Huis- en dierenoppas gezocht – september in de Gers (Zuid-Frankrijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Huis- en dierenoppas gezocht – september in de Gers (Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:47

Ongeveer dezelfde discussie als bij bijrijdpaarden wordt gevoerd: moet je betalen of wordt je betaald? Beide opties hebben voor- en tegenstanders, net als hier. Voor ieder wat wils dus: je kiest wat jij wil, klaar, daar hoef je geen eindeloze discussie voor te onderhouden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:08

Lezend wat Tinka schrijft denk ik dat de advertentie de omstandigheden niet juist verwoord.

Als je leest dat je met twee moet zijn en sterk geeft dat de indruk dat het veel en zwaar werk is. Blijkbaar is het genuanceerder.
Het onkruid verwijderen zou ik niet in de advertentie vragen. Kan je altijd face to face overleggen als mensen zien dat het maar een kleine oppervlakte betreft.

En waarom is ervaring met huizen oppassen vereist? Dat geeft toch geen garantie voor geschiktheid en je maakt de poel van mensen kleiner.

Daarnaast zou ik inderdaad er wel bij zetten dat als het niet klikt en je na twee dagen wordt weggestuurd je de brandstofkosten wel vergoed krijgt. Maar het lijkt mij dat de uitgebreide kennismaking van te voren de kans dat het niet klikt erg klein maakt toch?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:11

Ik stond vandaag weer te zwoegen in mijn eigen stallen en Paddock en weide en moest aan dit topic denken en dan vooral het stukje:

Iemand die ervaring heeft met paarden aan huis... Nou eerlijk gezegd schoot het me toen echt wel ludiek te binnen dat denk ik juist net die mensen dit niet als vakantie ambiëren _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:32

Little_Gift schreef:
Ik stond vandaag weer te zwoegen in mijn eigen stallen en Paddock en weide en moest aan dit topic denken en dan vooral het stukje:

Iemand die ervaring heeft met paarden aan huis... Nou eerlijk gezegd schoot het me toen echt wel ludiek te binnen dat denk ik juist net die mensen dit niet als vakantie ambiëren _O-

Haha herkenbaar ja.... ik zit dan in die FB groep en zie echt de mooiste plekjes voorbij komen. Echt super vakantieplekjes. Het enige is dat ik die week in mijn vakantie nou precies eens géén paarden wil zien voor een paar dagen :)) :))
Anders had ik het wel geweten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:35

Van te voren video bellen scheelt al, hebben wij ook gedaan met onze huizenoppas in Zuid-Frankrijk vorig jaar.
Met 2 personen zijn is wel handig met paarden, vooral als ze ook naar een andere wei moeten. Ik heb dus zelf ook 4 paarden aan huis in Zuid-Frankrijk, in de Lot et Garonne. Als ik er 1 uit de wei moet halen helpt mijn man altijd, anders staan er zo 4 uit de wei. Het is ook wel zo veilig met 2 personen, stel dat er wat met je gebeurd, dan weet niemand dat.
Ik ben zelf hoogstens een half uur per dag met de paarden bezig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:44

Als je leest hoe het met de vorige oppasser is gegaan, dat de maden uit het kattenvoer kropen en de kat zelf een halve afgevallen was na een weekje, dan snap ik wel dat je misschien wat overdrijft met je eisen.
Op die manier vallen de mensen die het puur en alleen als een goedkope vakantie zien zonder iets terug te hoeven doen al af.
Liever strengere eisen die je daarna losser kunt laten, dan je dieren na 2/3 weken gewond of erger terug vinden.
Je wil iemand bij huis hebben die ziet wanneer een paard bijvoorbeeld koliek heeft of een kat niet lekker in z'n vel zit.
De dieren zijn het belangrijkste.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:00

TS, ik hoop dat je een leuk stel vindt, het lijkt me een prachtige plek, dus dat gaat vast lukken.

Ik snap ook de moeilijkheid in het opstellen van de tekst. In het verleden heb ik ook (via sites die zich daar op richten) oppassers gezocht voor ons huis + dieren tijdens vakanties. Bij die sites zijn de regels trouwens vooraf duidelijk, er wordt aangegeven of er een vergoeding wordt gegeven of dat het met gesloten beurzen is. Ook voor buitenlandse adressen (waar ook vaak voor gevlogen moet worden) is het zeer gebruikelijk om niet te betalen. Andere regelingen (gebruik van auto/speciale voorzieningen o.i.d.) komen in alle maten en vormen voor, er is dus echt niet aan te geven wat 'normaal' is, maar de vraag van TS is echt niet raar.

En voor de 'werkzaamheden' is het lastig om in te schatten wat mensen 'zwaar' en/of 'veel' vinden. Ik heb een enorme fitte dame in huis gehad die het bij nader inzien toch vond tegenvallen qua werkzaamheden, terwijl een (veel) oudere dame het juist een fluitje van een cent vond. Zelfde periode, vergelijkbare weersomstandigheden, zelfde dieren en werkzaamheden. Dus hoe je het ook beschrijft, pas bij het doen (gedurende een paar aaneengesloten weken) blijkt hoe het ervaren wordt.

Ik vind het 'wensenlijstje' met kenmerken voor de oppassers dan ook juist heel helder, dat geeft geïnteresseerden een richting of het passend zou zijn. Bij specifieke vragen kunnen ze dan natuurlijk altijd vragen stellen over de reden voor de 'eis'.

Grappig om te lezen hoe een ieder er tegen aan kijkt trouwens. Ik zie het als een oproep om mensen de kans te geven om te genieten van een plek waar de TS ook met veel plezier woont en hoop dan ook dat er mensen reageren die dat ook zo zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:02

Zo'n 20 jaar geleden deed ik niet anders. Maar wel alleen, ik had geen partner :+
Ideale vakantie. Uurtje werk per dag (dat ben ik tenminste kwijt aan de paarden met mesten en hooi geven) en verder lekker vakantie houden. 3 dagen niet weg kunnen op zo'n terrein, helemaal prima. Wandeling maken, beetje zwemmen (misschien wel even schrijven wat het onderhoud is).
Ik kreeg altijd wel een gevulde koelkast met eten voor een dag of 5. Vooral zodat ik even de tijd had om mijn weg naar en in de buitenlandse supermarkt te leren kennen en je niet meteen de 1e dag naar eten op zoek moest. Dat was wel fijn. Dat hoefde echt niet super de luxe, maar brood(jes), eieren, drinken, wat makkelijk eten (pasta, pizza, salade) was al helemaal prima.

Inmiddels met manlief samen en paarden in eigen beheer. Dus zou ik het nu niet meer doen, want vakantie is nu echt even geen paarden en dieren :+
Wil je echt een kinderloos stel of zouden 2 vriendinnen van zeg 20+ ook niet een optie zijn? Voor 2 serieuze paardenmeiden kan dit ook een prima vakantie optie zijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:13

Wij hadden het graag gedaan maar we vertrekken woensdag al naar Zuid-Frankrijk naar een oppas adres. 2 x heen en weer rijden naar Zuid-Frankrijk vind ik een beetje teveel van het goede.
Als we het hadden willen doen dan had ik even een videobel gesprek gedaan om even goed af te stemmen wat er over en weer verwacht wordt.

Vorig jaar ook 2 adressen gedaan tijdens onze rondreis door Europa.
Nu is het even kijken hoe het bevalt nu we beiden werken. Mijn vriend 4 dagen en ik 3. Vorig jaar werkte ik 2 dagen en mijn vriend niet.
Het adres waar we nu heen gaan zijn we al geweest dus we weten hoeveel 'werk' het is.
Als het goed bevalt in combinatie met werk dan doen we volgend jaar misschien wel wat meer adresjes.
We hebben ook nog een adres staan in NL.
Ook benieuwd hoe dat bevalt.

Tot nu toe alles met gesloten beurs gedaan. Echter paste het vorig jaar in onze rondreis en nu rijden we speciaal heen en weer voor het oppassen. Als daardoor de kosten erg oplopen dan gaan we denk ik in het vervolg wel een reiskostenvergoeding vragen als we er speciaal voor heen en weer gaan rijden. Voor ons is het ook niet een vakantie maar met name om mensen met hun dieren te helpen zodat zij met een gerust hart op vakantie kunnen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:40

Het is een beetje dubbel, wat iedereen onder een vakantie staat , is voor iedereen anders.
Persoonlijk zie ik dit niet als een "gratis" vakantie. Jij zoekt iemand die jou uit de brand helpt en op een verantwoorde manier alles draaiende houdt en op jou huis past zodat jij op vakantie kan.
Ja je mag in jou huis verblijven maar daar in tegen staan toch allerlei klussen te wachten en zijn er toch meer kosten aan verbonden (reiskosten en boodschappen) en ook als het bij de kennismaking niet klikt hebt je ook de nodige rijskosten en tijd geïnvesteerd, want even op en neer doe je niet. Daarbij het is een beste verantwoordelijkheid.

Klinkt beetje gek maar ik vergelijk het toch beetje als oppassen op kleine kinderen met de nodige huishoudelijke taken. Daar krijg je toch ook een vergoeding voor en mag je gebruik maken van alle faciliteiten en eten. De ouders kunnen lekker ongestoord op date.. (ff crue gezegd)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:43

En wat dan als het bij de kennismaking niet klikt. Dat de vakantieoppas weer naar huis kan, is duidelijk. Maar dat betekent dus ook dat jullie niet op vakantie kunnen/gaan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:49

Oppassen op kleine kinderen doe je meestal in je eigen omgeving en non stop.
Dat is wat anders dan 1 a 2 uur wat klusjes doen en verder de hele dag je eigen plan kunnen trekken op een locatie waar je op vakantie zou willen, maar zonder dat je 1000euro+ kwijt bent voor accommodatie.
Dit is ook geen deal voor mensen die dit eigenlijk alleen maar doen om TS te helpen. Dit is voor mensen die deze manier van vakantie waarderen en zo low budget lekker naar Frankrijk kunnen.