(Luxe) pensionstalling in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:39

Maar wat ik vaak weer een nadeel vind van zulke plekken is dat de weilanden klein zijn of ze er erg kort op komen. Ik wil ook nergens staan met strookbegrazing, voor mijn paarden wil ik juist een groot weiland waar ze dus ook een keer flinke sprint kunnen trekken zonder te remmen of bochten hoeven te maken. Daar werden ze allemaal het fijnste van bij mij en ook het gelukkigst, dus zowel lichamelijk als mentaal het beste.
Maar tegelijk dus ook een groep en niet alleen of maar met z'n 3en, hier is huidige merrie gelukkiger in een grotere kudde. En liever ook geen gemengde kudde. Hier in de buurt kom je vaak op plekken waar er niet gevoerd wordt voor paarden die goed in het werk staan en waar je niet tegenaan kan voeren, omdat het ruwvoer al zo arm is.

Zodra je geen eigen plek hebt wordt het allemaal toch een stuk lastiger. Vanwege gezondheid heb ik aantal luxe dingen voor mezelf nodig, maar dat mag weer niet ten koste gaan van het paard. Ik snap wel dat het voor TS lastig is, helemaal met meerdere paarden.

meggiemeg

Re: (Luxe) pensionstalling in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:55

Equidutch in Kootwijkerbroek? Hebben een binnenbak, buitenbak met spring gebeuren, aan de rand van het bos. Er is wel veel verloop daar wat ik zo hoor, veel weidegang is er niet maar wel paddocks buiten.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:59

Kyno schreef:
Erve Vleerboer dan? In Albergen?

Deze zou ik je qua wensen voor paardenwelzijn ook willen aanraden. Ruime stallen, onbeperkt ruwvoer op stal, en een dagdeel buiten. Volgens mij is het ook wel mogelijk ze langer buiten te houden als je ze zelf binnen haalt.

Springmateriaal is ook aanwezig alleen weet ik niet of ze altijd een parcours hebben staan. Ze hebben een basis eventing terreintje, maar voor serieus trainen zal je naar bijvoorbeeld Markelo moeten uitwijken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:05

Ik heb op een stal gestaan waarbij ze een hoop paarden in 3 grote groepen 24/7 buiten hielden. Waren niet veel paarden die in de sport liepen maar al die geregeld (buiten) gereden werden of door leeftijd extra bijgevoerd moeten worden.
Ze hadden daar erg effectieve manieren om alle paarden op gewicht te houden, terwijl er ook koudbloeden tussen stonden.
Oa verspreidde slowfeeders met bovenin rijker hooi en onderin armer hooi, waardoor er altijd ruwvoer was maar de koudbloeden niet te zwaar werden.
Paarden werden doorgaans in de groep gevoerd met haverzakken, en enkele die langer aten (extra ruwvoer bijvoorbeeld) werden dan even op stal gezet. Je kon je eigen voer voor een week vooruit klaarzetten en dan kreeg je paard precies dat, plus eventuele supplementen die ze dan op de dag zelf nog erbij gaven.
Management was echt heel goed, groepen waren ook heel stabiel.
Dus het kan wel (en dan hoeft het niet eens 24/7 buiten te zijn) maar je ziet het toch minder bij stallen met voornamelijk sportpaarden. Ik vermoed deels vanwege de ruimte en deels voor het praktische dat je je paard niet (smerig) uit een groep hoeft te halen.

Ik ken geen sportstal waar ze de paarden jaarrond veel buiten kunnen bieden met voldoende ruwvoer. Wel een hoop stallen die het aanbieden maar dan niet de faciliteiten hebben die TS zoekt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:08

Ik heb voordat ik ze aan huis had altijd op stallingen gehad waar ze in de winter van 8 tot 4-5 in de middag op de wei gingen.
Maar dat gras was nooit gemilimeterd. Dus voldoende voor geen maagzweren.
Voor het naar buiten gaan kregen ze hooi. Bij het binnen komen ook.
Met wat gras zijn volle hooibakken ook niet nodig.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:39

Hier hetzelfde, Smorgens voor het buitengaan krijgen ze hooi, dan gaan ze (zowel zomer als winter) naar buiten op de weide. Bij het binnenkomen krijgen ze weer hooi. Het enige nadeel is dat zoals met zo'n natte winter als nu, de weides echt wel kapot zijn op sommige stukken en je dus geen knielang gras hebt in de zomer. Maar ze gaan wel elke dag buiten, 7 op 7 en dat is voor mij het belangrijkste.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:14

Stal de Mars ben je als springruiter zeker welkom. :j
Er wordt 2x in de maand springles georganiseerd, privé springles is buiten de deur. Maar als de springwei in de zomer open is kun je daar wel lessen.
Maar voor zover ik weet bieden zij geen volpension aan, je kunt het wel altijd vragen.

Stal Doorwerth kun je ook proberen, accommodatie is top daar!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:26

GJ9 schreef:
Hoe zien de mensen de hele dag buiten dan voor zich?
In de zomer met genoeg land niet zo moeilijk, maar in de winter? Dan moet je ze ruwvoer geven in de paddock. Dan kom je in een grote kudde met hooiruif, of kleine groepjes die je allemaal apart moet voeren. En er is altijd gedonder om die voerplekken.
Dus als je het mij vraagt.. buiten voeren is zo makkelijk nog niet als je zuinig bent op de sportpaard. En zonder voer laat je ze zeker niet langer dan 4 uur staan.

Waar wij gestald staan staan ze in de wintermaanden allemaal in een eigen paddock juist om die reden. Met een grote bak hooi erbij. Daar doen ze uren over om dat op te krijgen. Nu weer lekker op het land van 7 tot 7, wel in groepjes van max 4 per weiland. Is een voormalige melkveehouderij dus heel veel land erbij. We hebben al verschillende plekken gehad in de regio, waar we nu staan hebben ze het meeste land en gaan ze het langst de wei op van alle stallen die we tot nu toe gehad hebben in bijna 20 jaar. En idd ook bij ons daardoor een wachtlijst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:29

Farjen schreef:
Hier hetzelfde, Smorgens voor het buitengaan krijgen ze hooi, dan gaan ze (zowel zomer als winter) naar buiten op de weide. Bij het binnenkomen krijgen ze weer hooi. Het enige nadeel is dat zoals met zo'n natte winter als nu, de weides echt wel kapot zijn op sommige stukken en je dus geen knielang gras hebt in de zomer. Maar ze gaan wel elke dag buiten, 7 op 7 en dat is voor mij het belangrijkste.

Hoe ze dat daar nu gedaan hebben deze winter weet ik ook niet. Wel echt bizar nu.

Hier zijn er ook delen kapot gelopen, maar verbaasd me hoe hoog het daar alweer staat, ook geen kale plekken.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:31

Precies SusanH. De meeste pension "sport"stallen die ik ken hebben de paarden op individuele paddocks met elk een eigen hooi- en waterbak. Nadeel niet veel sociaal contact en vaak zijn de paddocks klein, maar onmogelijk helemaal niet.

En paddocks niet goed te houden deze winter ben ik echt niet eens.. vraagt om een goede aanleg en evt extra investeren maar dat overal nat en modder was is volledig onzin. Ik zit op zware klei maar mijn paddock hebben geen plassen in gestaan hoor dankzij drainage en een dik pak zand.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:42

Nou hier zit zo'n luxe stal in de buurt. Echt prachtig voor ruiters/eigenaren. Maar idd buiten in individuele paddocks ter grote van een stal waar ze 2 uurtjes in mogen. En dat moet nog via een stal app gereserveerd worden. Stapmolen moet de eigenaar ook reserveren, longeren of rijden in een èèn van de bakken ook reserveren. Max 2 maanden van het jaar wordt gebruik gemaakt van de prachtige wei als het droog genoeg is. Er is dan wel een wasmachine en ruimte om gewassen spullen op te hangen, schoon luxe toilet. Koffie apparaat met keuze uit diverse warme dranken. Voor paarden een solarium.
Prachtige buiten bak van 120x60 met de beste bodem en overkapping. Diverse andere buiten bakken. Binnen bakken. En ik kan nog wel even doorgaan. Maar paarden staan 22 uur op stal en die twee uur erbuiten is net zo beperkt. En die stal staat vol. Mensen willen hun paard daar hebben. Ik snap dat niet zo goed.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:56

BeFunny schreef:
Nou hier zit zo'n luxe stal in de buurt. Maar paarden staan 22 uur op stal en die twee uur erbuiten is net zo beperkt. En die stal staat vol. Mensen willen hun paard daar hebben. Ik snap dat niet zo goed.

Worden die paarden dan nooit bereden of gelongeerd, dat ze 2 uur in de paddock en 22 uur op stal staan?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:03

Lieser schreef:
BeFunny schreef:
Nou hier zit zo'n luxe stal in de buurt. Maar paarden staan 22 uur op stal en die twee uur erbuiten is net zo beperkt. En die stal staat vol. Mensen willen hun paard daar hebben. Ik snap dat niet zo goed.

Worden die paarden dan nooit bereden of gelongeerd, dat ze 2 uur in de paddock en 22 uur op stal staan?

Jawel. Reserveren van de bak. Dat kon voor 30 min of een uur.
Maar buitenritten wordt er bijna nooit gedaan of mensen moeten met de trailer weg.

En stapmolen reserveren dat kon met ook evt het erin zetten moest wel extra voor betaald worden dan word dat paard 20 min in de stap molen gezet. Met longeren of losgooien in de longeer paddock het zelfde dat moest ook gereserveerd en max 20min.

Dus ze staan 2 uur in een ruimte zo groot als hun eigen stal buiten en verder is het wat de eigenaar/ verzorger er mee doet.

Verder worden er op de stal wel regelmatig clinics etc gegeven ook.

Maar hoe mooi het er voor mensen is hoe het voor mij meer als een gevangenis voor de paarden aanvoelt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:20

Wij staan nu op een stal waar alles op orde is. Onbeperkt ruwvoer, elke dag (zomer en winter) minimaal 6u buiten en in de periode dat ze op de wei staan tot het donker wordt.

Binnenbak, buitenbak, stapmolen komt er binnenkort ook bij. Dochter rijdt eventing dus ze willen in de komende jaren ook in een stuk wei cross-hindernissen erbij zetten.

Keerzijde is simpelweg dat ze officieel 11 (en onofficieel 13, de quarantainestallen hebben ze nu vanwege grote vraag ook vol) stallen hebben dus met een 'groot' aantal paarden kom je er gewoon simpelweg niet binnen.

Ze bestaan dus wel, stallen waar alles klopt, maar het zijn echt spelden in een hooiberg.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 11:29

Dat is waar ik ook voornamelijk tegenaan loop. Het is er wel, die spelden in hooibergen, maar meerdere boxen in 1x? Nee dat komt niet (meer) voor.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:36

Als Drenthe een optie is: Summer Stables in Vredenheim. Hebben een ruime binnen- en buitenbak, crossterrein, hele dagen op de wei zomer en winter (met hooi) en naast het bos, stapmolen en op het terrein ook een aquatrainer. Durf alleen niet te zeggen of er plek is voor 4 paarden.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:33

Stal Midler zuid Beijerland
Equinova Hoeven

Dit zijn nog 2 stallen die me te binnen schieten die ik wel luxe vind

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:49

Aatrox schreef:
Dat is waar ik ook voornamelijk tegenaan loop. Het is er wel, die spelden in hooibergen, maar meerdere boxen in 1x? Nee dat komt niet (meer) voor.

Wij hebben zelfs met 2 paarden echt geluk gehad. Dat is ook al lastig. En we hebben ze uit noodzaak ook wel eens op 2 verschillende plekken gehad. Maar dat is echt geen doen. Waren blij toen er op die stal nog een plek vrij kwam. Stonden daar op zich ook goed naar onze zin alleen de bak was in de winter niet te doen zo nat. En de beloofde binnenbak liet lang op zich wachten. Inmiddels staat die bak er, ruim een jaar nadat wij weg waren was ie af. En idd individuele paddocks zijn niet ideaal. Maar ze zijn bij ons wel een stuk groter dan de stallen. En je paard blijft heel ( plus de dekens) wat ook erg fijn is. Was een gelukje dat er destijds precies 2 stallen naast elkaar vrij kwamen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 14:08

Ik hoef ze ook niet naast elkaar maar op 2 locaties begin ik echt niet aan.. knap dat je dat wel hebt gedaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:55

XladyX schreef:
Precies SusanH. De meeste pension "sport"stallen die ik ken hebben de paarden op individuele paddocks met elk een eigen hooi- en waterbak. Nadeel niet veel sociaal contact en vaak zijn de paddocks klein, maar onmogelijk helemaal niet.

En paddocks niet goed te houden deze winter ben ik echt niet eens.. vraagt om een goede aanleg en evt extra investeren maar dat overal nat en modder was is volledig onzin. Ik zit op zware klei maar mijn paddock hebben geen plassen in gestaan hoor dankzij drainage en een dik pak zand.

ligt er maar net aan in welk deel vh land je woont en waar het meeste water valt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:46

MyWishMax schreef:
Zodra je geen eigen plek hebt wordt het allemaal toch een stuk lastiger. Vanwege gezondheid heb ik aantal luxe dingen voor mezelf nodig, maar dat mag weer niet ten koste gaan van het paard. Ik snap wel dat het voor TS lastig is, helemaal met meerdere paarden.

Ik ook.

Luxe voor mensen is helemaal niks mis mee zolang het zoals je aangeeft niet ten kosten gaat van het paard. Dat maakt een zoektocht alleen wel lastig. Maar nooit onmogelijk denk ik.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:06

Stoeterij geerestein in Doorn - prov. Utrecht
Alles inpandig, aan de Utrechtse heuvelrug en volgens mij verhuren ze ook per unit

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 19:23

Geerestein lijkt helaas geen optie te zijn.

Stal de Mars mag ik op de wachtlijst, maar acht de kans enorm klein dat er 4 boxen vrijkomen.

Drenthe is echt té ver helaas.

Zuid-Holland heeft niet de voorkeur, Zuid-Bijerland ligt dan helaas ook nog eens niet gunstig. Equinova in Hoeven ken ik, maar trekt mij helaas niet.

Stal Claudia heb ik gezien maar wordt er verwacht dat je samen veel gaat doen (van wat ik lees) en daar heb ik helaas geen tijd voor.

Pensionstal de Liemers is eigenlijk hetzelfde verhaal als de Mars.

Iets met minder faciliteiten maar deze dichtbij is zeker een optie hoor, ik zet ze zo op de wagen en dan ben ik weg. Maar dan moet ik niet nog zelf moeten mesten, binnenhalen etc. Dat krijg je dan toch snel weer.. Dat red ik dan weer niet elke dag.

Ook heb ik ondertussen een hoop van de aangeraadde stallen verder gesproken of bericht terug gehad, de juiste match zit er helaas nog niet tussen.

Iemand ervaring met Stal Evers in Didam toevallig? :-)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 23:04

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 07:06

Stal Evers hebben bekenden gestaan, volgens mij in de basis goed maar ik dacht dat ze daar weggegaan waren in verband met ruwvoer. Pin me er niet op vast. :)

Is ook denk ik niet de luxe die je zoekt