Babootje schreef:pien_2010 schreef:Dan zou ik eerder nog Simpelman benaderen, hij is Frans klassiek dat heel dicht tegen Duits klassiek ligt. Mijn instructrice, Duits klassiek, vond hem goed bezig.
Hij is wel uit dat topic dat TS eerder al aanhaalde.
Nope, topic dat TS aanhaalde is nog van voor de Simpelman tijd, is de tijd van Professor. Dat topic dat jij bedoeld Babootje is ook klassiek vs academisch maar van later.
Maar academisch staat mijlenver af van Duits klassiek. Academisch is totaal niet van achter naar voor, is zonder activiteit je paard verbuigen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Anja Beran ook niet in de Duits klassieke hoek plaats, die neigt voor mij meer richting academisch.
Ik moet zeggen dat ik werkelijk geen idee heb of ik Duits klassiek rij. Ik rij volgens het Skala, dat zeker, ik rij niet volgens de NL SJef/Ankie methode maar denk dat mijn rijstijl/opleiding toch meer neigt naar wat ik bij de Engelsen zie. Is dat oorspronkelijk Duits? Geen idee eigenlijk. Michael Jung en Ingrid Klimke vind ik bv wel hele fijne duitse ruiters, maar Isabel Werth is veel te strak naar mijn smaak. En eerlijk gezegd is Isabel Werth wel wat ik juist met Duits klassiek associeer eigenlijk. Op een stal waar ik vroeger reed, stonden ook een paar amazones. Ik wist nog weinig van echt dressuurmatig rijden, maar maakte de opmerking dat ik die dames zo verschrikkelijk hard met hun handen vond en strak in hun rijden, weinig ontspanning. Toen kreeg ik te horen, ja die dames hebben hun opleiding in Duitsland gehad en daar rijden ze allemaal zo. Of dat nog zo is weet ik niet.
Maar goed, ik denk dus dat de term "Duits klassiek" best verwarrend kan zijn met wat je eigenlijk echt zoekt. Als ik lees wat jij beschrijft denk ik, dat kom je ook tegen bij 4dimensiondressage (waar je ook heel veel slechte voorbeelden van kan vinden) van Karin Leibrandt. Als dat idd is wat je zoekt zou je daar misschien eens kunnen navragen in die hoek.
Verder is je advertentie in mijn ogen wat dubbel. Je schrijft aan de ene kant talentvol, en met die term trek je toch echt vooral wedstrijd gerichte kopers. Als je juist niet op de wedstrijdruiter gokt, maar op degene die gewoon lekker dressuurmatig zonder wedstrijdambitie wil trainen en verbeteren, dan denk ik dat je meer hebt aan de termen als fijn na te rijden paard, geeft makkelijk na, zit fijn, correcte gangen, makkelijk schakelen en buigen etc Dus echt zaken wat jou als ruiter een fijn gevoel geeft maar niet perse met wedstrijden wordt geassocieerd. in mijn ogen is talentvol, 7 en nog geen enkele wedstrijdervaring advertie-technisch een ongelukkige combinatie.
Ik hoop voor je dat de kandidaat die je nu op het oog hebt een match blijkt te zijn. Ik zou wel zeggen, staar je niet blind op alleen de rijmethode, maar vooral ook op het management. De 23 uur zonder zadel zijn voor het algemene welzijn van een paard denk ik toch echt van meer impact als dat 1 uurtje onder het zadel (kamikaze ruiters die alle paarden zo stuk rijden daargelaten natuurlijk, maar die vis je er ook met proefrijden zo wel uit lijkt mij). Veel sterkte, want ik moet er niet aan denken om door omstandigheden mijn paarden te moeten verkopen.