Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:36

De wei droogt nu hard op.
Het blijft de komende week-10 dagen rustig en droog weer.
Je kunt het overwegen om hem op korte termijn te castreren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:44

Harde wei kan inderdaad een fiks risico zijn, er zijn echter best mogelijkheden. Merriebox, balen stro in het land , waar een wil is is een weg. En je kunt ook staande castreren .

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:24

BigOne schreef:
Harde wei kan inderdaad een fiks risico zijn, er zijn echter best mogelijkheden. Merriebox, balen stro in het land , waar een wil is is een weg. En je kunt ook staande castreren .

Mee eens.
De nood is dan blijkbaar niet zo hoog.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:57

Het blijft niet tot april vriezen.
Sterker nog, het heeft tot afgelopen week nauwelijks gevroren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:28

Afgelopen week nauwelijks gevroren?

Staande castreren zou ik ook nooit doen. En heel veel dierenartsen doen dat ook niet.

Maar wachten tot april zou ik ook niet doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:39

Afgelopen april was het zo nat, je kon niets op het land doen. Bouwland en grasland alles was zeiknat. Het begint nu eindelijk wat af te drogen.
En de vorst stelt niets voor. Nu paar nachten in de nacht koud. Maar overdag dik boven nul.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:41

Hier was de grond gisteren om 16.00 niet helemaal gedooit.
Schaduw sowieso niet maar ook wat de hele dag in de zon had gelegen niet had nog harde delen.
Verbaasde mij overigens ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:46

Maar dan nog, dat is toch geen reden pas te wachten tot midden april? Gooi desnoods een baal stro op de grond.

Gewoon castreren dat dier.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:52

Mijn kleine hengstje wilde rennen meteen na het ontwaken :+ . Zou hem denk ik toch wel in een box laten castreren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:53

In april kan het spekglad zijn. In mei ook. Vergeet juni niet ….
Er is altijd wel een probleem te bedenken. Een oplossing overigens ook.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:58

Indien er een piste beschikbaar is, is dit ook een optie voor castratie.

Waar een wil is, is een weg.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:02

Heb je al gevraagd of de DA aan huis wil castreren? De meeste doen dat niet meer.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:05

imaudy schreef:
Heb je al gevraagd of de DA aan huis wil castreren? De meeste doen dat niet meer.

Huh? Hier doet iedere paardendierenarts dat aan huis. Enkel moeilijke gevallen bij hem thuis of op de kliniek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:16

Oh dacht echt dat ik erbij had geschreven maar zou ook niet wachten tot april... :? Raar.

Zolang wachten zou ik in dit geval ook niet doen.
Dan naar de kliniek als in de wei niet kan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:27

D__S schreef:
imaudy schreef:

Huh? Hier doet iedere paardendierenarts dat aan huis. Enkel moeilijke gevallen bij hem thuis of op de kliniek.

Van de 4 grote klinieken hier in de omgeving (Zuidholland) wilde maar eentje aan huis castreren. Ging om een kleine pony met twee ingedaalde ballen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:31

Ah op die manier.
Ik dacht aan dierenartsen die voor zichzelf werken of een (kleine) groepspraktijk, niet aan klinieken. Dierenartsen die aangesloten zijn bij een kliniek gaan idd nog zelden de baan op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:33

Het heeft tot vorige week praktisch niet gevroren....
Als deze periode over is, dat zal rustig volgende week kunnen zijn, plat dat dier en castreren. Waarom in vredesnaam nog 2.5 maand wachten met zo'n dier :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:37

TS, er is geen enkele reden om te wachten tot april.
Je kan ook gewoon in een buitenbak castreren, pak stro er onder en je bent ook schoon genoeg bezig.
Overleg anders even met je DA wat hij het liefst heeft als ondergrond.
Nu het vriest en de grond hard is, zal je inderdaad niet à la minuut kunnen castreren, maar het dooit volgende week of een week later echt wel weer.

Wat betreft het opstaan, waar je zo te lezen bang voor bent:
Om even te overleggen met je DA: vraag hem of hij nog wat sedatie (geen narcose dus) bijspuit tegen de tijd dat je paard op wil proberen te staan. Dat houdt 'm een stuk rustiger en voorkomt (meestal) dat ze in hysterische paniek overeind proberen te schieten en/of zich direct losrukken en gaan rennen.
Op z'n nek blijven zitten zodat-ie nog niet overeind kan tot-ie écht wakker is, helpt ook mee om ze een beetje gecoordineerd overeind te krijgen.
En de narcose er een beetje 'uit lopen' zodra hij min of meer staat wil ook snel helpen ze minder wiebelig te krijgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:30

Beemsterkaas schreef:
Ik ben een gedragsdeskundige en hier is mijn advies:

Castreren en verder je jaarling meer met rust laten.

Dat is dan € 100,00 alsjeblieft.

Dit is dus zo’n theoretisch en “ik brand mijn vingers er niet aan” advies…

Castreren lost ( wellicht ) hengsten gedrag op. Maar verder helemaal niets!
Paarden met rust laten is omzeilen van het eigenlijke probleem. Als je je niet met het paard bezig houdt LIJKT het gedrag verdwenen. Bange paarden blijven bang, dominante paarden, dominant en onopgevoede paarden, onopgevoed. Er is een groot verschil tussen karakter, foutieve opvoeding en hormoon gestuurd gedrag. Castreren lost hormoon gestuurd gedrag op maar de rest blijft zoals het is.

Opgroeien in een kudde is altijd een must. Te dominante exemplaren bij oudere dieren zetten. Maar het is geen vrijbrief om er zelf niets meer mee te doen. De smid moet veilig kunnen werken en de dierenarts ook. De opvoeding dient gewoon door te gaan.

Zo wil ik ook wel geld verdienen… pffff
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 03-02-25 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:35

Allicht gaat het niet over een bevroren ondergrond maar over de modder dat een wei glad maakt. Als je nergens een droog plekje hebt moet je je misschien wel afvragen of dit dan zo geschikt is om paarden op te zetten.

Ik zou ook zo snel mogelijk castreren of heel erg kordaat met hem gaan handelen. Zeker met jonge dieren vol hormonen ben je gewoon gebaat met duidelijkheid vanaf het begin. Duidelijkheid is trouwens geen hardheid... Maar gedrag wat als veulentje zo schattig is betaal je later duur.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:51

Ik volg dit topic met stomme verbazing...
Castreren en wel zo snel mogelijk en daarna in de groep bij een stel ongelooflijke fok-loeders die hem even een keer goed het licht uit de ogen trappen op hun manier...

Hier is met de opvoeding al wat fout gegaan...een jaarling hoort in een goede groep en daar opgevoed te zijn. Dat is in deze niet goed gegaan.

Wachten tot half april zou ik ook niet doen.
Dan maar een paar dagen op box of een afgezet stuk..

Waar een wil is.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:23

rien10 schreef:
In april kan het spekglad zijn. In mei ook. Vergeet juni niet ….
Er is altijd wel een probleem te bedenken. Een oplossing overigens ook.

Eens. Wij hadden, zonder narcose oid, juist een gebroken been later in het jaar door gladde ondergrond. Als je daar bang voor bent zoek je andere plek om te laten castreren, maar het risico loop je toch als het zo glad is, ook zonder narcose. En ook in april en later heb je of hoop ongedierte of alsnog modder als we weer een natte zomer krijgen

Ik ga mee met ibbel.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:50

Het gedrag zal allemaal nog niet zo’n enorm probleem opleveren als hier eerst geschetst werd vermoed ik. Anders kun je echt niet rustig afwachten tot april en maak je er wel haast mee om het op te lossen.

Of je moet levensgevaarlijke situaties interessant vinden voor jezelf en anderen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:58

Frydis schreef:
superpony schreef:
Je geeft geen antwoord waarom het dan pas kan?

Waarom niet gewoon volgende week?

Hij is pas een jaarling, dus normaal gesproken valt de ingreep mee en kan het gewoon thuis. Als het goed is, zal je daarna snel een verschil merken en kan je verder gaan kijken.
Op deze leeftijd kunnen ze ook snel bij de rest van de kudde.

Dat kan ik toelichten.

Vanwege de gladheid in de wei kan hij niet eerder gecastreerd worden dan halverwege april.

In het meest ongunstige geval breekt hij zijn been tijdens het opstaan en kun je alsnog direct euthanaseren.

Dat is niet een beste smoes.

Er kan altijd wel iets zijn waardoor ze uitglijden en hun been breken.

En we hebben denk ik allemaal hetzelfde weer, maar vandaag is pas voor de eerste dag de grond echt hard bevroren.

Hier zijn ze in de bak gedaan, stonden zelf op en hebben dronken rondjes gelopen.

Je hebt een probleem en er zijn altijd oplossingen. Hij kan ook even ergens op stal en daar gecastreerd worden.

Castreren brengt altijd risico's met zich mee, dat weet ik helaas heel goed. Maar dit is ook een risicovolle situatie. Je hebt het over nog maanden zo doorgaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:09

Je kan op verschillende manieren castreren.. staand, liggend, in de wei, bak of in een ruime stal.. hier heb ik die combinaties allemaal al gehad en geef k de voorkeur aan staand. Maar ik zou deze, nav je berichten, liggend laten doen. Desnoods in een mooie ruime stal. Dat kan dus morgen al.