Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:10

Art_Ificious schreef:
Als op de wei niet kan omwille van de koude. En dat begrijp ik echt, daarom wou de dierenarts mijn paard ook pas in april castreren. De grond is koud, en een paard onder narcose kan dan enorm snel onderkoeld raken als ze op die koude grond liggen.
Een laag stro is niet altijd handig, het paard moet ook maar net op die plek "neervallen" als de narcose inwerkt. En je wil ook geen strootje in de castratiewond krijgen.

Ik zou eerder naar de kliniek gaan, dan doen ze het vaak ook over de lies en heb je geen open wonden die je ook nog moet afspoelen (ik vermoed dat je hengst dit namelijk ook niet zou toelaten en je het licht uit de ogen stampt).

Kliniek kost wat meer misschien, maar is wel de meest beste oplossing voor uw situatie.

Dit lijkt mij ook de beste oplossing

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:18

TS, komen er andere mensen in de wei? Andere eigenaren of van de stal? Je begrijpt dat jij aansprakelijk bent als er iets gebeurt? Als hij niet bang is van een zweep en hij knalt daar doorheen, gaat het vast niet om een zacht tikje mocht er iets gebeuren.
Misschien motiveert dat je om wel optijd te castreren.

Art_Ificious

Re: Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:16

Ik vraag me af of dit dier wel eens bekapt geweest is? Kan er überhaupt een dierenarts aankomen zonder gevaar gestampt te worden als het paard op de poetsplaats en in de wei al gericht stampt naar TS?

Sowieso is staand castreren bij zo een onvoorspelbare hengst geen optie.
Ik zeg dus nog steeds opladen en naar de kliniek ermee als geen enkele dierenarts hem nu wil castreren op de wei/in een loopstal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:18

Een handige dierenarts kan wel verdoven, desnoods met pijltje. Kan op de kliniek maar dan moet je wss verdoven voor vervoeren. Kun je beter als er plek is liggend op locatie doen. In een stal, in een bak, noem maar op.
Mensen die regelmatig castreren, denk daarbij ook aan hengsten uit de opfok zijn echt wel handig met zulke lastige hengsten. Want een deel is links of rechtsom lastig of niet eens in de hand geweest.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:30

Het verdoven en castreren is misschien niet eens de grootste uitdaging. Maar de nazorg denk ik wel. Zeker als er een infectie bijkomt.

Ik snap daarom niet dat mensen zeggen dat je een paard een paard moet laten en pas op latere leeftijd iets met m moet gaan doen. Dat is prima als alles goed gaat en er sprake is van een stabiele kudde. Maar als er iets moet gebeuren met het paard bij ziekte of verwonding is het toch wel fijn als een paard dat enigzins toelaat. Net als het bekappen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:35

MissyNr1 schreef:
Het verdoven en castreren is misschien niet eens de grootste uitdaging. Maar de nazorg denk ik wel. Zeker als er een infectie bijkomt.

Ik snap daarom niet dat mensen zeggen dat je een paard een paard moet laten en pas op latere leeftijd iets met m moet gaan doen. Dat is prima als alles goed gaat en er sprake is van een stabiele kudde. Maar als er iets moet gebeuren met het paard bij ziekte of verwonding is het toch wel fijn als een paard dat enigzins toelaat. Net als het bekappen

Daarom zei ik kliniek en over de lies. Dan heb je er geen nazorg aan omdat er geen open wonden zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:44

De laatste hengst die ik hier heb laten castreren was vanaf z'n geboorte een eikeltje. Besprong een maand oud z'n moeder al. Kwam ook dagelijks in de hand, maar was gewoon irritant lastig. Lastig met ontwormen, lastig met enten, lastig met alles. Hoefsmid ging gek genoeg prima als je 'm maar een bak vreten onder z'n bakkes duwde.

Met 9 maanden z'n ballen er af, zodra ze ingedaald waren, want ik was 'm he-le-maal zat.
Hem sederen was een hele klus, narcose ging daarna uiteraard prima.
Hij bleek, zo jong als-ie was, echt al enorme ballen te hebben, met veel weefsel er omheen. DA adviseerde daarom preventief antibiotica te prikken en vroeg of me dat zou lukken. Ach, niet geschoten altijd mis, dus vooruit maar :=

Tot mijn grote verbazing was-ie vanaf dag 1 na de castratie opeens gewoon te hanteren. Die AB-spuiten zaten er in een vloek en een zucht in, de wond afspuiten was ook geen probleem, en hij was echt opeens normaal te hanteren.

Lang verhaal kort: die nazorg kan ook gewoon 100% meevallen :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:08

De nazorg komt echt wel goed mocht dat nodig zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:01

Even wachten op wat milder weer is echt heel normaal hoor. Dat droge koude weer is best irriterend voor de huid. Dat merk je zelf ook wel aan je handen met dit weer. Dat is voor een wond ook niet erg fijn. Dus dat een DA zegt (ongeacht de methode) even wachten op ander weer is echt niet raar.
Want bij welke methode dan ook. Je wil ze toch zo snel mogelijk weer zo veel mogelijk buiten hebben lopen voor herstel.

Toegegeven dat de situatie gevaarlijk klinkt. Maar TS was wel bewust genoeg om het probleem te erkennen en op zoek te gaan naar een oplossing. Vervolgens de oplossing op te pakken. Dus wellicht moet je haar ook gewoon vertrouwen dat ze de werkelijke situatie gewoon best zelf kan beoordelen nu.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:51

Art_Ificious schreef:
MissyNr1 schreef:

Daarom zei ik kliniek en over de lies. Dan heb je er geen nazorg aan omdat er geen open wonden zijn.

Mee eens , mijn hengst( nu ruin) heb ook ingeladen, nog nooit in trailer gestaan, los naar kliniek, daar gecastreerd, heel fijn , geen nazorg. Nou ja temperatuur opnemen, maar hij deed dat keurig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:58

pol013 schreef:
Even wachten op wat milder weer is echt heel normaal hoor. Dat droge koude weer is best irriterend voor de huid. Dat merk je zelf ook wel aan je handen met dit weer. Dat is voor een wond ook niet erg fijn. Dus dat een DA zegt (ongeacht de methode) even wachten op ander weer is echt niet raar.
Want bij welke methode dan ook. Je wil ze toch zo snel mogelijk weer zo veel mogelijk buiten hebben lopen voor herstel.

Toegegeven dat de situatie gevaarlijk klinkt. Maar TS was wel bewust genoeg om het probleem te erkennen en op zoek te gaan naar een oplossing. Vervolgens de oplossing op te pakken. Dus wellicht moet je haar ook gewoon vertrouwen dat ze de werkelijke situatie gewoon best zelf kan beoordelen nu.

Zo koud is het niet. Er vanuit gaande dat de veearts overdag komt castreren, is het nog steeds boven 0. Een jaarling liggend castreren is in no time gepiept. Daarna lopen ze even waggel rond en 's avonds kunnen ze weer normaal meedoen.

De wond blijft altijd een wond en alle omstandigheden hebben voor-en nadelen. Dan moet je naar een 100% steriele omgeving gaan. Hoewel ze op een kliniek vaak minder bewegen bijv.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:01

Voordat de grond net gedooit is is het 15.00.

Maar dat is nu.
Over 3 weken kan het gerust 10 graden zijn en in de nacht 5.

Tot april wachten is niet snel nodig.

Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat het paard dan niet zo enorm slecht te hanteren is als nu alles op beloop laten kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:03

Ja, bedenk net dat het wel per plaats verschilt.

Hier zo op ma flinke vorst en grond hard. Nu alleen op enkele plekken die weinig zon zien.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:05

MissyNr1 schreef:

Ja, precies.
Als hij wat heeft moet hij gewoon behandeld kunnen worden.

pol013 schreef:

Ja, de dierenarts zegt ook dat het beter is om te wachten.

Nyaleti schreef:
TS, komen er andere mensen in de wei? Andere eigenaren of van de stal? Je begrijpt dat jij aansprakelijk bent als er iets gebeurt? Als hij niet bang is van een zweep en hij knalt daar doorheen, gaat het vast niet om een zacht tikje mocht er iets gebeuren.
Misschien motiveert dat je om wel optijd te castreren.

Ik haal hem zelf uit de kudde om ongelukken te voorkomen. Ik zie zelf ook in dat hij zo snel mogelijk gecastreerd moet worden.