Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:20

Ladyson schreef:
Ik geef het topic ook weer even een schopje. Wat is de ervaring met NCSAH instructeurs? Ik lees altijd een beetje gemixte verhalen hierover en weet niet zo goed hoe ik het moet interpreteren.

Ik heb gelest bij iemand die bij NCSAH is opgeleid. Was van korte duur, mijn ervaring was niet heel positief.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:25

felicity schreef:
Moeilijk te zeggen of het geschikt is voor mij.

Ik zoek echt iemand om progressie mee te boeken, die goed kan onderbouwen hoe wat en waarom, die goed let op lichaamsgebruik enz

En dan het liefst met werken aan de hand en onder het zadel.

Bianca van der kort, karin Leibbrandt, tessa roos, lonneke van veen, celine van der stroom…

Levita

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:29

Emiel Voest heeft ook een opleiding voor instructeurs. Heeft iemand hier wel eens les gehad van iemand die daar is opgeleid?

En ik zoek in omgeving van Beek (Gld) een instructeur die les geeft op de methode van Rien van der Schaft, mijn paard staat bij manege de Liemers en ik zoek iemand die komt op locatie.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:37

Levita schreef:
Emiel Voest heeft ook een opleiding voor instructeurs. Heeft iemand hier wel eens les gehad van iemand die daar is opgeleid?
.

Ja, meerdere jaren. Zeer positieve ervaring. Hoewel dat geen dressuurlessen waren. Duidelijk en goed overdachte methodiek en uitleg, paardgericht, en altijd positief. Zal wellicht per instructeur verschillen maar mijn ervaring is heel goed.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:06

Cera_D schreef:
Helaas moet ik het eens zijn met de meningen hierboven, dit is inderdaad wat je vaak ziet met academisch (en ook veel vanuit Greetje).
Maar ik heb les van iemand die academisch is opgeleid (en meer dan dat ene jaartje via de human and horse academy ;) ) en bij ons in de lessen wordt wel juist gehamerd op activiteit en swung. Wel pakken we inderdaad de zijgangen relatief vroeg mee maar hier heeft mijn paard echt heel veel baad bij gehad.
Als ik haar visie vergelijk met verschillende klassieke trainers is het verschil echt minimaal.

Dan is ze waarschijnlijk ook niet echt 100% academisch. Maar meer frans klassiek (eventueel zonder de schoolsprongen). Een goeie instructeur gebruikt uit alle methodes die hij kent natuurlijk de beste stukjes.

Levita schreef:

Ik heb zelf les gehad van Emiel lang geleden. Hij legt zeer goed uit en alles is enorm gericht op paardvriendelijk en aanpasbaar aan paarden. Ik weet dat de instructeurs uit zijn opleiding dat ook zo ervaren. Ik vind hem zelf niet 100% klassiek, hij heeft soms ook een beetje een natural tintje. Maar ik vond dat zelf meestal wel een mooie aanvulling.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:03

Ik denk dat les krijgen van leerlingen van de starters van een opleiding of stroming sowieso een zoektocht is naar de betere, de meeste opleidingen duren niet lang, enkele dagen per blok of een jaar elke week een paar uur. In hoeveel uur krijg je de ervaring en het inzicht van de meester? Er lopen veel 'vers' opgeleiden rond met de vlieguren van een scharrelkip. En dan vaak ook nog weinig eigen rijervaring of laag nivo. Vind ik nogal een dingetje. Ze varen op de naam van de ander .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:12

knollentuin schreef:
Ik denk dat les krijgen van leerlingen van de starters van een opleiding of stroming sowieso een zoektocht is naar de betere, de meeste opleidingen duren niet lang, enkele dagen per blok of een jaar elke week een paar uur. In hoeveel uur krijg je de ervaring en het inzicht van de meester? Er lopen veel 'vers' opgeleiden rond met de vlieguren van een scharrelkip. En dan vaak ook nog weinig eigen rijervaring of laag nivo. Vind ik nogal een dingetje. Ze varen op de naam van de ander .

Die willen natuurlijk een graantje meepikken 8-) (sorry kon het niet laten, de scharrelkip sprak tot mijn verbeelding :o )

Ik vind wel dat je een goed punt hebt :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:00

knollentuin schreef:

Aan de andere kant; Mensen die willen gaan lesgeven, moeten ergens beginnen. Waar ze hebben gekozen een opleiding te volgen zegt soms, hopelijk vaak, al iets over welke kant ze op willen en hoe ze zich erin verdiept hebben.

Als je vertrouwen mag hebben in de opleiding en opleiders, zouden die geen slechte instructeurs onder hun naam willen laten lesgeven.

Veel ruiters zouden ook meer moeten kijken naar wat ze past qua les en in welke fase. Als je problemen hebt in de basis, kan de ene instructeur gewoon daar veel beter in zijn om daarmee te helpen, dan de andere.
Iedereen zou een goede basis moeten hebben en ook de basis goed moeten kunnen overbrengen, maar ik denk dat er ook zijn, die beter zijn in problemen oplossen, wedstrijd gericht trainen etc.

Ik vind overal een label aan hangen wel een dingetje. Persoonlijk interesseert het me niet echt welke stroming iemand volgt. Maar je ziet dat mensen graag een keuze maken en duidelijkheid hebben hoe iemands methode is.

Of iemand goed lesgeeft hangt van heel veel dingen af. Enige ervaring is noodzakelijk, maar 50jr ervaring kan nog knudde zijn. Waar iemand die net 10jr komt kijken heel veel goede inzichten heeft. En daarbij missen heel veel mensen didactiek.
Ik heb van ruiters les gehad die goed presteerde, maar het gewoon niet konden overbrengen.

Ik heb zelf les gegeven en liep bij het grootste deel van de lesklanten echt tegen een slechte basis aan, veel spanning, angst, weinig vertrouwen etc. Ook bij mensen die wedstrijden rijden. Dan is er toch flink iets mis bij de basis instructeurs. Maar als mensen door het B, L en soms M rollen, wordt het niet altijd opgemerkt.
Pas waar ze vastlopen komen de problemen en vaak krijgt het paard de schuld. Maar mensen die "al" M starten, willen er vaak niet ana dat ze 3 stappen terug moeten.

Ik zie heel veel mensen slecht losrijden. Waar wij daar vroeger toch veel aandacht aan besteedde, komen ze nu al met paard in de krul de bak in.
En als ik lessen zie wordt er ook weinig aandacht aan besteed. Veel privelessen duren 30min en dan moet de ruiter al hebben los gereden.

Mond tot mond reclame werkt deels, want hoe weet je wie zelf voldoende ervaring heeft om te kunnen beoordelen of zijn of haar instructie ook echt goed is? Zat mensen die je met een goed gevoel laten rijden en afstappen, maar waar je geen steek verder mee komt.

Ik vind ook dat mensen een beetje proffiteren van de namen en hokjes. Zo werd ik weleens gebeld als mensen van iemand les hadden met een dure naam, maar tegen problemen aanliepen. Of ik daar dan specifiek voor kon komen. Betaalden zich scheel voor iemand die zchzelf .....trainer noemt, maar enorm veel missen in die lessen.
Daar kwam ik dan niet voor. Of ik geef les, of niet.

Inzichten veranderen wel en ook trainers kunnen ontwikkelen. Of een oudere trainer dus nog steeds goed is ondanks vele jaren ervaring hangt ook van meerdere factoren af.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:19

superpony schreef:
knollentuin schreef:

Aan de andere kant; Mensen die willen gaan lesgeven, moeten ergens beginnen. Waar ze hebben gekozen een opleiding te volgen zegt soms, hopelijk vaak, al iets over welke kant ze op willen en hoe ze zich erin verdiept hebben.

Als je vertrouwen mag hebben in de opleiding en opleiders, zouden die geen slechte instructeurs onder hun naam willen laten lesgeven.

Veel ruiters zouden ook meer moeten kijken naar wat ze past qua les en in welke fase. Als je problemen hebt in de basis, kan de ene instructeur gewoon daar veel beter in zijn om daarmee te helpen, dan de andere.
Iedereen zou een goede basis moeten hebben en ook de basis goed moeten kunnen overbrengen, maar ik denk dat er ook zijn, die beter zijn in problemen oplossen, wedstrijd gericht trainen etc.

Ik vind overal een label aan hangen wel een dingetje. Persoonlijk interesseert het me niet echt welke stroming iemand volgt. Maar je ziet dat mensen graag een keuze maken en duidelijkheid hebben hoe iemands methode is.

Of iemand goed lesgeeft hangt van heel veel dingen af. Enige ervaring is noodzakelijk, maar 50jr ervaring kan nog knudde zijn. Waar iemand die net 10jr komt kijken heel veel goede inzichten heeft. En daarbij missen heel veel mensen didactiek.
Ik heb van ruiters les gehad die goed presteerde, maar het gewoon niet konden overbrengen.

Ik heb zelf les gegeven en liep bij het grootste deel van de lesklanten echt tegen een slechte basis aan, veel spanning, angst, weinig vertrouwen etc. Ook bij mensen die wedstrijden rijden. Dan is er toch flink iets mis bij de basis instructeurs. Maar als mensen door het B, L en soms M rollen, wordt het niet altijd opgemerkt.
Pas waar ze vastlopen komen de problemen en vaak krijgt het paard de schuld. Maar mensen die "al" M starten, willen er vaak niet ana dat ze 3 stappen terug moeten.

Ik zie heel veel mensen slecht losrijden. Waar wij daar vroeger toch veel aandacht aan besteedde, komen ze nu al met paard in de krul de bak in.
En als ik lessen zie wordt er ook weinig aandacht aan besteed. Veel privelessen duren 30min en dan moet de ruiter al hebben los gereden.

Mond tot mond reclame werkt deels, want hoe weet je wie zelf voldoende ervaring heeft om te kunnen beoordelen of zijn of haar instructie ook echt goed is? Zat mensen die je met een goed gevoel laten rijden en afstappen, maar waar je geen steek verder mee komt.

Ik vind ook dat mensen een beetje proffiteren van de namen en hokjes. Zo werd ik weleens gebeld als mensen van iemand les hadden met een dure naam, maar tegen problemen aanliepen. Of ik daar dan specifiek voor kon komen. Betaalden zich scheel voor iemand die zchzelf .....trainer noemt, maar enorm veel missen in die lessen.
Daar kwam ik dan niet voor. Of ik geef les, of niet.

Inzichten veranderen wel en ook trainers kunnen ontwikkelen. Of een oudere trainer dus nog steeds goed is ondanks vele jaren ervaring hangt ook van meerdere factoren af.

Ook helemaal mee eens, veel factoren spelen mee, echter ik merk dat veel mensen daar allemaal niet mee bezig zijn, en ook dat heeft weer vele redenen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:21

Bralindy schreef:
felicity schreef:
Moeilijk te zeggen of het geschikt is voor mij.

Ik zoek echt iemand om progressie mee te boeken, die goed kan onderbouwen hoe wat en waarom, die goed let op lichaamsgebruik enz

En dan het liefst met werken aan de hand en onder het zadel.

Bianca van der kort, karin Leibbrandt, tessa roos, lonneke van veen, celine van der stroom…

Komen die ook in Brabant (roosendaal)?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:16

felicity schreef:
Komen die ook in Brabant (roosendaal)?

De eerste 3 zijn 4DD instructie, er loopt hier ook een topic van en ze zitten verspreid door het land. Lonneke en Celine weet ik niet, volgens mij alleen voor meerdere personen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:46

Ik lees hier al een tijdje af en aan mee, maar mocht iemand interesse hebben om kennis te maken met Liesbeth Jorna (ze zit in Friesland, maar komt voor een 2 daagse clinic naar Kaatsheuvel) kan je mij een pb sturen voor meer info. (een enkele plek vrij voor mensen met eigen paard en anders als theorie deelnemer - Meedoen in alle discussies en vragen stellen en alle lessen meekijken )

Zij probeert het rijden zo eenvoudig mogelijk te maken/houden en heeft veel ideeën over hoe met verschillende karakters van paarden om te gaan.
Ze doet op de grond werken en weet dit heel fijn door te vertalen naar onder het zadel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 00:45

knollentuin schreef:
Ook helemaal mee eens, veel factoren spelen mee, echter ik merk dat veel mensen daar allemaal niet mee bezig zijn, en ook dat heeft weer vele redenen

Welke mensen bedoel je dan? De lesgever of lesnemer?

En waar moet je beginnen? Dat is volgens mij al een tijd de vraag. Moet de kwaliteit van lesgeven omhoog? Of moet je eerst in de top gaan kijken? Moet het jureren veranderen, zodat mensen anders gaan trainen?

Je kan er gewoon niet vanuit gaan dat mensen zelf kunnen beoordelen of iemand goed les geeft. Mensen vinden iemand fijn lesgeven en dat is ook karakter. Soms hoor je dat mensen vooruit gaan, maar daarvoor heb je al enige basis kennis en ervaring nodig.
En soms is het helemaal geen vooruitgang, maar een quick fix die even lijkt te werken.

Ik lees hier al namen die als goede en positieve lesgevers of manieren van lesgeven worden benoemd, waarvan ik echt denk??? Really???

Een ander ding is wel dat lessen duur zijn voor veel mensen en mensen die er een dure naam aan hangen, vaak nog meer vragen dan een standaard les.
De 1 vindt het dan echt te duur en komt of kijkt niet verder en de ander denkt; het is duur, het heet zo, dus zal wel goed zijn.
En als andere mensen positief zijn, zal het ook wel goed zijn. Waar ik vaak zie dat gezelligheid ook een behoorlijke rol speelt. Lesgevers die veel staan te kletsen, koffie drinken, met de omgeving kletsen tijdens de les, en zelfs prive contact gaan onderhouden met klanten. Mag, is prima, maar het mag niet ten koste gaan van de les.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:27

Ook eens superpony, eigenlijk met alles wat je daar benoemt.
En met mensen bedoel ik beide, de mensen die les hebben , nemen , vaak door onervarenheid een instructeur kiezen die toch al op locatie komt, of onder de indruk zijn van een nivo en daarom maar van diegene les nemen want ja, dan moet het wel goed gaan, maar idd ook de instructeurs, je haalt je papier en je mag lesgeven, je bent niet verplicht tot bijscholen, het licentiepuntensysteem van de knhs, sorry ik vind t een commerciële poppenkast, ik heb 'm en ik hou m bij, maar ik moet goed zoeken wat ik onderhand nog vernieuwend en echt iets vind bijdragen. Maar er is ook geen enkele controle whatso-ever.
Ik merk de laatste tijd wel een aardige verandering, er zijn meer mensen die rondkijken naar bv wat connepon opgezet heeft, en wat bastion de recht doet maar ook karin leibbrand , en nog een heel aantal, want eenn opleiding opzetten is niet zo moeilijk en laten we wel wezen behoorlijk winstgevend, zeker ook die met een online afdeling, degene met een commerciële insteek zijn hier al behoorlijk op ingesprongen. Maar die zijn allemaal wel, vind ik bezig mensen bewuster te maken en daar word al een grote stap gezet, die mag nog verder doordringen in de sport en daaromheen.
Waar wel voor gewaakt moet worden is dat enkelen in deze erg vasthouden aan hun mening of visie en die als enige waarheid of methoden over willen brengen, daar ben ik niet zo van.
Ik heb ooit eens de vraag gehad van iemand die bij een les die ik gaf mee stond te luisteren, bent u een centred ridong instructeur?? Toen heb ik geantwoord, nee ik doe aan fushion, en ik denk dat ik het daarbij houd als mensen aan me vragen hoe ik lesgeef, Fushion! :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:40

felicity schreef:
StalNZ schreef:
ik heb wel een linkje met instructeurs die de Trainersclub (jaartraject van Dressagepro onderleiding van Rien en Inge van der Schaft) hebben gevolgt. Ik ben daar zelf 1 van en geef zowel Dressuur als Grondwerk lessen in Groningen, Friesland, Drenthe en tegenwoordig ook Overijssel.

Via de volgende link vind je alle trainers die het jaartraject hebben gevolgt:

https://dressagepro.nl/trainersclub/tra ... inersclub/

Hoop dat jullie er wat aan hebben fijn weekend allemaal!

Ik word niet heel vrolijk van dit lijstje. Staan er een paar tussen die ik niet eens in de buurt van mijn paard wil hebben :n

Eens

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:49

Ik heb bij een dame gelest die veel met natural Horsemanship deed en zich ook verdiept in centered Riding, klassieke rijkunst en academisch rijden. De theorie was prachtig, de uitvoering minder. Op de grond super maar onder het zadel vond ik dat het veel beter kon en dat ze niet alles zag: bijvoorbeeld paard ging in mijn handen hangen omdat hij op de voorhand viel en volgens haar zocht hij dan mijn hand op. Toen gaan lessen bij een echte klassieke instructrice, theorie weer erg goed, kon zelf ook erg goed rijden maar ik miste iets in het lesgeven, ik moest soms zoveel met mijn handen doen daar werd ik niet blij van en als ik dat dan aankaartte zei ze dat ze dat helemaal niet gezien had, dan denk ik je kunt nog zoveel kennis en kunde hebben maar als je lesgeeft moet je ook oog hebben voor het hele plaatje. Ook bij de doorsnee wedstrijdruiters om de hoek gelest, van dramatische kop in de krulgetrek tot keurig in ontspanning het paard de tijd geven. Conclusie: sommige ruiters hebben gewoon meer talent dan anderen en sommige instructeurs hebben meer talent dan anderen. Als je je eigen kennis blijft verbeteren door bijvoorbeeld veel te lezen en naar clinics te kijken kun je zelf de goede er wel uit filteren. En sorry dat ik het zeg, maar ik ken ruiters met wat minder talent die op wedstrijd door de mand vielen, dan ineens roepen dat ze klassiek zijn en zich in de klassieke rijkunst gaan verdiepen en dan verkondigen dat de wedstrijdsport niet deugt omdat deze niet klassiek is. Terwijl een ruiter met veel talent zijn paard gewoon fijn aan het lopen kan krijgen ongeacht of de lessen nu klassiek academisch of weet ik wat zijn. als mijn instructrice die nog nooit van klassieke rijkunst heeft gehoord haar paard fijn in balans en in ontspanning aan het lopen heeft met het neusje eruit en hem op kleine hulpen rond kan rijden, is zij dan ineens niet klassiek?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:18

Ik snap sws niet dat mensen alles in een hokje willen stoppen en een dure naam zo aantrekkelijk is.

Zoals gezegd; ik werd gebeld voor zitles, terwijl iemand les had van een bekende trainer. Ik noem mezelf echt geen centered riding instructeur en heb ook daar geen opleiding in gedaan, maar heel veel komt naar voren in mijn "gewone" lessen.

Ik gaf mensen les en die zeiden dan opeens; ik wil rechtrichten. Ja? Wat denk je dat we aan het doen zijn? Hebben iets gehoord of gelezen en hebben geen enkel idee.

Van de heer BdR heb ik al meer dan genoeg gezien, dat ik alleen maar denk; Jij bent gewoon een hele goede commerciele man, maar je komt niet in de buurt van mn paarden.
Heb ook 2 leerlingen van hem zien en horen lesgeven en die waren best populair, maar OMG.

En wie kan je het kwalijk nemen? Ik snap best dat een nieuwe trainer verfrissend kan zijn en je denkt dat dit een betere weg is.

En durven mensen verder te kijken en te denken? Ik gaf ook western les. Eigenlijk nooit problemen, maar je hoort ook weleens wat van vooroordelen om je heen. Maar er zijn best wat dressuur ruiters die al eens out of the box hebben gedacht en les hebben genomen van een western trainer.

Ik heb samen gereden met mensen die wat hoger reden en het leuk vonden om oefeningen uit te wisselen.

En kijk je nu naar Dinja v Liere, heeft zij les van onze bekende Rieky Young ( int reining amazone ), die bijv ook al Tommie Visser les gaf en andere dressuur ruiters.
Soms werkt dat gewoon heel goed, een andere insteek, andere denkwijze, andere oplossingen.

Als ik lesgaf, kwamen mensen met het probleem; mijn paard wil niet wijken. Dan willen ze dus aan het wijken werken en vergeten alles ervoor en ernaast. Mensen denken dat het niet willen wijken het probleem is en dat je daar ergens moet pushen. En ik zie instructeurs dat ook laten doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:25

Eens, alleen ligt dat laatste stukje ook wel degelijk bij de klanten. Er zijn er bij mij echt wel meerdere afgehaakt omdat ze vonden dat ze te weinig oefeningen reden. En dan heb ik het over mensen die maar 2 of 3 lessen hebben gehad bij me, L of M reden met een paard zo scheef dat hij alleen op 4 sporen kon galopperen, of een aanleuning die zodra de druk eraf ging compleet weg was etc etc. Dan kan je wel je travers willen oefenen, maar met 0 schoudercontrole en een scheef paard is dat naar mijn mening niet zinnig en zelfs niet eerlijk naar je paard. En ik kan dat echt wel netjes brengen en ook onderbouwen maar mensen willen maar oefeningen rijden en nieuwe dingen leren... De rest is saai. Of ze vinden het niet nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:32

Ja dat! Vreselijk frustrerend. En als je dan toch door wil met de basis, wordt je zelfs zwartgemaakt als instructeur. Want die andere laat mensen van alles doen, dan kunnen ze regelrecht starten en komen ze verder............denken ze. Maar daarna wippen ze ook 100x over.

Maar als iemand altijd zo les heeft gehad, dat om zich heen ziet en "al"L of M start, kan je het diegene ook niet echt kwalijk nemen dat ze niet beter weten en kennen.
Als ik daar kom en de problemen hoor en aan de basis start, snappen ze niet dat dat de weg naar betere oefeningen is.

Je kan 100x uitleggen dat daarna alles makkelijker en beter wordt, maar daar wil men gewoon niet aan.

En ik zag op pensionstallen waar ik stond ook dat men elkaar dan gaat helpen. Niet verder borduren op de les, maar toch pushen.

Ik gaf les om er zelf mee verder te kunnen. Als er een moment was, stil zetten en voelde je dat? Even terug, zodat je daarna zelf gaat herkennen. Als er iets gebeurt kan ik wel iets roepen, maar ben je vaak te laat. Terug naar dat moment, herkenning en leren zelf juist te handelen. Verschillen gaan voelen en daar dus ook zelfstandig mee verder kunnen.

Teveel mensen zijn na een les alleen al alles kwijt en moeten een week prutsen.

En ondanks de drukte toen, mocht iedereen altijd tussendoor bellen. Ik gaf liever nog even tips dan dat iemand door moest met vragen. En dat kan alleen als je de combi kent.

Nu heb je bijv bokt, waar mensen half instructie willen via internet, stilstaand beeld etc.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:39

Maar je hebt ook instructeurs waar je echt geen steek verder komt en je ook alleen maar rondjes rijdt, en die roepen Dan ook dat dat aan de basis werken is. Dat frustreert dan ook en dan gaan mensen ook overstappen naar een instructeur bij wie ze wel kunstjes mogen doen… het is gewoon heel lastig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:51

Nynkex01 schreef:
Maar je hebt ook instructeurs waar je echt geen steek verder komt en je ook alleen maar rondjes rijdt, en die roepen Dan ook dat dat aan de basis werken is. Dat frustreert dan ook en dan gaan mensen ook overstappen naar een instructeur bij wie ze wel kunstjes mogen doen… het is gewoon heel lastig

Maar dan moet je kijken;

Staat de instructeur ongeinteresseerd zijn tijd vol te praten voor wat centen, of weet hij/zij echt niet hoe een combi verder te brengen?

Of kan en wil een leerling niet beter? Soms moet je echt heel goed zijn in wat voor aanpak iemand nodig heeft, meerdere manieren kunnen aanspreken bij jezelf om wat over te brengen etc.

En soms moet je eerlijk zijn. Ik heb ook weleens mensen les gegeven waar ik geen steek verder mee ging komen en dan moet je gewoon stoppen. Dan spreek je alle manieren aan om wat over te brengen, heb je eeuwig geduld, maar hebben mensen gewoon echt de instelling niet of gaat het niet en stop je met die combi.
Dan is er vast iemand anders bij wie het wel gaat werken. Zelfs als de lessen minder zijn, kan een andere combinatie; instructeur, klant beter werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:58

superpony schreef:
Ja dat! Vreselijk frustrerend. En als je dan toch door wil met de basis, wordt je zelfs zwartgemaakt als instructeur. Want die andere laat mensen van alles doen, dan kunnen ze regelrecht starten en komen ze verder............denken ze. Maar daarna wippen ze ook 100x over.

Maar als iemand altijd zo les heeft gehad, dat om zich heen ziet en "al"L of M start, kan je het diegene ook niet echt kwalijk nemen dat ze niet beter weten en kennen.
Als ik daar kom en de problemen hoor en aan de basis start, snappen ze niet dat dat de weg naar betere oefeningen is.

Je kan 100x uitleggen dat daarna alles makkelijker en beter wordt, maar daar wil men gewoon niet aan.

En ik zag op pensionstallen waar ik stond ook dat men elkaar dan gaat helpen. Niet verder borduren op de les, maar toch pushen.

Ik gaf les om er zelf mee verder te kunnen. Als er een moment was, stil zetten en voelde je dat? Even terug, zodat je daarna zelf gaat herkennen. Als er iets gebeurt kan ik wel iets roepen, maar ben je vaak te laat. Terug naar dat moment, herkenning en leren zelf juist te handelen. Verschillen gaan voelen en daar dus ook zelfstandig mee verder kunnen.

Teveel mensen zijn na een les alleen al alles kwijt en moeten een week prutsen.

En ondanks de drukte toen, mocht iedereen altijd tussendoor bellen. Ik gaf liever nog even tips dan dat iemand door moest met vragen. En dat kan alleen als je de combi kent.

Nu heb je bijv bokt, waar mensen half instructie willen via internet, stilstaand beeld etc.

Precies, echt super herkenbaar. En ik snap oprecht dat het lastig en gewoon rot is als je denkt leuk op weg te zijn, vastloopt en dan blijkt dat het eigenlijk helemaal niet zo goed was. Dat is ook rot. Maar om dan je ogen te sluiten en gewoon door te gaan, als je weet dat je paard scheef is, kracht mist, noem het maar op... Dat vind ik gewoon jammer. En ik kan ook echt kwaad worden om instructeurs die gewoon door pushen, alle signalen van het paard negeren zolang de klanten maar met een goed gevoel afstappen. Ik wil dat paard en ruiter een goed gevoel hebben, maar het paard staat wel voorop. Ik vind echt dat je als ruiter verantwoordelijk bent voor je paard en zijn welzijn en als instructeur is het je plicht om mensen te leren dat te zien en die verantwoording te nemen. En dat kan ook op een leuke manier, je hoeft iemand echt niet af te zeiken. Maar je moet wel een standpunt durven innemen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:45

Kunnen jullie iemand aanbevelen uit de omgeving Zwolle, of die naar Zwolle wil komen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:08

superpony schreef:
En kijk je nu naar Dinja v Liere, heeft zij les van onze bekende Rieky Young ( int reining amazone ), die bijv ook al Tommie Visser les gaf en andere dressuur ruiters.
Soms werkt dat gewoon heel goed, een andere insteek, andere denkwijze, andere oplossingen.

Ehm, Rieky heeft in haar jonge jaren niet onverdienstelijk in het Z rondgereden. Toen moest Z1 en Z2 nog uitgevonden worden.....
Ik heb lessen gezien van Rieky aan iemand die zelf zeer verdienstelijk Z reed met haar pony tussen de paarden. Dat was een hele boeiende conversatie over zien en voelen tussen twee mensen die heel erg goed wisten waar ze het over hadden.

Zo bijzonder is dat dus niet. Als je de kans krijgt, zou ik 'm niet afwijzen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 01:04

Dit topic zie ik voorbij komen op het juiste moment. Ik ben net weer opzoek naar nieuwe instructie. Niet dat mijn oude niet goed was maar ze kan enkel tijdens kantooruren doordeweeks. Erg lastig voor mij. Kan wel wat schuiven maar om nu elke twee weken een bijna gehele middag niet te werken en in het weekend in te halen gaat me wat te ver... ik wil graag consistent lessen en op dit moment moet ik de agenda 5 keer checken en schuiven met vergaderingen als ik wil lessen. Hierdoor les ik toch minder dan ik wil..

Weet iemand in de omgeving Amersfoort/Spakenburg/Nijkerk die ook op locatie komt? (Klassiek, niet AR)