Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

sheela schreef:malissapaard: bedankt voor het meedenken, maar als ik zo begin met de trailer voor de staldeur en haar erin slaan weet ik zeker dat ze NOOIT meer mee wil. Ze heeft angst voor de trailer en met dwang doet ze het straks helemaal niet meer. Het is wel heel makkelijk om te zeggen; sla haar er maar in, maar bij die van mij werkt dat averechts.
Dit moet met rust en vertrouwen. Heb vandaag een uur geoefend samen met callippo en aan het eind stond ze een aantal keer heel ontspannen met 2 voeten op de klep. Dat is mijn bedoeling. Zonder dwang haar vragen (ja dat klinkt lekker soft) of ze weer met ons mee wil in de trailer. Echt stapje voor stapje. heb ook tips gekregen hoe verder te gaan. Het was ook niet het streven om haar vandaag direkt in de trailer te krijgen. Als het was gelukt, was dat mooi. Maar met dit resultaat waren we (vooral ikke) ook al erg blij. Ze bleef rustig voor de klep staan en ook heel rustig met 2 voetjes erop. Ze keek ook heel nieuwsgierig in de trailer en bleef gezellig zo staan. Pas toen we haar weer vroegen van de klep af te gaan, stapte ze weer achteruit. paard heeft dingen waar ze over na kan denken en ikke ook. Dit was hoe ik wilde dat het zou gaan, met rust en vooral zonder dwang. Steeds als we weer een stapje verder gingen, zag je direkt weer de spanning tevoorschijn komen bij paard. Dan deden we de oefening een aantal keren en dan zag je haar weer ontspannen, nadenken en dan was het goed. Ze moest even weten dat ze vandaag niet perse de trailer in moest, maar dat het haar eigen beslissing was. Helaas de wedstrijd voor zondag heb ik dus maar afgezegd. Vind ik echt jammer, maar het is even niet anders.
Ik wilde callippo nog even hartelijk bedanken voor haar tijd en tips. Ben hier echt erg blij mee. Ik was hier erg meegeholpen, want zo alleen had ik het niet gered. Hier had ik echt hulp bij nodig van iemand die er een andere kijk op had.
). Zo braaf en echt super rustig. Daarna moest ik haar de trailer in sturen. dat lukte wonderwel! En op dezelfde manier met het emmertje haar stapje voor stapje achteruit vragen. Toen weer de trailer in en dan met een leeg emmertje (want de muesli was intussen wel op
) haar vragen haar hoofd te laten zakken en dan weer voorzichtig achteruit. Ook dat ging prima! Toen moest ik dat ook nog een keer proberen. Dus paard voor de vierde keer de trailer in en even laten staan, haar laten kijken, snuffelen en toen weer voorzichtig achteruit vragen met haar hoofd laag . Ook dat ging weer helemaal goed. Ik was helemaal happy (ben ik nu nog) want het ging zo goed. Ik hoop dat ze het nu een beetje snapt. Ik hoop dat ze het vertrouwen weer heeft. 
PercyLeen schreef:Met dat prutsmuts ben ik heel snel klaar. Hengstenketting onder langs en een keer goed laten voelen. Maakt dat geen indruk? Longeerlijn om de buik, door de voorbenen en door het halster, hoe harder zij trekt hoe meer druk ze zal voelen.
Die van mij was ook een draak met het laden en af en toe probeerd ie het gewoon weer. Trailer negeren, er met een rotvaart er weer af vliegen etc.

, ik laad ook veel paarden op deze manier en het gaat tot nu toe altijd goed.