Stalling regio Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:24

Shalimar schreef:
Als jij je paard niet in een grote groep wil hebben is Tinsen ook niks voor jou. En daar is een vrij strak beleid, wel veel hooi, mooie en schone stallen, super locatie en goede faciliteiten. Maar je moet je wel kunnen voegen naar een sterk bepalende pensioneigenaar en weinig maatwerk (dan moet je zelf inspringen, bv bij eerder op stal of later naar buiten). Ze gaan ook los naar de wei in een groep over een pad. Sommige mensen houden daar niet van. En te Bokkel weet ik dat er weinig en onregelmatige weidegang is, dat er niet altijd secuur gevoerd wordt en het is natuurlijk een manege dus veel lessen.

Ah ok, staan in een grote groep dus bij Tinsen?
Heb ze liever niet los naar de wei nee, tenzij dat serieus goed georganiseerd is misschien...

Daihyo, dat is wel lekker rustig, 4 paardjes :)

Shalimar

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:28

Ja alles in grote groepen. Geen individuele weidegang mogelijk of in koppels. Het pad is gewoon breed en lang maar ja, het blijven paarden en in de herfst is het modder. Voor het ene paard prima, voor de andere niet.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:38

Ik kom hier ook even wat vragen..

Mijn pony wordt getest op pssm1 en pssm2, als blijkt dat ze de eerste variant heeft zal ze moeten verhuizen naar een andere plek. Ze mag dan nooit meer op gras staan, en ze zal onbeperkt (onverpakt!) hooi moeten krijgen.

Ze staat nu bij de Enkhoeve, en daar ben ik erg tevreden mee omdat ik helemaal zelf kan bepalen wat ze te eten krijgt en hoeveel. Behalve in de wei, daar mag niet bijgevoerd worden. Gelukkig staat er eigenlijk het hele jaar voldoende gras.

Helaas is er hier geen mogelijkheid om op een paddock zonder gras te staan.

Bestaan er zulke plekken in de omgeving van Arnhem/Apeldoorn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:52

Nikass, is stal Franke in Ede niks voor jou? Wel zelf uitmesten maar misschien is dat nog bespreekbaar?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:03

Shalimar schreef:
Ja alles in grote groepen. Geen individuele weidegang mogelijk of in koppels. Het pad is gewoon breed en lang maar ja, het blijven paarden en in de herfst is het modder. Voor het ene paard prima, voor de andere niet.

Hmm ja dit is volledig afhankelijk van de kudde dan. Ze kan wel in een stabiele kudde staan, als er genoeg ruimte is (maar hoe vaak tref ik teveel paarden op te weinig ruimte -O- )
Maar introduceren in een kudde is een risico. Ze is een beetje een buitenstaander en wordt gewoon niet altijd door iedereen geaccepteerd. Ze probeert elk conflict uit de weg te gaan, dus gezamenlijke voerplekken of strookbegrazing gaat niet lukken. Zelfs met vriendelijke, tolerante paarden is dat ingewikkeld, want ze voelt zich al bij voorbaat aangevallen.
Daarbij is mijn paard uit een kudde halen voor mij vaak niet ongevaarlijk. Als ik op de wei haar halster om doe, en andere paarden komen -goed of slecht bedoeld- even buurten of zich ermee bemoeien, dan raakt ze heel gestresst omdat ze niet weg kan, en haar "boosheid" roept dan nog al eens een reactie op bij de andere paarden, waardoor ik midden in een conflict raak...
Dus mijn voorkeur heeft een groepje van 2 tot maximaal 6.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:09

brokjes schreef:
Nikass, is stal Franke in Ede niks voor jou? Wel zelf uitmesten maar misschien is dat nog bespreekbaar?

Zelf uitmesten heb ik inmiddels al ingecalculeerd, maar stal Franke :n
Aardige mensen, dat voorop gesteld! Maar kleine paddocks, dicht op elkaar en veel te kleine en beperkte schuilstal.

Ik wil mijn paard heel graag het hele jaar door op gras. Weet dat dat lastig te vinden is. Maar op gras zijn paarden relaxter en hebben (veel) meer beweging. Daarbij is (veel) op (in de zomer droog) zand geen aanrader voor hoeven. Heb geen behoefte aan uitgedroogde en afbrokkelende hoeven :(

Mijn paard mag daarbij onbeperkt gras eten, graag zelfs! Het is wat haar het beste op gewicht houdt en het meest ontspannen in haar hoofd ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-01-21 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:10

Minoes schreef:
Ik kom hier ook even wat vragen..

Mijn pony wordt getest op pssm1 en pssm2, als blijkt dat ze de eerste variant heeft zal ze moeten verhuizen naar een andere plek. Ze mag dan nooit meer op gras staan, en ze zal onbeperkt (onverpakt!) hooi moeten krijgen.

Ze staat nu bij de Enkhoeve, en daar ben ik erg tevreden mee omdat ik helemaal zelf kan bepalen wat ze te eten krijgt en hoeveel. Behalve in de wei, daar mag niet bijgevoerd worden. Gelukkig staat er eigenlijk het hele jaar voldoende gras.

Helaas is er hier geen mogelijkheid om op een paddock zonder gras te staan.

Bestaan er zulke plekken in de omgeving van Arnhem/Apeldoorn?

Kunnen ze dat bij de Enkhoeve niet realiseren voor je?

Enige waarbij ik weet dat ze van die paddockjes hebben is boven Apeldoorn. Sowieso het Hoefhof en volgens mij een bepaalde stal in Emst.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:12

Ja ik ben heel blij met de 4 paarden. Daarvan zijn er 2 van mij. Ik heb ook zo’n buitenstaander nu. Nooit geweest overigens, maar door omstandigheden zo geworden. Dan is inscharen met maar nog 2 andere paarden net even wat overzichtelijker en veiliger. En dat was al spannend.

Minoes: in ieder geval zoeken naar een paddock paradise. Er is een Facebookgroep voor paddock paradises in Gelderland. Daar staat nog wel eens wat op. Laatst nog ergens in Nunspeet en Beekbergen. Lastig hoor :j
Kunnen ze bij de Enkhoeve niet een paddockje maken?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:39

Minoes: misschien stal Arlo? Daar hebben ze winters sowieso zandpaddockjes dacht ik. Weet niet hoe het met voerbeleid ed zit. En in Eerbeek aan de Horsterdijk zit ook wat, zijn ze helemaal aan het vernieuwen, mss kun je daar ook vragen.

Ik ben ook gezegend met een privéplek met max 4 paarden. Ik woon hier nu bijna 10 jaar en heb het idee dat het laatste 2 jaar echt drama is om een plek te vinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:51

Marrit13 schreef:
Minoes: misschien stal Arlo? Daar hebben ze winters sowieso zandpaddockjes dacht ik. Weet niet hoe het met voerbeleid ed zit. En in Eerbeek aan de Horsterdijk zit ook wat, zijn ze helemaal aan het vernieuwen, mss kun je daar ook vragen.

Ik ben ook gezegend met een privéplek met max 4 paarden. Ik woon hier nu bijna 10 jaar en heb het idee dat het laatste 2 jaar echt drama is om een plek te vinden.

Voor allebei die adressen die je noemt zou je R_emke even kunnen vragen Minoes. Die heeft ervaring met Arlo en staat bij de stal in Eerbeek. Weet van haar dat die in Eerbeek vol staat.

Ik ben jaloers op jullie plekje Marrit.. We rijden er elke keer kwijlend langs.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:13

Thanks, daar heb ik wat aan!

Paddock paradise zou ideaal zijn, helaas heel erg prijzig overal.
Ik heb helaas grote vraagtekens of we ooit nog aan het rijden kunnen gaan.. dan zet ik haar liever ergens voor minder geld zodat ik er een tweede bij kan kopen om wel mee te rijden.

Ik ben een tijd terug bij stal Arlo geweest, toen stonden ze bijna de hele dag in hun eentje zonder hooi op een kleine postzegel. Daar zet ik haar niet neer..

Wbt mogelijkheid bij de enkhoeve, daar ga ik niet vanuit..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:18

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:21

Minoes schreef:
Thanks, daar heb ik wat aan!

Paddock paradise zou ideaal zijn, helaas heel erg prijzig overal.
Ik heb helaas grote vraagtekens of we ooit nog aan het rijden kunnen gaan.. dan zet ik haar liever ergens voor minder geld zodat ik er een tweede bij kan kopen om wel mee te rijden.

Ik ben een tijd terug bij stal Arlo geweest, toen stonden ze bijna de hele dag in hun eentje zonder hooi op een kleine postzegel. Daar zet ik haar niet neer..

Wbt mogelijkheid bij de enkhoeve, daar ga ik niet vanuit..

En Gioia? Daar hadden ze een tijdje terug plek voor merries.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:24

Zit ook vol.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:27

Gioia klinkt inderdaad als de ultieme plek als ik haar op rust zet.

De rijbak is maar 20x30, dat vind ik echt te klein.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:30

En stal Geerligs in Spankeren? Ik heb daar lang geleden met plezier gestaan en met mijn destijds blessure paard kon er op maat meegedacht worden.

@upendo: ja ik knijp in mn handen, zeker nu ik dit allemaal zo lees :(

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:37

Daar staan ze swinters toch in een soort zand weide zonder ruwvoer? Althans dat kreeg ik te horen van ze.
Mocht dan niet zelf nog hooi pakken, als je je paard dan bv eruit haalde om te gaan rijden..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:39

Geerligs is wel met reden altijd wel plek...

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:53

Ik heb ook bij geerligs gestaan omdat er nergens anders plek was. Never again.

Inderdaad de hele dag op een klein stuk zand zonder ruwvoer, zelfs in de zomer vaak niet op de wei.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:54

Oh dat is dan inderdaad erg veranderd tov de tijd dat ik daar gestaan heb. Jammer!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:29

Minoes schreef:
Ik heb ook bij geerligs gestaan omdat er nergens anders plek was. Never again.

Inderdaad de hele dag op een klein stuk zand zonder ruwvoer, zelfs in de zomer vaak niet op de wei.

Oh nee, daar heb ik ook erg slechte ervaringen mee.
Paard mager, kreupel en onder de wonden weggehaald.
Verschrikkelijk daar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:22

Ik ben heel tevreden over mijn stalling, maar is per definitie niet vol pension en daardoor valt die voor veel anderen af.

En ja, modder is ook niet te voorkomen hier in de winter, dus degenen die daar niet tegen kunnen, houden 't hier ook niet zolang vol.

Scheelt dat ik een trailer heb en lid ben van een rijvereniging mét binnenhal en eb-en vloed buitenbaan op 10 trailerminuten van stal, dus als 't echt heel beroerd weer is of is geweest, rijd ik naar de rijvereniging om lekker droog te trainen.

Doordat je alles zelf doet, heb je hoeveelheid ruwvoer ook zelf in de hand (je mag zoveel voeren als je wil, als je het maar niet verspilt), net als uren buiten.
Sommige paarden van stalgenoten staan nu amper 1 uur per dag buiten, die van mij liefst tenminste 9, langer waar het voor me zelf praktisch mogelijk is, op die ene dag in de week dat ik voor werk elders ben wat korter. En als 't echt heel erg zeikt van de regen ook korter, want dan vindt paardlief er zelf ook echt weinig aan. Dan beweegtie op stal meer dan in de wei, met z'n kont in de regen en hals tussen de schouders in getrokken.

In de zomer staat die 24/7 buiten.

Maar goed, of je ergens tevreden bent, hangt oa af van het wensenlijstje van de eigenaar en de al dan niet "afwijkende" eigenschappen van het paard.

En op welke punten je evt wel bereid bent om concessies te doen.

Snap dat je op voerbeleid geen concessies wil doen, dat doe ik zelf dus ook absoluut niet.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:58

@Nikass de weides bij Tinsen zijn enorm en gras genoeg. Maar de kleine groepjes waar jij het over hebt zijn er niet. Het zijn best grote kuddes, hoe stabiel die zijn weet ik niet. Denk dat je probleemsituaties bijna niet kan vermijden in een groep als jouw paard zo gecompliceerd is (niet vervelend bedoeld).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:01

Waar sta jij dan Marije? Zelf dingen doen vind ik trouwens ook geen probleem, dan heb je het in ieder geval onder controle :)

Ik was net wandelen bij het Rozendaalse veld achter de voetbalvelden, is daar midden in het bos een rijbak met springmateriaal :+ kan iemand mij vertellen hoe en wat? Ben super benieuwd :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:12

Shakimar: ik vat m niet verkeerd op hoor :)
Ik vind het zo sneu... Ze gaat voor iedereen opzij, soms krijgt ze daardoor geen rust. En als er te weinig ruimte is hou ik mijn hart vast vanwege het risico op ernstige blessures.
Het ligt vast niet alleen aan andere paarden hoor, denk gerust dat ze zelf ook niet altijd even vriendelijk is, maar ja ze is wie ze is, en ik moet gewoon een plek vinden die bij haar past, in plaats van te proberen haar aan te passen. Dat lukt namelijk toch niet en is ook niet eerlijk.
Ik vind haar het allerleukste en liefste paard wat er is. Ik heb stalgenoten gehad die haar zó makkelijk vonden om buiten te zetten en anderen die niet met haar konden omgaan. Mijn vriend kan eigenlijk het beste met haar overweg, maar ja hij is een prof :)