Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:24

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Dan zou ik eerder nog Simpelman benaderen, hij is Frans klassiek dat heel dicht tegen Duits klassiek ligt. Mijn instructrice, Duits klassiek, vond hem goed bezig.

Hij is wel uit dat topic dat TS eerder al aanhaalde. :D

Nope, topic dat TS aanhaalde is nog van voor de Simpelman tijd, is de tijd van Professor. Dat topic dat jij bedoeld Babootje is ook klassiek vs academisch maar van later.

Maar academisch staat mijlenver af van Duits klassiek. Academisch is totaal niet van achter naar voor, is zonder activiteit je paard verbuigen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Anja Beran ook niet in de Duits klassieke hoek plaats, die neigt voor mij meer richting academisch.

Ik moet zeggen dat ik werkelijk geen idee heb of ik Duits klassiek rij. Ik rij volgens het Skala, dat zeker, ik rij niet volgens de NL SJef/Ankie methode maar denk dat mijn rijstijl/opleiding toch meer neigt naar wat ik bij de Engelsen zie. Is dat oorspronkelijk Duits? Geen idee eigenlijk. Michael Jung en Ingrid Klimke vind ik bv wel hele fijne duitse ruiters, maar Isabel Werth is veel te strak naar mijn smaak. En eerlijk gezegd is Isabel Werth wel wat ik juist met Duits klassiek associeer eigenlijk. Op een stal waar ik vroeger reed, stonden ook een paar amazones. Ik wist nog weinig van echt dressuurmatig rijden, maar maakte de opmerking dat ik die dames zo verschrikkelijk hard met hun handen vond en strak in hun rijden, weinig ontspanning. Toen kreeg ik te horen, ja die dames hebben hun opleiding in Duitsland gehad en daar rijden ze allemaal zo. Of dat nog zo is weet ik niet.

Maar goed, ik denk dus dat de term "Duits klassiek" best verwarrend kan zijn met wat je eigenlijk echt zoekt. Als ik lees wat jij beschrijft denk ik, dat kom je ook tegen bij 4dimensiondressage (waar je ook heel veel slechte voorbeelden van kan vinden) van Karin Leibrandt. Als dat idd is wat je zoekt zou je daar misschien eens kunnen navragen in die hoek.

Verder is je advertentie in mijn ogen wat dubbel. Je schrijft aan de ene kant talentvol, en met die term trek je toch echt vooral wedstrijd gerichte kopers. Als je juist niet op de wedstrijdruiter gokt, maar op degene die gewoon lekker dressuurmatig zonder wedstrijdambitie wil trainen en verbeteren, dan denk ik dat je meer hebt aan de termen als fijn na te rijden paard, geeft makkelijk na, zit fijn, correcte gangen, makkelijk schakelen en buigen etc Dus echt zaken wat jou als ruiter een fijn gevoel geeft maar niet perse met wedstrijden wordt geassocieerd. in mijn ogen is talentvol, 7 en nog geen enkele wedstrijdervaring advertie-technisch een ongelukkige combinatie.

Ik hoop voor je dat de kandidaat die je nu op het oog hebt een match blijkt te zijn. Ik zou wel zeggen, staar je niet blind op alleen de rijmethode, maar vooral ook op het management. De 23 uur zonder zadel zijn voor het algemene welzijn van een paard denk ik toch echt van meer impact als dat 1 uurtje onder het zadel (kamikaze ruiters die alle paarden zo stuk rijden daargelaten natuurlijk, maar die vis je er ook met proefrijden zo wel uit lijkt mij). Veel sterkte, want ik moet er niet aan denken om door omstandigheden mijn paarden te moeten verkopen.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 19:21

Professor is mijn instructeur :D :o

Weet iemand wie simpelman is?

Ik heb inderdaad getwijfeld om dat te noteren en ik ga het ook uit de advertentie halen.

Nee diegene die komt kijken rijdt wel hoe ik dat prettig vind ogen maar niet per se Duits klassiek. Haar paarden worden zo gehouden als wij dat thuis doen en dat is uiteraard ook het belangrijkst!
Laatst bijgewerkt door Zuidpool29 op 09-09-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:48

Zuidpool29 schreef:

Weet hij dan niemand voor je paard?

Iemand die met zoveel verfe zijn kennis tentoonstelt, moet toch liefhebbers hebben die zijn product willen kopen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:51

Zuidpool29 schreef:
diegene die komt kijken rijdt wel hoe ik dat prettig vind ogen maar niet per se Duits klassiek. Haar paarden worden zo gehouden als wij dat thuis doen en dat is uiteraard ook het belangrijkst!

Helemaal mee eens!! Die 23 uur van de dag die overblijft naast het trainen zijn feitelijk voorwaardelijk te noemen; daar valt of staat de rest mee.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 19:56

Nielojram schreef:
Zuidpool29 schreef:

Weet hij dan niemand voor je paard?

Iemand die met zoveel verfe zijn kennis tentoonstelt, moet toch liefhebbers hebben die zijn product willen kopen?

Helaas niet anders had ik dit topic niet geopend.
Hij is al lang gepensioneerd en geeft nog maar enkelen les. Die hebben allen al een paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 21:01

Klopt. De professor is een oude meester. Bofkont dat je van hem les hebt. Ik vond het een hele fijne man en genoten van zijn lesgeven dat ik mocht aanschouwen ooit.
Heel erg en vooral voor Bokt enorm zonde dat hij hier weg is. Die kennis is met een lantaarntje nog te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:34

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:
Academisch gereden paarden worden net zo kapot gereden als bij de moderne dressuur en heeft echt niks met Duits klassiek te maken.

Zou daar ver weg van blijven, de tip om in Duitsland te verkopen is misschien nog wel een goede.

Jij schrijft wat ik niet durfde te schrijven om juist de discussie te vermijden :j . Ik lig dus nu helemaal dubbel om jouw onverbloemd en post.

Haha :D gewoon schrijven dus de volgende keer! :j :D

TS, ik hoop voor jou dat degene die komt kijken DE match blijkt te zijn.

Ingrid Klimke rijdt trouwens op en top Duits klassiek...Isabell vind ik zelf wat grof en rijdt ook ook wel meer LDR maar er zit nog wel ergens een goede basis. Duits is niet kop er op en vasthouden maar, al werd dat vroeger inderdaad weleens zo gebracht. Maar echt de basis vanuit het Skala. Voorwaarts-neerwaarts van achter naar voor naar de hand toe rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:02

Isabell rijdt al heel lang modern. Te zien aan haar strak voorgestelde paarden. Klimke rijd Duits klassiek en stelt haar paarden voor als soepele happy atlethes. Prachtig. Zolang modern punten blijft krijgen zal dat gereden blijven worden. Zonde.

Elisa2

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:07

Ja zonde inderdaad! Ingrid Klimke is voor mij echt een schoolvoorbeeld, ze werkt ook alles helemaal tot in de puntjes af. Jessica von Bredow Werndl trouwens ook. Zo hoort dressuur te zijn imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:21

pien_2010 schreef:
Isabell rijdt al heel lang modern. Te zien aan haar strak voorgestelde paarden. Klimke rijd Duits klassiek en stelt haar paarden voor als soepele happy atlethes. Prachtig. Zolang modern punten blijft krijgen zal dat gereden blijven worden. Zonde.

Gelukkig krijgt de andere kant ook punten :). Jessica, Carl, Charlotte, bijv..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:40

Gelukkig wel. Zijn zeer gevoelvolle ruiters en stellen hun. Paarden keurig voor. Jessica is voor mij.onbekend. Ik volg het al jaren niet meer zo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:10

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:

Jessica rijd ook niet vriendelijk. Kun je aan de staart van Dalera zien. Die was net gedurende de hele draf en galoptoer erg woest aan het zwaaien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:58

En wat zou dat te maken moeten hebben met niet vriendelijk rijden? Het is een merrie die doen dat sowieso meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 09:18

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 09:30

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:

Jessica rijd ook niet vriendelijk. Kun je aan de staart van Dalera zien. Die was net gedurende de hele draf en galoptoer erg woest aan het zwaaien.

Achter de loodlijn, mond open, zwaaiende staart. Het kan een merrie zijn maar die doen dat toch ook niet als ze in wei staan de hele dag? Behalve als er iets is wat ze irriteert of waar ze niet blij van worden. Orenspel vind ik wel erg mooi. Maar fijn gereden vind ik toch wat anders. Paard is erg bereidwillig het gevraagde uit te voeren en doet dat ook met gemak, dat dan weer wel. Maar toonbeeld van vriendelijkheid, nee dat weer niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:32

Rizette mijn naam staat ten onrechte in deze quote. Dat was San87 die dat opmerkte. ik heb dat niet geschreven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:37

pien_2010 schreef:
Rizette mijn naam staat ten onrechte in deze quote. Dat was San87 die dat opmerkte. ik heb dat niet geschreven.

En waar San87 staat moet FriesWytze staan :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:16

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

En waar San87 staat moet FriesWytze staan :D

O jee, sorry! Ben niet zo handig met dat quoten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:18

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:00

Elisa2 schreef:
En wat zou dat te maken moeten hebben met niet vriendelijk rijden? Het is een merrie die doen dat sowieso meer.

Toch zie je dat zwiepen met de staart soms bij verkeerd\overdreven geprik met de sporen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:04

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Toch zie je dat zwiepen met de staart soms bij verkeerd\overdreven geprik met de sporen.

Je ziet het ook bij oefeningen die een paard nog lastig vindt. Franziskus van Ingrid Klimke wil ook nog wel eens zwiepen, zij is toch echt een vriendelijke amazone.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:14

Juist, als het in combinatie is met sporen geprik dan is het niet fijn.

Maar merries zwiepen al sneller met de staart omdat ze een gevoeligere buik hebben, ze doen het soms ook om balans te houden. Het is niet zo zwart/ wit. Soms zijn ze net hengstig of zitten tegen de hengstigheid aan en dan krijg je dit ook.

Ze was ook een van de weinige combinaties met een ontspannen stang teugel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:22

Rizette schreef:
Achter de loodlijn, mond open, zwaaiende staart. Het kan een merrie zijn maar die doen dat toch ook niet als ze in wei staan de hele dag? Behalve als er iets is wat ze irriteert of waar ze niet blij van worden. Orenspel vind ik wel erg mooi. Maar fijn gereden vind ik toch wat anders. Paard is erg bereidwillig het gevraagde uit te voeren en doet dat ook met gemak, dat dan weer wel. Maar toonbeeld van vriendelijkheid, nee dat weer niet.

Als je kijkt naar de hals van dit paard en hoe deze gebouwd is dan loopt deze prima op de loodlijn. Zonder de anatomie mee te nemen kun je niet beoordelen vind ik. Ik baseer mijn mening niet op 1 rit uiteraard..broer en zus Werndl kunnen echt wel fijn en paardvriendelijk rijden. :)

https://www.youtube.com/watch?v=jhHJBKuJvKo

https://www.youtube.com/watch?v=UceA0NcPxC8

https://www.youtube.com/watch?v=peZotx5HbWM

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:27

Elisa2 schreef:

Maar merries zwiepen al sneller met de staart omdat ze een gevoeligere buik hebben, ze doen het soms ook om balans te houden. Het is niet zo zwart/ wit. Soms zijn ze net hengstig of zitten tegen de hengstigheid aan en dan krijg je dit ook.

Het is niet zwart wit maar wel het hoogste niveau. Staart zwiepen is een signaal, de oorzaak hoeft de jury niet te beoordelen of te achterhalen. Alsof een ruin die staart zwiept dan minder zou moeten scoren dan een merrie.....alleen om het geslacht...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:39

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:

Het is niet zwart wit maar wel het hoogste niveau. Staart zwiepen is een signaal, de oorzaak hoeft de jury niet te beoordelen of te achterhalen. Alsof een ruin die staart zwiept dan minder zou moeten scoren dan een merrie.....alleen om het geslacht...

Maar het ging om het vriendelijk rijden. Ik heb het idee dat Jessica een vriendelijke ruiter is, er werd op gereageerd van niet omdat de merrie met de staart zwiept.

Dat staart zwiepen zie je ook bij Franziskus en Fame, bijv. Wel in mindere mate, maar ze doen het wel. En van Ingrid en Carl kun je toch zeggen dat ze vriendelijke ruiters zijn.