Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Zinzi_jewel schreef:Dat paspoorten gedoe wordt ik ook simpel van .
Niet specifiek met deze handelaars maar in t algemeen .
Heb er al eens een post over geopend.
Maar duplicaten worden zo makkelijk aangevraagd ook bij andere uitgevende instanties.
Dat leeftijd gegokt kan worden.
Toevallig 2 pony,s met een nieue paspoort .
En niet makkelijk te achterhalen waar hun oorsprong begonnen is .
Over elke handelaar zal wel wat te zeggen zijn
Maar dingen worden voor kopers wel makkelijker als er minder makkelijk een duplicaat of nieuw pas aangevraagd wordt
daffy_billy schreef:@elcamino dat vind ik heel kort door de bocht toen mijn pony verkocht werd was ik 18 en ging studeren mijn ouders konden door omstandigheden de kosten niet meer dragen en besloten toen mijn pony te verkopen. Wij hebben altijd contact gehouden met de Nieuwe eigenaresse en ik heb zelfs tot het laatste moment nog geholpen door hem bij te rijden. Totdat ze besloot hem te verkopen en omdat er snel een nieuw paard moest komen heeft ze hem weg gescheten naar Handelaar S Baauw. En ik geef nog steeds om mijn oude pony en zou hem graag terug willen kopen vandaar de zoektocht. Maar blijkbaar begrijp jij dat niet el Camino
Icecrystal schreef:Ik vind dit soort topics altijd zo bijzonder.. Je weet toch dat als je bij een handelaar koopt, deze weinig van de paarden af weet. Zeker wanneer het een geïmporteerde betreft. Gewoon goed kijken, laten keuren door je eigen dierenarts en bij niet goed, kan je hem ook zo weer ruilen.
Als je dat risico niet wil lopen koop dan gewoon bij een particulier die je van A tot Z kan vertellen hoe het paard is.
Icecrystal schreef:Niet goed praten, zeker niet. Maar wie zegt dat de handelaar dat weet? Vaak staan ze er maar een paar dagen tot max een aantal weken. Als je een keuring laat doen wordt er normaliter ook naar de tanden gekeken en koop je dus geen paard wat thuis ineens 8 jaar ouder blijkt te zijn.
daffy_billy schreef:@ elcamino als het via een eerlijke paardenhandelaar had gegaan had ik er nu meer vrede mee gehad maar deze handelaar verwisselt paspoorten of geven geen paspoorten mee ze liegen over de paarden en pony s en dat stuit me voornamelijk tegen de borst ik vind dat gewoon echt niet kunnen zo iemand mag gewoon geen enkel levend wezen verkopen! Ik weet bijvoorbeeld dat mijn oude pony schrok van tegenliggers wij hebben dat ook eerlijk vermeld aan de toen nieuwe eigenaresse. Deze handelaar is daar zeker weten niet eerlijk in geweest. En misschien ben ik als paarden eigenaar inderdaad wel te lief ik heb altijd contact gehouden met de oude eigenaren en dat vonden zij altijd er fijn. Maar goed jij klaarblijkelijk niet en dat is ook oké hoor maar dan moet jezelf ook niet zo defensief reageren dat verkocht verkocht is. want niet iedereen denkt daar zo over het is natuurlijk geen fiets die je verkoopt.
Lillz schreef:daffy_billy schreef:@ elcamino als het via een eerlijke paardenhandelaar had gegaan had ik er nu meer vrede mee gehad maar deze handelaar verwisselt paspoorten of geven geen paspoorten mee ze liegen over de paarden en pony s en dat stuit me voornamelijk tegen de borst ik vind dat gewoon echt niet kunnen zo iemand mag gewoon geen enkel levend wezen verkopen! Ik weet bijvoorbeeld dat mijn oude pony schrok van tegenliggers wij hebben dat ook eerlijk vermeld aan de toen nieuwe eigenaresse. Deze handelaar is daar zeker weten niet eerlijk in geweest. En misschien ben ik als paarden eigenaar inderdaad wel te lief ik heb altijd contact gehouden met de oude eigenaren en dat vonden zij altijd er fijn. Maar goed jij klaarblijkelijk niet en dat is ook oké hoor maar dan moet jezelf ook niet zo defensief reageren dat verkocht verkocht is. want niet iedereen denkt daar zo over het is natuurlijk geen fiets die je verkoopt.
Wat is nu precies je probleem? Eerst is het dat je wil weten waar je pony is, nu weer dat het prima is dat je pony naar een handelaar is verkocht maar niet déze handelaar? Geloof mij maar (ik ken deze stal namelijk ): Het is heus niet zo dat er moedwillig paspoorten verwisseld worden. Maar ja, met dit type stal is er een hoge 'turn over rate'. Als je 10+ tinkers hebt staan die je zelf niet goed kent snap ik heus dat dat af en toe fout gaat..
Ik ga helemaal mee met elcamino. Keuren voordat je koopt en verkocht is verkocht.
Lillz schreef:Paspoort aanvragen gebeurt vaak bij bepaalde stamboeken omdat het goedkoper is Heeft verder nergens iets mee te maken bij mijn weten.
Handelaren kunnen vaak niet echt checken of wat ze beweren helemaal waar is, ook omdat ze de dieren zo kort hebben. Wellicht is het dier bij hen hartstikke braaf. (Onervaren) kopers vergeten nog weleens dat een dier compleet anders kan zijn in een andere omgeving met ander management.. Vind het jammer dat het dan vaak direct op oneerlijke handel wordt gegooid.
Rizette schreef:Handelaren kunnen wel checken of ze met onervaren of ervaren kopers te maken hebben en het is het risico van de handelaar of hun verhaal wel of niet klopt. Klopt hun verhaal op punten van braafheid en/of gezondheid of capaciteiten en dergelijke niet kan het paard terug , zo simpel is het. Ze kunnen zich niet verschuilen achter: Ik heb het niet geweten. Ze moeten zorgen dat ze het weten want zij worden als professional aangemerkt ( ook door de rechter) en hebben dus een grote inspanningsverplichting.