Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tengeltje11 schreef:Zo zullen er altijd wel mensen zijn hoor.... kende vroeger ook zo iemand. Was thuis op ziektewet, ging in het zwart overal gaan poetsen en dan lekker de grote madam spelen en hele dagen paardrijden....(was ‘ziek’, chronisch vermoeidheid, dat was nog de kers op de taart)
Zo’n dingen zijn zuur en totaal niet correct.
tengeltje11 schreef:Zo zullen er altijd wel mensen zijn hoor.... kende vroeger ook zo iemand. Was thuis op ziektewet, ging in het zwart overal gaan poetsen en dan lekker de grote madam spelen en hele dagen paardrijden....(was ‘ziek’, chronisch vermoeidheid, dat was nog de kers op de taart)
Zo’n dingen zijn zuur en totaal niet correct.
_San87_ schreef:Robijntjah schreef:Je leert echt anders omgaan met geld als je in die situatie zit.
Overigens had mijn paard toentertijd ook een aandoening die mij dik 2000 euro aan da kosten heeft gekost, dat kon ik gewoon betalen
Dat kan wel zijn. Maar zoals eerder aangegeven is een Wajong uitkering niet te vergelijken met de bijstand. Er wordt heel anders getoetst.
Ik denk ook niet dat het TS helpt door te reageren vanuit een uitkeringssituatie. Dat geeft een vals beeld van de mogelijkheden. Die in de bijstand echt niet ruim zijn.
rien10 schreef:Ik ken een iemand die het heeft gedaan. Ik was toen bijrijder, werkte 40 uur in de week, kon geen paard betalen. Zij had een uitkering, werkte deeltijd zwart. Had tijd en geld genoeg om haar paard overdag te doen. Ik had daar wel moeite mee.
MyWishMax schreef:Ook in de bijstand zitten mensen die wel willen, maar niet kunnen. Het is niet zo zwart wit.
Daarnaast zit er echt enorm veel verschil in bijvoorbeeld wajong en bijstand qua inhoudingen. Als je bijvoorbeeld alimentatie krijgt, dan wordt dat in de bijstand can de uitkering afgetrokken. Of eigenlijk andersom, de alimentatie wordt aangevuld tot bijstand niveau. Bij de wajong wordt dit niet verrekend, dus heb je én én.
Of bijvoorbeeld een gift of duur cadeau in de vorm van geld of prijs. In de bijstand moet je dat allemaal doorgeven en kan het zijn dat het ingehouden wordt van de uitkering en je dus minder krijgt.
IHN schreef:tita schreef:IHN bijstand of WW zit wel een verschil tussen
dat weet ik. Maar wat wil je daarmee zeggen?
BarbaLala schreef:lifaya schreef:Bijstand houd meestal (!) in wel kunnen werken maar niet willen werken of niet de baan vinden die je zelf wilt. Want ben je ziek kom je in de ziektewet of Wajong.
Mensen gaan naar de gemeente en zeggen "Yooo, ik ben er helemaal klaar mee man, dat werken neemt veel te veel tijd in beslag/ ik kan geen leuke baan vinden. Kun je mij inschrijven voor de bijstand?"
En dan zegt de ambtenaar; "Tuurlijk, geen probleem, uw uitkering wordt volgende maand op uw rekening gestort!"
....Dream on Lifaya
MyWishMax schreef:lifaya schreef:Bijstand houd meestal (!) in wel kunnen werken maar niet willen werken of niet de baan vinden die je zelf wilt. Want ben je ziek kom je in de ziektewet of Wajong.
Nee hoor, zat mensen die ziek zijn en niet in de ziektewet of wajong zitten. Ziektewet kom je tijdelijk in als je ziek wordt tijdens werk, maar als UWV je niet voldoende of niet afkeurt kom je in de bijstand. Ik kan vanwege gezondheid niet werken, maar omdat ik vanuit studie gestopt ben, baan was al eerder gestopt, kom ik niet in aanmerking voor wia of dergelijke uitkeringen. Wajong keuring is erg streng en in mijn geval zijn ze het ermee eens dat ik zeker niet fulltime kan werken, maar zijn ze van mening dat het wel maximaal 4 uur kan. Mijn artsen denken daar anders over, maar ik zit dus in de bijstand want kan nergens anders terecht... en zo zijn er meer gevallen.
tiwi1969 schreef:Tegen wel kunnen, maar niet willen werken maak ik toch bezwaar.
Bijstand is steeds meer het afvoerputje van het UWV. Zieke mensen worden minder snel afgekeurd omdat ze misschien nog wel iets kunnen, maar met zoveel aanpassingen dat er geen werk voor te vinden is.
Deze mensen belanden met een gedeeltelijke afkeuring via de WW in de bijstand.
Edit, dat zijn er meer dan je denkt omdat je niet iedere beperking aan de buitenkant ziet.
tita schreef:[quote="IHN"