Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:27

Ik train nu meer dan twee jaar bij een NCSAH instructeur. Ik vind het een verademing en een aanrader. Wij zijn echt samen meer een team geworden en veel beter en bewust lichaamsgebruik van m’n paard. Ik woon in zuid Holland, geen ervaring met degene die je noemt.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:09

Interessant topic! Onze instructrice stopt er helaas mee, dus we moeten helaas op zoek naar een andere. Graag een die dat volgens de klassieke dressuur doet en die kennis heeft van de biomechanica. We zoeken in omgeving Putten/Ermelo.
Ik lees veel positieve dingen over Anne Veenstra. Weet iemand of zij ook op locatie komt en zo ja, welke afstand ongeveer?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:14

ook ik haak hier even aan, ik zoek nog fijne instructie omgeving alkmaar (noord holland dus).

Ik raak de draad echt kwijt bij oude stijl, nieuwe stijl en alle discussies daarover dat ik niet meer durf blind te staren ook daarop.
Ik zoek iemand die echt aansluit bij dressagepro / rien. Ik had heel graag bij Romy Huisman gaan lessen, maar die woont helaas écht te ver om daar op regelmatige basis heen te gaan. Tips zijn heel welkom!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:25

Rosje8 schreef:
ook ik haak hier even aan, ik zoek nog fijne instructie omgeving alkmaar (noord holland dus).

Ik raak de draad echt kwijt bij oude stijl, nieuwe stijl en alle discussies daarover dat ik niet meer durf blind te staren ook daarop.
Ik zoek iemand die echt aansluit bij dressagepro / rien. Ik had heel graag bij Romy Huisman gaan lessen, maar die woont helaas écht te ver om daar op regelmatige basis heen te gaan. Tips zijn heel welkom!

Ik zou zeker eens contact opnemen met Lonneke van Veen van Anam Cara coaching :D
Zij is van oorsprong holistisch instructeur maar ontwikkeld zich constant en streeft naar een correcte paardvriendelijke training. Plus is daarbij een super leuk mens :j

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:29

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:15

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:30

Moeilijk te zeggen of het geschikt is voor mij.

Ik zoek echt iemand om progressie mee te boeken, die goed kan onderbouwen hoe wat en waarom, die goed let op lichaamsgebruik enz

En dan het liefst met werken aan de hand en onder het zadel.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:39

Ik lees hier al tijdje mee maar mocht iemand ideeën hebben voor fijne instructie aan huis in ZO Brabant, voor in eerste instantie werken aan de hand? Wel gericht op “sport”, liever geen academische achtergrond. In de richting van Kelly de Geus of Rodrigo Laserna, budget is geen issue.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:27

felicity schreef:
Moeilijk te zeggen of het geschikt is voor mij.

Ik zoek echt iemand om progressie mee te boeken, die goed kan onderbouwen hoe wat en waarom, die goed let op lichaamsgebruik enz

En dan het liefst met werken aan de hand en onder het zadel.

Ze doet beide, aan de hand en onder het zadel....je komt er maar op één manier achter, en dat is een paar keer proberen of het je past. Ik vind haar zelf erg prettig lesgeven, rustig en duidelijk.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:57

Dag allemaal, ik kwam dit topic tegen.
Ikzelf les sinds kort bij Henriette Smits, traint zelf bij Rien vd Schaft.
Ik kom zelf van België en ben benieuwd of er in de regio Noord-Brabant en Limburg nog meer instructie te vinden is volgens de methode van Rien?
Al het voorgaande heb ik reeds gelezen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:32

Ik heb les van Femke Derksen (in limburg, maar volgensmij komt ze uit brabant). Ze heeft de opleiding van Greetje Hakvoort gedaan. Klassieke dressuur dus. Ik vind haar lessen altijd heel leerzaam!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:59

Lieuwkje_90 schreef:
Dag allemaal, ik kwam dit topic tegen.
Ikzelf les sinds kort bij Henriette Smits, traint zelf bij Rien vd Schaft.
Ik kom zelf van België en ben benieuwd of er in de regio Noord-Brabant en Limburg nog meer instructie te vinden is volgens de methode van Rien?
Al het voorgaande heb ik reeds gelezen.

Ik ben ook werkzaam in die regio. Niet exact hetzelfde maar aangezien mijn instructrice ook bij vd Schaft lest zeker ook veel overeenkomsten. En ik ben absoluut van het vriendelijke rijden, correctheid voorop, eerlijk naar je paard en samen plezier hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:42

19marjo90 schreef:
Interessant topic! Onze instructrice stopt er helaas mee, dus we moeten helaas op zoek naar een andere. Graag een die dat volgens de klassieke dressuur doet en die kennis heeft van de biomechanica. We zoeken in omgeving Putten/Ermelo.
Ik lees veel positieve dingen over Anne Veenstra. Weet iemand of zij ook op locatie komt en zo ja, welke afstand ongeveer?

Hoi, ze komt zeker ook op locatie. Meestal probeert ze een regio te combineren. Ze is wel vrij druk de laatste tijd, maar je kan haar altijd even een mailtje of appje sturen :j.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:43

galgo schreef:
Benzz schreef:
Dat is niet de nieuwe stijl, dat is juist de oude klassieke stijl, al vind ik Bastiaan daar niet tussen passen, dat is gewoon een commerciële jongen die weet hoe hij zieltjes moet winnen.

Precies wat je zegt _/-\o_

Zo niet mee eens, heeft het rijden geleerd van de heer Pieterse, en wat ik zo regelmatig zie is hij juist van paard gelukkig ruiter gelukkig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:55

yarkayunda schreef:
Ik heb les van Femke Derksen (in limburg, maar volgensmij komt ze uit brabant). Ze heeft de opleiding van Greetje Hakvoort gedaan. Klassieke dressuur dus. Ik vind haar lessen altijd heel leerzaam!

Is dat klassieke dressuur of academisch? Ik vind dat nogal een verschil nl

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:15

knollentuin schreef:
yarkayunda schreef:

Academisch, wat is het verschil in jouw ogen?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:27

yarkayunda schreef:
knollentuin schreef:

Als je een goede academische instructeur hebt zal dat niet super verschillen van een goede klassieke instructeur. Maar de opleiding van Greetje zou ik zelf niet in de richting van klassiek zien maar het kan natuurlijk zijn dat deze specifieke instructeur meer invloeden vanuit het klassieke meeneemt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:49

In de academische lijn zie ik geregeld een hoop gerommel met optomingen waar ik behoorlijk huiverig van ben. In de handen van ervaren ruiters misschien ok maar in handen van zoals ik het vaak zie onervaren ruiters dikke nee. Ook mis ik heel veel impuls ,
Academisch en klassiek wordt snel en vaak op een hoop geveegd en ik denk dat die twee wezenlijk van elkaar verschillen. En al helemaal als je riem van der schaft bij gaat noemen

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:55

Ladyson schreef:
Ik geef het topic ook weer even een schopje. Wat is de ervaring met NCSAH instructeurs? Ik lees altijd een beetje gemixte verhalen hierover en weet niet zo goed hoe ik het moet interpreteren. Is het vergelijkbaar met een Rien of echt weer anders?

Lees hier maar eens naar ervaringen.Saski_K @ [ED] De NCSAH - al ervaringen?
En kijk eens naar zijn eigen filmpjes waar hij op shows rijdt.
Persoonlijk vind ik het niet om tegen aan te gluren.
Mijn ervaring met Bastiaan en Amber zijn niet positief. Behoorlijk arrogant en heel commercieel. Als het niet in hun straatje past of je stelt kritische vragen dan wordt je geskipt. Kritische reacties worden verwijderd. Ze staan beiden ook niet erg goed bekend in hun omgeving.
Bij Rien leer je wel paardrijden. En zo zijn er zeker meer fijne instructeurs.
Helaas zijn er tegenwoordig heel veel zogenaamde instructeurs die een mooi verhaal hebben en mooie website of facebookpagina.
Ik denk dat een hele goede instructeur helemaal niet zo bezig is met klantjes binnen te halen via de sociale kanalen. Een goede instructeur heeft klanten genoeg via de mond op mond reclame.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:05

Ik denk dat een hele goede instructeur helemaal niet zo bezig is met klantjes binnen te halen via de sociale kanalen. Een goede instructeur heeft klanten genoeg via de mond op mond reclame.[/quote]

:j eens

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:09

Nou, een instructeur die mond op mond reclame bezigt, sla ik liever over ... :D
Beetje afstand mag best.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:37

yarkayunda schreef:
knollentuin schreef:

Impuls.

Bij klassiek rijdt je met impuls en gaat een paard daardoor naar de hand en zijn lichaam op de juiste manier gebruiken, worden ze sterk, worden ze soepel met als gevolg dat de oefeningen ze makkelijk af gaan. Bij klassiek wordt een paard van achter na voren gereden.

Bij Academisch wordt er vrijwel zonder impuls gereden en worden vooral zijgangen/oefeningen gereden om een paard naar verzameling te brengen. Het paard moet vaak oefeningen doen waar het eigenlijk nog niet aan toe is onder het mom ze soepel te maken. Door het gebrek aan impuls zijn de paarden niet van achter naar voren naar de hand.

Sorry als ik hiermee mensen beledig maae klassiek resulteert in een goed gaand paard dat oefeningen met soeplesse en swung uit kan voeren omdat het lijf er aan toe is.
Academisch resulteert in krabbelaars zonder takt en zonder enige lossigheid, Geen swung en de oefeningen zijn eigenlijk meer kunstjes als dat ze een toonbeeld zijn van correct lichaamsgebruik.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:41

Academisch is eigenlijk een beetje een mengsel van vroegere klassieke rijkunstvormen. Het is een beetje franse hofrijkunst, met wat duitse ondertonen. Tegenwoordig soms ook nog met een vleugjes vanuit het natural horsemanship. Het richt zich op gemakkelijke rijpaarden, niet percee voor de wedstrijden. Ze worden voornamelijk gestretched en gebalanceerd. Niet percee sterker gemaakt. Heel erg gericht op rust. Daardoor ziet het er inderdaad vaak uit alsof er geen of weinig impuls in zit. Heel uitgesproken bewegingen zie je ook niet.

Klassiek vind ik altijd zo lastig te omschrijven. Er bestaan namelijk klassiek Duits, Frans, Portugees of Spaans stromingen. Die hebben niet allemaal ook 100% de zelfde kenmerken. Dus als je dan zegt ik wil klassiek rijden, dan is het ook handig als je weet wat je voorkeur heeft.

Bv Duits is meer gericht op het scala, daar is goede actieve beweging in de basis opgenomen. Terwijl in het het frans men liever balans als prioriteit heeft, de rest mag daarna. Maar de hulpen zijn ook anders. In het frans zijn de hulpen meer opvolgend. Been zonder hand, terwijl in het duits het best overlap kan hebben. Ik rij zelf Spaans. Daar is bv kracht iets wat heel vroeg in de trainingen zit. De hulpen zijn daar ook anders omdat je uiteindelijk op 1 hand gaat rijden.

Soms moet je ook weten wat je doel is. Dan weet je beter welke instructeur bij je past en welke stroming.

HorsePassion schreef:
Lees hier maar eens naar ervaringen.Saski_K @ [ED] De NCSAH - al ervaringen?
En kijk eens naar zijn eigen filmpjes waar hij op shows rijdt.

Ik vind dit topic trouwens nogal schokkend...

Ik heb nog een bijscholing te doen voor de knhs. Misschien dat ik toch maar eens voor die van de recht ga... M'n eigen mening vormen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:19

Helaas moet ik het eens zijn met de meningen hierboven, dit is inderdaad wat je vaak ziet met academisch (en ook veel vanuit Greetje).
Maar ik heb les van iemand die academisch is opgeleid (en meer dan dat ene jaartje via de human and horse academy ;) ) en bij ons in de lessen wordt wel juist gehamerd op activiteit en swung. Wel pakken we inderdaad de zijgangen relatief vroeg mee maar hier heeft mijn paard echt heel veel baad bij gehad.
Als ik haar visie vergelijk met verschillende klassieke trainers is het verschil echt minimaal.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:27

Je mag mij er ook bij zetten in Gelderland; ik heb 3 jaar de opleiding bij Karin Leibrandt gedaan, ook met Mireille den Hoed maar heb ook van de ‘gewone’ instructeur meegenomen voor een stuk impuls etc. Daarnaast kijk ik ook erg naar het gedrag van het dier en help je daarmee ook te dealen (en het paard met zichzelf). Ik werk erg vanuit biomechanica en ben zelf hbo-docent inspanningsfysiologie/biomechanica/gedrag rondom paard. Je kunt altijd een berichtje sturen, vanaf januari heb ik weer plek! :)