Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shalimar schreef:Ik zou best een pensionstal over willen nemen maar zonder startkapitaal en zonder ongeveer 24/7 te moeten werken is het voor een gewoon iemand volgens mij totaal niet mogelijk. Hypotheek en personeelskosten alleen al rijzen de pan uit, en dan heb je nog je voer, strooisel, onderhoud, materiaal en machines nog. En onderschat dan ook nog niet wat je nodig hebt aan flexibiliteit en sociale vaardigheden. Want iedereen vindt zijn paard zijn kindje en daar horen een divers aantal eisen bij, zie alleen al dit topic. Maar goed, buiten dat is het volgens mij in de basis gewoon qua financiën en regelgeving al ontzettend moeilijk en onzeker. Jammer hoor, want ik zou het helemaal zien zitten.
Fitzroy schreef:Uiteindelijk denk ik dat de perfecte stal niet bestaat en dat je hier en daar concessies moet doen.
Ik heb op veel pensionstallen gestaan en ze aan huis gehad, maar ook dat is niet ideaal.
En het is maar net waar je concessies wilt doen. Ik ben nog van de ‘ouderwetse’ garde dus geen 24/7 type. Dan kun je hier in de omgeving prima stallen vinden.
boemel schreef:Wij hebben een huis met grond gekocht en de paarden komen over een aantal maanden aan huis te staan.
Het is geen kant en klaar paardenobject, dus dit is de tijd om alles uit te denken en uit te zoeken.
Hoe groot worden de boxen?, welk graszaad voor de wei? Mestafvoer? Hooileverancier? Rijbakbodem, paddockplaten, zadelkast, rijbak verlichting etc etc.
Wat een hoop keuzes! En dan is t hier kleinschalig.
Respect voor de pensionhouders die het wel goed voor elkaar hebben.
Ik geloof inmiddels best dat het niet simpel is.
Maar, ik ken ook de pensionstal ellende en voel me dankbaar dat ik het straks in eigen hand heb.
LoessM schreef:boemel schreef:Wij hebben een huis met grond gekocht en de paarden komen over een aantal maanden aan huis te staan.
Het is geen kant en klaar paardenobject, dus dit is de tijd om alles uit te denken en uit te zoeken.
Hoe groot worden de boxen?, welk graszaad voor de wei? Mestafvoer? Hooileverancier? Rijbakbodem, paddockplaten, zadelkast, rijbak verlichting etc etc.
Wat een hoop keuzes! En dan is t hier kleinschalig.
Respect voor de pensionhouders die het wel goed voor elkaar hebben.
Ik geloof inmiddels best dat het niet simpel is.
Maar, ik ken ook de pensionstal ellende en voel me dankbaar dat ik het straks in eigen hand heb.
En je hebt toevallig geen ambitie een kleinschalige pensionstal te beginnen?
Ik haak even in in dit topic, Arnhem is net te ver maar de km straal waarin we zoeken overlappen elkaar dus wie weet komt hier nog de tip voorbij. Ik zoek zelf meer richting achterhoek, gemeente montferland, oude ijsselstreek, doetinchem etc.
karuna schreef:In die hoek heb ik ook gestaan en ben uiteindelijk op zelfzorg in Kilder terecht gekomen. Er is wel eea maar heel dun gezaaid met plek en veel buiten en goed en voldoende ruwvoer. Groot voordeel zandgrond deels waardoor buiten in de winter gemakkelijker is. Maar de meeste goede plekken hebben geen plaats en krijgen vaak alleen plek bij verhuizing van de mens, overlijden of stoppen met paarden. Mijn plekje was echt ook zo weer gevuld.
LoessM schreef:Ja precies, het is echt drama in deze regio. Paar jaar geleden vanwege gezondheidsredenen een doe het zelf plek ingeruild voor volpension. Was noodzakelijk maar tot op de dag van vandaag spijt van. Er is geen plek te vinden waar ze en voldoende ruwvoer krijgen en naar buiten komen. Terwijl dat toch primaire behoeftes zijn en we hier niet in de randstad wonen. Je zou zeggen, grond genoeg. Maar heel vervelend. Uiteraard hou ik mp, fb en bokt goed in de gaten. Maar mocht iemand viavia nog iets horen dat vrij komt. Hoor ik het heul graag