Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Herfstblad schreef:Ik wil toch even een opmerking maken. Helemaal niet echt niet gericht naar TS en niet echt ontopic. Maar TS spreekt over de eis 4 uur buiten staan. Heel fijn dat TS haar paarden buiten wil hebben staan! Maar heel eerlijk, laatst kwam ik ook een topic tegen waarin de TS behoorlijk bekritiseerd werd omdat ze haar paarden 'maar' 4 uur buiten kon zetten. (Lees: 20 uur binnen werd er gezegd) Mensen wilden niet eens meer reageren in het topic. Vonden het schandalig. En in dit betreffende topic lees ik hier helemaal niks over en lijkt iedereen bewondering te hebben over het hoge budget te hebben.
Wie kan mij vertellen waarom dit het geval is??
Herfstblad schreef:Ik wil toch even een opmerking maken. Helemaal niet echt niet gericht naar TS en niet echt ontopic. Maar TS spreekt over de eis 4 uur buiten staan. Heel fijn dat TS haar paarden buiten wil hebben staan! Maar heel eerlijk, laatst kwam ik ook een topic tegen waarin de TS behoorlijk bekritiseerd werd omdat ze haar paarden 'maar' 4 uur buiten kon zetten. (Lees: 20 uur binnen werd er gezegd) Mensen wilden niet eens meer reageren in het topic. Vonden het schandalig. En in dit betreffende topic lees ik hier helemaal niks over en lijkt iedereen bewondering te hebben over het hoge budget te hebben.
Wie kan mij vertellen waarom dit het geval is??
Aatrox schreef:haffiefreak schreef:En is de kop van Overijssel iets?
Zou mijn maximum zijn, dus zeker een optie.
Ik zie ze ook graag liever een gehele dag buiten, maar mijn ervaring heeft geleerd dat ik genoegen mag nemen met 4.. ja het gaat tegen mijn principes in maar helaas is het nu wel zo.
BeFunny schreef:Ik heb vaak paarden verzorgd die in eigen beheer in klein groepje stonden. Mijn laatste verzorgpaard stond in een klein groepje had een schuilloods van 150m2 voor 2 grote paarden, 3 eigenlijk want ook een IJslander en 2 schetlanders. Dan een verharde paddock van 1000 m2. Wat ze in de wintermaanden hadden dus echt 24/7 buiten maar ook binnen mogelijkheid en v.a maart tot september ging het lijntje naar de wei (4 hectare totaal aan weiland) open maar dat zal afgelopen tijd wel anders geweest zijn ivm de regen enz .
Daar was verder een buitenbak. Maar geen luxe voor de eigenaren. En geen binnenbak maar voor de paarden echt top.
De paarden aten elk uit hun eigen voerbak alleen de IJslander werd buiten de stal gehouden tijdens het eten en kreeg daar eten ivm snel te dik dus anders eten en te snel eten en jatten van de anderen, maar dit ging in dat groepje paardjes prima.
7September schreef:Weet niet of deze al genoemd is (en of er plek is):
Stal Prinsenburg in Hilversum (randje bij Hollandsche Rading) (zie ook: http://www.stalprinsenburg.nl/)
Hebben een springtuin, je zit zo in het bos, hebben stallen met buitenluiken. Alleen geen eventing terrein. Durf ook niet te zeggen of dat in de buurt zit.
JessicaD88 schreef:Of pensionstal De Liemers daar zijn directe uitrijmogelijkheden
GJ9 schreef:Hoe zien de mensen de hele dag buiten dan voor zich?
In de zomer met genoeg land niet zo moeilijk, maar in de winter? Dan moet je ze ruwvoer geven in de paddock. Dan kom je in een grote kudde met hooiruif, of kleine groepjes die je allemaal apart moet voeren. En er is altijd gedonder om die voerplekken.
Dus als je het mij vraagt.. buiten voeren is zo makkelijk nog niet als je zuinig bent op de sportpaard. En zonder voer laat je ze zeker niet langer dan 4 uur staan.
Punz schreef:GJ9 schreef:Hoe zien de mensen de hele dag buiten dan voor zich?
In de zomer met genoeg land niet zo moeilijk, maar in de winter? Dan moet je ze ruwvoer geven in de paddock. Dan kom je in een grote kudde met hooiruif, of kleine groepjes die je allemaal apart moet voeren. En er is altijd gedonder om die voerplekken.
Dus als je het mij vraagt.. buiten voeren is zo makkelijk nog niet als je zuinig bent op de sportpaard. En zonder voer laat je ze zeker niet langer dan 4 uur staan.
Dat is niet zo moeilijk
Uitgangspunt: een stabiele, goed functionerende kudde ( hier drie merries en 1 ruin/ al jarenlang bij elkaar)
1 zeer royale overkapping
1 royaal zandpaddock
Paddock komt uit uit op een track wat rond een stuk van ci een hectare loopt. ( zandgrond)
Het binnenstuk verdelen in ci 5 weitjes
Ochtends op de wei
Smiddags op track en paddock waar er onder de royale overkapping twee hooibakken staan met slowfeeder netten
Savonds gaan er 2 op stal, 2 worden 'opgesloten' op het paddock met de overkapping (en hooi)
1 is met pensioen
1. is grasmaaier
1 ZZ licht uitgebracht
1 Uitgebracht in de eventing, L startgerechtigd.
Het kán dus prima, óók met paarden die echt moeten presteren
Voorwaarden zijn wel zandgrond, stabiele kudde en iemand die ze sochtends op de wei wil zetten en er ze ook weer af te halen om ze dan hooi te geven in de hooibakken.
En dan natuurlijk savonds voeren, 2 binnen zetten en 2 buiten hooi geven.
Voor het voeren van krachtvoor komt dan 1 buitenslaper heel even binnen, die wordt weer bij de ander buiten gezet als ze hun brokken op hebben.