vladimir1979 schreef:zo, ik heb de reactie van een pagina terug van een bokker die kort kabeko heeft bezocht om te kijken, waar ik al 5 jaar naar volle tevredenheid sta, maar die door deze bokker geklassificeerd werd als armoedig en bende, even moeten laten bezinken: wat zie ik niet meer na zo vaak op stal te zijn geweest, wat een 'verse' bezoeker wel ziet? Wat ik iig wel zie, omdat ik er bijna dagelijks kom, is
- drie veulens/jaarlingen die dagelijks lang buiten komen in een 50*20 bak die in de winter niet gebruikt wordt, waarvan recent het hek kapot is gegaan, en nu achter stevig & met veiligheidsknoop bevestigd weidekoord staan. De stalhulpen blijven na het buitenzetten minimaal 5 minuten staan om te zien dat na de eerste vrolijke bokken de rust wederkeerd in de groep.
- smalle stalgang? ik kan makkelijk de kont keren met mijn paard, en omdat er zoveel rust is op stal, worden paarden niet in de kont gebeten als er eentje langsloopt. Althans, ik heb het nog nooit gezien, en het is mijn paard nog nooit overkomen.
- natte paddocks met diepe zwarte modder & zwembad? OK, het is winter, ja het is nat (maar droogt ook snel op als het aantal dagen achter elkaar droogt blijft), een paar paddocks staan idd grotere plassen in, maar de meesten hebben meer dan genoeg droge stukken: het aantal paarden met mok of hoefproblemen is zeer laag, er staan behoorlijk wat friezen ook. De modder is er wel, maar zeker niet kniehoog...
- ze maakte per PB nog opmerking over slecht hooi: er wordt alleen voordroog gevoerd dat er mooi, stengelig uitziet en heerlijk ruikt. Bij de hooiopslag ligt er vaak wel hooi op de grond, waar doorheen gelopen wordt met de pony's die daar in de buitenstallen staan, maar dit hooi wordt NIET gevoerd, maar netjes naar de mesthoop gereden. En over kapotte boxen (waarvan zij niet weet hoe snel ze gemaakt worden, en het volgens mij over wat gebarsten platen van de tent boxen gaat).
- voor 350 p/m sta je all-in, met binnenbak, stapmolen, warm water poetsplaats, dekenservice, aan de hand naar/van de wei/paddock brengen, van 8.30-17u buiten, hulp bij revalidatie, mest/ontwormingen allemaal geregeld, instructie/DA/hoefsmid van buitenaf mogelijk of meedraaien met de eigenaar, en (niet onbelangrijk) op struikelafstand van het bos met veel (echt veel) uitrijmogelijkheden
er zijn absoluut veel mooiere en netter afwerkte stallen; ik heb ook bij unlimited stables gestaan, waar echt alles heel mooi op orde is, maar waar ik niet kon aarden met de eigenaar... dan liever minder mooi... dus... Ik ga er verder geen welles-nietes van maken, haar eerste indruk was gewoon niet goed, so be it.
Je mag wel tégen mij praten ipv óver mij hoor
Ik heb je een pb gestuurd vóórdat ik iets in dit topic plaatste, zodat ik je niet onaangenaam zou overvallen. Ik heb je vriendelijk te woord gestaan, gezegd dat ik blij voor je was dat jij het er fijn hebt, maar dat ik geschrokken ben van wat ik er aantrof. Als jij het daar nog steeds allemaal goed vindt voor je paard, prima wat mij betreft. Ik val jou niet aan en je hoeft je niet te verantwoorden of verdedigen.
Ik vind het persoonlijk een stalling randje 144 en never dat ik mijn paard daar neer zou zetten. Nog niet met geld toe.
Ik vind het wel bijzonder dat jij die manier van veulens/jaarlingen houden als positief ziet. Achter een slap hangend koordje waar maar één beentje in terecht hoeft te komen en je hebt een veulen minder. En snachts met zijn drieën in één standaard box. Ben blij dat onze jonge paarden professioneel gehuisvest zijn.