Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
ilayda schreef:Ik heb zelf vroeger ook een paard gehad, dus weet wel wat alleen die stond op een manege.
En ik ben ook niet van plan om ze gelijk weg te doen als ze te groot zijn, ik heb ook nog een dochter van 2 die nu al helemaal gek van paarden is en je kan er nog genoeg leuke dingen meedoen in plaats van rijden.
Het fijne aan een shetlander is, dat je die gewoon lekker op de wei kan laten staan, en een pony heeft al gauw een stal nodig.
Maar
ilayda schreef:JoyCiej007 schreef:leasen is inderdaad misschien nóg wel een betere optie....
@ TS: waarom reageer je helemaal niet op het meerendeel van de berichten hier?
Ik zit op me tel dus de rest word nog op geageerd
JoyCiej007 schreef:Ik zou echt niet te overhaast beslissen; je klinkt alsof je liever gister dan vandaag nog wat op de wil hebben staan.
Ik zou niet voor shetten gaan; trekken is inderdaad héel anders dan dragen, daarbij is niet alleen het gewicht van belang, maar ook de lengte van de ruiter; een te lange ruiter hindert de pony erg in zijn bewegingen, en dat is ook niet goed voor de pony zelf.
Als ik jou was zou ik uitkijken naar een leuke grote Welsh, Ijslander, Haflinger, Fjord, etc. etc.
Shetten groeien ze toch érg snel uit, en daarbij zijn Shetten vaak juist zeker niet de allerbeste kinderpony's. Alle kids vinden ze wel heel schattig, maar onderschat ze niet; ze zijn klein maar verschrikkelijk slim. Opvoeding vergt veel consequentie en streng zijn, anders krijg je inderdaad van die 'kleine eigenwijze krengen'; dingen die mensen imo vaak tenonrechte aan het ras shetlander zelf koppelen. Maar een goede opvoeding doet wonderen.
In mijn ogen is geen enkel ras super voor kleine kinderen; daar moet altijd begeleiding bij zijn, ook al heb je de braafste shet of Ijs.
Dus om enkel daarom de ijslander door te strepen, vind ik persoonlijk wat onzinnig.
Wel goed van je dat jij er niet zo'n eentje bent van 'dochtertjelief wil een pony, we plukken er eentje van de markt weg, zetten hem wel in de achtertuin, dat gaat prima' waar zo'n pony dan in z'n eentje staat te verpieteren.
Maar bedenk je wel dat het veel werk, geld en tijd kost, ook qua onderhoud. Helemaal als je een eigen weide beheert; ik sleep nu dagelijks met water, kom meerdere keren per dag langs om de waterbakken ijsvrij te maken en meerdere voerbeurten (voornl. hooi) per dag. Voordeel is dat mijn pony's slechts op nog geen 2 min. lopen bij mij achterin de straat staan.
Ik zou, voor dat je druk bezig gaat met pony's kijken/kopen, eerst maar eens al het andere goed geregeld hebben; dus eerst een goede wei kunnen regelen, dan moet je ook nog de hele omheining goed hebben, evt. achterstallig onderhoud plegen aan schuilstal, dat soort dingen. Stroomapparaat, etc. etc.
Helemaal nu in dit jaargetijde is het hebben van paarden erg moeilijk en tijdrovend, vooral als ze op de wei lopen. Daar tegenover staat dat je in de zomer vaak wel minder werk hebt dan nu.
JoyCiej007 schreef:Tsja, dat is aan de andere kant ook wel weer zo. En welshsjes zijn vaak weer erg pittig en fel in de omgang.
Ik denk dat je beter niet ras-gericht kan kijken; ze zeggen wel: een goede kinderpony is zijn gewicht in goud waard.
Het is vaak goed zoeken, en sommige pony's worden op bijv. MP als 'perfecte kinderpony's' afgedaan, maar als je dan even komt kijken en evt. komt proefrijden, blijkt al snel het tegendeel. Heb pony's gezien die echt bewust alszijnde perfectie lieve rustige kinderpony werden verkocht, maar bij thuiskomst het ruitertje die toch óók wel goed kon rijden en over lef beschikte, gewoon op allerlei mogelijk gemene wijzen er vanaf probeerden te krijgen.
Het karakter lijkt mij jou geval belangrijker dan het ras of de kleur. Al zou ik zeker niet voor hengsten gaan, en ook jonge pony's zou ik niet aan beginnen, dat geeft vaak garantie tot fout gaan.
superwoman schreef:ilayda schreef:Ik heb zelf vroeger ook een paard gehad, dus weet wel wat alleen die stond op een manege.
En ik ben ook niet van plan om ze gelijk weg te doen als ze te groot zijn, ik heb ook nog een dochter van 2 die nu al helemaal gek van paarden is en je kan er nog genoeg leuke dingen meedoen in plaats van rijden.
Het fijne aan een shetlander is, dat je die gewoon lekker op de wei kan laten staan, en een pony heeft al gauw een stal nodig.
Maar
Fijn dat je toch wat ervaring hebt.
Toch lijkt het erop dat je ook nog een hoop ervaring mist. Vind het top dat je hier op bokt wat advies vraagt voor je eraan begint, echter denk ik dat je ook wel iemand kan gebruiken irl zowel (zéker) met kopen als met een poosje helpen met begeleiding als je ze hebt.
Ik hoop dat je beseft dat niet alle paarden samen gaan op de wei, maar dat ze ook eigen karakter en voorkeuren hebben. Sommige zijn makkelijker dan anderen, hou daar ook rekening mee.
Een wei onderhouden lijkt vaak ook veel makkelijk dan het is, daarbij is het zonder groot materieel een heel stuk lastiger![]()
Ik zou me idd ook niet op een ras vastpinnen, maar wel goed "onderzoek" doen naar een aantal rassen die meer geschikt zijn en dan per pony kijken of het karakter wat voor jullie is..
eilleen333 schreef:Is het niet een beter idee om te zoeken naar een lease pony in de buurt? Dan ben je zelf niet eind verantwoordelijk voor veel kosten en als de kinderen het dan niet meer leuk vinden, kan je het contract beïndigen.
kvika schreef:ijslanders zijn vaak te slim voor kinderpony's ze hebben dan gewoon haarfijn door dat de ruiter geen overwicht heeft.
er zijn natuurlijk uitzondering op de regel.
het lease van een paardje lijkt mij wel handig. mooi rustig alles kunnen leren en genieten zonder al te veel zorgen.
succes
ilayda schreef:Klopt ik mis nog genoeg ervaring en heb ook zeker wel effe hulp nodig, ben ook blij dat iedereen hier mij informatie geeft en hun meningen zeggen. Door dat ben ik al een stuk opgeschoten.
En het vinden van een goeie pony zal ook niet zo 123 zijn, dat gaat best wel effe wat tijd kosten.