Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:mijn dierenarts doet het al zolang ik haar ken en is dus zeer ervaren. Maar toch doet ze het niet als het overdag niet boven 10 graden is. Zij doet tevens alleen onder volledige narcose liggend.Zo lang liggen ze normaal niet en je kan ze prima laten vallen waar je bezig wil.
Je kan nooit 100% voorkomen dat er bijv zand, zaagsel of stro bij de wonden komt, maar een goede, ervaren veearts weet wel wat hij doet en kent zelf natuurlijk ook alle voor-en nadelen.
DuoPenotti schreef:Dierenartsen hier in de buurt doen geen van alle staand.
En ik heb dat zelf, heeel veel jaar terug ook 2 keer mis zien gaan met de dood tot gevolg.
In stal word meestal niet gedaan omdat omvallen soms wat knullig gaat plus de bacteriën.
Ja er zal vast wel zijn dat bepaalde voorwaarden zijn.
Normaal is juli ook niet de tijd.
Maar werd dus ook zonder problemen gedaan.
Art_Ificious schreef:superpony schreef:mijn dierenarts doet het al zolang ik haar ken en is dus zeer ervaren. Maar toch doet ze het niet als het overdag niet boven 10 graden is. Zij doet tevens alleen onder volledige narcose liggend.Zo lang liggen ze normaal niet en je kan ze prima laten vallen waar je bezig wil.
Je kan nooit 100% voorkomen dat er bijv zand, zaagsel of stro bij de wonden komt, maar een goede, ervaren veearts weet wel wat hij doet en kent zelf natuurlijk ook alle voor-en nadelen.
Ik heb wel altijd problemen gehad met ontwaken bij de paarden. Baron ontwaakte niet snel genoeg, en eenmaal hij recht stond duurde het nog een dik uur voor hij niet meer wiebelig was.
MyWishMax schreef:Maar niet kunnen regelen dat ze op de juiste plek neervallen is echt onzin. Waarom zou dat met inslapen wel kunnen en met castratie ineens niet? Dat ligt dan toch echt aan het begeleiden en de ervaring van de geleider. Ook met castreren konden ze hier allemaal gewoon begeleid worden om op de juiste plek te gaan liggen. En met inslapen dus ook, allemaal begeleid naar de grond en allemaal op de plek waar dar het handigste was.
Je wilt sowieso geen zooi in de wond, maar daar kan je nog makkelijk bij als ze liggen. Dan zou je ze daarna ook niet op stro of iets anders kunnen hebben staan. Ook niet op het land Want je wilt er ook geen modder, mest of gras in hebben of noem maar op.
MyWishMax schreef:Helemaal met je eens, superpony.Het is altijd wel spannend, dat zeker. En je moet ze altijd in de gaten houden. Dat lijkt me met deze wel spannend, hoe ga je de wonden controleren als hij zo is. En als er dan wel een probleem is, wat dab?
Cioccolato schreef:Meestal hé, gaat het wel goed. We schrikken al snel van een zwelling en grijpen gelijk in. Wat natuurlijk verder gezeur bespaart.. maar meestal komt er geen verder gezeur. En je hoort alleen de uitzonderingen. Hier op bokt ook, overal.
Dus daarvoor zou ik het ook zeker niet laten en gewoon doen.
Ik zou ook gaan voor staand of liggend en als het gaat zwellen de wond open houden. Dat kan eventueel met de tuinslang. Desnoods een praam op en met een spuit spuiten. In een opvoelbox. Soms moet je wat, helemaal als ze niet te handelen zijn.. het is momenteel even niet anders. Gecastreerd, in een goede groep en dan kun je weer op gaan bouwen. Maar je moet echt iets voordat je daar komt