Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

listiglistje schreef:Biskwie schreef:Wij gebruiken een stalschrift, waar iedereen inschrijft welke stal/rij/weidewerkzaamheden hij/zij gedaan heeft, met welk paard en wat bijzonderheden zijn. Werkt al jaren prima als logboek!
Sorry maar het boek is wel wat uitgebreider dan wat jij noemt![]()
Stalgenootje heeft hem sinds vandaag en ik heb hem uitvoerig bekekenEn ik ben om!
Echt heel uitvoerig!!! Meer als wat ik hier kan tikken![]()
Het is per dag (niet op datum) van voer, tot hulpmiddelen, kleine doelen, het weer, aandachtspunten,
+ en - van de dag gespecificeerd, grafieken, achterin zit voor de wedstrijden een apart deel.
Ik ga hem dinsdag halen, nu hopen dat ze hem al hebben bij Drunens Ruiterhuis.
Citaat:Het logboek werkt met open pagina's, dat wil zeggen dat je iedere pagina zelf de datum en de naam van het paard invult. Dit kan zowel op de pagina's die zijn voor training, als de pagina's voor de wedstrijden.
Op de trainings- en wedstrijdpagina's maak ik zelf altijd een onderscheid tussen een deel planning en een deel analyse.
Bij training kan je het eerste deel gebruiken als planning, bijvoorbeeld een week vooruit. Wat ga je die dag doen, welk dagdeel, heb je les of wordt het een buitenrit, hoe lang wil je losrijden, uitrijden, wil je proefje oefenen, etc etc.
Naderhand kan je invullen hoe hij aanvoelde, maar ook hoe fit etc je zelf was. Daarnaast kan je het rijden analyseren aan de hand van het scala, je kan de opmerkingen van de trainer erin noteren, etc.
Voor de wedstrijden werkt het ongeveer hetzelfde, denk bijvoorbeeld aan je plan voor het losrijden, maar ook wat je voor de wedstrijd als voorbereiding hebt gedaan. Niet te vergeten de proeven zelf kan je helemaal analyseren.
Het klinkt als een lang verhaal, maar je kan echt binnen 2 à 3 minuten alles aangekruist en ingevuld hebben. Het kost dus niet veel moeite.
Op iedere pagina staan tips van topruiters, - trainers en andere sporters over hoe te werken met een logboek, waarom je kan werken met een logboek, wat het voor hen heeft betekend, maar ook sportieve tips over (proeven) rijden.
Achterin het boek zitten allemaal handige dingetjes, zoals een meeneemlijst, je kan je proeven tekenen, er staan grafiekjes in, etc.
Persoonlijk heeft het logboek mij erg geholpen. Ik ben er veel bewuster door gaan rijden en ben het rijden daardoor leuker gaan vinden omdat het ook beter ging. Ik klom van 68% naar 74% en ben ermee 2e geworden op het NK in De Steeg.