Volpensionstalling Veluwe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Volpensionstalling Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:29

Als ik het zo inschat sta je zo vol als startende pensionstal met je zaken op orde. :)

24/7 of juist een paar uur buiten en dan naar binnen heeft beiden voor en tegenstanders. Uiteindelijk gaat het erom dat je je als pensionstaleigenaar senang voelt bij wat je aanbiedt, met daarbij onderzoek naar levenskwaliteit in het achterhoofd houdend. :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:39

Voor mij persoonlijk is 6 uur te weinig voor mijn pony.
Maar, ik zie bij mij op stal ook paarden die er prima op gedijen en het fijner vinden op stal.
Ik denk altijd, kijk naar je paard en probeer als stalhouder te luisteren en mee te kijken naar wat mogelijk is ( voor zover haalbaar dan natuurlijk haha)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:55

Normaal staan die van mij ook de hele dag buiten, gisteren waren ze de regen zat en stonden al rond 11 uur bij de stal te hangen, om 13.00 heb ik ze maar naar binnen gehaald. Het is wel fijn als er op stal mogelijkheden zijn om daar iets flexibel in te zijn, maar hoe groter de stal des te lastiger dat zal worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:03

Het heeft wmb voornamelijk te maken met HOE de omstandigheden buiten zijn.
Heb je een relatief droge, ruime wei, waar ook serieus gras op staat? Dan wil mijn paard -in het juiste gezelschap - in de winter ook best 10 uur buiten staan, ook in donker en regen en wind. Maar dit kunnen stallen natuurlijk helaas meestal niet bieden.
Moet je het doen met een kale wei, natte paddock, beperktere ruimte, dan vindt mijn paard 6 uur ook zat.
Staat mijn paard in een paddock tot haar kogels in de drek/water, of op een postzegel, alleen of naast een buurman waarmee het niet klikt dan slaat ze liever helemaal over.
Maar dat wil niet zeggen dat ze niet uit haar stal/naar buiten wil.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:14

Ideaal is dat er buiten ook wat ruwvoer gegeven wordt als er weinig gras staat. Beter voor de maag..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:10

Onze paarden staan nu op een stuk van een hectare of 5/6, maar ook daar zijn ze rond een uur of 4 echt wel klaar mee. Alle paarden trouwens. Mengelmoesje van koedbloeden, warmbloeden en kruisingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:17

Muze schreef:
Ideaal is dat er buiten ook wat ruwvoer gegeven wordt als er weinig gras staat. Beter voor de maag..

Wel zoals dat op jouw stal gebeurt, een grote ruimte met meerdere voerplaatsen.
Maar als er sprake is van één hooiruif, of een kleinere paddock, dan is het zeer stressvol voor mijn paard, die nl wordt weggejaagd of getrapt, en geen hap kan eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:21

upendo schreef:
Wat goed gevonden wordt is heel relatief, superpony. :)

Nee hoor. Dat is voor de mens zo, maar voor paarden niet.

Als je je echt verdiept in paarden, voldoende ervaring hebt, paarden goed observeert, de problemen mentaal en fysiek door de jaren heen kent, weet je wat de belangrijkste basis behoefte's zijn voor paarden.

Wat mensen daarvan vinden en hoe zij het inpakken voor zichzelf, vind ik totaal onbelangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:23

upendo schreef:
Onze paarden staan nu op een stuk van een hectare of 5/6, maar ook daar zijn ze rond een uur of 4 echt wel klaar mee. Alle paarden trouwens. Mengelmoesje van koedbloeden, warmbloeden en kruisingen.

Dan moet je dus kijken naar wat ze tekort komen.

Wij hebben allen ex stalpaarden en ze kunnen schuilen en doen dat ook. Maar doen dit echt nooit 10 uur achtereen.

Verveling slaat om meerdere redenen toe. Net als de redenen waarom paarden aan het hek gaan staan. Maar mensen snappen het niet en vertalen het naar; ze willen op stal.
En het is prima dat ze op stal willen, maar geen paard kan inschatten dat het dan weer voor zoveel uren achtereen is.

Probeer het maar. Laat ze maar naar stal komen en doe de deuren niet dicht. Kijken hoelang ze blijven staan voor ze weer op zoek gaan naar iets anders, eten, elkaar?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:49

Ik zie niet hoe ik dat zou moeten faciliteren zonder een enorme zak geld zodat ik alles in eigen beheer kan doen. :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:53

Das denk ik ook de hele clue.
Ja mijn favoriet is 24/7 buiten met genoeg eet plekken, zacht slapen, stabiele kudde, afwisseling van terrein...
Maar vind het maar eens.
En wat als je paard dan niet goed tot rust komt.?
Dan is er echt niks mis met een stal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:06

upendo schreef:
Ik zie niet hoe ik dat zou moeten faciliteren zonder een enorme zak geld zodat ik alles in eigen beheer kan doen. :)

Dat is het probleem.

Stallen investeren in luxe voor de mens.

Jaren wisten mensen niet beter en is alles geaccepteerd. Men roept zelfs dat paarden die aan het hek staan, naar stal willen. Men weet echt niet beter en gelooft dat heel stellig. ( helaas )

Stallen zouden het moeten voelen dat mensen dit niet meer willen.

Muze schreef:
Das denk ik ook de hele clue.
Ja mijn favoriet is 24/7 buiten met genoeg eet plekken, zacht slapen, stabiele kudde, afwisseling van terrein...
Maar vind het maar eens.
En wat als je paard dan niet goed tot rust komt.?
Dan is er echt niks mis met een stal

Dat is snel met teveel paarden op te weinig ruimte, te weinig rust plekken, te weiniv voerplekken, te weinig beschutting etc.

Het gebeurt hier vrij weinig, maar gister lagen ze bijv alle 5 tegelijk te slapen in de bak. Ze kiezen altijd zand boven stal en bodembedekking. Dat wordt een grote wc.....
Meestal blijven er wel 1,2 of 3 staan. 5 tegelijk gebeurt zo af en toe.

Van nature zou een paard in stal juist niet snel gaan liggen, omdat ze niks kunnen zien en alleen zijn. Maar ook dat is gewenning, net als dat ze wennen aan een zadel en ruiter op de rug.

Neem bijv een erge storm of oud en nieuw. Dan kiezen ze dus niet voor schuilen, maar een open plek met overzicht. En ze hebben heel duidelijk dan allemaal een rol.

Standaard pensionstallen hebben nog steeds buiten geen enkele beschutting. Paarden staan buiten in ene vierkante wei of postzegel paddock en hebben verder gewoon niks. Ja, een pluk hooi of een maatje.........Dat is gewoon niet voldoende.
Als ik hier een baal hooi in de ene bak gooi en een baal in een andere bak, kunnen ze in principe uren bij eentje eten, maar ze gaan toch weer rondlopen en zoeken.

Beschutting is wel echt heel belangrijk, maar bestaat ook uit bomen bijv.

Op stal zetten is de makkelijkste manier voor de mens.

En je snapt het niet. Iedereen steekt elkaar de ogen uit dat ze de duurste en beste deken hebben, maar met wat regen staat ook weer alles binnen??? Nee, niet overal, maar veelal wel.

Wij hebben nu wateroverlast. Wordt in voorjaar af gemaakt/ verandert.
Maar dan nog voldoende droge plekken en echt nooit mok of rotstraal. Ook niet mn merrie van 28 die dat ooit bij aankomst toen ze 19 was, wel had.
Nooit stalbenen, die ze toen enorm had. En ze beweegt als een.........Beter dan toen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:21

Maar nogmaals, voor het gros is dat geen realiteit te maken.

En punt blijft dat paarden inderdaad gewenningsdieren zijn. Onze fries zou prima aarden 24/7 buiten, maar mijn overleden merrie was doodongelukkig geweest.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:30

Elk paard is ook anders. Tuurlijk het wezen paard is wel hetzelfde, maar het dier heeft echt eigen karaktertrekken en ook eigen behoeftes.
Ja een primaire behoefte is veel grazen en bewegen dat ben ik wel met superpony eens. Een paard is een bewegingsdier en dit is voor spieren, lymfe, bloedsomloop echt wel het beste ( en zo ook voor goede gezonde hoeven, goede weerstand).
Maar er zijn gewoon meer factoren dan alleen dat.
Wij mensen kunnen het allemaal niet zo “ fraai” maken als de natuur en daarbij de natuur is knetterhard.
Geld speelt mee, vergunningen, ruimtes, pension eigenaar ( of landeigenaar), hoeveel tijd is er beschikbaar. Welk ruwvoer, welke grond, welke soort paarden, hoeveel paarden...
Ga er maar aan staan

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:49

meggiemeg schreef:
Ik vraag me af hoeveel weidegang er nog over blijft straks bij DOP, er komen ook nog stallen bij buiten zag ik in een filmpje.

Welke insta is dat? Wel leuk om te volgen :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:54

ff googlen op hun naam dan vind je ze zo

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:24

Marrit13 schreef:
meggiemeg schreef:
Ik vraag me af hoeveel weidegang er nog over blijft straks bij DOP, er komen ook nog stallen bij buiten zag ik in een filmpje.

Welke insta is dat? Wel leuk om te volgen :D

Equidutch

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 19:42

Muze schreef:
Elk paard is ook anders. Tuurlijk het wezen paard is wel hetzelfde, maar het dier heeft echt eigen karaktertrekken en ook eigen behoeftes.
Ja een primaire behoefte is veel grazen en bewegen dat ben ik wel met superpony eens. Een paard is een bewegingsdier en dit is voor spieren, lymfe, bloedsomloop echt wel het beste ( en zo ook voor goede gezonde hoeven, goede weerstand).
Maar er zijn gewoon meer factoren dan alleen dat.

Dit inderdaad.
Het gaat niet eenvoudig zijn een 24/7 buiten met schuilstal oplossing te vinden voor mijn paard.
Zelfs niet als je veel geld hebt.
Dan heb je VEEL ruimte nodig, niet alleen buiten maar ook vooral qua schuilstal, exact het juiste gezelschap, VEEL gras en een goede deken.
Probleem is dat het gezelschap dan hetzelfde moet willen en nodig hebben.
Dat is heel vaak niet zo.
Ik denk dat paarden dusdanig gedomesticeerd zijn dat ze niet direct problemen ondervinden van snachts op stal. De meesten dan.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:43

Ja weet je, enige realiteitszin is ook niet overbodig. Ik wil vanuit mijn natuur ook het liefst op een boerderij wonen, lekker veel buiten zijn, niet de hele dag beeldschermwerk doen en altijd genoeg geld op mijn rekening hebben om lekker te kunnen flierefluiten met mijn vrienden en familie. Maar hey, dat is nou eenmaal allemaal niet per se mogelijk en ik ben ondertussen nog wel heel happy met mijn leven hoor. Dat geldt voor paarden ook. Een beetje de middenweg kunnen zien lijkt me wel zo logisch. En ik ken mijn pony inmiddels 28 jaar en zie een heel gelukkige pony die goed toekomt aan zijn natuurlijke behoeften en die absoluut niet blij wordt van 24/7 wei.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:12

Dat dus. Het moet wel kunnen zullen we maar zeggen
En hoe onaardig ook, de ene eigenaar heeft daar meer voor over dan de ander in sommige gevallen.
Tsja( doel op niemand hier hoor overigens).
Het zijn zoveel facetten bij elkaar

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:59

Amber_anne schreef:
JusticeJ schreef:
Ik zou gewoon hier in het Noorden komen wonen! Net boven de IJssel heb je al je wensen (ja, echt allemaal, ook het bos etc.) voor 220 per paard xD

Ik woon bovenaan de IJssel maar hier is het rampzalig gesteld met stallen. 24/7 binnen in de wintermaanden is nog de norm. Moet duidelijk nog wat hoger verhuizen

Wut, echt?! Ik woon op de westgrens van drenthe en overijssel en hier is het echt prima.

bonnie128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:19

Goedendag,

Ik zat even wat mee te lezen en zie onze accomodatie ook wel eens voorbij komen en dacht ik licht even wat toe :)

Anoek en ik zijn de gelukkige eigenaren geworden van equidutch het oude dop

Wij staan ervoor dat de paarden zo veel mogelijk buitenkomen maar bieden geen 24/7 buiten aan.

We hebben geprobeerd er een fijne plek voor mens en dier van te maken voor zowel de sport ruiter als recreatieve ruiter.

We hebben equidutch nu iets meer als een half jaar dus veel plannen zijn al werkelijkheid en sommige zijn we nog mee bezig

Wat is er gelukt :
We hebben mooie droge paddocks kunnen realiseren waar ze eigelijk altijd droog staan
Een ruime buitenbaan 20x60 met Springbaan eraan vast en begonnen met een cross wei wat ook gebuikt word als wei
Binnenbak met eb en vloed bodem
Oude stallen tralies eraf gehaald en wit gemaakt zodat het een stuk lichter oogt
Nieuwe ruimere stallen geplaatst met een ruime eigen kast
Een longeerbak ( niet overdekt )
Stapmolen ( niet overdekt )

Onze grootste plannen zijn gelukt

Wij proberen de paarden zo lang mogelijk buiten te laten staan ze gaan tussen 8/9 naar buiten en zomerperiode rond 7u naar binnen en in de winter bij normaal weer voordat het donker word

Ook krijgen ze zowel op de paddocks als wei om 1u ruw in een bak gegooid zodat ze wat te knabbelen hebben.

Wij hebben inderdaad niet veel gras maar door de hooibeurt lossen we dat goed op.

De groepen paarden hebben we goed op gelet en aan het begin gepuzzeld zodat we rustige fijne groepen hadden waar elk paard kan eten en dat is gelukt

Wij zijn heel blij met de accomodatie en blijven deze stijgende lijn voortzetten om er een mooie plek van te maken wat wij vinden dat goed voor het paardenwelzijn is en willen ook zeker met de tijd mee gaan :)

De lokatie is natuurlijk geweldig en de gemeente wil best mee werken als er maar goed gecommuniceerd word :)

Gr Anoek en Maaike
Equidutch

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:48

Nou dat klinkt toch helemaal niet verkeerd?
Zijn plekken waar ze net aan 6 uurtjes buiten komen en waar mensen dan toch heel blij mee zijn. Dat zou mij dan weer te weinig zijn.
Zo heeft elke plek wel iets

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:22

Ik volg jullie op insta en ik zou zeker voor jullie type stalling kiezen als ik in de buurt zou wonen :j Wat een bergen werk hebben jullie verzet en het ziet er mooi uit!