Zadelmakers welke van de 3 (ervaringen)?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SisLeone

Re: Zadelmakers welke van de 3 (ervaringen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:44

Heb al jaren John Kool. Vanaf dat hij is begonnen. Heb ook alleen maar goede ervaringen met hem.

Heb geen goede ervaring met de Heuvelhoeve.

Maar goed zo is er over iedereen wel goede en minder goede verhalen te vertellen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:13

Tessebes schreef:
_Sammie_ schreef:
Met Jan van Rijs zelf heb ik hele goede ervaringen. Ik vind het een erg kundige man, die ook goed kijkt naar het paard maar ook naar de ruiter.

Ja, maar dan moet je wel Jan van Rijs aan huis krijgen en niet één van die andere jongens die daar rond lopen.

Ben zelf naar hem toe gegaan... Ik wilde idd ook perse Jan zelf.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:47

john kool vind ik ook niks, ook een paar slechte ervaringen mee gehad. Voorrijkosten waren ook belachelijk hoog rond de €80!
Ach zo heeft iedereen een ervaring.

Is een MSFC niks voor je? ik heb met www.happyhorseadvies.nl goede ervaringen!

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:53

@ Romeo2007 wat zijn jou ervaringen dan precies?
Als hij naar mij komt is ongeveer 25 km van Ede naar Kootwijk, neem aan dat dat geen 80 euro is dan? Hoop het niet iig!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:57

Ik heb zéér slechte ervaring met van Rijs, die zou ik dus zeker niet nemen. Precies zoals hierboven al gezegd heeft hij ook mijn paard véél te lang met een te krap zadel laten rondlopen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:28

ik heb zeer goede ervaringen met Jan van |Rijs, recent nog geweest met paard en is super zorgvuldig aangepast en bekeken. normaal geprijsd gezien het werk

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:37

Het is net als met dierenartsen, de een heeft goede of slechte ervaringen met A en de ander weer met B.
Zelf heb ik John Kool, een eerlijke vent, houdt zich netjes aan de afspraken en mocht hij een half uur te laat komen dan belt hij. Als er niets aan het zadel gedaan hoeft te worden dan zegt hij dat ook. Meestal laten we hem voor een paar zadels tegelijk komen, dat scheelt weer in de voorrijdkosten want die verekent hij dus maar 1 keer.
Het voordeel bij hem is dat hij een zadel terplekke opvult en controleert of het goed ligt, ook als je op je paard zit.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:52

van rijs heeft willem ook veel te lang met een te krap zadel laten lopen.. wat ik ze eigenlijk niet kwalijk kan nemen omdat hij een verschrikkelijke rug had. merel is altijd goed door hem geholpen.
maar hij nam wel altijd de tijd voor willem en heeft meerdere zadels aan proberen te passen. zo mocht ik ook een kn 2 weken op proef nemen.
van de jongens die er nu lopen heb ik niet zo'n hoge pet op.

john kool ken ik alleen vanuit de periode met hans zuidweg.. ik kon ze beide wel schieten. hee lang op mijn aangepaste henri de rivel moeten wachten en toen het zover was paste hij voor geen meter.. en terug komen ho maar.. of ik maar ff naar hun in hilversum wilde komen.. niet dus.. geld terug geeist en gelukkig gekregen.. scheeld dat ik maar de helft had aanbetaald :D

ikzelf heb arie boer als zadelmaker.. ik heb een flair zadel

maar goed.. wat voor de 1 werkt, werkt niet voor de ander.. ik heb een stuk of 7 zadelmakers versleten voor ik bij de juiste kwam..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:09

_Sammie_ schreef:
Met Jan van Rijs zelf heb ik hele goede ervaringen. Ik vind het een erg kundige man, die ook goed kijkt naar het paard maar ook naar de ruiter.

Ja, maar dan moet je wel Jan van Rijs aan huis krijgen en niet één van die andere jongens die daar rond lopen.[/quote]

Ben zelf naar hem toe gegaan... Ik wilde idd ook perse Jan zelf.[/quote]

Probleem is, dat Jan niet zoveel meer doet. Komt zelf ook niet meer langs. Ik ben een paar keer met paard en zadel en al bij Van Rijs geweest en ze hebben het gewoon niet goed gedaan.
Ik heb zelf nu heel goede ervaring met Peter Poot van mr. Ed. in Maasland. Dat was de eerste die mij vertelde dat het zadel eigenlijk iets te lang was voor de rug van mijn paard. Heeft met de vorm van zijn rug te maken. Nu heb ik een ander (korter) zadel overigens met de zelfde zadelmaat )17,5. Dat gaat super; een wereld van verschil zo fijn als ie nu loopt.
Wat ook erg fijn is dat (als er niet teveel aan verbouwd moet worden) hij het zadel op de rug van je paard opvult, c.q. passend maakt. Dus je bent je zadel niet kwijt en hoeft hem ook niet te brengen en weer op te halen. Komt ook met 2e hands zadels.
Ik had vroeger ook wel mindere berichten gehoord van Mr Ed gehoord, maar je merkt wel dat het lang duurt eer een zadelmaker een goede zadelmaker wordt en ik kan zeggen, dat dat bij mr Ed (iig in mijn geval) nu een goede ervaring is.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:10

ik heb zelf mijn zadel van van Rijs ben er heel te vreden mee die is 2de hands maar heb ik altijd fijn opgereden en ze helpen je heel snel als er iets gebroken of kapot is.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 12:42

Ik ga zondag bij John Kool kijken naar een bruin Albion zadel :D
Misschien zaterdag nog bij de heuvelhoeve om op een county competitor te zitten..

Ik hoop dat ik dat Albion zadel mooi vind aangezien ik nogal een zeikerd ben qua kleur bruin...

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:08

Ja alleen hij had het over dat er op het zadel bij de wrongen en zit suede zit, weet niet of ik dat wel zo mooi vind, kan het model ook niet op internet vinden...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:39

Moderatoropmerking:
Off-topic reacties verwijderd. Graag alleen reageren als je directe ervaringen hebt met de genoemde zadelmakers.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:56

Ja maar indirect vraag ik ook naar ervaringen van de zadels die deze zadelmakers aanbieden, daarom had ik dit topic ook in harnachement geopend...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:45

ik ben héél tevreden over Ellis Groenedijk (Heuvelhoeve) zij kijkt echt helemaal je paard na voordat ze er ook maar iets op legd. Ik was daar echt heel blij mee. Ze kon ook in een oog opslag zien dat het zadel niet zou verschuiven op de rug van mijn paard. En daar kreeg ze gelijk in :)

Waar zit Van Rijs trouwens, want die verbreed bomen en die moet ik hebben :)

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:51

Ik heb ervaring met van Rijs en John Kool.
Eerst had ik altijd Jan van Rijs. Echt een topvent. Maar toen werd hij ziek, dus kwam Kees. Dat beviel niet, toen heb ik Jonh Kool laten komen. Ook supergoed, maar voor mij ver weg dus hoge kosten. Maar nu is Jan weer beter en alweer langs geweest. Samen met Frans van Toor (DA) en zij hebben mij echt supergoed geholpen. Dus voor mij zijn Jan van Rijs en Frans van Toor helden ;) en is John Kool ook supergoed, maar daar heb ik dus minder ervaring mee :p

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:52

@ Alexx: van rijs zit trouwens in zevenhuizen. www.vanrijs.nl Mijn boom hebben ze ook verbreed. Kost 120 euro ;)

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:57

Ik ben vrijdag bij de Heuvelhoeve wezen kijken naar een zadel maar dat was helaas niks... Ik ben wel zeer te spreken over Ellen, ze is heel serieus en heb haar echt het hemd van der lijf gevraagd en ze kon overal goed op antwoorden.
Ik ga van de week nog even bij John kool kijken voor de kleuren van een Kentaur zadel en hij heeft 2 2ehands bruine dressuurzadels waar ik ook wel benieuwd naar ben, als ik een zadel bij hem koop laat ik hem nog even nakijken door Ellen..

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:21

En ik heb juist geen goede ervaringen met Ellen. Rug van mijn paard is bijna naar de kl o te gegaan door haar advies.Maar goed over iedere zadelmaker is er goede en slechte verhalen te vertellen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:25

Heb met alle 3 geen goede ervaringen! :x :x :x

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:36

@ Unamie welke heb je nu dan en waarom niet?
@ SisLeone: Hoezo is het verkeerd aangemeten dan? En welk zadel heb je?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:15

Ben nu mijn eigen zadelmaker :P
Nou ja bijna (met beetje beetje hulp van Arie boer O:) )
Heb nu een WOW zadel, dat is een soort bouwpakket :D
Dan heb je altijd zachte vulling en het zadel kan vrij makkelijk, op alle fronten aangepast worden ( kun je vaak zelf doen)
En de paarden blijven er los onder (voor mij makkelijk te checken)

Kom via mijn werk nogal vaak!! zadel ellende tegen...
of eigenlijk kom ik zelden een goed passend zadel tegen :o
Meeste klachten zijn :

1)boom-maat te klein (soms wel 3 maten)
2)Veel te smal kussenkanaal
3)Te hard gevuld (kussens lijken dan op balonnen)
4)Scheef gevuld
5)zadel is te lang voor het paard

Geen paard blij los in zijn lijf onder een zadel met bovenstaande problemen!

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:35

Maar hoe kan een zadel vaak 3 maten te klein zijn dan?
Mijn paard heeft een medium boommaat dus dat is dan maat 2 á 3? Maar 5 is echt veel te groot!!!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:13

Als het paard door het zadel op maat is gemaakt in plaats van andersom. :(

Als je een te krap zadel oplegt, of je paard groeit eruit, dan knijpt het zadel zo hard in de rugspieren dat die wegteren. In ernstige gevallen kun je dan zelfs min of meer de afdruk van het zadel in je paard zien staan. ;(

Als je dan geen al te snuggere zadelmaker hebt, dan houdt die gewoon vol dat het zadel wel past, omdat het de vorm van de rug volgt. Yeah, right....

Ik heb er een hoop zadelmakers bij gehad, en er was er maar 1 bij die me eerlijk durfde te zeggen dat ze geen idee had wat voor een zadel ze me aan moest raden omdat de rugbespiering zo aangetast was, dat ze geen idee had hoe het eruit zou komen te zien als die weer normaal was.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:11

ik heb gister voor het eerst Corrie Stoker bij mijn paard gehad, daarvoor altijd Bestfit (Hans Zuidweg/John Kool). Ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden over Corrie was, neemt de tijd, levert goed werk en laat je ook rijden..