan heb laten vullen en wat eigenlijk nimmer had hoeven gebeuren, het heeft nl nimmer gepast.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:29

Ik heb ook geen fijne ervaring met v rijs. Zadel laten opvullen en opgehaald in de winkel. Wist toen niet dat ze ter plekke opvullen. Vond het al een beetje vreemd maar verder niet echt over nagedacht. Zadel lag achterover en ze hadden geen tijd om langs te komen. Ik natuurlijk woest en gezegd dat ik binnen een week een oplossing wilde want dit wat immers hun fout. Ze belde een paar uur later en 3 dagen later kwamen ze.

Daarna hulsebos laten komen. Toen ik mijn pony verkocht ben ik overgegaan naar godfried broekman. Nadeel van hem is dat je erg lang moet wachten en best duur is geworden. Met name de voorrijkosten

Als van rijs niets doet met je klachten .... als je een rechtsbijstand verzekering heb maak je daar gebruik van.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:42

Ook geen goede ervaringen. Nu sinds 2 jaar Zorro zadelservice (Karin Boer).

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:51

Ik heb ook geen goede ervaring met van Rijs, idd zeggen dat je zadel goed ligt en voor geen meter past als je hem eindelijk na een week op kan halen. ( wist ook niet dat hij tegen meer prijs het ter plekke deed is ook alweer een aantal jaren geleden )

Ook met de firma Hulsebos hele slechte ervaringen.

mpunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:40

Ik heb erg goede ervaringen met van Rijs. Nadat mijn zadel door een eerdere zadelmaker compleet verkeerd was behandeld heeft mijn paard enorme rugproblemen gekregen. Hierdoor heb ik een half jaar niet meer kunnen rijden. In bodegraven heeft Jan van Rijs samen met de dierenarts daar de tijd genomen om mijn paard goed te bekijken. Zowel tijdens het rijden als zonder zadel in stilstand. Jan heeft me een ander zadel meegegeven en een half jaar later was alle paniek bij mijn paard verdwenen en kon ik weer fijn rijden. Inmiddels is er gelukkig niks meer te merken van alle ellende die we hebben doorgemaakt. Ik vertrouw inmiddels enkel nog maar op Jan van Rijs, voor mij geen andere zadelmaker meer.