Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:17

Als op de wei niet kan omwille van de koude. En dat begrijp ik echt, daarom wou de dierenarts mijn paard ook pas in april castreren. De grond is koud, en een paard onder narcose kan dan enorm snel onderkoeld raken als ze op die koude grond liggen.
Een laag stro is niet altijd handig, het paard moet ook maar net op die plek "neervallen" als de narcose inwerkt. En je wil ook geen strootje in de castratiewond krijgen.

Ik zou eerder naar de kliniek gaan, dan doen ze het vaak ook over de lies en heb je geen open wonden die je ook nog moet afspoelen (ik vermoed dat je hengst dit namelijk ook niet zou toelaten en je het licht uit de ogen stampt).

Kliniek kost wat meer misschien, maar is wel de meest beste oplossing voor uw situatie.

superpony

Re: Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:31

Zo lang liggen ze normaal niet en je kan ze prima laten vallen waar je bezig wil.

Je kan nooit 100% voorkomen dat er bijv zand, zaagsel of stro bij de wonden komt, maar een goede, ervaren veearts weet wel wat hij doet en kent zelf natuurlijk ook alle voor-en nadelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:44

superpony schreef:
Zo lang liggen ze normaal niet en je kan ze prima laten vallen waar je bezig wil.

Je kan nooit 100% voorkomen dat er bijv zand, zaagsel of stro bij de wonden komt, maar een goede, ervaren veearts weet wel wat hij doet en kent zelf natuurlijk ook alle voor-en nadelen.
mijn dierenarts doet het al zolang ik haar ken en is dus zeer ervaren. Maar toch doet ze het niet als het overdag niet boven 10 graden is. Zij doet tevens alleen onder volledige narcose liggend.
Ik heb wel altijd problemen gehad met ontwaken bij de paarden. Baron ontwaakte niet snel genoeg, en eenmaal hij recht stond duurde het nog een dik uur voor hij niet meer wiebelig was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:50

Dierenartsen hier in de buurt doen geen van alle staand.
En ik heb dat zelf, heeel veel jaar terug ook 2 keer mis zien gaan met de dood tot gevolg.

In stal word meestal niet gedaan omdat omvallen soms wat knullig gaat plus de bacteriën.

Ja er zal vast wel zijn dat bepaalde voorwaarden zijn.
Normaal is juli ook niet de tijd.
Maar werd dus ook zonder problemen gedaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:58

DuoPenotti schreef:
Dierenartsen hier in de buurt doen geen van alle staand.
En ik heb dat zelf, heeel veel jaar terug ook 2 keer mis zien gaan met de dood tot gevolg.

In stal word meestal niet gedaan omdat omvallen soms wat knullig gaat plus de bacteriën.

Ja er zal vast wel zijn dat bepaalde voorwaarden zijn.
Normaal is juli ook niet de tijd.
Maar werd dus ook zonder problemen gedaan.

Ooh bah over staand hoor ik wel vaker dat het mis kan gaan. Maar als je dat dan ook zelf meemaakt... :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:00

Over het algemeen is het echt niet pas midden april boven de tien graden. Het is echt onzin zo lang te wachten, imo.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:09

Met alle manieren zijn risico's net als met alles.

Als het maar gebeurd. De manier waarop is bij zaak :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:16

Joh, ook liggend kan het mis gaan...
Heb dr hier een keer een gezien waarbij de dierenarts het infuus niet goed had zitten waardoor paard wakker werd uit narcose...
Kan je vertellen dat dit geen pretje was...en al helemaal niet voor de eigenaresse die compleet in paniek ging...
En als je dan nog een dierenarts hebt die zn zaakjes niet op orde heeft (lees : tas niet bij zich maar in de auto.... Voor extra infuus/naalden/flesjes narcosemiddel

Het maakt geen reet uit...het zijn altijd samenlopen van omstandigheden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:24

Maar niet kunnen regelen dat ze op de juiste plek neervallen is echt onzin. Waarom zou dat met inslapen wel kunnen en met castratie ineens niet? Dat ligt dan toch echt aan het begeleiden en de ervaring van de geleider. Ook met castreren konden ze hier allemaal gewoon begeleid worden om op de juiste plek te gaan liggen. En met inslapen dus ook, allemaal begeleid naar de grond en allemaal op de plek waar dar het handigste was.

Je wilt sowieso geen zooi in de wond, maar daar kan je nog makkelijk bij als ze liggen. Dan zou je ze daarna ook niet op stro of iets anders kunnen hebben staan. Ook niet op het land Want je wilt er ook geen modder, mest of gras in hebben of noem maar op.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:46

_San87_ schreef:
Over het algemeen is het echt niet pas midden april boven de tien graden. Het is echt onzin zo lang te wachten, imo.

Plus dat je in april alweer insecten hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:17

Art_Ificious schreef:
superpony schreef:

mijn dierenarts doet het al zolang ik haar ken en is dus zeer ervaren. Maar toch doet ze het niet als het overdag niet boven 10 graden is. Zij doet tevens alleen onder volledige narcose liggend.
Ik heb wel altijd problemen gehad met ontwaken bij de paarden. Baron ontwaakte niet snel genoeg, en eenmaal hij recht stond duurde het nog een dik uur voor hij niet meer wiebelig was.

Ik weet niet hoeveel graden onze veearts zou aanhouden. Het is wel onder narcose gedaan.

De ene ging heel snel neer. De ander ging moeizaam neer. De 2e stond vrij snel weer op, terwijl nr 1 nog lag. Vond het ook wel spannend, maar onze veearts is juist van met rust laten tijdens het opstaan en rondlopen. Heb het toen nog gefilmd en ze hebben een beste tijd dronken rondjes gelopen. Maar je weet dat dat erbij hoort en ook weer ophoudt na een tijdje.

Bij onze volwassen hengst waren we er niet bij, stond in training, maar ook daar ging het prima zo.

Bij m'n eerste hengstje is het wel fout gegaan. Daar hou je wat aan over, maar het gaat heel vaak goed, dus je moet dat toch uitzetten.

Die van TS is ook nog jong, dus zou prima zo kunnen.

MyWishMax schreef:
Maar niet kunnen regelen dat ze op de juiste plek neervallen is echt onzin. Waarom zou dat met inslapen wel kunnen en met castratie ineens niet? Dat ligt dan toch echt aan het begeleiden en de ervaring van de geleider. Ook met castreren konden ze hier allemaal gewoon begeleid worden om op de juiste plek te gaan liggen. En met inslapen dus ook, allemaal begeleid naar de grond en allemaal op de plek waar dar het handigste was.

Je wilt sowieso geen zooi in de wond, maar daar kan je nog makkelijk bij als ze liggen. Dan zou je ze daarna ook niet op stro of iets anders kunnen hebben staan. Ook niet op het land Want je wilt er ook geen modder, mest of gras in hebben of noem maar op.

Nou dat. En wij hebben eentje nog omgedraaid toen hij lag.

Maar daarna is het ook een beetje hopen dat alles goed gaat. Ze gaan meestal toch weer ergens liggen, op stal, de paddock of in een wei.

Wij hebben ze niet afgespoten en ook niet de opdracht gekregen om dat te doen. Alleen de shet had wel echte klachten en die heeft een kuurtje gehad, maar die lijkt sws wat gevoelig, want was ook koortsig na chippen.
Je houdt ze toch ook in de gaten daarna?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:23

Helemaal met je eens, superpony. :j Het is altijd wel spannend, dat zeker. En je moet ze altijd in de gaten houden. Dat lijkt me met deze wel spannend, hoe ga je de wonden controleren als hij zo is. En als er dan wel een probleem is, wat dab?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:27

Meestal hé, gaat het wel goed. We schrikken al snel van een zwelling en grijpen gelijk in. Wat natuurlijk verder gezeur bespaart.. maar meestal komt er geen verder gezeur. En je hoort alleen de uitzonderingen. Hier op bokt ook, overal.
Dus daarvoor zou ik het ook zeker niet laten en gewoon doen.

Ik zou ook gaan voor staand of liggend en als het gaat zwellen de wond open houden. Dat kan eventueel met de tuinslang. Desnoods een praam op en met een spuit spuiten. In een opvoelbox. Soms moet je wat, helemaal als ze niet te handelen zijn.. het is momenteel even niet anders. Gecastreerd, in een goede groep en dan kun je weer op gaan bouwen. Maar je moet echt iets voordat je daar komt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:40

MyWishMax schreef:
Helemaal met je eens, superpony. :j Het is altijd wel spannend, dat zeker. En je moet ze altijd in de gaten houden. Dat lijkt me met deze wel spannend, hoe ga je de wonden controleren als hij zo is. En als er dan wel een probleem is, wat dab?

TS zegt genoeg kennis en ervaring te hebben en als het castreren echt scheelt, zal het wel te doen zijn....

Bij m'n quarter was er geen verschil qua gedrag. Maar de shet was al echt een hengstje en die is echt an ruintje wakker geworden :D

Cioccolato schreef:
Meestal hé, gaat het wel goed. We schrikken al snel van een zwelling en grijpen gelijk in. Wat natuurlijk verder gezeur bespaart.. maar meestal komt er geen verder gezeur. En je hoort alleen de uitzonderingen. Hier op bokt ook, overal.
Dus daarvoor zou ik het ook zeker niet laten en gewoon doen.

Ik zou ook gaan voor staand of liggend en als het gaat zwellen de wond open houden. Dat kan eventueel met de tuinslang. Desnoods een praam op en met een spuit spuiten. In een opvoelbox. Soms moet je wat, helemaal als ze niet te handelen zijn.. het is momenteel even niet anders. Gecastreerd, in een goede groep en dan kun je weer op gaan bouwen. Maar je moet echt iets voordat je daar komt

Ja, precies. Als een paard iets heeft, MOET het gewoon behandeld worden. Is hij het niet gewend even doorpakken en later met training maar tijd voor nemen.

Mijn 1e hengstje is overleden, dus ik zou alle reden hebben om bang te zijn, maar kijk om je heen hoeveel ruinen er rondlopen.
Je moet een beetje kunnen relativeren.

Als dit paardje echt zo gevaarlijk is, is het gevolg straks erger dan de risico's van het castreren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:24

Hier heel vaak bij staand castreren geweest en op 1 na allemaal goede ervaringen, risico's zijn er altijd denk ik bij iedere methode.

Als ze vrij kunnen bewegen na een castratie en de wond mooi open blijft zodat het vocht er uit kan dan komt het meestal wel gewoon goed.

Denk ook wel dat het nu al prima zou kunnen, liever met kou dan als het warmer is ivm insecten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:27

Darm eruit is alleen een risico bij staand en fataal. En dat heb ik dus 2 keer gezien...
Nooit meer.

dus het ging niet over genezing daarna.

Niet voor niets dat veel dierenartsen het niet meer doen.

Bijkomen liggend heb ik ook meegemaakt, maar daar ben ik nooit van onder de indruk geweest
Ben op zijn nek gaan zitten, dierenarts heeft opnieuw geprikt en probleem voorbij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:33

Ja en bij veel gebeurd er niks met staand castreren. Je kan er over door blijven gaan maar het gaat vaker goed dan fout.
Het gaat er niet neer om hoe maar het gaat er omdat dat het gebeurd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:37

Heb je daar cijfers van hoe vaak het staand of liggend goed of fout gaat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:39

Je kan erover door blijven gaan dat staand ook kan :P

het risico is gewoon groter dat de darm naar buiten komt.
Heb ik niet verzonnen.

Hier de diverse methodes.
https://depaardenartsen.nl/castratie/castratiemethodes/

Dus ja dat het maar gebeurtnee dat is veel te kort door de bocht.
Wat ik eerder al zei, als ts liggen bij waar haar paard staat niet gaat zou ik hem naar de kliniek brengen.

Wachten tot april zou ik bij deze ook niet doen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:48

Ja bij liggend heb je de risico's met op staan weer :+

Wat al lang gezegd is; overal is wat over te zeggen. Open je eigen topic zou ik zeggen als je over methodes wil praten.
Hier gaat t erom dat het gebeurd en dat alle methodes kunnen ongeacht weer, bodem, etc etc etc

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:59

Wat ben jij lekker vriendelijk zeg....

ja het gaat er om dat het gebeurt, risico's tegenover elkaar afwegen is daarbij ook van belang.
En als je kliniek niet eens staand doet, houd het ook op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:02

Al zou staand castreren zonder (medisch) risico zijn, bij dit paard zal vermoedelijk geen DA het aandurven om de lokale verdoving in de ballen van meneer te zetten. Daar zit een veel te groot risico voor de DA aan vast :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:08

Dat zeker ook nog ja :j
Paard moet goed hanteerbaar zijn bij staand, ook al word het verdoofd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:11

Staand castreren zo jong is een veel minder groot risico. Hier zowel liggend als staand meerdere keren gedaan, bij 2/3 jarigen, ging beide prima.

Overal zitten risico’s aan, doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Ik zou idd niet wachten tot april als hij echt zo gevaarlijk is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:47

Wat een rare reden om tot april te wachten. Dier kan toch gewoon in de grote loopstal liggend gecastreerd worden nu?