(Luxe) pensionstalling in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:25

Ik wil toch even een opmerking maken. Helemaal niet echt niet gericht naar TS en niet echt ontopic. Maar TS spreekt over de eis 4 uur buiten staan. Heel fijn dat TS haar paarden buiten wil hebben staan! Maar heel eerlijk, laatst kwam ik ook een topic tegen waarin de TS behoorlijk bekritiseerd werd omdat ze haar paarden 'maar' 4 uur buiten kon zetten. (Lees: 20 uur binnen werd er gezegd) Mensen wilden niet eens meer reageren in het topic. Vonden het schandalig. En in dit betreffende topic lees ik hier helemaal niks over en lijkt iedereen bewondering te hebben over het hoge budget te hebben.

Wie kan mij vertellen waarom dit het geval is??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:37

Ze wil ze minimaal 4 uur naar buiten. Ik lees dat als liefst meer. Maar helaas is ook hier in de regio 4 uur eerder regel dan uitzondering.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:37

Herfstblad schreef:
Ik wil toch even een opmerking maken. Helemaal niet echt niet gericht naar TS en niet echt ontopic. Maar TS spreekt over de eis 4 uur buiten staan. Heel fijn dat TS haar paarden buiten wil hebben staan! Maar heel eerlijk, laatst kwam ik ook een topic tegen waarin de TS behoorlijk bekritiseerd werd omdat ze haar paarden 'maar' 4 uur buiten kon zetten. (Lees: 20 uur binnen werd er gezegd) Mensen wilden niet eens meer reageren in het topic. Vonden het schandalig. En in dit betreffende topic lees ik hier helemaal niks over en lijkt iedereen bewondering te hebben over het hoge budget te hebben.

Waarschijnlijk omdat de titel zorgt voor andere lezer? De paddockparadise 24/7 buiten types klikken deze misschien niet aan?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:39

SusanH schreef:
Ze wil ze minimaal 4 uur naar buiten. Ik lees dat als liefst meer. Maar helaas is ook hier in de regio 4 uur eerder regel dan uitzondering.

Meestal lees ik dan de reacties dat je dan maar beter geen paard moet nemen. :')

Punz

Re: (Luxe) pensionstalling in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:44

Zomer en winter minimaal is misschien nog steeds niet ideaal, maar toch nog een heel ander verhaal dan in de winter anderhalf uur paddock en in de zomer maximaal vier uur buiten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:20

En zelfs 4 uur buiten maakt het aanbod als nog heel treurig.
Dus betekent dat er nog steeds veel stallen zijn die minder uren buiten beleid hebben.

Want de stallen met minimaal 6-8 uur en langer staan gewoon bomvol

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:23

Ben het helemaal met je eens hoor. Denk dat TS hier ook echt meer wil, maar dit als absolute ondergrens hanteert..
( en stiekem prijs ik me zo gezegend met de plek waar mijn paardjes staan...)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:33

Ik las het als minstens 4 uur naar liefst langer. Ik ben zo'n liefst 24/7 buiten type. Maar voor sommige paarden werkt dit ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:49

Herfstblad schreef:

Welkom in de wereld van de paardenmeisjes.
Je moet een beetje handig worden op de zelfstandig naamwoorden waar ' de rest' op af gaat, als je dat weet kom je overal mee weg.
Genoeg te lezen alhier, komt vast goed.

TS ik zou Babootje even de vraag stellen, zij heeft ervaring met dit soort stallen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 20:05

haffiefreak schreef:
En is de kop van Overijssel iets?

Zou mijn maximum zijn, dus zeker een optie.

Ik zie ze ook graag liever een gehele dag buiten, maar mijn ervaring heeft geleerd dat ik genoegen mag nemen met 4.. ja het gaat tegen mijn principes in maar helaas is het nu wel zo.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:16

Aatrox schreef:
haffiefreak schreef:
En is de kop van Overijssel iets?

Zou mijn maximum zijn, dus zeker een optie.

Ik zie ze ook graag liever een gehele dag buiten, maar mijn ervaring heeft geleerd dat ik genoegen mag nemen met 4.. ja het gaat tegen mijn principes in maar helaas is het nu wel zo.

Ik heb een Pb gestuurd

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:23

Hoe zien de mensen de hele dag buiten dan voor zich?
In de zomer met genoeg land niet zo moeilijk, maar in de winter? Dan moet je ze ruwvoer geven in de paddock. Dan kom je in een grote kudde met hooiruif, of kleine groepjes die je allemaal apart moet voeren. En er is altijd gedonder om die voerplekken.
Dus als je het mij vraagt.. buiten voeren is zo makkelijk nog niet als je zuinig bent op de sportpaard. En zonder voer laat je ze zeker niet langer dan 4 uur staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:24

In de winter vind ik 4 uur op zich wel acceptabel. In de zomer niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:35

Ik heb vaak paarden verzorgd die in eigen beheer in klein groepje stonden. Mijn laatste verzorgpaard stond in een klein groepje had een schuilloods van 150m2 voor 2 grote paarden, 3 eigenlijk want ook een IJslander en 2 schetlanders. Dan een verharde paddock van 1000 m2. Wat ze in de wintermaanden hadden dus echt 24/7 buiten maar ook binnen mogelijkheid en v.a maart tot september ging het lijntje naar de wei (4 hectare totaal aan weiland) open maar dat zal afgelopen tijd wel anders geweest zijn ivm de regen enz .
Daar was verder een buitenbak. Maar geen luxe voor de eigenaren. En geen binnenbak maar voor de paarden echt top.

De paarden aten elk uit hun eigen voerbak alleen de IJslander werd buiten de stal gehouden tijdens het eten en kreeg daar eten ivm snel te dik dus anders eten en te snel eten en jatten van de anderen, maar dit ging in dat groepje paardjes prima.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 14-05-24 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:36

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:39

BeFunny schreef:
Ik heb vaak paarden verzorgd die in eigen beheer in klein groepje stonden. Mijn laatste verzorgpaard stond in een klein groepje had een schuilloods van 150m2 voor 2 grote paarden, 3 eigenlijk want ook een IJslander en 2 schetlanders. Dan een verharde paddock van 1000 m2. Wat ze in de wintermaanden hadden dus echt 24/7 buiten maar ook binnen mogelijkheid en v.a maart tot september ging het lijntje naar de wei (4 hectare totaal aan weiland) open maar dat zal afgelopen tijd wel anders geweest zijn ivm de regen enz .
Daar was verder een buitenbak. Maar geen luxe voor de eigenaren. En geen binnenbak maar voor de paarden echt top.

De paarden aten elk uit hun eigen voerbak alleen de IJslander werd buiten de stal gehouden tijdens het eten en kreeg daar eten ivm snel te dik dus anders eten en te snel eten en jatten van de anderen, maar dit ging in dat groepje paardjes prima.

Ja dat zijn van die eigen beheer en pp achtige plekjes waar meestal de meer sobere rassen staan.
Mijn kwpn zou het daar slecht op doen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:47

Als je graag wil dat je paarden (veel) buiten komen en goed verzorgd worden, zou ik Arends links laten liggen. Maargoed, dat is persoonlijke ervaring (gelukkig niet met paard).

Stal Groenedaal? Geen idee hoe het daar zit met buiten komen hoor, maar een oud stalgenoot is daar heen verhuisd en ik dacht dat er heel veel faciliteiten bij zaten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:48

Daar stond ook een Gelderse tuiger btw die deed het ook goed.

Die werd wel meer bij gevoerd. De rest idd sober kwa ras. Ik heb zelf ook wat meer met de koudbloeden. Dus vandaar ook daar uitgekomen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 14-05-24 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:48

7September schreef:
Weet niet of deze al genoemd is (en of er plek is):
Stal Prinsenburg in Hilversum (randje bij Hollandsche Rading) (zie ook: http://www.stalprinsenburg.nl/)

Hebben een springtuin, je zit zo in het bos, hebben stallen met buitenluiken. Alleen geen eventing terrein. Durf ook niet te zeggen of dat in de buurt zit.

Nee, zit niet in de buurt, en voor eventueel de wei moeten de paarden verplaatst worden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:49

Rondom Amersfoort zit best veel, en dan kun je uitwijken naar o.a. Groenendaal en Laseur om te springen. Is wellicht iets met minder faciliteiten maar faciliteiten dichtbij een optie?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:52

En anders weet ik een locatie echt 5 minuten over de grens in België; vlakbij Baarle Nassau. Geen eventing op het terrein maar verder alle hokjes aangekruist.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 23:05

JessicaD88 schreef:
Of pensionstal De Liemers daar zijn directe uitrijmogelijkheden

Die had ik inderdaad ook genoemd.
Goede verbinding met snelweg. Willen een crossweide aan gaan leggen en idd mooie uitrijmogelijkheden.

https://pensionstaldeliemers.nl/pensionstalling/

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 23:19

GJ9 schreef:
In de zomer met genoeg land niet zo moeilijk, maar in de winter? Dan moet je ze ruwvoer geven in de paddock. Dan kom je in een grote kudde met hooiruif, of kleine groepjes die je allemaal apart moet voeren. En er is altijd gedonder om die voerplekken.
Dus als je het mij vraagt.. buiten voeren is zo makkelijk nog niet als je zuinig bent op de sportpaard. En zonder voer laat je ze zeker niet langer dan 4 uur staan.

Dat is niet zo moeilijk

Uitgangspunt: een stabiele, goed functionerende kudde ( hier drie merries en 1 ruin/ al jarenlang bij elkaar)

1 zeer royale overkapping
1 royaal zandpaddock
Paddock komt uit uit op een track wat rond een stuk van ci een hectare loopt. ( zandgrond)
Het binnenstuk verdelen in ci 5 weitjes

Ochtends op de wei
Smiddags op track en paddock waar er onder de royale overkapping twee hooibakken staan met slowfeeder netten

Savonds gaan er 2 op stal, 2 worden 'opgesloten' op het paddock met de overkapping (en hooi)

1 is met pensioen
1. is grasmaaier
1 ZZ licht uitgebracht
1 Uitgebracht in de eventing, L startgerechtigd.

Het kán dus prima, óók met paarden die echt moeten presteren
Voorwaarden zijn wel zandgrond, stabiele kudde en iemand die ze sochtends op de wei wil zetten en er ze ook weer af te halen om ze dan hooi te geven in de hooibakken.

En dan natuurlijk savonds voeren, 2 binnen zetten en 2 buiten hooi geven.
Voor het voeren van krachtvoor komt dan 1 buitenslaper heel even binnen, die wordt weer bij de ander buiten gezet als ze hun brokken op hebben.

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 00:12

Op de fb groep ‘stalling en of weidegang Overijssel’ kwam ik laatst een advertentie tegen van Stal Claudia. Op deze site vind je dezelfde advertentie, wie weet is dit wat, ik ken het zelf niet maar misschien sluit het aan: https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... l-claudia/

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:28

Punz schreef:
GJ9 schreef:

Dat is niet zo moeilijk

Uitgangspunt: een stabiele, goed functionerende kudde ( hier drie merries en 1 ruin/ al jarenlang bij elkaar)

1 zeer royale overkapping
1 royaal zandpaddock
Paddock komt uit uit op een track wat rond een stuk van ci een hectare loopt. ( zandgrond)
Het binnenstuk verdelen in ci 5 weitjes

Ochtends op de wei
Smiddags op track en paddock waar er onder de royale overkapping twee hooibakken staan met slowfeeder netten

Savonds gaan er 2 op stal, 2 worden 'opgesloten' op het paddock met de overkapping (en hooi)

1 is met pensioen
1. is grasmaaier
1 ZZ licht uitgebracht
1 Uitgebracht in de eventing, L startgerechtigd.

Het kán dus prima, óók met paarden die echt moeten presteren
Voorwaarden zijn wel zandgrond, stabiele kudde en iemand die ze sochtends op de wei wil zetten en er ze ook weer af te halen om ze dan hooi te geven in de hooibakken.

En dan natuurlijk savonds voeren, 2 binnen zetten en 2 buiten hooi geven.
Voor het voeren van krachtvoor komt dan 1 buitenslaper heel even binnen, die wordt weer bij de ander buiten gezet als ze hun brokken op hebben.

Ja dat je het thuis of in eigen beheer zo op maat kan realiseren snap ik. Maar stel je hebt een pensionstal met faciliteiten en moet 50 paarden buiten houden?