Help: Gezocht weiland omg. Bergen op Zoom voor 2 shetlanders

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:24

Is tussen Tholen en Poortvliet te doen? Of vind je dat te ver?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:26

ilayda schreef:
Ik heb zelf vroeger ook een paard gehad, dus weet wel wat alleen die stond op een manege.

En ik ben ook niet van plan om ze gelijk weg te doen als ze te groot zijn, ik heb ook nog een dochter van 2 die nu al helemaal gek van paarden is en je kan er nog genoeg leuke dingen meedoen in plaats van rijden.

Het fijne aan een shetlander is, dat je die gewoon lekker op de wei kan laten staan, en een pony heeft al gauw een stal nodig.

Maar

Fijn dat je toch wat ervaring hebt.
Toch lijkt het erop dat je ook nog een hoop ervaring mist. Vind het top dat je hier op bokt wat advies vraagt voor je eraan begint, echter denk ik dat je ook wel iemand kan gebruiken irl zowel (zéker) met kopen als met een poosje helpen met begeleiding als je ze hebt.
Ik hoop dat je beseft dat niet alle paarden samen gaan op de wei, maar dat ze ook eigen karakter en voorkeuren hebben. Sommige zijn makkelijker dan anderen, hou daar ook rekening mee.
Een wei onderhouden lijkt vaak ook veel makkelijk dan het is, daarbij is het zonder groot materieel een heel stuk lastiger ;)
Ik zou me idd ook niet op een ras vastpinnen, maar wel goed "onderzoek" doen naar een aantal rassen die meer geschikt zijn en dan per pony kijken of het karakter wat voor jullie is..

eilleen333

Re: Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:28

Is het niet een beter idee om te zoeken naar een lease pony in de buurt? Dan ben je zelf niet eind verantwoordelijk voor veel kosten en als de kinderen het dan niet meer leuk vinden, kan je het contract beïndigen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 18:40

Somebitch schreef:
Is tussen Tholen en Poortvliet te doen? Of vind je dat te ver?

Das te doen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:43

Waarschijnlijk hebben wij per 01-01-2011 een stal over, dit is een inloop stal met een kleine weide eraanvast. Je paarden zullen dan echt met zijn 2en daar staan, dus geen andere paarden in de wei.

De stal kan eventueel ook dicht.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 18:52

Somebitch schreef:
Waarschijnlijk hebben wij per 01-01-2011 een stal over, dit is een inloop stal met een kleine weide eraanvast. Je paarden zullen dan echt met zijn 2en daar staan, dus geen andere paarden in de wei.

De stal kan eventueel ook dicht.

Hmm klinkt goed, wat zijn de kosten per paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:57

Ik durf het je niet te zeggen.. Dat ligt eraan of je voor 1 of 2 pony's zal moeten betalen, ik gok dat je gewoon voor 1 betaald en dat is minder dan 120 euro per maand. Je moet dan wel zelf hooi en brok betalen, stro is inbegrepen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:06

Klinkt goed, ik zal er over nadenken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:08

leasen is inderdaad misschien nóg wel een betere optie....

@ TS: waarom reageer je helemaal niet op het meerendeel van de berichten hier?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:08

eilleen333 schreef:
Is het niet een beter idee om te zoeken naar een lease pony in de buurt? Dan ben je zelf niet eind verantwoordelijk voor veel kosten en als de kinderen het dan niet meer leuk vinden, kan je het contract beïndigen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:24

JoyCiej007 schreef:

Ik zit op me tel dus de rest word nog op geageerd

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:32

ilayda schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik zit op me tel dus de rest word nog op geageerd

Oh oké, nee dan snap ik het. Kwam namelijk zo over alsof je alleen in bepaalde berichten/adviezen geinteresseerd was, en de rest eigenlijk negeerde. Maar ik snap het nu inderdaad :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:02

VSW -> EA-GZ-di

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:34

JoyCiej007 schreef:
Ik zou echt niet te overhaast beslissen; je klinkt alsof je liever gister dan vandaag nog wat op de wil hebben staan.
Ik zou niet voor shetten gaan; trekken is inderdaad héel anders dan dragen, daarbij is niet alleen het gewicht van belang, maar ook de lengte van de ruiter; een te lange ruiter hindert de pony erg in zijn bewegingen, en dat is ook niet goed voor de pony zelf.

Als ik jou was zou ik uitkijken naar een leuke grote Welsh, Ijslander, Haflinger, Fjord, etc. etc.
Shetten groeien ze toch érg snel uit, en daarbij zijn Shetten vaak juist zeker niet de allerbeste kinderpony's. Alle kids vinden ze wel heel schattig, maar onderschat ze niet; ze zijn klein maar verschrikkelijk slim. Opvoeding vergt veel consequentie en streng zijn, anders krijg je inderdaad van die 'kleine eigenwijze krengen'; dingen die mensen imo vaak tenonrechte aan het ras shetlander zelf koppelen. Maar een goede opvoeding doet wonderen.
In mijn ogen is geen enkel ras super voor kleine kinderen; daar moet altijd begeleiding bij zijn, ook al heb je de braafste shet of Ijs.
Dus om enkel daarom de ijslander door te strepen, vind ik persoonlijk wat onzinnig.
Wel goed van je dat jij er niet zo'n eentje bent van 'dochtertjelief wil een pony, we plukken er eentje van de markt weg, zetten hem wel in de achtertuin, dat gaat prima' waar zo'n pony dan in z'n eentje staat te verpieteren.
Maar bedenk je wel dat het veel werk, geld en tijd kost, ook qua onderhoud. Helemaal als je een eigen weide beheert; ik sleep nu dagelijks met water, kom meerdere keren per dag langs om de waterbakken ijsvrij te maken en meerdere voerbeurten (voornl. hooi) per dag. Voordeel is dat mijn pony's slechts op nog geen 2 min. lopen bij mij achterin de straat staan.

Ik zou, voor dat je druk bezig gaat met pony's kijken/kopen, eerst maar eens al het andere goed geregeld hebben; dus eerst een goede wei kunnen regelen, dan moet je ook nog de hele omheining goed hebben, evt. achterstallig onderhoud plegen aan schuilstal, dat soort dingen. Stroomapparaat, etc. etc.

Helemaal nu in dit jaargetijde is het hebben van paarden erg moeilijk en tijdrovend, vooral als ze op de wei lopen. Daar tegenover staat dat je in de zomer vaak wel minder werk hebt dan nu.

Ik ben gelukkig door dit forum een stuk wijzer geworden, en ik heb de opties ook bekeken over een weide en denk dat een all in pension stalling waarschijnlijk beter bij ons zal passen en dan kunnen we er gewoon 1tje nemen die ook wat groter is en waar ze dus langer plezier mee kunnen hebben inclusief ik:)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:36

JoyCiej007 schreef:
Tsja, dat is aan de andere kant ook wel weer zo. En welshsjes zijn vaak weer erg pittig en fel in de omgang.
Ik denk dat je beter niet ras-gericht kan kijken; ze zeggen wel: een goede kinderpony is zijn gewicht in goud waard.
Het is vaak goed zoeken, en sommige pony's worden op bijv. MP als 'perfecte kinderpony's' afgedaan, maar als je dan even komt kijken en evt. komt proefrijden, blijkt al snel het tegendeel. Heb pony's gezien die echt bewust alszijnde perfectie lieve rustige kinderpony werden verkocht, maar bij thuiskomst het ruitertje die toch óók wel goed kon rijden en over lef beschikte, gewoon op allerlei mogelijk gemene wijzen er vanaf probeerden te krijgen.

Het karakter lijkt mij jou geval belangrijker dan het ras of de kleur. Al zou ik zeker niet voor hengsten gaan, en ook jonge pony's zou ik niet aan beginnen, dat geeft vaak garantie tot fout gaan.

Ja het vinden van een pony gaat volgens mij ook nog een hele klus worden, maar we hebben gelukkig alle tijd.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:40

superwoman schreef:
ilayda schreef:
Ik heb zelf vroeger ook een paard gehad, dus weet wel wat alleen die stond op een manege.

En ik ben ook niet van plan om ze gelijk weg te doen als ze te groot zijn, ik heb ook nog een dochter van 2 die nu al helemaal gek van paarden is en je kan er nog genoeg leuke dingen meedoen in plaats van rijden.

Het fijne aan een shetlander is, dat je die gewoon lekker op de wei kan laten staan, en een pony heeft al gauw een stal nodig.

Maar

Fijn dat je toch wat ervaring hebt.
Toch lijkt het erop dat je ook nog een hoop ervaring mist. Vind het top dat je hier op bokt wat advies vraagt voor je eraan begint, echter denk ik dat je ook wel iemand kan gebruiken irl zowel (zéker) met kopen als met een poosje helpen met begeleiding als je ze hebt.
Ik hoop dat je beseft dat niet alle paarden samen gaan op de wei, maar dat ze ook eigen karakter en voorkeuren hebben. Sommige zijn makkelijker dan anderen, hou daar ook rekening mee.
Een wei onderhouden lijkt vaak ook veel makkelijk dan het is, daarbij is het zonder groot materieel een heel stuk lastiger ;)
Ik zou me idd ook niet op een ras vastpinnen, maar wel goed "onderzoek" doen naar een aantal rassen die meer geschikt zijn en dan per pony kijken of het karakter wat voor jullie is..

Klopt ik mis nog genoeg ervaring en heb ook zeker wel effe hulp nodig, ben ook blij dat iedereen hier mij informatie geeft en hun meningen zeggen. Door dat ben ik al een stuk opgeschoten.
En het vinden van een goeie pony zal ook niet zo 123 zijn, dat gaat best wel effe wat tijd kosten.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:41

eilleen333 schreef:

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit van heb gehoord, is dat net zoals een verzorg pony?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:20

ijslanders zijn vaak te slim voor kinderpony's ze hebben dan gewoon haarfijn door dat de ruiter geen overwicht heeft.
er zijn natuurlijk uitzondering op de regel.

het lease van een paardje lijkt mij wel handig. mooi rustig alles kunnen leren en genieten zonder al te veel zorgen.
succes

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:29

kvika schreef:
ijslanders zijn vaak te slim voor kinderpony's ze hebben dan gewoon haarfijn door dat de ruiter geen overwicht heeft.
er zijn natuurlijk uitzondering op de regel.

het lease van een paardje lijkt mij wel handig. mooi rustig alles kunnen leren en genieten zonder al te veel zorgen.
succes

Ja ik ga ook zeker effe verder onderzoeken over het leasen, dankje.

nannyrana7

Re: Help: Gezocht weiland omg. Bergen op Zoom voor 2 shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:54

lijkt me een hele goede oplossing dat leasen want je kan ook niet van zulke kleine kinderen verwachten dat ze er altijd maar zin in hebben naar een pony te gaan en denk wel dat je het ingecalculeerd heb dat het allemaal op jou schouders neer gaat komen maar lijkt me met kleine kinderen heel wat en als je nu een leuke verzorgpony voor de kinderen kan vinden kan je het ook eerst eens even aan kijken of ze het wel zo leuk vinden. bij de manege waar ik werkzaam ben hebben we meerdere pony 's die de eigenaar niet meer wou of het niet ging zo als ze het in hun hoofd hadden en kan wel zeggen dat het super leuke pony's zijn en ze niet meer weg gaan maar . Maar een pony zou geen impuls aankoop moeten zijn. dus denk goed na . lijkt me trouwens ook dat ze best samen kunnen doen als er dan wel eentje komt .

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 22:24

Ik ben idd van plan om er 1tje te halen en dan naar een all in pension stalling.

En ik ben zelf ook gek op paarden en heb ook zelf een aantal jaar gelest (dus het is ook een beetje voor mezelf) :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:36

ilayda schreef:
Klopt ik mis nog genoeg ervaring en heb ook zeker wel effe hulp nodig, ben ook blij dat iedereen hier mij informatie geeft en hun meningen zeggen. Door dat ben ik al een stuk opgeschoten.
En het vinden van een goeie pony zal ook niet zo 123 zijn, dat gaat best wel effe wat tijd kosten.

Fijn dat je daar toch heel bewust van bent.
Paar tips:
*bezuinig niet op de aanschaf; zorg voor iemand/begeleiding die verstand heeft van paarden én ook weet wat jullie zoeken en weet wat jullie niveau is. Je kunt zelf rondkijken en als je het wat vind dan een kundig persoon (desnoods tegen betaling) meenemen. Als laatste een keuring is een aanrader en eigenlijk een verplichting want je hebt kopers-onderzoekplicht. Verwacht niet teveel van een keuring, want een D.A waarschuwd je niet voor kromme poten en moeilijke ruggen bijv, die kijkt alleen of hij op dat moment gezond (genoeg) is voor je gebruikersdoel -geef altijd aan dat je voor de sport wil keuren en niet voor de recreatie.
*bezuinig niet op begeleiding (les) - te laat ingrijpen kan voor veel problemen zorgen en daardoor ook meer geld kosten om dat op te lossen.
*bezuinig niet op tuig (D.A kosten ivm pijn door het tuig zijn duurder)

succes!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:34

Echt super bedankt voor je tips.

Je zegt dat het het beste is om een kundig persoon mee te nemen, maar ik ken niemand die daar verstand van heeft. Kan ik ook bij een D.A terecht?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:20

als je op het punt staat om eentje te kopen, zou ik toch voor een klinische keuring bij de DA gaan, zeker als je zelf niet echt oog hebt voor wat er mis kan zijn met zo'n dier.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:31

Ik heb nou contact met een fokkerij, en wanneer het in de eerste 6 maanden niet klikt tussen het paard en mij dan mag ij hem terug brengen.

Is het beter en betrouwbaarder om bij een fokkerij te kopen???!