Rusthuis Sellingen (of euthanasie.....?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Rusthuis Sellingen (of euthanasie.....?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:18

Een spuit is ook niet altijd een even leuk gezicht, ook al is het paard helemaal plat gespoten. Houd hier wel rekening mee.
Wat voor advies heeft de veearts je gegeven? Of heeft deze alleen een diagnose gegeven en je medicijnen meegegeven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:26

Ik heb twee paarden bij Over de Dijk weggehaald en heb er goeder ervaringen mee. Echter, dit waren herplaatsers en dan geldt volgens mij een afstandsgeld van 225 euro. Als je je paard daar wilt hebben als zijnde in het rusthuis, kost dat volgens mij wel meer.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:31

Diablo schreef:
Ik heb twee paarden bij Over de Dijk weggehaald en heb er goeder ervaringen mee. Echter, dit waren herplaatsers en dan geldt volgens mij een afstandsgeld van 225 euro. Als je je paard daar wilt hebben als zijnde in het rusthuis, kost dat volgens mij wel meer.

Ben ik niet de enige die daar ooit eens een paard (shetlander) heeft weggehaald Knipoog

TS, wellicht een optie er eerst te gaan kijken om zo een indruk te krijgen hoe het er daar aan toe gaat?
Of ze bellen, dan hebben ze vast wel een advies voor je, of wellicht dat ze het wel of niet zien zitten.
Zoals is in mijn eerdere post schreef is het iig bij herplaatsters zo dat als de veearts het niet meer ziet zitten de dieren worden ingeslapen

@Diablo: lucky boy had je daar zeker weg. Meende dat ik destijds het paard op de site had zien staan als zijnde herplaatst

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:41

Ik weet het niet van paarden, maar bij mensen heb je een acute vorm van glaucoom en een vorm die langzaam gaat. Bij de acute vorm zie je ernstige hoofdpijn, maar bij de vorm die geleidelijk gaat heb je geen klachten behalve dat je uiteindelijk blind wordt. Ik denk dat het principe bij een paard wel hetzelfde zal zijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:47

Ik vind beide ogen eruit halen echt geen optie. Sorry maar een blind paard heeft echt GEEN leven, hoe goed je ook voor hem zorgt/vertroetelt.

Denk maar eens in het lastig het is om als blinde man/vrouw door het leven te gaan, das echt niet makkelijk. Gelukkig kunnen wij als mensen zijnde praten en zijn er zelfs hulpmiddelen beschikbaar om het leven aangenamer/makkelijker te maken. Voor een paard zijn deze dingen er niet.............. HIj zal nooit meer een normaal paarden leven kunnen leiden vergeet dat ook niet!

Ik zou echt echt zeggen inslapen hoor. Btw paarden vechten niet altijd met inslapen hoor! Dat ligt puur aan het feit op welke manier je het dier euthaniseert....als je alles volgens de regels en met de juiste doseringen en medicatie doet wordt er echt niet gevochten hoor!. (dat sommige dierenartsen niet altijd alles volgens het boekje doen is zeer spijtig maar zeker niet de normale gang van zaken en ook zeker niet wenselijk)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:35

annastasia schreef:
@Diablo: lucky boy had je daar zeker weg. Meende dat ik destijds het paard op de site had zien staan als zijnde herplaatst

Klopt. Inmiddels heb ik 'm ook niet meer, omdat de klik er helaas niet was. Toen kon ik 'm terugbrengen. Daarna is hij naar een andere bokker (waar hij het super had) gegaan en heel triest, hij is inmiddels overleden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:33

studiemiep schreef:
Ik vind beide ogen eruit halen echt geen optie. Sorry maar een blind paard heeft echt GEEN leven, hoe goed je ook voor hem zorgt/vertroetelt.

Denk maar eens in het lastig het is om als blinde man/vrouw door het leven te gaan, das echt niet makkelijk. Gelukkig kunnen wij als mensen zijnde praten en zijn er zelfs hulpmiddelen beschikbaar om het leven aangenamer/makkelijker te maken. Voor een paard zijn deze dingen er niet.............. HIj zal nooit meer een normaal paarden leven kunnen leiden vergeet dat ook niet!

Ik zou echt echt zeggen inslapen hoor. Btw paarden vechten niet altijd met inslapen hoor! Dat ligt puur aan het feit op welke manier je het dier euthaniseert....als je alles volgens de regels en met de juiste doseringen en medicatie doet wordt er echt niet gevochten hoor!. (dat sommige dierenartsen niet altijd alles volgens het boekje doen is zeer spijtig maar zeker niet de normale gang van zaken en ook zeker niet wenselijk)

tja keuze of paard pijn en langzaam aan blind wordt
of bijde ogen laten verwijderen. wel zou ik dan de ogen eruit laten halen en het paard op een plek zetten waar het heel bekent is en daar ook laten staan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:44

Slacht.
Klinkt cru maar is pijnloos en snel. Waarom je paard blind en wel in een vreemde omgeving, vreemde koppel zetten? Arm dier...nee dat is geen fijne oude dag!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:52

wat heeft een bijna blind paard en straks geheel blind paard voor leven in een rusthuis?
zelfs als ze helemaal geen pijn zou hebben en alleen blind zou ik haar nog laten afmaken.

ik ben niet bekend met haar ziekte maar als het pijn doet is het voor mij helemaal duidelijk.
afmaken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:53

Mar77 schreef:
euthanasie. bij Glaucoom lopen ze de hele dag met barstende koppijn

Is dit medisch bewezen dat paarden pijn hebben bij Glaucoom?
mensen met glaucoom hebben namelijk geen pijn!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:00

Ook ik zou kiezen voor inslapen, wat voor een leven kan je je paard nog bieden als het niets meer ziet en zijn omgeving niet kent (persoonlijk zou ik doodongelukkig worden).
Of een leven vol pijn en ongemak en later alsnog blind worden.

Ik zou proberen dit voor te zijn en je paardje te laten gaan wanneer je zelf de keus nog kunt maken en wanneer je paard nog blij is. Straks is ze misschien helemaal op en heeft ze opgegeven en wil ze niet meer. Ik zou blij zijn als ik mijn paard dat niet meer hoef laten mee te maken. Ach gut
Sterkte met je beslissing!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:12

Op basis van je openingspost, en niet gekeken naar de verzekering, zou ik kiezen voor slacht/euthanasie. Het hoeft niet meteen, maar wel voordat ze volledig blind is, voor zover je dat kan constateren..
De zorgen om een blind, jong paard, ook al staat ze niet 'thuis' maar in een rusthuis lijken me zwaar, zouden ze wel zorgen voor haar zoals jij zou doen?
Neem je wel de verzekering erbij, en het missende geldboompje in de tuin, is de slacht/euthanasie ook de enige optie, zie mijn bovenste argument.
Neemt overigens niet weg, dat het heel erg rot is, verdrietig en vol met onmacht zul je je voelen, dat de verzekering niet meewerkt, en je hoe dan ook afscheid zult moeten nemen van haar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:26

driebergen schreef:
Mar77 schreef:
euthanasie. bij Glaucoom lopen ze de hele dag met barstende koppijn

Is dit medisch bewezen dat paarden pijn hebben bij Glaucoom?
mensen met glaucoom hebben namelijk geen pijn!

mensen krijgen wel degelijk pijn,alleen tot een bepaalde oogdruk heb je er geen last van,maar geloof mij nou maar,dat er mensen zijn die dagen met barstende koppijn lopen en zelfs kotsend het ziekenhuis in komen van de pijn...

daarnaast heb ik 10 jaar in het oogziekenhuis rotterdam op de OK gewerkt en daar worden heel veel mensen met glaucoom geopereerd,en als je ziet wat er gedaan moet worden om de druk van het oog af te halen,en te houden...

en dan worden deze mensen zeer regelmatig gecontroleerd en krijgen ze medicatie tegen de hoge druk...

bij neushoorns is het bekend dat als ze staar krijgen,dat ze de lens via een tak zelf naar achter duwen,het glasvocht in,dit veroorzaakt hoge druk,en die dieren schuren hun ogen eruit,om van de pijn af te komen...

dus ja,glaucoom wordt echt pijnlijk zodra de druk te hoog wordt in een oog,wordt deze met medicatie goed op peil gehouden,is er weinig aan de hand,maar dan moet er wel regelmatig oogboldruk gemeten worden...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:43

Ik ben orthoptist en weet zodoende ook het enige van hoge oogdruk.

Wat jij zegt zou inderdaad kunnen (ik zie meestal de beginnende glaucoom-mensen Knipoog ),
mensen moeten constant onder controle blijven en als er echt problemen blijven bestaan, wordt zo'n oog verwijdert. de mensen die ik ben tegen gekomen hadden geen last.

en inderdaad ken ik het verhaal van die neushoorns niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:23

maw moet je dus zeer frequent oogdruk meten,en met goede druppels kan je heel lang de druk goed houden,dus zal het paard ook zeer langzaam blind worden...en heel lang zich nog kunnen redden,pijnloos met zicht...

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:13

Wat ik wel raar vind is dat de verzekering die keuze geeft. Toen mijn paard was afgekeurd (had hem als sportpaard verzekerd) had ik de keuze uit slachten (zelf wegbrengen naar Oost-Graftdijk of ze komen hem ophalen en dan ging hij naar Kortrijk om geslacht te worden) of terugkopen en zelf in laten slapen.
Ik heb hem zelf weggebracht.
Inslapen valt best wel mee, heb even mijn ogen dichtgedaan toen de DA hem op de grond trok.
Ik heb dus beide meegemaakt; slachten en inslapen. Ik ga de volgende keer voor inslapen. Dan kun je tot het laatste moment erbij zijn en het gaat heel vredig. Bij het slachthuis ben ik gillend naar buiten gerend en toen hoorde ik de knal. Mijn vader is toen nog even gaan kijken of ie zeker weg was.
Het slachthuis vroeg er ook naar of we hem nog wilde zien omdat ze vaak via de achterdeur weer vertrekken.
Daarom vind ik het raar dat je hem maar naar 1 bepaald rusthuis mag brengen. Er zijn er veel meer.
Ik zou me twijfels erover hebben en ik las ook dat iemand daar uit de buurt kwam en dat hele rusthuis niet kende.
Ik zou het adres vragen en zelf eerst eens gaan kijken.

Succes met je keuze maken. Ik weet dat het heel moeilijk is..

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:16

Voor de duidelijkheid: Mijn paardje heeft een verminderd gezichtsvermogen (ze is nog niet blind) en ik druppel regelmatig: dus ze is volgens mij grotendeels pijnvrij. Je kan nog gewoon met haar rijden (zij het met een beetje opletten). Na de diagnose begrijp ik waarom ze niet in de berm wil lopen maar op straat. Zonder ander paard of zonder begeleider op de fiets buitenrijden = paniek!! ja begrijpelijk. Voorop rijden? beetje eng...liever achter een ander aan. In een donkere vreemde stal is het effe zoeken naar de voerbak.... Blauw oog

By the way: ze heeft glaucoom in beide ogen. De ene behoorlijk, andere licht. Ogen verwijderen zie ik niet als oplossing in haar
situatie. Als ze niet meer kan zien heeft ze geen leven.

Het dubbele is dat ze bij mij thuis in de wei nog best een paar jaar mag lopen. Stoom uit je oren Kijk als het echt niet meer gaat, dan is euthanasie de enige juiste oplossing. Alleen het is nu in mijn ogen te vroeg.....dus de verzekering moet maar een uitzondering maken! (we zijn nog niet uitgestreden... Hamer

Heeft iemand een idee waarom een verzekering niet aan terugkoop zou willen doen?
Wat zouden argumenten kunnen zijn? In mijn ogen is het juist charmant de terugkoop: geen gedoe, minder uitkeren en een tevreden
klant!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:30

geen idee; mijn verzekering heeft terugkoop gewoon gereguleerd. Je krijgt volledig uitbetaald en koopt hem terug voor € 0,60 / kg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:23

kiko schreef:
Ik zou me twijfels erover hebben en ik las ook dat iemand daar uit de buurt kwam en dat hele rusthuis niet kende.
Ik zou het adres vragen en zelf eerst eens gaan kijken.

Nou, het bestaat echt hoor. Ik ben er een paar keer geweest en het ziet er niet slecht uit.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:43

Laten gaan, op een manier waar jij je fijn bij voelt. Ik begrijp niet waarom je dat paard nog allerlei dingen aan zou willen doen als ogen veriwjderen enz. Je kunt gaan druppelen maar als je merkt dat je paard pijn heeft, heeft ze waarschijnlijk al een tijdje geleden in stilte... Dus in leven houden, waarom? Voor je eigen afscheid?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:09

Jeetje, want ontzettend sneu, en wat een moeilijke beslissing.

Je kent je paard zelf het beste. Als jij het idee hebt dat ze geen pijn heeft, zou ik inderdaad maar flink met de verzekering in discussie gaan om te proberen haar bij je te houden.
Stel dat ze helemaal blind wordt denk ik dat het toch ophoudt .

Ben je verbaal zelf sterk? Anders wil het nog weleens helpen om iemand anders te laten bellen naar de verzekering. Ikzelf krijg altijd weinig voor elkaar, mijn zus álles (brutale mensen.....etc Haha!).

Daarnaast: er is een (dun) boekje over pijn bij paarden. Het is van Intervet en heeft 'Als paarden pijn hebben'. Er staat niet erg veel in, maar misschien heb je er toch wat aan. Het is wel al een paar jaar oud maar misschien kun je het via Intervet nog krijgen (site?). Het was een gratis boekje.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:06

Ik zou het paard inlaten slapen, hoe moeilijk dat ook is.
Ik denk niet dat jij je Quarter daar een plezier mee doet om het naar een rusthuis te brengen, omdat het toch wel erg werklustige paarden zijn, altans die van mij wel

LiJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:51

Heb verhalen uit eerste hand van dit rusthuis.NIET DOEN.

Paard terug gehaald ivm zware verwaarlozing vanuit hun kant dit is ook bevestigd door onze eigen dierenarts.Ze komen hun afspraken niet na en zijn absloluut niet met het welzijn van paarden bezig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:08

trooper schreef:
Heb verhalen uit eerste hand van dit rusthuis.NIET DOEN.

Paard terug gehaald ivm zware verwaarlozing vanuit hun kant dit is ook bevestigd door onze eigen dierenarts.Ze komen hun afspraken niet na en zijn absloluut niet met het welzijn van paarden bezig.

Ik ben zélf eerste hand, ik heb daar echt geen slechte dingen gezien hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:18

Ik zag op marktplaats een advertentie, zag er goed uit. De Wettering, kost 175 inclusief alles en het is een zorgboerderij, dus genoeg aandacht en verzorging.