Controle bittensite

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:42

magda_90 schreef:
Volgens mij voel ik al waar een deel van deze miscommunicatie ligt. Je hebt diverse soorten bittengroepen, waar onder de ophaaltrenzen. Deze groep heeft subgroepen; Yankees, ophaaltrenzen (dus met dat aparte bakstuk) en de schenkeltrenzen. Een Pessoa valt dus wél onder de groep ophaaltrenzen maar is dus geen ophaaltrens in de zin dat het geen aparte bakstukken nodig heeft. Snap je? Ter verduidelijking: http://www.paardenbitten.nl/Ophaaltrenzen.html

hij valt ook niet onder de groep ophaaltrensen, omdat een 3 in 1 en een meeringstrens vallen onder een groep bitten met hefboomwerking...
als ik naar welke willekeurige winkel of leverancier ga en vraag om verschillende ophaal trensen zal geen één komen met een meeringstrens als bijv. de pessoa (en dat woord komt weer van 1 van de eerste bekende gebruikers van dat bit)
Vraag om trensen met hefboomwerking dan zullen ze oa de meerringstrensen laten zien.... maar geen ophaaltrens als die waar ophaalbakstukken voor gebruikt worden.
en zullen maar weinig mensen zijn die weten dat je de yankeetrens ook kunt gebruiken met ophaalbakstukken en zo een ophaaltrens wordt.
maw je onderverdeling klopt niet.

magda_90

Re: Controle bittensite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:19

Ik weet niet beter dan dat ik hem al jaren hanteer. Het boek waar ik het vandaan heb is ook al jaren oud (en een Engels boek), dus ga niet zeggen dat het niet klopt, want er zijn meerdere Engelse boeken die die indeling hanteren. Of zijn dan al die Engelse boeken niet kloppend? Wederom niet aanvallend bedoeld. ;) Ik zou je namelijk gelijk geven als het niet duidelijk in de literatuur had gestaan, maar in dit geval staat het er duidelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:29

Als iemand niet al pro-bitloos is, zul je het spontaan worden na een bezoek aan deze site.
Thanks! +:)+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:37

Men vergeet één ding als we het over bitten hebben; ze dienen met respect behandeld te worden. Wanneer dat gebeurd dan ondervind het paard er niet veel hinder van. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:40

magda_90 schreef:
Men vergeet één ding als we het over bitten hebben; ze dienen met respect behandeld te worden. Wanneer dat gebeurd dan ondervind het paard er niet veel hinder van. :)

Een heel gewaagde uitspraak. :oo
Maar ik zal de discussie niet aangaan, daar is dit topic niet voor bestemd. ;)
Ben wel blij met je site, want het zal zeker mensen bewust maken van wat de diverse bitten zoal in de mond van het paard aanrichten en wat voor prehistotische martelwerktuigen 't eigenlijk zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:46

Mag anders ook via pb, hoezo een gewaagde uitspraak? Als we het over een D-trens hebben dan hoort deze met respect behandeld te worden dan ondervind het paard er geen last (bedoel ik dus pijn etc.) van. Dito met de andere bitten. Wanneer men weet hoe ze ermee om moeten gaan en wanneer het paard qua niveau daarop afgestemd is, kan het helpen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:27

magda_90 schreef:
Ik weet niet beter dan dat ik hem al jaren hanteer. Het boek waar ik het vandaan heb is ook al jaren oud (en een Engels boek), dus ga niet zeggen dat het niet klopt, want er zijn meerdere Engelse boeken die die indeling hanteren. Of zijn dan al die Engelse boeken niet kloppend? Wederom niet aanvallend bedoeld. ;) Ik zou je namelijk gelijk geven als het niet duidelijk in de literatuur had gestaan, maar in dit geval staat het er duidelijk in.

Neem nu alleen al de naam pessoabit.... dat is eigenlijk hetzelfde als bonfire neusriem of aansnoerneusriem... officieel heet dat een zweedseneusriem of franse ligt aan de ringen waardoor de sluiting loopt.
Een pessoabit, in de volksmond is een 2 of 3 ringstrens die ooit begon op te vallen omdat Pessoa hem gebruikte...
in het engels is het officieel een showjumping Bit.
heb je dan een enkel gebroken 3 rings trens: is dat in het engels show jumping bit, single-jointed
Waarom plaatsen de engelsen hem dan onder een ophaaltrens of gag/elevator bit, en dan mn de oudere boeken... omdat in den beginne dit gebruikt werd icm een kinketting/riem, waardoor het minder kon scharen, dan het nu kan, en opwaarts getrokken werd. Terwijl het dus absoluut niet te vergelijken is met een werkelijke ophaaltrens, maar eerder valt onder de categorie trensen met stangwerking (niet te vergelijken met ongebroken trensen)
snappie?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:36

Ik snap de uitleg inderdaad, nog een benaming is overigens de Dutch gag, schoot mij net te binnen. Die uitleg heb ik eerder gehoord staat mij bij, er gaan in ieder geval wat belletjes rinkelen. In ieder geval, van oorsprong valt het daar dus tussen en dat was mijn bedoeling ook met de site, waar de bitten van oorsprong vandaan komen (vandaar dus deze indeling van bitten).

Een dr. Bristol is van oorsprong een bit dat gebruikt wordt bij zware cross-wedstrijden net als een D-trens van oorsprong gebruikt voor de renbaan. Deze oorsprong staat daar dus ook bij.

Ik zal de tekst dus nog aanpassen met de korte geschiedenisles erbij. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:45

Ik zit me eigenlijk af te vragen of je verdeling uberhaupt zo handig is, als je het wilt gaan gebruiken als naslagwerk/site.

Omdat je onderscheidt kunt maken tussen de mondstukken, ongebroken, enkele gebroken, dubbelgebroken -plat midden stuk, gedraaid middenstuk, revolver middenstuk- , kunstof, rubber, aurigaan,argentaan, cyprium, rvs, koper, enz)

en de ringen/stangen
watertrensringen klein en groot) ,bustrensringen, D-trensringen, schenkel/knevel trensen, etc..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:33

Leuke site, maar bij de ongebruikelijke bitten staan gewone trensjes afgebeeld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:29

Alane, waarom zou die indeling niet goed zijn? Een ongebroken watertrens blijft een watertrens en een liverloop die enkel gebroken is blijft nog steeds een menbit. Mis ik je uitgangspositie nu of...?

Temeraire, ze worden tegenwoordig als gewone bitten gebruikt, maar het zijn ongebruikelijke bitten, geen gewone trensen dus. De indeling is gebaseerd op de oorsprong van de bitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:35

omdat je mondstukken kunt onderverdelen, en aan ieder mondstuk verschillende ringen kunnen zitten..
je hebt nu een onderverdeling vanuit oorspronkelijk gebruik dan naar de ringen/bakstuk-teugelbevestiging, dan de mondstukken.
waardoor je dadelijk een onoverzichtelijke site krijgt....
Zoals Temeraire al opmerkte over de ongebruikelijke bitten, en ik al over de meer ringsbitten....

Inzichten veranderen continu, mensen leren telkens door, en zo zijn boeken die vorig jaar nog uptodate waren nu allang weer achterhaalt...

Zou je een onderverdeling maken vanuit de mondstukken, kun je bij iedere categorie mondstukken de beschikbare ringen vermelden. daar de oorsprong en waar en waarvoor het gebruikt wordt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:34

En kan dan kan ik volgend jaar dus weer een nieuwe indeling maken. Achterhaalt of niet, ik werk volgens dit principe en zo blijft het ook staan, wellicht dat het heel bot klinkt maar nogmaals ik ga uit van de oorsprong van de bitten en die is zo begonnen. Wil je informatie over een watertrens, dan moet je bij trensbitten kijken, wil je informatie over dat ene menbit weten, dan moet je bij de categorie menbitten kijken. Ik zou niet weten wat daar onoverzichtelijk aan is/zou worden. Ik zou het eerder raar vinden als ik een hoofdstuk ongebroken bitten heb dat daar juist van alles bij elkaar staat. Het staat ook duidelijk op de Welkom-pagina dat ik de oude indeling hanteer en die loopt inderdaad niet chronologisch met de huidige indeling, maakt mij ook niet uit want heb daar bewust voor gekozen. ;)

Dit is vast een bericht wat heel bot overkomt, maar ik heb hier zo veel werk in zitten, ik heb nu al zoveel enthousiaste meningen gehoord en dan wordt er door twee bokkers die hele indeling in de grond geboord. Ik kan best tegen kritiek, daar moet plaats voor zijn, maar het is jammer dat, ondanks de meerdere herhalingen, het niet wordt geaccepteerd dat ik van de oorsprong van de bitten uitga en dat die indeling daardoor dus niet chronologisch loopt met hoe die nu is.

Dus hopelijk kunnen we dat onderwerp nu laten rusten en verder gaan met het doel van dit topic; de werking van de bitten. ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:54

Aangezien er hier een dienst van Bokkers wordt gevraagd ivm de controle verplaats ik dit topic naar het juiste forum.

HAR-->EA-GZ Diensten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:49

magda_90 schreef:
Alane, waarom zou die indeling niet goed zijn? Een ongebroken watertrens blijft een watertrens en een liverloop die enkel gebroken is blijft nog steeds een menbit. Mis ik je uitgangspositie nu of...?

Temeraire, ze worden tegenwoordig als gewone bitten gebruikt, maar het zijn ongebruikelijke bitten, geen gewone trensen dus. De indeling is gebaseerd op de oorsprong van de bitten.

Oke, maar bij de afdeling trensen staat toch een afbeelding van precies dezelfde trensen? Dus hetzelfde plaatje bij 2 verschillende categorieen? Dat lijkt me onduidelijk? Excuus als ik het verkeerd begrijp.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:24

Ik snap je Temeraire. Ongebruikelijke bitten hebben dezelfde vorm wat betreft trensen, dus ik heb eerst deze afbeelding gebruikt tot ik een specifieker een gemaakt heb. Vandaar deze tijdelijke afbeelding dus. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:49

Allereerst hoe je je site indeelt moet je geheel zelf weten.. je vraagt om controle van je site met argumenten ter verbetering, wat je daarmee doet, moet je ook geheel zelf weten....

magda_90 schreef:
Ik snap je Temeraire. Ongebruikelijke bitten hebben dezelfde vorm wat betreft trensen, dus ik heb eerst deze afbeelding gebruikt tot ik een specifieker een gemaakt heb. Vandaar deze tijdelijke afbeelding dus. :)

Dat is dus de werking van de bitten.
Daar ga je dus al stuk met je verdeling.... wat ooit iets bijzonders was, door materiaal keuzen, mondstukkeuze of bitring keuze kan inderdaad even later al achterhaalt zijn....

Jouw geschiedenis van de bitten op dit moment op jouw site, gaat niet helemaal uit van de geschiedenis van het bit, maar begint bij je boeken...
Je gehele site zal daardoor een warboel worden om bitten terug te vinden,
Je kunt een hoofdonderverdeling maken tussen bitten die gebruikt worden onder het zadel, en bitten die gebruikt worden tijdens het mennen en bitten die gebruiktworen aan de hand (keuringen bijv.)
Die 3 categorieen hebben allemaal dezelfde onderverdeling, mondstuk, 'ringen'...
Dan kun je het gebruiken als naslag werk....

Zo koopt een ieder een bit, ga ik tenminste van uit, uitgaande van het mondstuk, naar 'ringen' ... wel/geen hefboomwerking, etc.

en dat voorkomt dan ook de verwarring van 'bijzonder' bit dat in feite gewoon een enkel gebroken watertrens is... want mi komt dat de geloofwaardigheid van de kennis van je site niet ten goede... maar dat is mijn mening :)
succes met je site...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:36

Alane schreef:
Dat is dus de werking van de bitten.
Daar ga je dus al stuk met je verdeling.... wat ooit iets bijzonders was, door materiaal keuzen, mondstukkeuze of bitring keuze kan inderdaad even later al achterhaalt zijn....

Vaak zat heb ik al aangegeven dat de indeling gebaseerd is op de oorsprong van de bitten, dat die bitten nu dus achterhaald zijn doet mij niet veel omdat dat toen niet zo was. Die opmerking staat uit duidelijk op de Welkomst-pagina.

Alane schreef:
Jouw geschiedenis van de bitten op dit moment op jouw site, gaat niet helemaal uit van de geschiedenis van het bit, maar begint bij je boeken...

Die indeling is gemaakt, heel wat jaren terug, waarbij men toen een duidelijk onderscheid heeft gemaakt tussen bit A en bit B. En omdat ik daar toevallig over heb gelezen, wil je dus zeggen dat het niet klopt? }:0 Wellicht klopt het inderdaad niet als je de huidige tijd er naast zet, maar dat is ook niet mijn bedoeling geweest. ;)

Alane schreef:
Je gehele site zal daardoor een warboel worden om bitten terug te vinden,
Je kunt een hoofdonderverdeling maken tussen bitten die gebruikt worden onder het zadel, en bitten die gebruikt worden tijdens het mennen en bitten die gebruiktworen aan de hand (keuringen bijv.)
Die 3 categorieen hebben allemaal dezelfde onderverdeling, mondstuk, 'ringen'...
Dan kun je het gebruiken als naslag werk....

Ik begrijp niet waarom je mijn site een warboel vindt (of gaat vinden) hierdoor? Imo is hij erg overzichtelijk en jij bent toch echt de enige waarvan ik het hoor dat het onoverzichtelijk is (gaat worden). Niet raar bedoelt, maar ik krijg zoveel reacties dat het een nette overzichtelijke site is, vandaar dus mijn twijfels bij jouw uitspraken. En vandaar dat ik er steeds zo tegen in ga, want ik snap jouw uitspraken niet.

Want een watertrens blijft een trensbit, dito met een kneveltrens. Dat staat dus voor de basic-bitten. Zo zijn gecombineerde bitten diegene die voor de hoge dressuur wordt gebruikt en menbitten voor het mennen. Wat is daar moeilijk aan te begrijpen? Ik heb in al jouw berichten daar nog geen duidelijk antwoord op gekregen.

Alane schreef:
Zo koopt een ieder een bit, ga ik tenminste van uit, uitgaande van het mondstuk, naar 'ringen' ... wel/geen hefboomwerking, etc.

Ik zelf kijk eerst (lijkt mij logischer) naar het soort bit dat je wilt hebben; trens, stang, menbit oid. En dan pas naar de verfijning binnen die tak (soort mondstuk, mate van hefboomwerking etc. etc.).

Alane schreef:
en dat voorkomt dan ook de verwarring van 'bijzonder' bit dat in feite gewoon een enkel gebroken watertrens is... want mi komt dat de geloofwaardigheid van de kennis van je site niet ten goede... maar dat is mijn mening :)
succes met je site...

En om nog maar terug te komen op de ongebruikelijke bitten. Let op toen waren dat bitten die niet gebruikelijk waren om te gebruiken en niet duidelijk in een bepaalde groep ingedeeld konden worden. Nu wordt er vaak gezegd dat het gewoon maar simpele trensen zijn, maar het verschil in mondstuk maakt dat dat dus niet zo is.

En mi, komt dat niet de geloofwaardigheid niet ten goede. Want als ik de huidige indeling wil gaan gebruiken, dan kan ik jaarlijks de site aanpassen met al die nieuwe regeltjes etc. Nog een reden dat ik deze indeling gebruikt heb en niet de huidige.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:35

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:19

Lederen bitten (Lederen watertrens, pelham enzo....)
deze ontbreken nog op de site.