Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:59

N4N4 schreef:
GabberGill .. ik vind jou een topper :knuffel:

Lief
Dankjewel!

Hoop gewoon dat de TS alle rust krijgt die nodig is om weer te herpakken en door te gaan.

In heel het verhaal lees ik dat ze hem eigenlijk helemaal niet kwijt wilt. Dan kan je maar 1 ding doen en dat is helpen waar je kan

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:32

GabberGill schreef:
senna21 schreef:
Het kan een passend aanbod zijn, maar, geef TS ruimte haar eigen beslissing te nemen.
Sterkte met alles TS. Heb je een vertrouwd iemand in je omgeving om hierover te sparren?

Deze snap ik even niet.

Volgens mij krijgt TS alle ruimte om dit te overwegen en heb ik gezegd dat ze moet doen wat goed voelt en de plek voor haar openstaat al is dit over maanden. Ze mag me altijd contacten.

Ik heb namelijk plek, maar zoals in aan het begin heb gezegd hoef ik er niet perse een paard bij. Alleen als ze dit nodig heeft kan ze bij me terecht.

Ik snap hem wel. En dat heeft niets met jou te maken GG, het is een super mooi aanbod. Maar ik denk dat ik een beetje hetzelfde gevoel krijg als Senna, door alle reacties van andere mensen krijg ik lichtelijk een beetje het groepsdruk idee...

TS, wat je ook besluit, het is enkel aan jou en ik wens je heel veel succes of sterkte! Wat dan ook maar van toepassing is :Y)

karijn

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:11

Het is geen opzettelijke groepsdruk, denk ik. Iedereen probeert mee te denken en opties te bieden waar TS wellicht nog niet aan gedacht heeft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:50

GabberGill schreef:
senna21 schreef:
Het kan een passend aanbod zijn, maar, geef TS ruimte haar eigen beslissing te nemen.
Sterkte met alles TS. Heb je een vertrouwd iemand in je omgeving om hierover te sparren?

Deze snap ik even niet.

Volgens mij krijgt TS alle ruimte om dit te overwegen en heb ik gezegd dat ze moet doen wat goed voelt en de plek voor haar openstaat al is dit over maanden. Ze mag me altijd contacten.

Ik heb namelijk plek, maar zoals in aan het begin heb gezegd hoef ik er niet perse een paard bij. Alleen als ze dit nodig heeft kan ze bij me terecht.

Het zal ongetwijfeld heel lief bedoeld zijn, maar ik als meelezer zie het ook een beetje als opdringerig. Zeker omdat er meerdere berichten staan.
TS weet inmiddels dat de mogelijkheid er is, maar ik zou dit verder via pb bespreken en niet in haar topic.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:55

Ik snap het ook wat bielsje en senna schrijven. Idd doordat er wel heel veel op teruggekomen wordt in aardig wat berichten. Ook al wordt het niet zo bedoeld, ik snap zeker wel het gevoel en had zelf dat idee ook een beetje.
Waarschijnlijk omdat ik me zelf bijna bezwaard zou voelen om zo'n aanbod af te wijzen, omdat het een heel aardig aanbod is maar er ondertussen veel berichten over gaan.

Het is natuurlijk onbedoeld, maar wel iets om voorzichtig mee te zijn dat ts het idd niet als groepsdruk ervaart.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:34

Ja ik zie het denk ik anders vandaar dat ik hem even niet begreep. Ik snap overigens wel wat jullie zeggen vanuit die visie.

Er wordt heel veel gezegd dat het een lief aanbod is en daar reageer ik op dat ik de ruimte heb en het daarom aanbied. Ik weerleg dus meer Dat het miss wel aardig is maar geen moeite voor mij.

Ik vond hiervoor juist hele mooie tegens komen volgens mij 1 blz hiervoor. Daar worden de risico's natuurlijk benoemt en daar moet ook serieus over nagedacht worden.

Mijn aanbod is mooi en lijkt makkelijk, maar dat is verre van makkelijk denk ik. Je geeft je geliefde paard uit handen.

Ik heb ook zelf niet het idee dat TS hier teveel aan tilt. Die is nog gewoon goed bezig met haar situatie daar en ik sta garant bij uiterste nood. Volgens mij had ze ook kopers met een hele mooie oplossing.

Nogmaals ik ben er alleen in geval van nood. Ik wil niet op de 1e rij staan. Hoop dus ook dat dat echt duidelijk is.

Het is TS die op poten moet komen. Er zijn zoveel meer oplossingen en ideeën dat ik verwacht dat TS er daar wel uit gaat komen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:38

Ik vind het een mooi gebaar.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:08

Ik snap TS ook heel goed als ze wel zou verkopen…
Soms gaat het leven even echt niet zoals je het gepland had, en dan is ruimte creëren in je leven, tijd en in je portemonnee misschien net wat nodig is om je leven weer op de rails te krijgen en de moed te vinden weer verder te kunnen.
Naast de tijd en het geld dat je erin steekt, is het hebben van een paard ook een zware mentale belasting. Ook al zet je het op een laag pitje, het blijft wel een verantwoordelijkheid. Dat weegt mentaal ook door.
Die baby is niet opeens binnen een paar jaar zelfstandig hé… Dus de situatie is langdurig.
En misschien komen er nieuwe mogelijkheden op je pad waardoor je weer meer kansen hebt, maar ik vind het niet verkeerd om daar eerst ruimte voor te maken.
Er zijn heel veel leuke paarden op de wereld natuurlijk en TS zal in de toekomst heus wel weer eentje vinden die even lief is…

Ik zit zelf ook in zo’n periode. Gelukkig zonder baby ( thank God…) maar zelfs ik voel het nu zo aan, dat ik ruimte en vrijheid nodig heb om verder te kunnen.
Ik had er hier 4 lopen waarmee ik ook fokte. Eentje heeft al een nieuw huisje, nummer 2 komt weldra te koop. En zelfs over de 2 andere twijfel ik. Mijn fokmerrie kan misschien bij familie onder dak. Mijn ruin is de zoon van mijn eerste eigen paard, die ondertussen overleden is. Maar ik overweeg zelfs hem te verkopen… Dan zou ik paardloos zijn na 20 jaar paarden te hebben gehad. Hele moeilijke beslissingen…
Maar soms zijn moeilijke beslissingen nodig om nieuwe richting te geven aan je leven.

Om terug te komen op de verkoop van het paard. De paarden die ik verkoop zijn ook zeer specifiek en ik verkoop ze eerder in een niche. Mijn ervaring is dat dat het beste lukt via facebookgroepen waarin mensen zitten met gelijkaardig gedachtegoed en interesse. Mijn jaarling is op die manier terecht gekomen bij iemand die oa. Centred riding instructrice is.
Via bokt had ik zeer weinig reacties en ook sporthorses gaf weinig respons. Die paardenverkoopsites ga ik niet meer doen met de volgende. Dat is zijn geld niet waard. Wel facebookgroepen en marktplaats en 2de hands in België. Mooie foto’s en eventueel een filmpje en dan krijg je sowieso interesse en kan je kiezen aan wie je verkoopt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:08

Luckystory schreef:
Ik snap TS ook heel goed als ze wel zou verkopen…
Soms gaat het leven even echt niet zoals je het gepland had, en dan is ruimte creëren in je leven, tijd en in je portemonnee misschien net wat nodig is om je leven weer op de rails te krijgen en de moed te vinden weer verder te kunnen.
Naast de tijd en het geld dat je erin steekt, is het hebben van een paard ook een zware mentale belasting. Ook al zet je het op een laag pitje, het blijft wel een verantwoordelijkheid. Dat weegt mentaal ook door.
Die baby is niet opeens binnen een paar jaar zelfstandig hé… Dus de situatie is langdurig.
En misschien komen er nieuwe mogelijkheden op je pad waardoor je weer meer kansen hebt, maar ik vind het niet verkeerd om daar eerst ruimte voor te maken.
Er zijn heel veel leuke paarden op de wereld natuurlijk en TS zal in de toekomst heus wel weer eentje vinden die even lief is…

Ik zit zelf ook in zo’n periode. Gelukkig zonder baby ( thank God…) maar zelfs ik voel het nu zo aan, dat ik ruimte en vrijheid nodig heb om verder te kunnen.
Ik had er hier 4 lopen waarmee ik ook fokte. Eentje heeft al een nieuw huisje, nummer 2 komt weldra te koop. En zelfs over de 2 andere twijfel ik. Mijn fokmerrie kan misschien bij familie onder dak. Mijn ruin is de zoon van mijn eerste eigen paard, die ondertussen overleden is. Maar ik overweeg zelfs hem te verkopen… Dan zou ik paardloos zijn na 20 jaar paarden te hebben gehad. Hele moeilijke beslissingen…
Maar soms zijn moeilijke beslissingen nodig om nieuwe richting te geven aan je leven.

Om terug te komen op de verkoop van het paard. De paarden die ik verkoop zijn ook zeer specifiek en ik verkoop ze eerder in een niche. Mijn ervaring is dat dat het beste lukt via facebookgroepen waarin mensen zitten met gelijkaardig gedachtegoed en interesse. Mijn jaarling is op die manier terecht gekomen bij iemand die oa. Centred riding instructrice is.
Via bokt had ik zeer weinig reacties en ook sporthorses gaf weinig respons. Die paardenverkoopsites ga ik niet meer doen met de volgende. Dat is zijn geld niet waard. Wel facebookgroepen en marktplaats en 2de hands in België. Mooie foto’s en eventueel een filmpje en dan krijg je sowieso interesse en kan je kiezen aan wie je verkoopt.

Ik snap het niet alleen, het zou het allerlogischt zijn naar mijn idee maar je kunt niet voor een ander denken alleen maar proberen te steunen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:28

Ik denk dat het per persoon / situatie ook verschilt.

Als je het heel droog bekijkt dan is de meest logische beslissing natuurlijk paard verkopen zodat je ruimte krijgt in je leven op allerlei vlakken. Maar als het effect dan is dat het je geestelijk toch wel heel erg raakt, en je vervolgens het dier uit het zicht verliest, hoort dat het slecht mee omgegaan wordt, er wel weer ruimte komt voor een dier later en er allerlei grote schuldgevoelens ontstaan van "had ik de definitieve stap nou maar een jaartje uitgesteld" dan is het alsnog een pittige belasting :(:)

Alleen de TS zelf kan haar best doen om een zo goed mogelijke inschatting te maken welke optie haar het meest ademruimte zal kunnen geven zeg maar. Uiteindelijk zal je naast werk en zorg voor je kind thuis, toch ook iets moeten hebben van ene uitje of hobby ofzo om even je hoofd leeg te maken. Al is het maar een paar uur per week.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:33

Om terug te komen op het stukje "er komt wel weer een lieve"

Dit klopt zeker maar met sommige paarden zijn we emotioneel meer verbonden dan andere. Ik heb veel paarden zien komen en gaan. Sommige hebben een speciaal plekje en andere zitten diep geworteld en weer andere heb ik nooit meer echt een gevoel bij gehad. Ja mooie herinneringen. Frits mijn welsh is het laatste cadeau van mijn moeder. Zij overleed veel te vroeg dus dat is een bepaald verhaal. Risse mijn 1e zelf opgeleide veulen is met 9 jaar overleden aan een gescheurde aorta. Risse is overigens de meisjesnaam van mijn moeder. Zo zijn er zoveel paarden en zoveel verhalen dat ik denk dat dit echt aan TS is om uit te zoeken wat dit is.

Het paard zit niet op de schopstoel begreep ik en TS is ruimschoots van te voren de opties aan het bekijken. Er komt vast iets passends.

Wij hoeven het niet te snappen, als TS het maar snapt en het met een goed gevoel doet. Verkoop, lease, verzorgen of wegbrengen naar een ander het maakt allemaal niks uit. Tot die tijd ben ik in ieder geval blij dat alle opties bekeken worden en eventuele valkuilen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:03

DuoPenotti schreef:
Klopt dan krijg je wijken waar ze rechtdoor willen of zo.
Maar dat is echt wel snel op te lossen bij een fijne ruiter.

Dan heb ik het niet over iemand recht uit de manege.
Dat bedoel ik dus niet met niet zo ervaren. Dat zijn bij mij zonder te willen beledigen beginners.

Precies almighty Zo hoort het :j
Je kijkt je wending in en gaat al. Ademt uit en je komt terug.
Denkt aan galop en dan maak je automatisch al een gewichtshulp en je bent er al.
Als je in galop verzamelt stijg je echt op. Van voor is geen gewicht meer. Zo geweldig!

Was even wennen voor mij one up noemde ik het. Maar is geweldig als je dit eenmaal snapt. Heb veel af moeten leren. Lees lui worden. In begin echt wel in moeilijkheden uitgekomen. Het is geen vergevinggezind paard maar eenmaal door band voor het leven en wil je niet anders meer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:49

Ik begrijp de ts wel. Ik heb ooit mijn ruin moeten verkopen en daar bij vlagen nog spijt van. Het was zo'n talentvol dier.

Maar er zijn meer vriendelijke rijstijlen dan puur Duits. Ik heb daar ook les in gehad, maar ook in western, ook in academisch. Als een paard goed getraind is, dan kan iemand die dat begrijpt er mee verder, ook al is het niet 100% dezelfde manier van rijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:02

germie schreef:
Ik begrijp de ts wel. Ik heb ooit mijn ruin moeten verkopen en daar bij vlagen nog spijt van. Het was zo'n talentvol dier.

Maar er zijn meer vriendelijke rijstijlen dan puur Duits. Ik heb daar ook les in gehad, maar ook in western, ook in academisch. Als een paard goed getraind is, dan kan iemand die dat begrijpt er mee verder, ook al is het niet 100% dezelfde manier van rijden.

Ik denk niet zo zeer dat een rijstijl vriendelijk is, maar een ruiter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:34

rien10 schreef:
germie schreef:

Dat klopt. Maar er zijn ook rijstijlen die gemiddeld wat minder vriendelijk zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:44

rien10 schreef:
germie schreef:

Spijker op de kop volgens mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:50

Al snap ik ook wel wat Germie zegt.
Als iemand mij zou zeggen ik les fanatiek bij Anky of Edward dan zou dat niet aansluiten bij mij.
De kans dat het geen gelöl in de krul word is mij dan te groot.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:20

DuoPenotti schreef:
Al snap ik ook wel wat Germie zegt.
Als iemand mij zou zeggen ik les fanatiek bij Anky of Edward dan zou dat niet aansluiten bij mij.
De kans dat het geen gelöl in de krul word is mij dan te groot.

Precies. Dan heb ik liever een ruiter zonder ambities die alleen het bos in wil.

En het mooiste is nog of je er achter zou kunnen komen of een ruiter een paard voor het leven koopt, of alleen voor de sport. Ik ken er een paar die elke 2 jaar een 'nieuw' paard willen. Dan zijn ze of kreupel, of lopen Z, of zijn niet goed genoeg.

Maar goed, het is voor de ts lastig natuurlijk. Als je iemand 10 keer wilt laten proefrijden, dan zegt de potentiële koper ook van bekijk het maar. Als de potentiële koper een masker opzet en daarna alsnog na verkoop de slof pakt, dan heb je er ook niets meer over te zeggen.