Graag jullie mening over dit product

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nonovos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:53

Wat leuk, nog iemand die interesse heeft in de haybar. Vorig jaar was ik op vakantie in Engeland en ontdekte de haybar en heb er 2 besteld. De verzendkosten vanuit Engeland waren niet mis, maar ik heb totaal geen spijt van deze aankoop! Ik gebruik ze nu bijna een half jaar en zou niet meer zonder willen. Geen verspilling van hooi meer, en mn vlasbed netjes. Veel minder mestwerk en het klopt echt dat ze na een aantal dagen zelf de hoeveelheid reguleren en niet meer zo snel mogelijk de haybar leeg eten. Ik voer 's ochtends door de bak te vullen en 's avonds. Daarmee komen ze de 24 uur goed rond. Wel jammer dat het nu pas op de nederlandse markt lijkt te komen, had mij veel verzendkosten kunnen besparen

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:59

Allemaal bedankt voor jullie reactie en het meedenken.

Er zijn diverse soorten paarden en hieronder zal ik er een aantal benoemen die zeker baat hebben bij de Haybar.
Voor paarden die hun hooi niet meer eten nadat ze er doorheen hebben gelopen, is de Haybar een uitkomst.
Voor paarden die op vlas staan en zeker de paarden die gevoelig zijn voor het (vaak onnodig) binnenkrijgen van dit vlas, is de Haybar een uitkomst.
Voor staleigenaren die een hoger rendament uit het voeren van hun hooi willen (als je het gewoon op de grond gooit, gaat een deel verloren door het stro/vlas en door het vertrappen van het hooi. Ook dan is de Haybar zeker een winstgever.
Als extra bescherming rondom de drinkbak (zodat het paard daar met rollen o.i.d. zich niet aan kan bezeren), kan de Haybar gebruikt worden. Daarnaast kan in deze vorm ook het slepen met het hooi om te dopen verdwijnen.

Nog even iets over de natuurlijke houding van het eten.
Veel stallen voeren om oa bovenstaande problemen te voorkomen nog uit een hooiruif, daarbij maakt het paard een 'verkeerde knik' met zijn hals en kaak, wat slecht is voor de slijtage van zijn gebit en voor de spijsvertering. Deze knik heeft een paard niet als hij eet uit de Haybar of van de grond (al komen vanaf de grond dus weer problemen door contact met mest/hoeven en vlas). Dit is dus een natuurlijkere houding dan vanuit de ruif en worden de nadelen van het voeren vanaf de grond weggenomen.

De introductieprijs van de Haybar zal 99 euro zijn incl BTW

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:00

Ik heb er vanmiddag informatie over gezien.

Ik ben er niet van overtuigt. Ze zeggen dat het zorgt dat ze minder snel eten, maar persoonlijk zie ik niet in waarom ze minder snel zou eten uit zo'n ding dan van de grond, met de buurman op exact dezelfde afstand. Ook zeggen ze dat het een natuurlijke eethouding stimuleerd omdat ze omlaag moeten met hun hoofd, maar dat ding hangt toch echt tot op borst hoogte en ze zullen eerst de bovenkant leeg moeten eten.

Dus ik zie de voordelen er nog niet zo van in.

_iDj_

Re: Graag jullie mening over dit product

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:26

Ik dacht nu komt er een hooimachine met tijdklok, maar helaas :P

De argumenten die je in je laatste bericht geeft, zijn goede argumenten, maar de theorie dat een paard dat altijd eten heeft langzamer gaat eten niet. Ik denk dat het belangrijk is dat je dit product goedkoop moet kunnen aanbieden, het idee is namelijk makkelijk zelf na te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:22

We hebben het hierover ??
http://www.haybar.co.uk/Product%20info.html
Een soort veredelde rubber mat die in een hoekvorm tegen de muur geschroefd wordt dus.
Persoonlijk zie ik ze er ook niet minder snel door eten, er is immers geen restrictie ingebouwd om grote happen te nemen.
Enig voordeel met los hooi neerleggen isdat ze er nu idd niet meer doorheen kunnen lopen.
Maar dan zijn er zoveel goedkopere middelen die dat ook tegen gaan.

Rianne11_42

Re: Graag jullie mening over dit product

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:33

Helaas, ik zie ook de meerwaarde niet. Als je er zóveel hooi ingooit dat paarden weten dat het voorradig is zullen ze misschien rustiger eten, maar ze blijven wel dooreten! En krijgen dus evenveel binnen als wanneer ze zouden schrokken. Er zijn in Nederland ontzettend veel paarden die snel dik worden en daarom niet op onbeperkt ruwvoer mogen staan, zoals de mijne. In al die gevallen heeft de Haybar geen meerwaarde (alleen het blijft netjes). Ik zie op zich het nut er wel van in, ik zou hem wel handig vinden voor in haar paddock bijvoorbeeld. Ze heeft nu een hooinet waar ze aan schudt en trekt en er gaat best wat hooi verloren op die manier (waait weg). Maar het is niet dat ik zoiets zelf niet zou kunnen construeren... Ik zou het niet kopen om die reden.