Ervaring gevraagt surprise stables

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:16

In Kockengen zat vroeger Meerveld Horses. Meerveld schijnt gestopt te zijn, en op dat adres zit nu Surprise stables.
De oprichter van Surprice stables is Lione Wittebol, de ex-partner van Sander Meerveld.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:34

Sieppie schreef:
De pony is mager, dit kwam doordat hij nu binnen stond. Wat opviel was dat de stallen erg rommelig en vies zijn. Er stonden drie paarden in een tretbak op zand de hele middag. Niet in de wei dus.. ook 2 andere pony’s stonden in een kleine bak op zand. Er was geen wei te bekennen.
Hoef was ingescheurd en omgekruld aan de rand.
Tijdens het rijden was ze eerst heel onrustig en vond het bit in de mond heel vervelend . Ruiter had moeite om hem onder controle te houden . Later werd dit wel beter. Mijn dochter heeft er opgereden en dat ging best goed.

Zolang mensen paarden blijven kopen bij dit soort stallen, houden we het dus in stand.

Waarom je je aanbetaling terug verwacht, is me niet duidelijk. Dit is toch precies waar de aanbetaling voor bedoeld is, als tegemoetkoming als kopers zich bedenken?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:54

Sieppie schreef:
Wij zijn afgelopen maandag geweest om naar Hippie te kijken.
Omdat we enthousiast waren niet teveel naar ons gevoel geluisterd helaas.. aanbetaling gedaan en later die dag kwam ik deze berichten tegen. Toen vielen er kwartjes op hun plek. Helaas een aanbetaling gedaan en deze wil ze niet terug geven. Las precies in het verhaal wat er eerder over geschreven staat. Het is zo frustrerend.
Toen ik vroeg om een keuring moest het deze week en op lokatie.
De pony is mager, dit kwam doordat hij nu binnen stond. Wat opviel was dat de stallen erg rommelig en vies zijn. Er stonden drie paarden in een tretbak op zand de hele middag. Niet in de wei dus.. ook 2 andere pony’s stonden in een kleine bak op zand. Er was geen wei te bekennen.
Hoef was ingescheurd en omgekruld aan de rand.
Tijdens het rijden was ze eerst heel onrustig en vond het bit in de mond heel vervelend . Ruiter had moeite om hem onder controle te houden . Later werd dit wel beter. Mijn dochter heeft er opgereden en dat ging best goed.
Al met al een slechte ervaring en nu geeft ze niet thuis op mijn appjes. Ze heeft niet verteld dat ze handelde maar dat ze ze jonge dieren onder het zadel krijgt en dan verkoopt Klopt dus niet.

Als ze verteld dat ze jonge paarden traint voor de verkoop geeft ze dus gewoon heel netjes aan dat ze handelt dus dat is al vast geen leugen. En dat jij eventueel van de aankoop afziet na het lezen van deze berichten is je goed recht, maar een aan betaling is daar juist voor bedoeld om de verkoper de zekerheid te geven dat jij het paard koopt en dat wanneer jij om welke reden dan ook van de aankoop afziet kan je dus niet je aanbetaling terug vragen.
Verder vind ik het onzin om op basis van deze verhalen van de aankoop af te zien, het is wel een extra goede reden om het dier goed te laten keuren en misschien nog een extra keer proef te rijden.

Ik hou van goedkope/ betaalbare paarden en koop dus juist graag op dit soort stallen je moet dan wel extra alert zijn maar ik heb tot 3x toe op zo een flut stal een paard gekocht waar ik leuk mee in de sport ben uitgekomen en die allemaal röntgenologische en klinische goed waren. Het kan dus zeker goed gaan maar let vooral goed op het paard wat je koopt. Of ze op zand staan een geen wei hebben is jammer voor de paarden, en dat het een zooitje is op het terrein is zegt iets over de mensen die er werken maar voor jou persoonlijk maakt dat natuurlijk geen bal uit.

Ninx

Re: Ervaring gevraagt surprise stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:09

Het feit dat men zo slecht met mens en dier omgaat op deze plek zou reden genoeg moeten zijn om ze te mijden.
Dit soort handel moet echt de wereld uit.
Op geen enkele manier ondersteunen dus.

Het sterft van de paarden, dus spaar even wat meer en kijk verder.

ps: alle mensen die op Bokt maar vooral op MP hun kapotte paard dumpen "met pijn in het hart voor een goed huisje" kunnen hier dus zien wat er kan gebeuren met zo'n dier. Neem je verantwoordelijkheid.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:44

Jullie praten het wel erg makkelijk goed vind ik. Zo blijft dit soort handel ook in stand. Lekker makkelijk voorschot vangen, en door met de volgende.
Ik kan geen website vinden. Waren de algemene voorwaarden vooraf bekend? Waren de keuringsvoorwaarden bekend?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 23:36

Ninx schreef:
Het feit dat men zo slecht met mens en dier omgaat op deze plek zou reden genoeg moeten zijn om ze te mijden.
Dit soort handel moet echt de wereld uit.
Op geen enkele manier ondersteunen dus.

Het sterft van de paarden, dus spaar even wat meer en kijk verder.

ps: alle mensen die op Bokt maar vooral op MP hun kapotte paard dumpen "met pijn in het hart voor een goed huisje" kunnen hier dus zien wat er kan gebeuren met zo'n dier. Neem je verantwoordelijkheid.

Zo waar dit, helaas! -O-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 00:04

loulou schreef:
Jullie praten het wel erg makkelijk goed vind ik. Zo blijft dit soort handel ook in stand. Lekker makkelijk voorschot vangen, en door met de volgende.
Ik kan geen website vinden. Waren de algemene voorwaarden vooraf bekend? Waren de keuringsvoorwaarden bekend?

Ik praat vieze handel niet recht maar op welke grond wil ze nu haar aanbetaling terug ?

Een aanbetaling doe je nadat je alles besproken hebt wat je wilde bespreken en dus ook of dit met of zonder keuring was en niet ineens achteraf dingen toe willen voegen aan de afspraken die gemaakt waren waarvoor de aanbetaling gedaan is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 06:52

loulou schreef:

Nee. Een aanbetaling is wettelijk niet verplicht, maar terugbetaling ook niet. Tenzij je samen iets anders afspreekt. Dat laatste lijkt hier niet gebeurd te zijn, dus mag de verkoper het geld houden..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:10

Is dat zo? Dat zou ik dus uitzoeken en niet meteen naast me neerleggen.

Citaat:
Een aanbetaling is wettelijk niet verplicht, terugbetaling ook niet. Het hangt af van wat partijen hebben afgesproken, wat er in algemene voorwaarden staat en wat redelijk en billijk is. Als een aanbetaling altijd terugbetaald zou moeten worden voegt het gebruik ervan niet veel toe. Beoordeeld dient te worden wat partijen omtrent de aanbetaling overeengekomen zijn. En wat mochten partijen redelijkerwijs van elkaar verwachten? Zie ook uitspraak: ECLI:NL:RBOVE:2016:655. U geeft aan dat er geen algemene voorwaarden zijn en dat de voorwaarden u niet duidelijk waren. Meestal valt in dergelijke gevallen het oordeel uit ten gunste van de consument.

Daarom vroeg ik of er een website was en of er algemene voorwaarden zijn en of die vooraf bekend gemaakt zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:04

De afspraak is toch gemaakt hoe en wat over het paard en daar is de aanbetaling op gedaan. Dat spreek je samen ter plekke af, en er was geen keuring afgesproken dus aanbetaling is zonder keuren gedaan je kunt niet eenzijdig je afspraken wijzigen.

Daarnaast kan het paard dus prima voldoen aan hun eisen dus nogmaals op wel recht zou de aanbetaling terug moeten... Van verhalen horen en lezen maakt niet dat je rechten hebt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:22

Jij was er net zo min bij, dus weet ook niet wat er precies gezegd is.
Als consument tegen een zakelijke partij heb je hartstikke veel rechten. Dus bij dit soort stallen zou ik het er zeker niet bij laten zitten en een poging doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:27

Loulou nogmaals op welke grond wil ze dat nu doen?? Van verhalen online? Daar heb je geen rechten in. En de voorwaarden spreek je af en ga je akkoord anders doe je als koper ook geen aanbetaling daar hoef ik niet voor bij te zijn.
Los van dat stukje nogmaals op welke grond wil ze haar aanbetaling terug.

Als koper heb je ook plichten.
Ik zit zelf in de handel dus weet Heel goed de rechten hierin van beide kanten. Dus op welke grond wil ze onder de koop uit waardoor ze recht heeft op teruggaaf aanbetaling?

(Van koop kan ze alsnog afzien maar vooralsnog ben je je aanbetaling kwijt)
Als er geen voorbehoud van keuren is afgesproken en koper wil dit alsnog (wat goed recht is ) kan de verkoper opnieuw een prijs en aanbetaling met je gaan afspreken. Want stom gezegd dan ga je weer opnieuw een overeenkomst aan en kan dus de eerste afspraak incl betaling komen te vervallen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:55

Nou ik mag hopen dat jij netter met je klanten omgaat. Je wilt toch geen aanbetaling in je zak en vervolgens ontevreden klanten? Ik zou zo geen zaken willen doen. Geef die aanbetaling terug, mensen blij en paard verkoop je wel weer aan een ander als het gewoon een normaal paard is. Goede naam van je bedrijf is toch meer waard, dan zo'n aanbetaling?

En voorwaarden spreek je vooraf af, is denk ik wat kort door de bocht. Er staat niks op papier, dus het het ene woord tegen het andere. Dat voorkom je met algemene voorwaarden of een koopovereenkomst .Paard bijvoorbeeld niet op andere locatie mogen laten keuren, is afwijkend van gebruikelijk. Zoiets moet vooraf wel expliciet vermeld worden.

En op welke grond... daarvoor raadde ik dus een jurist aan. Die kan kijken wat er mogelijk is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:57

loulou schreef:
Nou ik mag hopen dat jij netter met je klanten omgaat. Je wilt toch geen aanbetaling in je zak en vervolgens ontevreden klanten? Ik zou zo geen zaken willen doen. Geef die aanbetaling terug, mensen blij en paard verkoop je wel weer aan een ander als het gewoon een normaal paard is. Goede naam van je bedrijf is toch meer waard, dan zo'n aanbetaling?

En voorwaarden spreek je vooraf af, is denk ik wat kort door de bocht. Er staat niks op papier, dus het het ene woord tegen het andere. Dat voorkom je met algemene voorwaarden of een koopovereenkomst .Paard bijvoorbeeld niet op andere locatie mogen laten keuren, is afwijkend van gebruikelijk. Zoiets moet vooraf wel expliciet vermeld worden.

En op welke grond... daarvoor raadde ik dus een jurist aan. Die kan kijken wat er mogelijk is.

Waar staat dat dat er niks op papier staat dan? :Y)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:02

Dat staat nergens, dat was als reactie op StalNollies reactie dat je algemene voorwaarden vooraf afspreekt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:04

Dan kun je dat toch ook niet claimen dat er in dit geval niks op papier stond of staat of gezet werd of wordt? Dat weet jij helemaal niet immers.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:07

Ik claim ook niks, ik raad een jurist aan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:08

loulou schreef:

Volgens de wet is een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst. En staat ergens in de wet of in jurisprudentie dat keuren op locatie gebruikelijk is en dat dit daardoor afwijkend zou zijn en dat daardoor deze afspraak niet zou kunnen?

Dat veel mensen op een kliniek laten keuren, maakt keuren op een thuislocatie niet afwijkend imo.
Een paard "vasthouden" brengt in de meeste gevallen gewoon extra kosten met zich mee (voer, stalling etc) en de kans is aanwezig dat je kopers misloopt. Laten we de naam van deze stal buiten beschouwing, dan lijkt mij er ook geen reden te zijn om de aanbetaling terug te geven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:10

En hoe bewijs je die mondelinge overeenkomst ?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:18

Ik persoonlijk bevestig mondelinge afspraken altijd via mail of app. Is dat niet gedaan dan is het aan een rechter om te beoordelen. Het is gewoon de wet he?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:24

Het doel van een aanbetaling is volgens mij dat de verkoper zekerheid heeft dat het "product" , in dit geval het paard, ook daadwerkelijk opgehaald wordt. Voor de koper is het de garantie dat het paard niet alsnog aan iemand anders verkocht wordt. Zolang er geen geldige reden is waardoor de koop niet door gaat, bijvoorbeeld bij niet door een keuring komen, dan wordt de aanbetaling terug betaald. Verander jij als koper zelf van gedachten en wil je het paard dus niet meer kopen, dan ben je inderdaad je aanbetaling kwijt. Anders heeft een aanbetaling toch ook totaal geen nut.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:31

loulou schreef:
Ik claim ook niks, ik raad een jurist aan.

Wat gaat een jurist betekenen.
Op welke grond zou de aanbetaling terug moeten. Juist een aanbetaling is voor beide een zekerheid dat er aan de afspraak word gehouden. De kopers kunnen het paard alsnog leveren en nogmaals zoals eerder omschreven van horen zeggen/lezen ga je je aanbetaling niet op terug krijgen.

En een aanbetaling kreeg je van mijn inderdaad ook niet terug, waarom dient een aanbetaling anders?? Ik heb vorig jaar zelfs een aanbetaling afgedwongen na de zoveelste klant die een ditje of een datje had/moest en heb ik juridisch gewoon gewonnen ;) leuk? Nee natuurlijk niet maar als verkoper zijn wij ook een keer klaar met kopers.

En nee ik heb niks met suprise stables maar ze kunnen het paard gewoon leveren. Dus of je koopt het paard volledig of je ziet af van de koop en pakt je verlies.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:57

Bij mij krijg je ook geen aanbetaling terug, behalve als de aanbetaling is onder voorwaarden dat het paard goed gekeurd wordt, mocht dit dus niet het geval zijn krijg je je geld terug. Maar als het paard wel wordt goedgekeurd en je besluit hem als nog niet te kopen, of je besluit voor dat de keuring gedaan is van de aankoop af te zien krijg je ook niets terug.

Mocht er niets over een keuring zijn afgesproken en de klant komt daarna de aanbetaling mee dan mag keuren natuurlijk altijd maar dan valt de keuring al niet meer onder de voorwaarden van de aanbetaling.
Al zou ik hier misschien persoonlijk wat coulanter in zijn omdat je gewoon geen slecht paard wilt verkopen, maar in principe zou dit niet verplicht zijn als dit vooraf niet de afspraak was.

Hoe ik een aanbetaling zie is:

Klant komt kijken proberen en zegt dat ik wil het paard kopen. Mocht de klant het paard niet direct mee kunnen nemen dan kan ik een aanbetaling vragen. Zo heb ik de zekerheid dat het paard verkocht is en kan de klant rustig vervoer regelen.
Maar als de klant dan op internet ineens een slecht verhaal leest en besluit het paard niet te willen, dan heb ik misschien al mijn advertentie verwijdert en misschien zelf al een nieuw paard gekocht en de stal al vergeven. Dus dat zou voor mij dan een kosten post zijn omdat de klant zich bedenkt. Dat zou natuurlijk super krom zijn, en zelfs al heb ik dat allemaal niet gedaan is het op dat moment de klant die de afspraak breekt en niet ik dus waarom zou ik da klant dan zijn of haar geld terug moeten geven. Dat zou totaal onlogisch zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:00

Ik vind dat @Stalnollie gelijk heeft. Waarom zou die aanbetaling terugmoeten? Er is toch niets mis met het paard, ts heeft lelijke dingen op internet gelezen over de verkopende stal, maar.....dat wil niet zeggen dat het door ts bekenen en aanbetaalde paard niet goed zou zijn voor haar. Die stalhouder\verkoper krijg je er niet bijgeleverd, die hoef je na de koop niet meer te zien. Dat is trouwens het voordeel van kopen bij een handelaar, dat je er geen stalkende ex-eigenaren bijkrijgt die bezoekrecht willen over hun verkochte paard! (heb ik meegemaakt!)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:46

Ik weet dat Demi M niet de eigenaar is van Surprise Stables, maar zij werd hier wel een aantal keren genoemd. Nu heeft zij (op het oog, vanaf foto's) een paar interessante advertenties op Marktplaats staan en nu vraag ik mij af wat voor ervaringen jullie met haar hebben. Gaat het bijv over omgang met de potentiële koper? Het nakomen van afspraken? Of de kwaliteit van de paarden? De gezondheid? De manier van rijden? Het verhaal bij de paarden? Zouden jullie mij een PB kunnen doen? Dan kan ik afwegen (ik woon ver uit de buurt) of ik er wel/niet heen ga. Alvast bedankt!