Fijne geduldige hoefsmid Friesland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Re: Fijne geduldige hoefsmid Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:15

meggiemeg schreef:
Niet voor elk paard is verdoven geschikt.
Mijn merrie kwam met 4 jaar bij ons, bij haar kon ook niet normaal aan de benen komen, rustige smid erbij gehad en dat ging steeds beter. Tot dat de smid met pensioen ging en de zaak overdroeg aan een jonge smid die dacht alles met brute kracht op te kunnen lossen. Dat ging bij de eerste keer direct fout. Toen een verdoving er in en mijn paard ging er tegen vechten...
Het karakter van je paard speelt wel erg mee vind ik of ze de verdoving "accepteren" of dat ze er tegen gaan vechten.
Voorlopig heb je lekker de tijd om een band op te bouwen en aan het vertrouwen te werken.
Je zou het kunnen proberen hoe je paard op een verdovingspasta reageert voordat je het uit gaat proberen als de smid er is...

Hij heeft een praam er op gezet en toen zakte ze gewoon op de grond Huilen
dus als het een met het ander te maken heeft ???????????

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:17

Backup schreef:
quote]
Ja idd ja Haha!
Iets in de trant van : oefenen, oefenen, en nogmaals oefenen
Ik wrijf nu rustig met een zachte borstel van boven naar beneden.
Staat ze stil dan word ze beloont, springt ze weg begin ik gewoon weer opnieuw !
Achter geeft ze overigens makkelijker een voetje dan voor
Dat vind ik opzich wel vreemd ?

nou dit is de verkorte versie hahaha

Dat is idd de manier, niet stoppen als ze niet braaf zijn. Dat is juist het gedrag belonen wat je niet wilt. Zodra ze door heeft dat het allemaal wel mee valt gaat het snel stukken beter.

Die van mij liet zich omvallen als je een voet op wilde tillen....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:17

Ik heb heel erg veel en goeie ervaring met Sake v/d Wal.
Ze komen altijd met zijn 2en en zijn heel rustig en geduldig, zij waren de enigen die toendertijd mijn pismerrie konden bekappen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:20

Ans schreef:
Ze komen altijd met zijn 2en en zijn heel rustig en geduldig, zij waren de enigen die toendertijd mijn pismerrie konden bekappen.

Over Sake hoor ik verschillende dingen
Ik weet dat hij op een stal komt waar ik eerst een paardje bij reed
En ik vond hem heel prettig overkomen
Hij stond zoiezo al op mn lijst voor evt de volgende keer !

Maar er gaat niets boven persoonlijke ervaringen van andere bange of moeilijke paarden
Daarom ook dit topic !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:21

Ik heb die 'buikschopper' ook laten komen omdat anderen er zo hoog over opgaven en nog zijn die erg tevreden over hem.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:23

DubbelDun schreef:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=26846
Sedasan of Tranquigel een uurtje voordat de smid komt, in de mond of gewoon door wat muesli. Haalt net de scherpe kantjes eraf zonder dat ze helemaal stoned zijn, maar net voldoende om 'handelbaar' te worden.

Ja idd, de eerste keer stond de mijne ook totaal stoned na een volledige tube bij de hoefsmid, de tweede keer ging hij er dwars doorheen....niks waard die rommel, eenmalig in noodsituatie mss.
Heb dus nu een nieuwe 'rustige' hoefsmid mss dat straks beter gaat. Hij komt wel een eindje weg maar weet niet precies waar hij woont, mss wel richting friesland. Zal hem volgende keer vragen Knipoog

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:24

Toch heb ik hem bezig gezien met een paardje dat ook angstig was en daar ging hij goed mee om. Maar ja je hoort verschillende verhalen over hem. Maar heeft niet iedere hoefsmid dat probleem dat de een goede verhalen verteld en de andere slechte verhalen? Je moet het zelf ervaren hoe een hoefsmid is.

Wij hebben een rustige hoefsmid. Maar ja ik heb geen moeilijk paard. Maar heb hem ook bezig gezien met moeilijke paardjes en daar bleef hij heel rustig bij.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:25

mltex schreef:
DubbelDun schreef:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=26846
Sedasan of Tranquigel een uurtje voordat de smid komt, in de mond of gewoon door wat muesli. Haalt net de scherpe kantjes eraf zonder dat ze helemaal stoned zijn, maar net voldoende om 'handelbaar' te worden.

Ja idd, de eerste keer stond de mijne ook totaal stoned na een volledige tube bij de hoefsmid, de tweede keer ging hij er dwars doorheen....niks waard die rommel, eenmalig in noodsituatie mss.
Heb dus nu een nieuwe 'rustige' hoefsmid mss dat straks beter gaat. Hij komt wel een eindje weg maar weet niet precies waar hij woont, mss wel richting friesland. Zal hem volgende keer vragen Knipoog

Is hij al bij je geweest of moet dat nog gaan gebeuren ?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:25

Backup schreef:
Ans schreef:

Over Sake hoor ik verschillende dingen
Ik weet dat hij op een stal komt waar ik eerst een paardje bij reed
En ik vond hem heel prettig overkomen
Hij stond zoiezo al op mn lijst voor evt de volgende keer !

Maar er gaat niets boven persoonlijke ervaringen van andere bange of moeilijke paarden
Daarom ook dit topic !

Mijn pismerrie liep menig hoefsmid bij weg.. ze schopte/ze miepte/ze liet zich vallen... bij de eerste piep gingen hoefsmeden vaak al weg.. heb zelfs van een hoefsmid toen een vijl gekregen van asjeblieft doe het zelf maar (ik kon de benen over het algemeen wel optillen)
Merrie was soms ècht om bang van te worden.
Sake en assistent hebben der consequent opgepakt en netjes bekapt enkel met een praampje.. met verdovende middelen (om het zo maar te noemen) kunnen zulke paarden nog onvoorspelbaarder worden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:28

Ja 1 keer, toen had ik er dus al een spuit inzitten liet de andere hoefsmid het afweten dus in spoed/hoge nood op zoek gegaan en zijn nr gekregen en wilde komen, was voor hem een uur rijden (heb dus verder niks gevraagd was zelf in stress) .

Hij is dus nog ruim een uur met een 'verdoofde' pony beziggeweest, ik hou hem Knipoog
Heb alleen een mobiel nr. Hij heet iig T. Pot

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:01

mijn buurman is hoefsmid. Wiebe de Vos western hoefsmid aardige rustige man. en niet duur Knipoog ik ben erg tevreden!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:22

trickywonder schreef:
mijn buurman is hoefsmid. Wiebe de Vos western hoefsmid aardige rustige man. en niet duur Knipoog ik ben erg tevreden!

Ja deze naam heb ik ook al een paar x via pb gekregen
TOP !!!!

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:23

Roel van Dijk van de JD Ranch in Beets doet zo nu en dan een rondje Fryslan. Hij kapt op de natuurlijke manier, is heel rustig en neemt zijn tijd ervoor. Ik ben er dik tevreden over. OK dan! Hij heeft het alleen vreselijk druk , ik weet niet of hij voor 1 paardje die kant op komt. Je kan het altijd vragen.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:40

Ik heb ook Wiebe de Vos en geloof me de hoefsmid die ik ervoor had, had het gepresteerd om mijn toen 2 jarige jengelende puber in mekaar te trappen, terwijl ik er schreeuwend bij stond te roepen dat ie op moest houden, heb deze man van mijn erf afgestuurd en Wiebe gebeld.
Wiebe heeft bij mijn jonge vervelende paardjes altijd een engelengeduld getoond en ze doen het nu een heel stuk beter bij hem, dus voor mij geen andere hoefsmid meer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:55

WN-AM-->EA GZ diensten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:13

Ik heb sinds 2 jaar Fred Emmerig http://www.kom-in-vorm.nl/pagina2.html (met geluidseffecten, dus niet je geluid op vol laten staan)

Hij bevalt ontzettend goed, is rustig, heeft geduld en kan met alle paarden om. Onze lompe fries presteert het telkens om haar voet van de steun te halen, maar in alle rust en zonder boos te worden gaat hij verder. Ik ken een groot aantal paarden die hij bekapt en elk met een ander karakter en elk staat kalm in zijn handen. Zeker een aanrader voor angstige paarden, hij heeft ook onze angstige ezel laten wennen aan het bekappen.
Hij bekapt natuurlijk, maar zeer kundig. Weet waar hij het over heeft, laat zich constant bijscholen en kijk naar de hoef, beweging en stand.
En hij komt regelmatig rond leeuwarden Knipoog