Boek: Het logboek voor de dressuurruiter. Wie gebruikt hem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:49

Ik zou helemaal gek worden van elke dag zo'n boek invullen.

Nee, van mij hoeft het niet zo. Ben je straks nog meer bezig met een administratie bijhouden dan met het rijden zelf. Voor sommigen misschien handige richtlijn maar voor mij te overdreven.

Silence

Re: Boek: Het logboek voor de dressuurruiter. Wie gebruikt hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:51

Dank je, dan zou ik hem ook zeker kunnen gebruiken denk ik :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:54

Ik kan niet goed zien wat er precies in staat op de link van Epplejeck.
Zoals ik het hier lees lijkt het mij wat overdreven.. je kunt ook in een schrift bijhouden hoe het ging en waar je op moet letten?
Maar goed voor degene die dit bedacht heeft mss een gat in de markt, het is te proberen ;)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:58

mij lijkt het wel wat .
ik schrijf elke dag uitvoerig wat ik gedaan heb met mijn paard , maar misschien is dit wel makkelijker omdat je zo niets kan vergeten en overzichtelijk kan vergelijken.
mn vriendinnetje wees me er op.
wel wacht ik even af of iemand hem in kan scannen zodat ik hem wat beter in kan zien.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:02

Nibbit, je snapt toch dat dit logboek mooier 'omkaderd' is dan een eigen schriftje ? Je hebt echt wel mensen (waaronder ik zeker) die geld willen geven aan iets dat mooi overzichtelijk is en waar je zelf enkel moet opschrijven wat belangrijk is. In een schriftje moet je al zelf onderverdelingen en zo maken, wat hier dus niet is. Niet overdreven dus, gewoon handiger voor mensen die er niet te veel tijd in willen steken ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:03

Ik heb 'm besteld. Ik ben benieuwd. Ik heb sinds een paard maanden een nieuw paard, en ik vind het wel fijn om (zeker de eerste tijd) wat bewuster met de training om te gaan.

In een schriftje schrijf je toch alleen op wat er zo al in je opkomt. En ik heb het idee dat zo'n logboek je nog iets verder aan het denken zet. Wat extra vragen stelt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:11

listiglistje schreef:
Biskwie schreef:
Wij gebruiken een stalschrift, waar iedereen inschrijft welke stal/rij/weidewerkzaamheden hij/zij gedaan heeft, met welk paard en wat bijzonderheden zijn. Werkt al jaren prima als logboek!

Sorry maar het boek is wel wat uitgebreider dan wat jij noemt ;)

Stalgenootje heeft hem sinds vandaag en ik heb hem uitvoerig bekeken :D En ik ben om!
Echt heel uitvoerig!!! Meer als wat ik hier kan tikken :P
Het is per dag (niet op datum) van voer, tot hulpmiddelen, kleine doelen, het weer, aandachtspunten,
+ en - van de dag gespecificeerd, grafieken, achterin zit voor de wedstrijden een apart deel.

Ik ga hem dinsdag halen, nu hopen dat ze hem al hebben bij Drunens Ruiterhuis.

Ik hou al jaren op de pc een trainingsdagboek bij waarin ik ook mijn digitale foto's verwerk (heel leuk) en een excel sheet voor het bijhouden van de voortgang van Parelli oefeningen, kosten van het paard, data van medische gebeurtenissen en groei (ik heb een jaarling).

Voordeel van digitaal is dus dat je foto's in je word documenten kan toevoegen en gemakkelijk stukken kan copy=pasten om ergens op het net te plaatsen, bijvoorbeeld in een blog of op een forum.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:57

Ik doe het ook in Exel. Is wat goedkoper :D

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:08

Ik heb een mailtje gestuurd met wat vragen over het logboek aan Joyce Heutink. De antwoorden zal ik hier posten.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:36

Ik heb heel snel antwoord gekregen, dus hier wat meer uitleg over het boek:

Citaat:
Het logboek werkt met open pagina's, dat wil zeggen dat je iedere pagina zelf de datum en de naam van het paard invult. Dit kan zowel op de pagina's die zijn voor training, als de pagina's voor de wedstrijden.

Op de trainings- en wedstrijdpagina's maak ik zelf altijd een onderscheid tussen een deel planning en een deel analyse.
Bij training kan je het eerste deel gebruiken als planning, bijvoorbeeld een week vooruit. Wat ga je die dag doen, welk dagdeel, heb je les of wordt het een buitenrit, hoe lang wil je losrijden, uitrijden, wil je proefje oefenen, etc etc.

Naderhand kan je invullen hoe hij aanvoelde, maar ook hoe fit etc je zelf was. Daarnaast kan je het rijden analyseren aan de hand van het scala, je kan de opmerkingen van de trainer erin noteren, etc.

Voor de wedstrijden werkt het ongeveer hetzelfde, denk bijvoorbeeld aan je plan voor het losrijden, maar ook wat je voor de wedstrijd als voorbereiding hebt gedaan. Niet te vergeten de proeven zelf kan je helemaal analyseren.

Het klinkt als een lang verhaal, maar je kan echt binnen 2 à 3 minuten alles aangekruist en ingevuld hebben. Het kost dus niet veel moeite.

Op iedere pagina staan tips van topruiters, - trainers en andere sporters over hoe te werken met een logboek, waarom je kan werken met een logboek, wat het voor hen heeft betekend, maar ook sportieve tips over (proeven) rijden.

Achterin het boek zitten allemaal handige dingetjes, zoals een meeneemlijst, je kan je proeven tekenen, er staan grafiekjes in, etc.

Persoonlijk heeft het logboek mij erg geholpen. Ik ben er veel bewuster door gaan rijden en ben het rijden daardoor leuker gaan vinden omdat het ook beter ging. Ik klom van 68% naar 74% en ben ermee 2e geworden op het NK in De Steeg.

Uiteraard zou ik nog altijd graag ervaringen horen van mensen die er mee begonnen zijn.
Ik ben wel langzaam overstag aan het gaan om hem aan te schaffen. Mijn merrie en ik zijn bezig met een revalideringstraject (zij voor peesblessure en operatie en ik voor angst te paard), dus ik vermoed dat het ons best kan helpen om dingen beter te analyseren en op te sporen als er iets mis zou gaan.
Alleen moet ik er denk ik wel op letten dat ik niet te veel ga analyseren, omdat rijden juist om voelen gaat en niet om denken.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:44

Ik ben ook heel benieuwd,
ik ben ook van het bijhouden... :)
Lees graag reacties van mensen die dit logboek gebruiken! :)

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:17

Het lijkt mij idd ook wel makkelijk en overzichtelijk.
Wij hebben nu een simpele agenda waar we opschrijven wat we hebben gedaan maar dit lijkt me echt handig.
Ik ben benieuw naar duidelijke foto's van de binnenkant.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:03

Ik heb 'm net binnen. En ik vind het in ieder geval een mooi uiterlijk hebben. Ziet er verzorg en gedegen uit (dat 'ie ook een jaar in mijn zadelkast overleefd). En de het logboek is helder opgebouwd. Ik vind zelf het concreet formuleren van mijn doelen nog best lastig. Wat wil ik nou exact bereiken? Best even een nadenk-momentje.

Ik ga morgen na het rijden eens kijken hoe het gaat met invullen van de trainingslog.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:23

dat is ook een doel van het boek, doelen stellen en je laten nadenken wat je wilt bereiken en verbeteren!
Zorg dat je doelen in ieder geval meetbaar zijn.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:42

Zou je een foto van de binnenkant kunnen maken Anoeska met de mogelijkheden? :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:37

Nou, ik heb even zitten klooien met digitale camera en het logboek. Maar daar kan ik niets leesbaars van maken :n

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 07:43

Ik had van Joyce Heutink ook nog wat foto's gekregen, maar gisteren kreeg ik ze niet geupload.

Het zijn de foto's van de site van logbookfactory, maar nu zijn ze beter leesbaar. Althans in mijn e-mail.
Als iemand ze via mail wilt ontvangen, stuur maar even pb met emailadres.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:57

anoeska hoeveel bladzijden zitten er in?
Kun je precies voor een jaar opschrijven?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:40

idapaulien, ik heb gemaild met het PKC en zij zeiden dat je idd voor een heel jaar ruimte hebt ;)

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:05

Epona_ schreef:
idapaulien, ik heb gemaild met het PKC en zij zeiden dat je idd voor een heel jaar ruimte hebt ;)

Oke dat is mooi :+

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:04

Zie ik het goed dat het vooral is gericht op wedstrijdruiters? :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:05

Wat ik me nog afvraag, als je nou bijvoorbeeld 1x in de 2 weken springt/longeert of een buitenrit maakt of gaat crossen kan je hier dan ook je verslag in kwijt? Of is het echt puur gericht op dressuur? Want om het af te wisselen spring je ook wel eens met je paard of longeren etc.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:28

Hij is besteld :D

Eerst dacht ik 'Neih ik maak zelf wel gewoon een bestandje op de PC - makkelijk zat en lekker gratis'
Maar toen zat ik voor dat lege bestandje en wist ik echt niet waar te beginnen :')
Om even op de vragen hierboven te antwoorden: het is voor ruiters van alle klassen als je de korte inhoud mag geloven en ik zie niet in waarom er geen andere takken van de paardensport gebruik van zouden kunnen maken. Het is denk ik niet zo dat je piaffe etc moet aankruisen, toch? (anders kan ik mijn bestelling ook maar beter annuleren) :=
Ik hoop dat we er wat aan gaan hebben, het lijkt me echt wel fijn een duidelijk overzicht en doelstelling te hebben in de training - want in je hoofd ziet het er achteraf toch altijd nét iets anders uit dan op papier denk ik zo. En is het niets, tja dan is het alvast een leidraad voor dat PC-bestandje -:)

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:01

Ik heb het boek net gehaald in de ruitersportzaak. Ziet er goed uit.

Als er trouwens nog iemand 'm gaat bestellen, ik kreeg er een kortingscode voor €2,- korting bij maarja heb 'm natuurlijk al haha.
Dus als iemand de code wil, PB maar.

Wat betreft tak van sport, onder het trainingslogboek kun je gewoon algemene gegevens, trainingsgegevens invullen, ,en dan de fitheid, soepelheid,concentratie, impuls, gehoorzaamheid etc. de oefeningen die je hebt gereden, aandachtspunten en opmerkingen van je trainer invullen. Dus heeft verder niet concreet iets met "piaffe" te maken ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:43