Boek: Het logboek voor de dressuurruiter. Wie gebruikt hem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:00

Angeline1990 schreef:
Soms heb ik alleen een beetje ruimte gebrek , daarom ben ik ook veel steekwoorden gaan gebruiken.

Doe ik ook :D

Heb 'm voor kerst gekregen van m'n zusje. Zat ook heel erg te twijfelen, en het is gewoon iets wat ik wel graag wil maar niet snel voor mezelf zou kopen. Was ook erg blij dat ik 'm kreeg :)

Het is heel handig, zeker als je de dingen kritisch bekijkt. Ik kom er nu dus achter dat mijn eigen conditie zodanig slecht is dat als ik moe wordt, eigenlijk maar beter kan stoppen met rijden. Ik kan mijn paard dan niet de juist hulpen meer geven om het goed bij elkaar te houden en dan valt hij uit elkaar of op de voorhand en ga ik veel te veel met m'n handen doen.
Daarbij moet ik nu dus wel helaas heel hard gaan werken aan mijn conditie :o

Analyse tot nu toe is dat mijn paard echt wel vorderingen boekt (omdat je ook consequenter bezig bent en echt de oefeningen beter gaat af stemmen), maar ik een beetje bij hetzelfde probleem blijf hangen... conditie... :\

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 08:00

@ Motje: wat handig dat je die bladzijdes hebt gevonden om te laten zien.

Ik vind het ook wel wat weinig ruimte om dingen neer te zetten en toe te lichten. :o Ook vind ik niet alle rubrieken handig, zeker niet voor mij (paard nog niet onder het zadel). Maargoed het heet niet voor niets Logboek voor de dressuurruiter. :D

Motje11 schreef:
Ik heb even geteld voor jullie. Je kunt erin kwijt:

80 trainingen
20 wedstrijden

Verder voorin nog wat mogelijkheden om jezelf, je paard en je doelen te analyseren.

Maar 80 trainingen? Oei, dat is wel weinig (voor dat geld). Als je slechts 3 x per week traint (wat me erg weinig lijkt voor een dressuurpaard) kun je er maar een half jaartje mee voorruit.
Nou ja ik heb een digitaal trainingsboek.

Rchell

Re: Boek: Het logboek voor de dressuurruiter. Wie gebruikt hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:02

hier een stille meelezer.. ik heb mijn eigen logboek ontwikkeld omdat ik ook veel aan grondwerk/longeren/vd etc doe.. ik ga hem binnenkort laten drukken en inbinden.. ik kan er dan 300 trainingen in kwijt en dus voor ons voor een heel jaar als ik 6 dgn per week met hem bezig ga..

Ben trouwens wel heel benieuwd of ik alles erin heb wat ik erin wil hebben.. dus heb de volgende vraag voor de gebruikers van dit logboek.. zijn er dingen die je mist? dingen die je apart opschrijft omdat het er niet in kan?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:02

RGBrink schreef:
Ben trouwens wel heel benieuwd of ik alles erin heb wat ik erin wil hebben.. dus heb de volgende vraag voor de gebruikers van dit logboek.. zijn er dingen die je mist? dingen die je apart opschrijft omdat het er niet in kan?

Het logboek is erg gericht op de dressuur, terwijl ik ook regelmatig spring (en ook tijdens een springtraining kun je dressuur rijden), maar ik kan in de huidige opzet weinig spring gerichte zaken kwijt. Alleen algemene zaken. Meestal zet ik het dan maar bij de opmerkingen, maar er mag van mij wel iets meer ruimte voor zijn.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:31

Graag gedaan allemaal! :D

HippoLogic schreef:
Maar 80 trainingen? Oei, dat is wel weinig (voor dat geld). Als je slechts 3 x per week traint (wat me erg weinig lijkt voor een dressuurpaard) kun je er maar een half jaartje mee voorruit.
Nou ja ik heb een digitaal trainingsboek.
Ja, dat vond ik ook weinig. Ik rij zo'n 6 x per week dus ben er na zo'n 13 weken doorheen. (iets langer ivm wedstrijden, en ik heb ook wel eens een korte periode het boek gelaten voor wat het was)

RGBrink schreef:
hier een stille meelezer.. ik heb mijn eigen logboek ontwikkeld omdat ik ook veel aan grondwerk/longeren/vd etc doe.. ik ga hem binnenkort laten drukken en inbinden.. ik kan er dan 300 trainingen in kwijt en dus voor ons voor een heel jaar als ik 6 dgn per week met hem bezig ga..

Dat is wel een goed idee. Ik heb ook het idee dat ik in Excel er één kan maken die meer geschikt voor ons is, maar het werkt juist wel handig dat het in boekvorm is. In welk formaat ga jij afdrukken, waar laat je dat doen en hoeveel pagina's doe je?
Wat ik miste is de bodemgesteldheid. Die kan toch behoorlijk van invloed op je training zijn. En bij wedstrijden kan het veel verschil maken of het op gras of op zand is.
Bij de weersomstandigheden zette ik ook altijd de temperatuur.
Ook vind ik de trainingsopbouw (zoveel minuten warming up/aanspanning/cooling down) niet nodig. Ik heb geen moment na zoveel minuten rijden "Hup, nu in de aanspanning." :D
Bij "soorten training" kun je kiezen tussen ontspanning/intensief/les/proefgericht/conditieopbouw. Daarbij mis ik "flexibilisering" of "lenig maken" bij. (en natuurlijk springen/crossen/halsriem enz.)
Dat je op elke pagina ruimte hebt om "Naam paard", "Leeftijd paard", en "Niveau paard" vind ik niet nuttig. Ik denk dat mensen met meerdere paarden beter meerdere boeken kunnen bijhouden en de ruimte kunnen we goed gebruiken.
Ik schreef bij "Fitheid ruiter" ook altijd mijn eigen kilo's. := (Lekker confronterend.)

Ik denk dat ik er ook zelf één ga maken. Ben benieuwd hoe jij dat doet met inbinden. Misschien is gewoon een klapper ook wel handig, maar dan moet ik wel een beetje stevig papier hebben om het op te printen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:54

Motje11 schreef:
Dat is wel een goed idee. Ik heb ook het idee dat ik in Excel er één kan maken die meer geschikt voor ons is, maar het werkt juist wel handig dat het in boekvorm is. In welk formaat ga jij afdrukken, waar laat je dat doen en hoeveel pagina's doe je?
Wat ik miste is de bodemgesteldheid. Die kan toch behoorlijk van invloed op je training zijn. En bij wedstrijden kan het veel verschil maken of het op gras of op zand is.
Bij de weersomstandigheden zette ik ook altijd de temperatuur.
Ook vind ik de trainingsopbouw (zoveel minuten warming up/aanspanning/cooling down) niet nodig. Ik heb geen moment na zoveel minuten rijden "Hup, nu in de aanspanning." :D
Bij "soorten training" kun je kiezen tussen ontspanning/intensief/les/proefgericht/conditieopbouw. Daarbij mis ik "flexibilisering" of "lenig maken" bij. (en natuurlijk springen/crossen/halsriem enz.)
Dat je op elke pagina ruimte hebt om "Naam paard", "Leeftijd paard", en "Niveau paard" vind ik niet nuttig. Ik denk dat mensen met meerdere paarden beter meerdere boeken kunnen bijhouden en de ruimte kunnen we goed gebruiken.
Ik schreef bij "Fitheid ruiter" ook altijd mijn eigen kilo's. := (Lekker confronterend.)

Ik denk dat ik er ook zelf één ga maken. Ben benieuwd hoe jij dat doet met inbinden. Misschien is gewoon een klapper ook wel handig, maar dan moet ik wel een beetje stevig papier hebben om het op te printen.

Nou de mijne is af..
ik heb een bijna 4 jarige die we deze zomer gaan inrijden, daarnaast doe ik grondwerk/ vrijheidsdressuur en gericht longeren, daar heb ik mijn log ook op aangepast.
Ik heb twee bladzijdes per training.. ik heb als volgt mijn indeling:

soort training /trainings moment en duur van de training
hulpmiddelen (als hulpteugels/ zadel/ longeersingel etc)
training paard zowel mentaal (concentratie gehoorzaamheid etc) als fysiek ( lossigheid / aanleuning/ inpuls etc)
gedrag en omgang: heeft hij zich gedragen met poetsen/opzadelen etc
ruiter: hoe was mijn humeur / concentratie etc.. had ik mijn dag?
en hoe ging het vandaag: halve pagina om alles aan aanvullende tekst kwijt te kunnen met wat er goed ging en niet..

Ik heb nu 200 trainingen geprint (gewoon zelf met standaard papier) en hem laten inbinden.. het inbinden doet de copyshop en dan krijg ik er een keurige harde kaft omheen (gewoon een boek dus :D ) voor 5,95. Printen heb ik zelf gedaan, kosten me anderhalve cartridge.. Het vullen kost me 4 euro.. dus was omgerekend 11,95 kwijt voor mijn hele boek a 200 trainingen.. oftewel 4 trainingen per week en je doet er een jaar mee ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:34

Ik heb hem en heb er een aantal van voor ieder paard 1 :') in het begin veel gebruikt en ik vond het heel handig iederen training/lessen, mijn huiswerk op schrijven wat ik echt moest gaan oefenen, wat er fout ging en wat er juist goed ging, wedstrijd uitslagen en het commentaar, altijd handig als je het na een tijdje overzichtelijk weer terug leest erg leuk :D.
Staan veel leuke tips en weetjes in :j
*\o/*

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:45

TAO-->ED

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:28

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:18

ietjelover schreef:
ik heb een vraagje over het logboek
wat bedoelen ze bij het wedstrijd gedeelte en dan staat er bij het vakje training: getraind met
wat moet ik daar dan bijvoorbeeld invullen?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WDJHGUDI.jpg

als je met meerdere mensen traint of voorbereid, dan kan je dat daar kwijt. Zo kan je bijhouden of wedstrijden beter gaan als je de weken ervoor met een zelfde persoon traint.

Ik lees wat opmerkingen over dat je maar 80 trainingen in kwijt kan, maar je oefent toch niet iedere dag wedstrijd gericht?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:54

o oke dan snap ik hem!
Dankjewel!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:12

Ik heb 'm in januari voor mijn verjaardag gekregen en vind het best handig. Soms zet ik wel meerdere keren rijden op die 2 bladzijden of combineer ik 2 paarden. Maar vooral mijn lessen schrijf ik nu uitgebreid op.