Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hinke schreef:Het is toch grappig hoe je prioriteiten verschuiven. Een tijd terug dacht ik dat het belangrijkste was dat paarden zoveel mogelijk buiten komen en zo weinig mogelijk op stal staan, nu vind ik het toch veel belangrijker mijn paard heel te houden, en dat ik op een stal sta waar de pensioneigenaren paardenmensen zijn, die zich verantwoordelijk voelen voor de paarden. Veel buiten staan staat voor mij nu wat verder op de lijst, punt 1 is dat er verantwoord wordt omgesprongen met je paard en je niet ineens je paard kapot aantreft als je s'avonds op stal aankomt.
Het viel me bij het opnieuw zoeken wel op dat er toch best wat stallen in oudekerk ad Amstel zijn- zowel grotere pensionstallen als privestallenHet is wel 20 minuten met de auto, maar dat is bij nader inzien best te overzien.
Hinke schreef:Ja, zowel Belthoeve als Wouters liggen beide een behoorlijk eind van Amsterdam vandaan![]()
Ik ben nog een beetje aan het rondkijken. Ik dacht dat ik er uit was, maar ik heb net weer andere goede opties gezien. Het is toch grappig hoe je prioriteiten verschuiven. Een tijd terug dacht ik dat het belangrijkste was dat paarden zoveel mogelijk buiten komen en zo weinig mogelijk op stal staan, nu vind ik het toch veel belangrijker mijn paard heel te houden, en dat ik op een stal sta waar de pensioneigenaren paardenmensen zijn, die zich verantwoordelijk voelen voor de paarden. Veel buiten staan staat voor mij nu wat verder op de lijst, punt 1 is dat er verantwoord wordt omgesprongen met je paard en je niet ineens je paard kapot aantreft als je s'avonds op stal aankomt.
Het viel me bij het opnieuw zoeken wel op dat er toch best wat stallen in oudekerk ad Amstel zijn- zowel grotere pensionstallen als privestallenHet is wel 20 minuten met de auto, maar dat is bij nader inzien best te overzien.
Nikass schreef:Stal Wouters adverteert voor 160,- kale stalhuur. Vlas of gehakseld stro moet bij hen worden afgenomen. Ik heb begrepen dat je nog een redelijk stuk over de dijk moet voor je bij de Gaasperplas bent en dat de stal nogal een rommeltje is.
Nikass schreef:Ik ben er zelf niet geweest, dus over Wouters kan ik niet oordelen. Wat mij opvalt bij vrijwel alle stallen waar ik geweest ben in Amstelveen/Ouderkerk en omstreken is dat de veiligheid te wensen overlaat. Hekjes waar paardenbenen in vast kunnen blijven zitten, scherpe hoeken of uitsteeksels, rommel op het terrein of zelfs in de rijbanen enz enz
En dan heb je nog de niet altijd zo deskundigheid van het personeel, hoe ze met je paard om gaan. Daarom zou ik mijn paard het liefst aan huis hebben, dan ben je van al dat geneuzel een keer af
Nikass schreef:Ik ben er zelf niet geweest, dus over Wouters kan ik niet oordelen. Wat mij opvalt bij vrijwel alle stallen waar ik geweest ben in Amstelveen/Ouderkerk en omstreken is dat de veiligheid te wensen overlaat. Hekjes waar paardenbenen in vast kunnen blijven zitten, scherpe hoeken of uitsteeksels, rommel op het terrein of zelfs in de rijbanen enz enz
En dan heb je nog de niet altijd zo deskundigheid van het personeel, hoe ze met je paard om gaan. Daarom zou ik mijn paard het liefst aan huis hebben, dan ben je van al dat geneuzel een keer af
Hinke schreef:@veulen84 goede sfeer vind ik ook wel fijn jaIk kan me overigens een topic herinneren van jou waar je zelf een pensionstal wilde beginnen- klopt dat?
fluffyfox schreef:Nikass schreef:Ik ben er zelf niet geweest, dus over Wouters kan ik niet oordelen. Wat mij opvalt bij vrijwel alle stallen waar ik geweest ben in Amstelveen/Ouderkerk en omstreken is dat de veiligheid te wensen overlaat. Hekjes waar paardenbenen in vast kunnen blijven zitten, scherpe hoeken of uitsteeksels, rommel op het terrein of zelfs in de rijbanen enz enz
Zo heftig!! Ook dat heb je bij ons niet, maargoed we hebben dan ook een wachtlijst, zal niet voor niks zijn.
En eh. Paarden aan huis is geen garantie dat je dat niet hebt hekan altijd wat gebeuren terwijl je er even niet bent....
Nikass schreef:Bij jullie kan ook niet elk paard staan. Ik vind teveel paarden op een te klein stuk grond (en dat vind ik dat bij jullie het geval is) net zo goed vragen om problemen. En als paarden in een kudde niet allemaal tegelijk van de schuilstal gebruik kunnen maken (zoals bij jullie) is dat ook beneden mijn welzijnsnorm. Je hoeft het maar 1 keer mee te maken om ervan te leren...
Nikass schreef:En als ik mijn paard aan huis heb zal ik zeker zorgen dat de veiligheid goed geregeld is, dus dan gebeuren dat soort "ongelukjes" niet, die zijn nl te voorkomen. Wat doet een scherp voorwerp op een pad naar de wei? Waarom hangen halsters en touwen laag aan de stalafscheiding zodat paarden er met hun benen in terecht kunnen komen? Waarom liggen er halsters los op de wei aan de ingang, kan ook een paard in gaan staan, afscheidingen van decimeter gaas enz enz Ik kan er een boek over schrijven en dit valt niet onder het kopje "kan altijd gebeuren". Ook beschimmelt voer en mensen die niet met een paard kunnen lopen (of tienjarigen die door een oersterke pony over het terrein worden gesleurd omdat ze die van de wei moeten halen) zal je bij mij thuis niet aantreffen.
Nikass schreef:En ik ben inderdaad niet positief over de stallen in deze regio. Ik heb niet voor niets al enige tijd geleden de beslissing genomen dat zolang ik in deze regio woon er geen volgend paard komt.
Want de levensstandaard voor paarden is hier ver beneden peil, zeker als je zelf ook nog de mogelijkheid wil hebben om fatsoenlijk (buiten) te rijden. Een paar schelpenpaadjes in de polder is misschien leuk, maar daar kan ik mijn paard niet trainen.