knollentuin schreef:Ik denk dat les krijgen van leerlingen van de starters van een opleiding of stroming sowieso een zoektocht is naar de betere, de meeste opleidingen duren niet lang, enkele dagen per blok of een jaar elke week een paar uur. In hoeveel uur krijg je de ervaring en het inzicht van de meester? Er lopen veel 'vers' opgeleiden rond met de vlieguren van een scharrelkip. En dan vaak ook nog weinig eigen rijervaring of laag nivo. Vind ik nogal een dingetje. Ze varen op de naam van de ander .
Aan de andere kant; Mensen die willen gaan lesgeven, moeten ergens beginnen. Waar ze hebben gekozen een opleiding te volgen zegt soms, hopelijk vaak, al iets over welke kant ze op willen en hoe ze zich erin verdiept hebben.
Als je vertrouwen mag hebben in de opleiding en opleiders, zouden die geen slechte instructeurs onder hun naam willen laten lesgeven.
Veel ruiters zouden ook meer moeten kijken naar wat ze past qua les en in welke fase. Als je problemen hebt in de basis, kan de ene instructeur gewoon daar veel beter in zijn om daarmee te helpen, dan de andere.
Iedereen zou een goede basis moeten hebben en ook de basis goed moeten kunnen overbrengen, maar ik denk dat er ook zijn, die beter zijn in problemen oplossen, wedstrijd gericht trainen etc.
Ik vind overal een label aan hangen wel een dingetje. Persoonlijk interesseert het me niet echt welke stroming iemand volgt. Maar je ziet dat mensen graag een keuze maken en duidelijkheid hebben hoe iemands methode is.
Of iemand goed lesgeeft hangt van heel veel dingen af. Enige ervaring is noodzakelijk, maar 50jr ervaring kan nog knudde zijn. Waar iemand die net 10jr komt kijken heel veel goede inzichten heeft. En daarbij missen heel veel mensen didactiek.
Ik heb van ruiters les gehad die goed presteerde, maar het gewoon niet konden overbrengen.
Ik heb zelf les gegeven en liep bij het grootste deel van de lesklanten echt tegen een slechte basis aan, veel spanning, angst, weinig vertrouwen etc. Ook bij mensen die wedstrijden rijden. Dan is er toch flink iets mis bij de basis instructeurs. Maar als mensen door het B, L en soms M rollen, wordt het niet altijd opgemerkt.
Pas waar ze vastlopen komen de problemen en vaak krijgt het paard de schuld. Maar mensen die "al" M starten, willen er vaak niet ana dat ze 3 stappen terug moeten.
Ik zie heel veel mensen slecht losrijden. Waar wij daar vroeger toch veel aandacht aan besteedde, komen ze nu al met paard in de krul de bak in.
En als ik lessen zie wordt er ook weinig aandacht aan besteed. Veel privelessen duren 30min en dan moet de ruiter al hebben los gereden.
Mond tot mond reclame werkt deels, want hoe weet je wie zelf voldoende ervaring heeft om te kunnen beoordelen of zijn of haar instructie ook echt goed is? Zat mensen die je met een goed gevoel laten rijden en afstappen, maar waar je geen steek verder mee komt.
Ik vind ook dat mensen een beetje proffiteren van de namen en hokjes. Zo werd ik weleens gebeld als mensen van iemand les hadden met een dure naam, maar tegen problemen aanliepen. Of ik daar dan specifiek voor kon komen. Betaalden zich scheel voor iemand die zchzelf .....trainer noemt, maar enorm veel missen in die lessen.
Daar kwam ik dan niet voor. Of ik geef les, of niet.
Inzichten veranderen wel en ook trainers kunnen ontwikkelen. Of een oudere trainer dus nog steeds goed is ondanks vele jaren ervaring hangt ook van meerdere factoren af.