Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:15

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:
Juist, als het in combinatie is met sporen geprik dan is het niet fijn.

Maar merries zwiepen al sneller met de staart omdat ze een gevoeligere buik hebben, ze doen het soms ook om balans te houden. Het is niet zo zwart/ wit. Soms zijn ze net hengstig of zitten tegen de hengstigheid aan en dan krijg je dit ook.

Ze was ook een van de weinige combinaties met een ontspannen stang teugel.

Het is niet zwart wit maar wel het hoogste niveau. Staart zwiepen is een signaal, de oorzaak hoeft de jury niet te beoordelen of te achterhalen. Alsof een ruin die staart zwiept dan minder zou moeten scoren dan een merrie.....alleen om het geslacht...

Hier ben ik het wel mee eens eerlijk gezegd. Ik vind het jammer dat merrie's blijkbaar ongemak mogen voelen "omdat het merrie's zijn". Als ze "gevoeliger zijn op de buik" is dat dus ongemak als ze dan zwiepen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:27

Daarom willen een heleboel mensen geen merries voor de sport. ;-)

Zit trouwens een groot verschil tussen ongemak en ongemak...

Ken merries die al beginnen te zwiepen als je naar de buik wijst. Helaas hebben sommige meer last van hun hormonen dan anderen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:35

Vergeet niet dat ondanks dat deze paarden al heel wat hebben gezien, ze echt nog wel onder de indruk (kunnen) zijn van de ambiance. Dat uit zich in o.a. een staartzwieper en de ander spert de mond toch wat verder open dan gewenst. Ziet het er fijn uit, nee niet altijd. Maar als je het orenspel, verdere lichaamstaal etc. bekijkt, dan kun je het gewoon niet zwart/wit bekijken. Neem daarbij het stukje spanning van de ruiter (want er staat echt wel wat op het spel) en dan is de cirkel weer rond. Je ontkomt er niet aan dat je iedere combinatie als individu moet bekijken, zowel op het voorterrein als in de proef, voordat je echt conclusies kunt trekken.

En dit alles wordt op allerlei zenders uitgezonden, of je gaat er fysiek naartoe. Paarden worden voor en na de proef gecontroleerd door een official, dus genoeg controle van buitenaf zeg maar. Wat de gemiddelde amateurruiter in zijn achtertuin doet, dat zien we niet. En ik denk dat daar een stuk meer gezwiep bij komt kijken :x

Maar on topic, ik hoop dat TS een fijne en vriendelijke ruiter treft. Het verkoopproces is vaak al lastig zat. Er zit vast wel iemand bij die in het profiel past. Al zou ik niet zomaar iemand uitsluiten. Veel mensen willen leren en op een andere manier rijden dan ze aangeleerd zijn. Met het proefrijden merk je snel genoeg of het een match zou kunnen zijn en in welke vorm ze instructie afnemen. Neemt niet weg dat je er na verkoop geen invloed meer op hebt, maar met een goede selectie kom je echt wel een heel eind dan alleen te zoeken in je eigen vijvertje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:36

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:
Juist, als het in combinatie is met sporen geprik dan is het niet fijn.

Maar merries zwiepen al sneller met de staart omdat ze een gevoeligere buik hebben, ze doen het soms ook om balans te houden. Het is niet zo zwart/ wit. Soms zijn ze net hengstig of zitten tegen de hengstigheid aan en dan krijg je dit ook.

Ze was ook een van de weinige combinaties met een ontspannen stang teugel.

Het is niet zwart wit maar wel het hoogste niveau. Staart zwiepen is een signaal, de oorzaak hoeft de jury niet te beoordelen of te achterhalen. Alsof een ruin die staart zwiept dan minder zou moeten scoren dan een merrie.....alleen om het geslacht...

Daar ben ik het niet mee eens. Juist een jury moet kunnen beoordelen of zoiets komt door bijvoorbeeld overmatig spoorgebruik/ ongemak of dat andere factoren een rol spelen. Als ze dat niet kunnen zien dan zijn ze imo ook niet bevoegd genoeg als jury.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:45

Elisa2 schreef:
Daarom willen een heleboel mensen geen merries voor de sport. ;-)

Zit trouwens een groot verschil tussen ongemak en ongemak...

Ken merries die al beginnen te zwiepen als je naar de buik wijst. Helaas hebben sommige meer last van hun hormonen dan anderen.

Die zullen toch niet talrijk zijn en dan zou er al eens medisch gekeken moeten worden want en paard reageert niet zomaar zo. En ik heb merries genoeg gehad. Dat ruinen en hengsten zich meer laten doen betekent niet dat we maar moeten negeren wat merries aangeven. :n
Maagpijn krijg ik van deze mentaliteit. :\

Topics vol over hoe vrouwen hun pijn niet serieus genomen wordt maar merries zijn gewoon hormonaal en zuur om niks. :roll:

Elisa2

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:32

Volgens mij hebben we het over andere dingen.

Ik heb het over gewoon merrie gedrag, van merries die niks mankeren maar wel hormonaal reageren.

Ik heb het niet over merries die daadwerkelijk iets mankeren of wie medische zorg onthouden wordt.

En ja ik ken(de) er meerderen die zo zijn. Vind het eerder bijzonder dat je het zelf nog nooit meegemaakt hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:39

Elisa2 schreef:
Volgens mij hebben we het over andere dingen.

Ik heb het over gewoon merrie gedrag, van merries die niks mankeren maar wel hormonaal reageren.

Ik heb het niet over merries die daadwerkelijk iets mankeren of wie medische zorg onthouden wordt.

En ja ik ken(de) er meerderen die zo zijn. Vind het eerder bijzonder dat je het zelf nog nooit meegemaakt hebt.

Nee, oprecht niet. Snel wisselen van humeur sure. Maar zo pissig reageren op de buik? Nee dat niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:34

Oke nou dat komt dan misschien nog wel. :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:37

Elisa2 schreef:
Oke nou dat komt dan misschien nog wel. :-)

Ik hoop van niet want daar komt een DA bij dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:38

Grote kans dat die er weinig aan kan doen als het hormonaal en niet medisch is.

Been there, done that ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:50

Elisa2 schreef:
Grote kans dat die er weinig aan kan doen als het hormonaal en niet medisch is.

Been there, done that ;-)

Hormonaal = medisch. En dan is zo’n paard inderdaad niet geschikt voor de sport. Als de hormonen zorgen dat ze zich zo ongemakkelijk voelt dat ze pissig reageert wanneer je aan haar buik komt moet je daar geen zadel op willen leggen IMO. Als ze door kissing spines zo zou reageren was er geen discussie maar enkel omdat het probleem hormonaal is, is het ongemak minder echt? :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:55

Je overdrijft schromelijk..

Voor een merrie is het een natuurlijke reactie om geïrriteerd te reageren op het moment dat het ei nog niet rijp is want dan is ze niet vruchtbaar. ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:58

Elisa2 schreef:

Voor een merrie is het een natuurlijke reactie om geïrriteerd te reageren op het moment dat het ei nog niet rijp is want dan is ze niet vruchtbaar. ;-)

Dat mag jij natuurlijk vinden. :) ik heb recht op mijn mening dus agree to disagree. Ik hoef daar geen waarde oordeel over jou aan vast te hangen zoals jij wel nodig vindt blijkbaar.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:04

Hoe zijn we van een klassiek opgeleid paard verkopen, een ruin notabene, naar een hele discussie over merries en hun hormonen gegaan? >;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:10

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Dat mag jij natuurlijk vinden. :) ik heb recht op mijn mening dus agree to disagree. Ik hoef daar geen waarde oordeel over jou aan vast te hangen zoals jij wel nodig vindt blijkbaar.

Ik kan hier heel flauw op reageren dat je zelf begon met dat je maagpijn kreeg van deze mentaliteit. Of is dat geen waardeoordeel? ;-)

In ieder geval inderdaad, let's agree too disagree en back ontopic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:41

Elisa2 schreef:
Ayasha schreef:

Ik kan hier heel flauw op reageren dat je zelf begon met dat je maagpijn kreeg van deze mentaliteit. Of is dat geen waardeoordeel? ;-)

In ieder geval inderdaad, let's agree too disagree en back ontopic.

De mentaliteit dat merries minder geschikt zijn voor de sport en dat staart zwiepen genegeerd mag worden. Zonder nader onderzoek omdat ze gewoon hormonaal zijn. Daar krijg ik maagpijn van ja. Je hebt nergens beweerd dat jij een dergelijke extreme reactie gewoon zou negeren toch? Of heb ik dat gemist?

Het liep wel wat door elkaar. Dat zie ik nu. Maar ik zag meerdere mensen zeggen dat ze ‘gewoon een merrie is’ en dat ze daarom zo zwiept. Die mentaliteit kan ik niet blij van worden nee.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:18

Kom op jongens, jullie discussie over het gezwiep van dalera heeft daadwerkelijk niks met het paard van ts te maken. Kunnen jullie dat niet via pb doen? Of in een topic over het ek?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:28

kamsel schreef:
Kom op jongens, jullie discussie over het gezwiep van dalera heeft daadwerkelijk niks met het paard van ts te maken. Kunnen jullie dat niet via pb doen? Of in een topic over het ek?

Niks in dit topic gaat nog over TS haar paard. Zodra je daar dieper op in wil gaan raakt ze geërgerd dus…. *haalt schouders op*

Dan evolueert een topic over rijstijl gezien dat wel algemeen besproken kan worden en daar komen dit soort uitstapjes soms bij.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:49

Hoe l*l ik iets recht wat krom is..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:57

kamsel schreef:
Hoe l*l ik iets recht wat krom is..

:+ als het je zo ergert tem dan. Dan wordt het verwijderd. Elise en ik hebben niks ‘uit te vechten’ dus ik ga haar ook niet PB’en. Van mij uit zijn er no hard feelings en normaal is Elise ook niet zo wrokkig dus jij bent de enige die zich druk maakt. Of je plaatst iets dat ontopic is waar we op kunnen reageren. :)*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:15

Melzazu schreef:
Hoe zijn we van een klassiek opgeleid paard verkopen, een ruin notabene, naar een hele discussie over merries en hun hormonen gegaan? >;)

Het was niet eens een discussie, TS vroeg of bokkers mensen wisten die haar bij dit type verkoop zouden kunnen ondersteunen :+

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:34

c_alsemgeest schreef:
Melzazu schreef:

Het was niet eens een discussie, TS vroeg of bokkers mensen wisten die haar bij dit type verkoop zouden kunnen ondersteunen :+

Nou persoonlijk vond ik de laatste posts over de staart zwaaiende merries wel een discussie en echt off-topic hoewel het best interessant is hoor daar niet van :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:36

Via je instructeur? Kent hij geen mensen die op zoek zijn of kan hij geen balletje opgooien? Sorry lees net dat hij niemand weet, wellicht je hoefsmid of dierenarts wel? Die komen ook op veel plekken en spreken veel mensen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:56

Moderatoropmerking:
meggiemeg schreef:
Via je instructeur? Kent hij geen mensen die op zoek zijn of kan hij geen balletje opgooien? Sorry lees net dat hij niemand weet, wellicht je hoefsmid of dierenarts wel? Die komen ook op veel plekken en spreken veel mensen.

Ik (en ook anderen) zien een hele rits met berichten die als off topic gezien kunnen worden. Vandaar deze quote aangehaald met het verzoek rekening te houden met de oorspronkelijke vraag

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:59

Ik snap de opmerking van Coby niet, ik geef toch antwoord op de vraag van TS? Ik zag te laat dat de optie instructeur al meerdere keren was genoemd maar noem ook andere opties.