Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:10

En ik betaalde mee. Van mijn belastinggeld kon zij mooi weer spelen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:22

Zo zullen er altijd wel mensen zijn hoor.... kende vroeger ook zo iemand. Was thuis op ziektewet, ging in het zwart overal gaan poetsen en dan lekker de grote madam spelen en hele dagen paardrijden....(was ‘ziek’, chronisch vermoeidheid, dat was nog de kers op de taart)

Zo’n dingen zijn zuur en totaal niet correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:23

tengeltje11 schreef:
Zo zullen er altijd wel mensen zijn hoor.... kende vroeger ook zo iemand. Was thuis op ziektewet, ging in het zwart overal gaan poetsen en dan lekker de grote madam spelen en hele dagen paardrijden....(was ‘ziek’, chronisch vermoeidheid, dat was nog de kers op de taart)

Vroeg of laat worden zulke mensen wel gepakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:24

tengeltje11 schreef:

In die gevallen ben ik wel een NSB'er. Een beetje bijverdienen hoor je mij niet over. Pertinent niet. Maar niet een uitkering trekken omdat je niet kunt werken om vervolgens zwart een volledig loon bij elkaar te verdienen. Dat is zo oneerlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:31

_San87_ schreef:
Robijntjah schreef:
Je leert echt anders omgaan met geld als je in die situatie zit.

Overigens had mijn paard toentertijd ook een aandoening die mij dik 2000 euro aan da kosten heeft gekost, dat kon ik gewoon betalen :j

Dat kan wel zijn. Maar zoals eerder aangegeven is een Wajong uitkering niet te vergelijken met de bijstand. Er wordt heel anders getoetst.

Ik denk ook niet dat het TS helpt door te reageren vanuit een uitkeringssituatie. Dat geeft een vals beeld van de mogelijkheden. Die in de bijstand echt niet ruim zijn.

In de Wajong mag je bijvoorbeeld veel meer spaargeld hebben dan in de bijstand, ik meen zelfs tot 20.000 Euro, dus dat is wel een heel ander verhaal dan de bijstand waarbij het spaargeld, bezittingen (auto) totaal niet meer dan zo'n 5000 Euro mag zijn. Dus dat je dan 2000 euro kan ophoesten aan DA kosten als je Wajong hebt, logisch...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:36

rien10 schreef:
Ik ken een iemand die het heeft gedaan. Ik was toen bijrijder, werkte 40 uur in de week, kon geen paard betalen. Zij had een uitkering, werkte deeltijd zwart. Had tijd en geld genoeg om haar paard overdag te doen. Ik had daar wel moeite mee.

Zwart werken met een uitkering is gewoon fraude plegen.

Kijk, dat je een keer een 10tje in je hand gedrukt krijgt omdat je oma geholpen hebt met haar koelkast uitmesten, heeft denk ik niemand problemen mee.

Maar echt serieus 10+ uur werken per week en daar flink aan verdienen? Dat kan echt niet door de beugel.

Als ik iemand zou kennen die dat deed, gaf ik hem/haar waarschijnlijk aan bij de gemeente/ politie.

En hopelijk raakt diegene zn uitkering kwijt en mag hij / zij alles wat ze al ontvangen heeft terug betalen.

(En ik heb ook een uitkering, zal er niet aan moeten denken om deze kwijt te raken dus ik zeg altijd maar ja en amen tegen het UWV, ook al ben ik het soms niet met ze eens)

Als je dus kan werken maar het alleen zwart wilt doen, verneuk je het systeem!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 24-12-19 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:39

Je weet ook niet of iemand echt alles van een bijstandsuitkering moet doen

Ik ken ook mensen die van een uitkering leven, waarvan de ouders het onderhoud van het paard betalen. En bijvoorbeeld de auto mogen gebruiken die van een van de ouders is of op diens naam staat om de controle vanuit de bijstand te kunnen ontwijken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:40

tita schreef:
IHN bijstand of WW zit wel een verschil tussen

dat weet ik. Maar wat wil je daarmee zeggen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:45

MyWishMax schreef:
Ook in de bijstand zitten mensen die wel willen, maar niet kunnen. Het is niet zo zwart wit.

Daarnaast zit er echt enorm veel verschil in bijvoorbeeld wajong en bijstand qua inhoudingen. Als je bijvoorbeeld alimentatie krijgt, dan wordt dat in de bijstand can de uitkering afgetrokken. Of eigenlijk andersom, de alimentatie wordt aangevuld tot bijstand niveau. Bij de wajong wordt dit niet verrekend, dus heb je én én.
Of bijvoorbeeld een gift of duur cadeau in de vorm van geld of prijs. In de bijstand moet je dat allemaal doorgeven en kan het zijn dat het ingehouden wordt van de uitkering en je dus minder krijgt.

Er is in de bijstand ook nog zoiets als sollicitatieplicht: als je onvoldoende je best doet om aan een betaalde baan te komen, kunnen ze je uitkering korten. Daarom moet je het ook melden aan de gemeente, wanneer je bijvoorbeeld een studie volgt, want dat kan van invloed zijn op je beschikbaarheid voor een baan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:11

IHN schreef:
tita schreef:
IHN bijstand of WW zit wel een verschil tussen

dat weet ik. Maar wat wil je daarmee zeggen?

WWvind ik persoonlijk een andere situatie. Dan de bijstand.
Kijk ik persoonlijk kan heel makkelijk in de WW komen mijn WG is niet bang om mensen te ontslaan ongeacht situatie ...
Maar als ik in de bijstand kom heb ik al 2 jaar WW gehad dan is er meer aan de hand. En hele andere situatie

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:17

Zoolgangster mijn dochter heeft Wajong en ze mag 4000 euro spaargeld hebben.Mijn jongste dochter werkt op een beschermde werkplek en werkt 4 dagen en krijgt 500 bijstand per maand. Het is hard werken voor weinig maar thuis zitten doen we hier niet aan.

Ze heeft een shetlander en als het nodig springen wij financieel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:21

Vanuit mij werk weet ik dat een eigen paard hebben en een inkomen op Bijstandsnivo niet te doen is. Zelfs als je al een paard hebt. De kosten die een eigen paard hebben met zich meebrengt zijn een heel grote aanslag op je leefgeld. En dan heb ik het nog niet eens over Bijstand en dan ook nog schulden hebben.
Vergeet niet dat de Gemeente graag wil weten hoe je huishoudboekje eruit zit en je een verplichting heb omtrent sollicitaties en het accepteren van aangeboden werk en werkervaringstrajecten.
Als iemand anders de kosten voor het paard betaald wordt dat als inkomsten gezien en dan heb je de poppen echt aan het dansen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:35

Ik vind het apart als mensen een bijstanduitkering ontvangen om in hun basis behoefte te voorzien en hier van tevens een paard kunnen onderhouden! >;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:35

Sinds deze zomer leef ik door ziekte ook van een laag inkomen, iets meer dan bijstand maar niet veel.
Door strak op mijn budget te zitten lukt het mij om netjes op tijd het stalgeld te betalen, kan mijn paard iedere 8 weken naar de hoefsmid en rijd ik nog rond in mijn autootje.

Verder moet je dan niet te veel eisen aan het leven stellen maar met mijn aandoening ben ik al zo beperkt in wat ik kan dat mijn paard zorgt dat ik nog kan genieten en dat ik sociale contacten houd.
Daarbij is ze chronisch geblesseerd en niet meer als rijpaard verkoopbaar.

Het geluk dat ik heb is dat er geen schulden zijn en er nog een buffertje op mijn spaarrekening staat. Daarbij was ik boekhouder en ben ik instaat om goed te budgetteren

Zou ik in deze omstandigheden een paard kopen? nee dat niet.
Veulen dat erin zit is voor mijn dochter, daarna gaat de merrie weg als fok- of draag/pleegmerrie. Daar heb ik al twee betrouwbare belangstellenden voor. Ik mag daarna met mijn dochter mee genieten van de kleine.

Na de blessure van de merrie heb ik al besloten dat ik geen grote ingrepen in een kliniek meer laat doen. (Koliekoperatie etc.)Dan wordt ze ingeslapen.

Gezien het bovenstaande verbaas ik mij er regelmatig over dat mensen zo klagen over de hoogte van de uitkeringen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:38

BarbaLala schreef:
lifaya schreef:
Bijstand houd meestal (!) in wel kunnen werken maar niet willen werken of niet de baan vinden die je zelf wilt. Want ben je ziek kom je in de ziektewet of Wajong.

Mensen gaan naar de gemeente en zeggen "Yooo, ik ben er helemaal klaar mee man, dat werken neemt veel te veel tijd in beslag/ ik kan geen leuke baan vinden. Kun je mij inschrijven voor de bijstand?"
En dan zegt de ambtenaar; "Tuurlijk, geen probleem, uw uitkering wordt volgende maand op uw rekening gestort!"

....Dream on Lifaya :')

Ik zeg toch meestal , nog met een uitroepteken er achter. Ik woon in de randstad en genoeg mensen die ik weet die in de bijstand zitten die niet willen werken ;) toevallig ook een vriendin die er noodgedwongen in kwam doordat haar ziektewet afliep in de bijstand en maar 40% afgekeurd was maar zij probeerde wel weer 3 maanden te werken maar dit ging gewoon niet, ze had teveel pijn (ernstige reuma) en gaat toch weer zichzelf laten herkeuren. Nu weer ziektewet. Maar dit zijn de uitzonderlijke gevallen in mijn omgeving. Ik heb het over de bijstand, niet de ww, ziektewet of Wajong. Heeft niks met dream on te maken. In de bijstand komen kan iedereen, je hebt weliswaar sollicitatieplicht maar ga mij niet vertellen dat een gezonde meid van 30 jaar de rest van haar leven in de bijstand kan gaan zitten ;) heb het niet over de tijdelijke en noodgedwongen situaties maar de mensen die er permanent in zitten die wel gewoon gezond zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:44

MyWishMax schreef:
lifaya schreef:
Bijstand houd meestal (!) in wel kunnen werken maar niet willen werken of niet de baan vinden die je zelf wilt. Want ben je ziek kom je in de ziektewet of Wajong.

Nee hoor, zat mensen die ziek zijn en niet in de ziektewet of wajong zitten. Ziektewet kom je tijdelijk in als je ziek wordt tijdens werk, maar als UWV je niet voldoende of niet afkeurt kom je in de bijstand. Ik kan vanwege gezondheid niet werken, maar omdat ik vanuit studie gestopt ben, baan was al eerder gestopt, kom ik niet in aanmerking voor wia of dergelijke uitkeringen. Wajong keuring is erg streng en in mijn geval zijn ze het ermee eens dat ik zeker niet fulltime kan werken, maar zijn ze van mening dat het wel maximaal 4 uur kan. Mijn artsen denken daar anders over, maar ik zit dus in de bijstand want kan nergens anders terecht... en zo zijn er meer gevallen.

En daarom zeg ik meestal in mijn bericht. Ik doel uiteraard op de gezonde mensen die er langdurig in zitten, niet op de mensen die er in komen door gezondheidsklachten, maar deze hebben niet de overhand helaas. Ikzelf heb gelukkig nu nog ziektewet met opbouwend vanuit mijn eigen werk dus nog geen uwv te pas, en hopelijk lukt het mij gewoon om volledig op te bouwen naar fulltime en hier streef ik ook gewoon naar, anders zou ik inderdaad eerst in ww komen en dan naar de bijstand als ik nog niet hersteld zou zijn maar niet afgekeurd ben. Hopelijk voor jou dat je wel iets vind wat binnen jouw beperking past om het maar zo te zeggen, want ik werd echt gek van het thuis zitten. Eerst noodgedwongen thuis en daarna komen die muren gewoon op je af, dat wens ik niemand toe.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:47

Tegen wel kunnen, maar niet willen werken maak ik toch bezwaar.

Bijstand is steeds meer het afvoerputje van het UWV. Zieke mensen worden minder snel afgekeurd omdat ze misschien nog wel iets kunnen, maar met zoveel aanpassingen dat er geen werk voor te vinden is.

Deze mensen belanden met een gedeeltelijke afkeuring via de WW in de bijstand.

Edit, dat zijn er meer dan je denkt omdat je niet iedere beperking aan de buitenkant ziet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:00

tiwi1969 schreef:
Tegen wel kunnen, maar niet willen werken maak ik toch bezwaar.

Bijstand is steeds meer het afvoerputje van het UWV. Zieke mensen worden minder snel afgekeurd omdat ze misschien nog wel iets kunnen, maar met zoveel aanpassingen dat er geen werk voor te vinden is.

Deze mensen belanden met een gedeeltelijke afkeuring via de WW in de bijstand.

Edit, dat zijn er meer dan je denkt omdat je niet iedere beperking aan de buitenkant ziet.

Die vriendin van mij kan letterlijk niks met haar handen doen( staat ook in het rapport) dus dan houd het al heel snel op. Maar afgekeurd word ze (nog) niet en dat vind ik echt heel idioot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:06

Voor 2015 kreeg de Gemeente 40 euro pp om een uitkeringsgerechtigde aan het werk te helpen. Nu is het 15 euro. Met daarbij de aantekening het al eerder gemelde afvalputjes beleid van de Overheid. Dus men moet meer doen met minder geld. Wat ook weer in de belastingdruk wordt verwerkt waarbij de burger het nakijken heeft.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 17:13

Ik had niet verwacht dat ik zo veel reacties zou krijgen. Bedankt voor jullie bijdrage. Ten eerste wil ik aangeven dat ik beter het woord uitkering in plaats van bijstand had kunnen gebruiken. Wat MyWishMax schrijft klopt. Ik val ook onder één van de personen, welke niet in staat is om te werken, maar een bijstanduitkering ontvangt in plaats van bijvoorbeeld een Wajong uitkering. Ik heb gemerkt dat dit een gevoelig onderwerp is waar veel mensen een vooroordeel over hebben. Hierom heb ik meerdere privé berichten gehad. Ik en vele met mij begrijpen jullie reacties wel degelijk. Echter kennen jullie het verhaal niet en kies ik er bewust voor om mijn situatie niet te beschrijven op een openbaar forum. Ook wil ik nog een keer benoemen dat ik dit topic opende voor het delen van ervaringen en niet voor het ontvangen van (goed bedoelde) adviezen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:22

Je hoeft je situatie ook niet te vermelden, want daar heeft het toch niet mee te maken? Het gaat om een uitkering en een paard houden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:25

marleen_usar schreef:
Je hoeft je situatie ook niet te vermelden, want daar heeft het toch niet mee te maken? Het gaat om een uitkering en een paard houden.

Paard houden en een paard kopen, daar zit nog wel een verschil in.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:28

tita schreef:
[quote="IHN"

dat weet ik. Maar wat wil je daarmee zeggen?[/quote]

WWvind ik persoonlijk een andere situatie. Dan de bijstand.
Kijk ik persoonlijk kan heel makkelijk in de WW komen mijn WG is niet bang om mensen te ontslaan ongeacht situatie ...
Maar als ik in de bijstand kom heb ik al 2 jaar WW gehad dan is er meer aan de hand. En hele andere situatie[/quote]

dat begrijp ik. Alleen begrijp ik niet goed waarom je mij hierin aanspreekt? De vraag ging over bijstand. En ik gaf aan wat ik allemaal kon doen van bijstand.
Ik heb het idee dat jij aanneemt dat ik spreek over ww, maar ik had het echt over bijstand. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:30

Het delen van ervaringen?
Op hetzelfde openbare forum waar je geen enkele info geeft vanwege je privacy... wél tips&trics over een paard hebben met een bijstandsuitkering uitwisselen? >;)

Dat lijkt me niet zo'n wijs idee....

Ik denk dat de reacties en de 'oordelen' best correct zijn en de juiste snaar raken. Wees asjeblieft voorzichtig met het sociale vangnet dat ons land ons biedt.

Funkybean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 17:31

tiwi1969 schreef:
marleen_usar schreef:

Paard houden en een paard kopen, daar zit nog wel een verschil in.

Ik heb dan ook nooit geschreven dat het om kopen zou gaan.