Weidehengst voor rijpaardfokkerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Re: Weidehengst voor rijpaardfokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:53

Cil_ ik geloof je
Ik heb hier ook geen opvoelbox, wat ik wel gebruik is een staldeur die in 2en gedeeld kan worden, merrie met de kont naar de deur, bovendeur open en et voila. Zo laat ik de DA ook zn werk doen bij een geval van koliek bij een ruin; safety first.
Ik weet niet in welke regio van NL je woont maar hier voelen en insemineren bijna alle DA's wel zonder opvoelbox.
Dan kun je in ieder geval de voor jou juiste hengst gebruiken i.p.v een 'tweede'keus omdat die hengst toevallig ook als weidehengst dekt
Succes!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 09:29

Inkepink, inderdaad zijn mijn eerste keus hengsten alleen via KI beschikbaar. Vorig jaar had ik eentje met diepvriessprerma gekozen, je begrijpt dat dat geen succes was. Na één keer had de d.a. het gezien. Juist die deur achter zich verdraagt ze niet, wassen, opscheren enz gaat allemaal wel. Maar ik wil niet dat iemand een klap krijgt. Begrijp nu wel dat opvoelbox niet perse nodig is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:48

Cil, mijn merrie is ook zo'n geval. Was door stress op het station niet te doen. Heeft toen thuis geinsemineerd (Lauw van Vliet). Dit kan ook met vers sperma. Ze heeft dan wel geen losse achterbenen, maar als hij er misschien schuin naast gaat staan om de hoek van de deur lukt het misschien?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:06

Hoi, ik begrijp dat je paard wel gewoon op stal kan staan? Onze merries worden gewoon thuis in de wei of op stal geinsemineerd door de hengstenhouder en soms door de DA. Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je per PB de namen geven van de hengstenhouders die bij ons thuis insemineren (in de buurt van Lochem) en ook bij ons in de buurt wonen. Ik lees dat je een weidehengst zoekt, voor zover ik weet is dat een hengst die gewoon een tijd in de wei bij de merries loopt. Dacht dat dat -zeker bij KWPN (Gelders, tuig- en rijpaarden) niet meer gebeurt. Het risico is nogal groot voor de hengst in dat geval.
Ik heb stallen met halve deuren en onze DA zet de merrie gewoon in haar eigen box en insemineert haar. Geen stress en zo gepiept, maar wat ik zo lees is dit dus voor jouw merrie geen optie?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:33

Hoi Hoogendroog, juist de deur of buis achter zich accepteert ze niet. Vroeger had Nijhof weidehengst Gratianus (stond niet in de brochure van dit jaar). Echte toppers zullen geen weidehengst worden maar het is iets. Ik vind wel dat de d.a. of insemineerder ingelicht moet worden over problemen aangezien ik niet wil dat iemand zich bezeerd.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:18

Mijn merrie is er ook één met een bruiksaanwijzing met insemineren en scannen. Naar achter trappen en draaien.
Maar een beetje goede DA/Inseminator weet waar hij mee bezig is en hoe hij dat het beste kan doen.
Zij is dan ook gewoon in haar box geïnsemineerd.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:21

Wij hebben een video van Holsteiner hengsten, daar staat een echte weidehengst op, tenmidden van zijn harem. Literat was zijn naam. Zoiets moet je hebben. Literat is overigens al dood, maar er zal toch wel ergens een weidehengst bestaan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:22

Maar als je zo een van de weinige weidehengsten kiest, dan kies je toch niet meer voor verbetering?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:11

Welke type 'weide' hengst zoek je, welke maat?

Ik ken eentje die bij zijn eigenaar gewoon in de wei loopt met 'zijn' merries; zijn nieuwe 'vriendinnen' gaan na een wennings periode gewoon mee met de kleine kudde op de wei. Zelfs moeilijk drachtig te krijgen merries krijgt hij drachtig. Zeer brave karakter heeft die hengst wel!!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 17:49

Ik zoek een braaf karakter!!! Rijpaardhengst. Liefst allround hengst maar mag ook specifiek springen of dressuur zijn. Maat boven 1.65.
Peterina, welke afstamming heeft de weidehengst die je kent?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:10

Hij is 156cm dus qua maat voldoet hij niet. Hij geeft wel ontzettend bloed mooi goedbewegend veulens met aparte kleuren.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:50

TS, informeer nou eerst eens bij je DA hoe en wat over insemineren.
Dan kan je kiezen voor een hengst die ook daadwerkelijk op je merrie past en niet omdat hij toevallig op de weide dekt.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:06

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:09

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:22

Katrienh, bedankt voor de linkjes, dit is precies wat ik zoek! Landgestuet NRW is ook niet heel ver Duitsland in.
Er staat geen afstamming bij dus ik ga de hengsten op internet opzoeken.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:57

Je kan op de namen klikken, dan verschijnt er meer info, waaronder ook de afstamming :)