Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:05

Ik heb jaren geleden (rond 2001) een tijdje in de bijstand gezeten, omdat mijn toenmalige werkgever al maanden mijn loon niet had betaald. Pony had ik al, maar heb ik na een paar maanden verkocht omdat het financieel niet te doen was. Ik woonde toen in Noord Holland en stalling alleen al was te duur

Nog even een aanvulling. Ik heb nu meer inkomen (wia en toelage) maar een eigen paard gaat er niet komen, ik kom nu al bijna niet uit elke maand

purny

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:13

Tegenwoordig komen ook veel meer mensen automatisch in de bijstand omdat ze vanwege ziekte geen wajong meer kunnen krijgen. Als je nog bij wijze van kan fietsen kan je werken en ben je niet ziek genoeg, ook niet als je voor je 18e een ziekte of handicap hebt opgelopen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:21

Ik verschiet van sommige bedragen hier. Ik dacht in België dat wij al veel kregen. Maar zoveel kon ik me niet voorstellen, dus ik ben even gaan googlen. Werkloosheidsuitkeringen in België hebben niet echt een duidelijk overzicht. Er is ook een enorm verschil of je voor de uitkering gewerkt hebt of niet (en nog een hele hoop andere regels)
Dus een poging tot een overzicht:

*samenwonenden met gezinslast ontvangen 49,30 euro per dag; 1.281,80 euro per maand.
*alleenwonenden ontvangen:
-jonger dan 18 jaar: 13,67 euro per dag; 355,42 euro per maand
-van 18 tot 20 jaar: 21,47 euro per dag; 558,22 euro per maand
-vanaf 21 jaar: 35,86 euro per dag; 932,36 euro per maand
*samenwonenden ontvangen:
-jonger dan 18 jaar: 11,44 euro per dag; 297,44 euro per maand
-18 jaar en ouder 18,24 euro per dag; 474,24 euro per maand
*bevoorrechte samenwonenden (= partner beschikt slechts over vervangingsinkomen) ontvangen:
-jonger dan 18 jaar: 12,57 euro per dag; 326,82 euro per maand
-18 jaar en ouder: 20,20 euro per dag; 525,20 euro per maand

Als je in de jaren daarvoor gewerkt hebt:
*tijdens de eerste drie maanden werkloosheid:
65% van hun laatst verdiende loon, begrensd tot de hoogste loongrens(2700€);
*van de vierde tot zesde maand werkloosheid:
60% van hun laatst verdiende loon, begrensd tot de hoogste loongrens;
*van de zevende tot twaalfde maand werkloosheid:
60% van hun laatst verdiende loon, begrensd tot de middelste loongrens.
*Na de 12de maand ga ik zelf niet oplijsten, wat een ingewikkeld systeem zeg...

Nou, met 65% van 2700€ kan ik een paard onderhouden... Dus tijdelijk in België in de uitkering, dat overleef ik wel. Ik verdien nu ook heel ruim, dus heb wel een leuk potje opzij staan.

Maar als je van in het begin als alleenstaande een uitkering hebt en je bent bijvoorbeeld 18 jaar: 558,22€ hoe moet je daar in godsnaam mee leven? Laat staan dat je nog een paard wilt hebben...
Laatst bijgewerkt door Seltje op 24-12-19 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:22

Met een bijstandsuitkering kan je geen paard onderhouden,of je moet zwart bij verdienen.2 jaar geleden stond mijn paard 10 dagen op de kliniek, met een uitkering had ik die kosten nooit op kunnen brengen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:24

Ik ben heel erg voor een vangnet, heb er zelf ook gebruik van moeten maken :j.
Het is toch erg fijn dat als je door ziekte ineens niet meer kan werken je niet letterlijk op straat komt te staan.

Maar wat velen steekt is dat je met werken soms minder netto overhoudt dan iemand met een bijstandsuitkering onder aan de streep. Daar kan de uitkeringsgerechtige niets aan doen, daar zou door de overheid iets aan gedaan moeten worden om de scheve verhoudingen die door deze situatie ontstaat recht te trekken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:27

Ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen ik sta op een goedkope stal.Het gaat juist om dierenartskosten.die kunnen hoog oplopen, waar halen jullie dan DAT geld vandaan.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:27

En vergeet niet dat je met een bijstandsuitkering ook nog allerlei extra's vanuit de gemeente krijgt. Je kunt een beroep doen op de bijzondere bijstand voor bijvoorbeeld een wasmachine of televisie, vergoeding van je internetabonnement, een budget om leuke dingen van te doen. Sportclub, muziekclub voor de kids en zwemlessen worden betaald. Kinderen mogen een fiets uitzoeken als ze naar de middelbare school gaan. Allemaal niet erg, maar waarom zou je dan meer gaan werken terwijl je dan van al die extra's geen gebruik meer mag maken?

Overigens is het niet aan te raden een paard te houden in de bijstand. Want als je iets niet hebt in de bijstand is het privacy. Je moet elke euro kunnen verantwoorden. En als je dan die wasmachine nodig hebt kan een ambtenaar ook zeggen dat je je eerst je paard maar weg moet doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:30

Mazida schreef:
En vergeet niet dat je met een bijstandsuitkering ook nog allerlei extra's vanuit de gemeente krijgt. Je kunt een beroep doen op de bijzondere bijstand voor bijvoorbeeld een wasmachine of televisie, vergoeding van je internetabonnement, een budget om leuke dingen van te doen. Sportclub, muziekclub voor de kids en zwemlessen worden betaald. Kinderen mogen een fiets uitzoeken als ze naar de middelbare school gaan. Allemaal niet erg, maar waarom zou je dan meer gaan werken terwijl je dan van al die extra's geen gebruik meer mag maken?

Overigens is het niet aan te raden een paard te houden in de bijstand. Want als je iets niet hebt in de bijstand is het privacy. Je moet elke euro kunnen verantwoorden. En als je dan die wasmachine nodig hebt kan een ambtenaar ook zeggen dat je je eerst je paard maar weg moet doen.

Bijzondere bijstand is pas vanaf 3 jaar.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:34

Deze vraag valt een beetje in het kader van 'problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf'.
Alleen hier zijn dan de problemen jouw financiële situatie.
Ik heb geen idee wat uitkeringsinstanties er van vinden. Ik heb een aantal reacties gelezen dat door de lichte arbeid arbeidsongeschikte mensen toch wat nuttigs kunnen/willen doen. Lijkt me dan een prima tijdsbesteding.

Persoonlijk denk ik dat je die 'armoei' niet moet willen. Is de wereld in de bijstand al niet pittig genoeg zonder dat daar ook nog zorgen/kosten/werk van een paard bij komen?
Goedkoop een paard stallen brengt vaak meer dat ie meer tijd kost (meer zelf mesten, voeren, onderhoud) -> minder tijd om te recuperen als je om fysieke redenen in de bijstand zit.
Geen idee wat de andere redenen kunnen zijn, maar dan is het gewoon een grote kostenpost. Als jij van weinig moet rondkomen en een groot percentage gaat daarvan naar een luxeproduct. Dan moet je denk ik het gezond verstand hebben dat je hierdoor geen buffers kunt opbouwen.

Wij zijn 2 goedverdienende tweeverdieners met 2 paarden, die 24/7 buiten staan. Voor onze maatstaven leuk goedkoop en we sparen buiten die paarden om samen rond de €1000 per maand. Omdat het kan.
Wat wél een nadeel is, is dat ze door deze buitenstalling minder makkelijk even uit de stal te trekken zijn om er wat mee te doen in een prachtig verlichte binnenbak, want dat hebben we niet op onze stal. Maar dat houdt ook in dat je je niet schuldig hoeft te voelen als ze niet hun stal uit gekomen zijn.
Elke keuze heeft zijn gevolg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:36

Mazida schreef:

Dat wisselt echt enorm per gemeente hoor. Ik krijg geen bijzondere bijstand voor een televisie of stofzuiger. Wasmachine in hele uitzonderlijke gevallen, geen vergoeding voor internet en een budget voor leuke dingen??? Nope, echt niet. Zelfs voor mijn noodzakelijke medische kosten krijg ik geen bijzondere bijstand. Voor kinderen is wat mogelijk, maar niet zoveel als jij zegt. Ja, ik kreeg bijzondere bijstand voor een advocaat en eenmalig voor de tandarts, maar die laatste is voor volgend jaar afgeschaft.

Ja, er is een speciale zorgverzekering waarbij je eigen risico betaald wordt, maar daar betaal je extra voor. Voor mij is het voordeliger, omdat ik sowieso een dure verzekering nodig heb. En dan alsnog een gemiddeld maandsalaris kwijt ben per jaar aan overige medische kosten.

Maar goed, als je al een paard hebt snap ik dat weg doen moeilijk is. Aankopen zou ik absoluut niet doen of aanraden. Zelfs als je er al 1 hebt zou ik goed nadenken of verkopen niet verstandiger is

Purny, dat klopt niet. Dat is een toeslag die jij bedoeld, als je al minimaal 3 of 5 jaar rond bijstandsnorm zit qua inkomen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:42

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:51

Ik had een bijstandsuitkering toen mijn paard haar been brak en ik dus voor ongeveer 10k kosten kwam te staan. Nee het was niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk.
De belangrijkste afweging die je moet maken is of er zicht is op een hoger inkomen. Als dat niet het geval is dan word het allemaal wel heel erg moeilijk.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:08

purny schreef:
Mazida schreef:

Bijzondere bijstand is pas vanaf 3 jaar.

Dat is per gemeente verschillend. In onze gemeente kun je ook bijzondere bijstand krijgen als een 'werkende arme' bent, dus snap niet waar je dat vandaan haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:13

CharleyT schreef:
Jij Moet helemaal niks hoor, jij Wil je een slag in de rondte werken om paarden te kunnen bekostigen. Heel verschil lijkt mij. En hoe en waaraan iemand zijn/haar bijstand uitgeeft is niet belangrijk in deze situatie.
Dus ja, de reactie is niet sociaal te noemen.

Ja, ik vind dan ik Moet werken voor bepaalde luxe zaken, anders kan ik ze niet betalen, niet perse een keus, lijkt me.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:18

Maar wat is nu je doel van dit topic TS? Oh ja ik lees het; ervaring met. Sorry.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 24-12-19 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:18

@mazida:zie m'n link

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:19

TS, heb je al iets aan de reacties? Vanwaar je vraag? Wat wil je weten?

Het komt er dus op neer dat het financieel wellicht haalbaar kan zijn. Maar erg risicovol en met veel consessies op andere uitgaven of een uitvlucht naar illegaal (ofwel) zwart werken.

Emotioneel lijkt het een zekere steun te bieden. Vraag is of dat niet beter kan met een goedkopere hobby, huisdier of oplossing (denk aan een bijrijdpaard).

Of wees creatief en ga werken in de paarden :)

Bovendien is de werkgelegenheid groot momenteel. Hoe noodzakelijk is de bijstand dan in het/jouw(?) specifieke geval.

Tot slot heb je de moreel, heel werkend Nederland betaalt mee aan onvoorziene situaties als werkloosheid. Dit opvangnet is er voor de basisbehoeften. En het hebben van een paard kan heel goed gezien worden als misbruik.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:21

Wat ik veel op de pensionstalling zie:

Aankoop van paarden en pony’s worden vaak voorgeschoten door derden (en dan hopelijk uiteindelijk terugbetaald).
Geregeld wordt er een maand stalgeld niet betaald.
De staleigenaar moet zich garant stellen bij de da anders komt die niet eens langs want de persoon heeft nog openstaande rekeningen bij de da.

Wanneer het meestal wel goed gaat is als er zwart flink wordt bijverdiend.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:32

Ik heb geen bijstand maar een wajong (en volledig huur- en zorgtoeslag) en op zich zou ik prima een paard kunnen hebben.
Ik kan dan alleen (bijna) niet meer sparen en dat levert problemen op wanneer het paard ziek wordt of bijvoorbeeld de wasmachine kapot gaat want daar is dan geen geld meer voor.
Ja mss als ik mijn andere dieren wegdoe, maar dat gaat op maandbasis ook niet over honderden euro's. :+
En dan heb ik nog lage lasten; ongeveer €500,- per maand aan huur, gwl en internet, hooguit €60,- per jaar aan beltegoed, verder dan €180,- per maand voor ziektekosten en avp en €225,- voor boodschappen.
Oh en 2-3x per jaar ong €300,- aan honden- en kattenvoer, ong €225,- voor entingen&parasietenbestrijding, ong €250,- voor de hondentrimsalon en €250,- à €300,- voor hondencursus.
Hondenbelasting vervalt per volgende maand in mijn gemeente dus die heb ik ff niet meegerekend.
De dierenkosten zijn voor twee honden (6,5 en 8kg schat ik) en een kat.
Momenteel heb ik dan €50,- per maand voor de trimsalon of extra's zoals uitgebreider eten, reiskosten, dagje uit etc en ik spaar nog wat.
Overigens heb ik geen auto/scooter, ik rook niet, drink weinig, ga niet uit, ga zelden uit eten, koop weinig kleding (1x per jaar, soms 2x, bestel ik een stapel basics en die draag ik tot ze versleten/kapot zijn).
Ik zou wellicht nog ong €10,- à €15,- van mijn weekbudget kunnen halen maar ik wil ook eens een pizza kunnen bestellen, aanbiedingen kunnen inslaan of een glas fris kunnen bestellen op het terras.

Werken zit er voor mij niet in, fysiek red ik de volledige zorg voor een paard ook niet.
Qua huisdieren ben ik een uitsterfbeleid aan het houden; er komt pas weer wat bij als er twee overleden zijn.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:39

Vientje schreef:
beatje schreef:
Wat zijn de uitkeringen in nederland hoog , en de miniumlonen laag.Dat verbaast me toch wel een beetje.

Precies! Dat verbaasde mij ook toen ik vanuit een WW op zoek was naar een baan een aantal jaar geleden. Ik kon makkelijk een fulltime baantje als klantenservicemedewerker bij een zorgverzekeraar krijgen, maar het minimumloon wat dat betaalt was vele malen lager dan mijn WW en indien ik in de bijstand terecht was gekomen had ik door de toeslagen die ik dan zou krijgen voor hetzelfde inkomen ook nog gewoon thuis kunnen blijven zitten... Toen ik het UWV dit voorrekende aan de telefoon en ik vroeg of ik dan niet gek zou moeten zijn om aan het werk te gaan was het antwoord "Ja." Meer kwam er ook niet meer uit :+ De verhouding van uitkeringen tov het minimumloon is écht scheef.

Overigens ben ik toen wel zo gek geweest om voor dat minimumloon te gaan werken ipv op mijn krent op de bank te blijven zitten en "alle tijd te hebben om van mijn paard te genieten" zoals hier eerder gesteld werd, maar goed dat is een mentaliteitsdingetje.

De hoogte van WW is afhankelijk van het salaris dat je eerder verdiende (tot een bepaald maximum) en onafhankelijk van de vraag of je een partner hebt die inkomen heeft. WW is tijdelijk zodat je niet in de financiële problemen komt als je werkloos raakt en je in de gelegenheid bent om nieuw werk te zoeken. Bijstand is niet afhankelijk van je vorige inkomen en krijg je bovendien niet als je partner voldoende inkomen heeft. Dus onvergelijkbare situaties.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:48

Funkybean schreef:
Mindim schreef:
Paard en bijstanduitkering gaan in mijn beleving niet samen.

Het kan wel degelijk hoor.

Waarom vraag je er dan om?
Heb je niks beters te doen dan?
Het zal kunnen, het advies is om het niet te doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:57

Ik ken een iemand die het heeft gedaan. Ik was toen bijrijder, werkte 40 uur in de week, kon geen paard betalen. Zij had een uitkering, werkte deeltijd zwart. Had tijd en geld genoeg om haar paard overdag te doen. Ik had daar wel moeite mee.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:05

henshem schreef:
De hoogte van WW is afhankelijk van het salaris dat je eerder verdiende (tot een bepaald maximum) en onafhankelijk van de vraag of je een partner hebt die inkomen heeft. WW is tijdelijk zodat je niet in de financiële problemen komt als je werkloos raakt en je in de gelegenheid bent om nieuw werk te zoeken. Bijstand is niet afhankelijk van je vorige inkomen en krijg je bovendien niet als je partner voldoende inkomen heeft. Dus onvergelijkbare situaties.

Dat weet ik. Ik zat echter tegen het moment aan dat ik naar de bijstand zou schuiven (einde WW), en daar gold met alle toeslagen óók voor dat ik beter/net zo goed de uitkering kon nemen dan fulltime voor minimumloon (zonder toeslagen) te gaan werken qua besteedbaar inkomen, zoals ook in mijn bericht staat :)

Ik zag hier iemand het woord "moraal" gebruiken. Dat vind ik wel een treffende: je normen en waarden bepalen hoe je ertegenaan kijkt. En in veel gevallen om mij heen (pensionstal) is de moraal anders dan de mijne op dat vlak.

*edit: quote was verkloot, pardon :=
Laatst bijgewerkt door Vientje op 24-12-19 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:08

of het kan ligt volgens mij volledig aan de ruimte die overblijft bij inkomsten - uitgaven. Je zult dus een duidelijk overzicht moeten maken van die balans, inclusief reservering voor onvoorziene uitgaven. Dan hangt het af van wat je maandelijkse kosten zijn voor onderhoud en houden paard en ook onvoorziene uitgaven. Ik kan niet in iemands uitgaven patroon kijken, dus of het wel of niet kan kan ik ook niet zeggen, dat kan alleen TS uitrekenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:09

rien10 schreef:
Ik ken een iemand die het heeft gedaan. Ik was toen bijrijder, werkte 40 uur in de week, kon geen paard betalen. Zij had een uitkering, werkte deeltijd zwart. Had tijd en geld genoeg om haar paard overdag te doen. Ik had daar wel moeite mee.

Terecht, want dat is gewoon misbruik maken van het sociale vangnet.