Stalling regio Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:33

Macs schreef:
Waar sta jij dan Marije? Zelf dingen doen vind ik trouwens ook geen probleem, dan heb je het in ieder geval onder controle :)

Ik was net wandelen bij het Rozendaalse veld achter de voetbalvelden, is daar midden in het bos een rijbak met springmateriaal :+ kan iemand mij vertellen hoe en wat? Ben super benieuwd :')

Bij de Pinkenberg? Die ligt er al jaren. Toen ik vroeger bij Onstein (Kasteel Rozendael) stond gebruikte wij die ook. Nu wordt ie gebruikt door de mensen die hun paarden in de wei hebben staan bij het Rhedens

Marije_jiplover

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:41

Ik sta bij de Munnikenhof, al 11 jaar naar alle tevredenheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:02

Marije_jiplover schreef:
Ik sta bij de Munnikenhof, al 11 jaar naar alle tevredenheid.

Ik ken de stal niet goed. Ben er één keer langs gereden en mijn indruk was een rommeltje. Maar dat is misschien niet terecht.
Dus wil jij er wat over vertellen? Hoe staan ze buiten? Grote/kleine weides/paddocks? Met hoeveel paarden bij elkaar? Droge grond of modderbende? Aan de hand naar buiten of los? Hoe lang buiten? Met of zonder ruwvoer?

Dank je wel alvast :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:34

Op de vraag wie staat waar tevreden. Ik sta al zo een 8 jaar tevreden op de Henriëtte hoeve. Alleen ik heb wel aanpassingen gedaan om te zorgen dat het systeem bij mijn paarden past. Dat kost tijd en inzet van jezelf. Alleen ik heb een goed beeld van de meeste stallen in mijn buurt en dit is voor mij de stal die ik op de punten die ik belangrijk vind het meest bij mijn paarden en mij vind passen en waarvan ik het geluk heb dat ik op de punten waar ik minder blij van werd aanpassingen heb kunnen doen.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:44

Shalimar schreef:
@Nikass de weides bij Tinsen zijn enorm en gras genoeg. Maar de kleine groepjes waar jij het over hebt zijn er niet. Het zijn best grote kuddes, hoe stabiel die zijn weet ik niet. Denk dat je probleemsituaties bijna niet kan vermijden in een groep als jouw paard zo gecompliceerd is (niet vervelend bedoeld).

De groepen zijn vrij stabiel, af en toe een nieuw paard erbij maar het verloop is niet heel groot. Sta er al bijna 10 jaar en ben over t algemeen heel tevreden. Pony staat nu op boxrust ivm blessure en krijgt ook extra ruwvoer enzo, heel fijn. Stalbaas is altijd bereid om mee te denken en bijvoorbeeld te chauffeuren naar een kliniek (heb zelf geen trailer).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:54

Joki schreef:
Op de vraag wie staat waar tevreden. Ik sta al zo een 8 jaar tevreden op de Henriëtte hoeve. Alleen ik heb wel aanpassingen gedaan om te zorgen dat het systeem bij mijn paarden past. Dat kost tijd en inzet van jezelf. Alleen ik heb een goed beeld van de meeste stallen in mijn buurt en dit is voor mij de stal die ik op de punten die ik belangrijk vind het meest bij mijn paarden en mij vind passen en waarvan ik het geluk heb dat ik op de punten waar ik minder blij van werd aanpassingen heb kunnen doen.

De Henriettehoeve vind ik een prachtige stal. Ook betrouwbare eigenaren. Wat ze zeggen te doen, doen ze ook.

De kuddes en weides zijn prima.
Efficiënt werken kunnen ze wel. Een goed systeem om heel veel paarden te kunnen houden.

Echter, je paard moet wel in dat systeem passen.
Bij mijn paard ging t helaas niet goed daar. Stro eten en daardoor nat staan. Onrustig op stal en daardoor ook nog eens alles versmeren.

Ik behandelde me werkelijk suf aan rotstraal aan alle hoeven. Het hielp niks, omdat de oorzaak niet weggenomen werd.
Uiteindelijk paard daar kreupel weggehaald.
3 weken na verhuizing rotstraalvrij en paard weer zuiver.

Toch jammer dat stro de enige optie was en zelf bijstrooien niet mogelijk. Had ons een hoop zorgen bespaart.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:38

De issues die jij aangeeft Boemel daar heb ik geen last van. Mijn paarden eten nauwelijks stro en hebben een grote box. Mijn paarden staan daardoor gewoon de hele week schoon.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:48

Joki schreef:
De issues die jij aangeeft Boemel daar heb ik geen last van. Mijn paarden eten nauwelijks stro en hebben een grote box. Mijn paarden staan daardoor gewoon de hele week schoon.

Ben er ook gaan kijken maar ik vond de stallen vrij vies.. voor mijn paard zou het binnen en buiten zetten niks zijn. Die is daar te gevoelig voor.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:58

Afbeelding
Ik sta ook al een aantal jaren heel tevreden. Kleinschalig bij mensen aan huis. Kudde van 6, 24/7 buiten en continu ruwvoer. De eigenaar gaat alleen met pensioen en dus gaan we straks de dagelijkse verzorging zelf doen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:03

Marjan grote of normale box scheelt daarin behoorlijk.

Maar algemeen zal ik mijn paarden niet meer in een box kleiner dan 3x4 zetten, omdat ik dat te klein vind. Dus dat zorgt er bij mij ook al voor dat een heleboel stallen afvallen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:11

Joki schreef:
Marjan grote of normale box scheelt daarin behoorlijk.

Maar algemeen zal ik mijn paarden niet meer in een box kleiner dan 3x4 zetten, omdat ik dat te klein vind. Dus dat zorgt er bij mij ook al voor dat een heleboel stallen afvallen

Ja dat snap ik! Heb ik ook hoor :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:25

Wat leuk om jullie verhalen te horen :)

Wat betreft HH: dat vind ik dus een gebrek aan maatwerk (onvoldoende kwaliteit!) waar ik niet tegen kan.
Stallen moeten gewoon schoon en voldoende stro. Bij een viezer paard of een enthousiaste stro eter is dat wat meer werk of het kost meer stro. Dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik hou absoluut niet van dat machinale efficiënte. Imo wordt die stal ook niet gerund door paardenmensen maar door ondernemers die net zo goed een ander "product" hadden kunnen kiezen.
Er is geen liefde voor het paard :n

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:31

Nikass schreef:

Wat betreft HH: dat vind ik dus een gebrek aan maatwerk (onvoldoende kwaliteit!) waar ik niet tegen kan.
Stallen moeten gewoon schoon en voldoende stro. Bij een viezer paard of een enthousiaste stro eter is dat wat meer werk of het kost meer stro. Dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik hou absoluut niet van dat machinale efficiënte. Imo wordt die stal ook niet gerund door paardenmensen maar door ondernemers die net zo goed een ander "product" hadden kunnen kiezen.

Mooi verwoord!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:35

@nikass, het is grotendeels DHZ op de Munnikenhof, door de week kun je zorg uitbesteden aan de zorgboerderij, in het weekend niet.
Alleen de ochtend voerronde wordt altijd gedaan (dan wordt er gevoerd wat je zelf klaar hebt gezet).

Verder staat 1 en ander al op de vorige pagina in mijn bericht.

Het oogt er idd rommelig en het is er zeker nu niet moddervrij. Het is wel zandgrond, geen klei, dat scheelt wel vind ik, kwa soort modder.

Bij mij past dat, ik ben zelf ook niet enorm opgeruimd en ik houd dus van het zelf doen.
Maar wanneer dat niet past met werk, dan houdt zo'n stal al gauw op natuurlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:43

Ah dank je, Marije! Sorry -geldt voor iedereen- als ik wel eens een vraag stel waarvan het antwoord al ergens in het topic staat. Ik ben een soort wandelende stallen encyclopedie aan het worden, maar haal door de veelheid van informatie wel eens dingen door elkaar, of vergeet ze :o

DHZ heeft heel lang bij me gepast; bepaal graag hoe de dingen gaan :o maar vanwege gezondheidsredenen is het niet echt haalbaar meer.
Ik ben wel zo "wat moet dat moet", maar verstandig is dat niet altijd.
Als het beperkt blijft tot uitmesten is dat eventueel nog te overzien, maar zelf buiten/binnen zetten en voeren ed wordt echt te intensief.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:23

Is er in dit topic iemand die stal Klopman in Ugchelen kent?

Zijn daar lange wachttijden? En hoe is de verzorging van de paarden?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:27

Marrit13 schreef:
Minoes: misschien stal Arlo? Daar hebben ze winters sowieso zandpaddockjes dacht ik. Weet niet hoe het met voerbeleid ed zit. En in Eerbeek aan de Horsterdijk zit ook wat, zijn ze helemaal aan het vernieuwen, mss kun je daar ook vragen.

Ik ben ook gezegend met een privéplek met max 4 paarden. Ik woon hier nu bijna 10 jaar en heb het idee dat het laatste 2 jaar echt drama is om een plek te vinden.

Het voer beleid is net zoals bij veel stallen richting Arnhem een probleem. Paarden daar krijgen te weinig. Ik heb paarden bij ons op stal staan die daar vandaan kwamen, die waren enorm ingevallen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:28

Mochten mensen vragen hebben over stallen rondom apeldoorn dan weet ik nog wel wat antwoorden.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:55

Nikass schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Ten eerste staat een heel deel van de paarden wel schoon en helaas zijn er inderdaad paarden die wel vies staan met 1x per week uitmesten. Dan moet de eigenaar bepalen of dat systeem past of niet. Verder krijgen de paarden die viezer zijn al meer stro.

Ten tweede kan je een stal van dergelijke grootte niet runnen op basis van echt maatwerk. Dan worden de kosten te hoog en tot nu toe heb ik weinig mensen in de paarden gehoord die zeg maar zo 550 tot 600 euro (of misschien wel meer) bereid zijn te betalen in deze regio om dat maatwerk ook te financieren.

De eigenaren kennen elk paard en weten hoe het eruit moet zien en welk gedrag het normaal vertoont, dus daarin zijn het wat mij betreft paardenmensen. Ja het zijn ook ondernemers en dat vind ik logisch. Die stal is hun boterham en hun pensioen. Dus ja het is een bedrijf en geen hobby.

En misschien is dat wat hobby paardenhouders algemeenwel een beetje vergeten, want een hobby mag geld kosten maar als ik aan het werk ben dan moet het geld opleveren. Dus dat ik iedere maand het bedrag van een huurwoning aan mijn paarden spendeer is mijn keuze, maar als het mijn werk was geweest dan was mijn uitgavenpatroon bijzonder slecht voor een rendabel bedrijf. En met het stoppen van allerlei stallen denk ik dat we zien dat het niet makkelijk rendabel te houden is en dat je dus keuzes als bedrijf moet maken waar je meer of minder kostenefficiënt werkt.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:36

Joki schreef:
Ten tweede kan je een stal van dergelijke grootte niet runnen op basis van echt maatwerk. Dan worden de kosten te hoog en tot nu toe heb ik weinig mensen in de paarden gehoord die zeg maar zo 550 tot 600 euro (of misschien wel meer) bereid zijn te betalen in deze regio om dat maatwerk ook te financieren.

Het maatwerk heb ik gehad op Midden Heuven en daar moesten wij idd 500 euro betalen. Ik heb gehuild toen die stal dicht ging en ik een andere stalling moest zoeken. Ik ben ook op HH wezen kijken en mijn paard paste sowieso niet daar omdat ze niet op zaagsel kon. Ik vond het ook nog wel een dingetje dat ze los de wei in en uit liepen over het beton.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 03:02

Bij mij wordt ook maatwerk geleverd, maar ik betaal echt geen 500 euro (betaal rond de 300). Ivm zijn dekhengst verleden kan hij alleen staan bijvoorbeeld in zijn eigen weide. Ik heb mn eigen gekozen voer, die vanuit hen wordt gegeven en gekocht. Enige wat ze niet doen is been beschermers of dekens wisselen. Maar ook toen de buurman van hem steeds mn kappen kapot trok werd hij na vraag van mij een weiden opgeschoven waar hij andere buren kreeg wat wel goed ging. Ik kan ook mn hoeveelheid hooi zelf bepalen. Ook toen mn paard een oog ontsteking had deden zij mijn paard in de ochtend druppelen. Dus ik denk dat je maar net geluk moet hebben. Ik sta op een pension van 52 paarden ongeveer. Veel mensen staan er al jaren, is bijna geen verloop. Ik geef ze groot gelijk!

Ik heb btw een binnenbakje, longeercirkel en een altijd rijbare rijbaan van 80x20 m. Dus de stallen bestaan wel, maar deze persoon heeft enorm hart voor de paarden. Het enige nadeel is wel dat we een aardig stukje moeten rijden voor we echt in t bos zijn. Maar er zijn wel heel veel uitrij mogelijkheden als je een verkeers mak paard hebt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 08:35

En waar is dat als ik vragen mag?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:12

Shalimar schreef:
En waar is dat als ik vragen mag?

In Emst, vlakbij apeldoorn. Wij hebben alleen een wachtlijst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:21

Joki schreef:
Nikass schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Ten eerste staat een heel deel van de paarden wel schoon en helaas zijn er inderdaad paarden die wel vies staan met 1x per week uitmesten. Dan moet de eigenaar bepalen of dat systeem past of niet. Verder krijgen de paarden die viezer zijn al meer stro.

De eigenaren kennen elk paard en weten hoe het eruit moet zien en welk gedrag het normaal vertoont, dus daarin zijn het wat mij betreft paardenmensen. Ja het zijn ook ondernemers en dat vind ik logisch. Die stal is hun boterham en hun pensioen. Dus ja het is een bedrijf en geen hobby.

En misschien is dat wat hobby paardenhouders algemeenwel een beetje vergeten, want een hobby mag geld kosten maar als ik aan het werk ben dan moet het geld opleveren. Dus dat ik iedere maand het bedrag van een huurwoning aan mijn paarden spendeer is mijn keuze, maar als het mijn werk was geweest dan was mijn uitgavenpatroon bijzonder slecht voor een rendabel bedrijf. En met het stoppen van allerlei stallen denk ik dat we zien dat het niet makkelijk rendabel te houden is en dat je dus keuzes als bedrijf moet maken waar je meer of minder kostenefficiënt werkt.

Mijn vriend heeft meer dan dertig jaar professioneel in de paarden gewerkt, met een heel andere instelling. (En het was dus werk, geen hobby)
Paarden zijn allemaal individuen die elk soms een andere benadering en verzorging nodig hebben.
Geen van allen moet vies staan of te mager worden of anderszins te kort komen in de verzorging.
Dus ja, bij ons ligt de lat hoger.
(Hij zou snachts niet slapen als er ook maar één vies zou staan)

Gizeppie: wat fijn! Dat is wat ik bij veel stallen mis idd; echt hart voor de paarden.

Joki: ik veroordeel jou overigens niet als je daar staat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:28

Hart voor paarden is overal wel.
Alleen de kijk op hoe goed voor paarden zorgen 'hoort' verschilt.

Anders zou je niet vrijwillig kiezen voor een 24/7 baan.