Volpensionstalling Veluwe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:15

LoveBodin schreef:
https://www.deharskampsehoeve.com/

Iemand hier al ervaring mee? Een nieuwe pensionstal geloof ik, in de buurt van Harskamp/Ede.

Ben er wezen kijken, hebben de stallen mooi voor elkaar en de rest wordt allemaal opgeknapt. Ze zijn net begonnen, paarden komen jaar rond buiten op kleine weitjes afgewisseld met paddock, maar wel de hele dag buiten is de bedoeling.

meggiemeg

Re: Volpensionstalling Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:56

Je zit vanaf daar wel een aardig stuk van het bos af, afhankelijk hoe je van af daar naar het bos gaat moet je of langs een erg drukke weg of die drukke weg over steken. Dus een verkeersmak paard is wel een must als je graag naar het bos gaat en niet over een trailer beschikt. In de winter zie ik daar niet vaak paarden buiten, kom er regelmatig langs.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:37

Zijn er (gaat om eventueel op de langere termijn, daar ik wellicht die richting op ga verhuizen maar dat is nog niet zeker) mensen die een stal in de omgeving van Harderwijk weten welke hengsten stalt en waar deze ook overdag buiten komen? Zit nog een hele rits aan andere ‘moeilijkheden’ bij als dat hij met een minipaard samen staat en ze gewend zijn hele dagen buiten te komen en onbeperkt voer krijgen, maar laten we eens beginnen of er stallen zijn die überhaupt hengsten accepteren. M’n huidige stal is vanuit daar helaas dan wel erg ver.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:54

Nessie schreef:
Zijn er (gaat om eventueel op de langere termijn, daar ik wellicht die richting op ga verhuizen maar dat is nog niet zeker) mensen die een stal in de omgeving van Harderwijk weten welke hengsten stalt en waar deze ook overdag buiten komen? Zit nog een hele rits aan andere ‘moeilijkheden’ bij als dat hij met een minipaard samen staat en ze gewend zijn hele dagen buiten te komen en onbeperkt voer krijgen, maar laten we eens beginnen of er stallen zijn die überhaupt hengsten accepteren. M’n huidige stal is vanuit daar helaas dan wel erg ver.

Jawel, die zijn er wel. Maar of je dan blij wordt van de rest van de stal? Er zijn in de omgeving weinig echt goede stallen; dus genoeg buiten, veilige afrastering, goed en genoeg ruwvoer, fijne omgang met de paarden bij buiten en binnen zetten, goede bodem in de rijbak etc.

Stal buitenkans houdt zelfs hengsten in een kudde op hun pp en heeft er ook veel over geschreven.

Helaas kom je er soms pas achter als je ergens staat. Op een aantal stallen is daardoor ook veel wisseling.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:18

LoveBodin schreef:

Iemand hier al ervaring mee? Een nieuwe pensionstal geloof ik, in de buurt van Harskamp/Ede.

Nope, ook al niks nieuws aan, die toko is jaren van een Bokker geweest. Blijkbaar is zij daar nu weg.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:22

nou ja, nieuw als in: nieuwe uitbater. Dat maakt soms natuurlijk wel verschil, toch?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:24

LoveBodin schreef:

Wij hebben daar laatst contact mee gehad. Hebben er zelf niet voor gekozen (o.a. vanwege de prijs icm geen binnenbak) maar dit is wat ik toen doorgestuurd kreeg:

Citaat:
De paarden komen iedere dag buiten grote peddock/ wei wij hebben een ruime poetsplek en warmte lampen onze boxen zijn 3bij3 de longeercirkel is eb en vloed de grote bak 20x60 is met gedraineerd zand en vlokken en buiten verlichting en wij hebben een stapmolen,onze stalling is all-in 300 euro per.paard daarin zit onbeperkt kuil de stallen worden gedaan( ze staan op vlas) binnenbuiten zetten en basis sport brok

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:30

Blacky94 schreef:
LoveBodin schreef:

Wij hebben daar laatst contact mee gehad. Hebben er zelf niet voor gekozen (o.a. vanwege de prijs icm geen binnenbak) maar dit is wat ik toen doorgestuurd kreeg:

Citaat:
De paarden komen iedere dag buiten grote peddock/ wei wij hebben een ruime poetsplek en warmte lampen onze boxen zijn 3bij3 de longeercirkel is eb en vloed de grote bak 20x60 is met gedraineerd zand en vlokken en buiten verlichting en wij hebben een stapmolen,onze stalling is all-in 300 euro per.paard daarin zit onbeperkt kuil de stallen worden gedaan( ze staan op vlas) binnenbuiten zetten en basis sport brok

Heb de site bekeken en is meer gericht op luxe en gemak van de mens, dan welzijn van het paard. Niet echt meer van deze tijd eigenlijk.

Ze beschrijven ook dat een molen zo belangrijk is..............tja. Als iets geestdodend is. Heb er zelf in gelopen. En er zijn natuurlijk betere opties om paarden te laten bewegen incl het noodzakelijke sociale contact.

Jammer, Gaan het vast niet redden zo anno 2021

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:41

Levita schreef:
LoveBodin schreef:

Ik ken het niet, maar ziet er mooi uit. Maar ik vraag mij af of ze in de winter wel buiten komen.

Is van een oud stalgenootje van mij...denk dat zij hier wel hele goede gedachtes over heeft hoor. Echt leuke vlotte jonge meid. Ze doet het samen met haar vriend.

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:04

Ik zou gewoon hier in het Noorden komen wonen! Net boven de IJssel heb je al je wensen (ja, echt allemaal, ook het bos etc.) voor 220 per paard xD

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:00

JusticeJ schreef:
Ik zou gewoon hier in het Noorden komen wonen! Net boven de IJssel heb je al je wensen (ja, echt allemaal, ook het bos etc.) voor 220 per paard xD

Nope. Ik ga niet verhuizen naar een plek met minder bos voor meer geld.
Ik betaal iets meer maar ik heb 50 strekkende km bos op minder dan 100mtr van stal.

LoveBodin schreef:
nou ja, nieuw als in: nieuwe uitbater. Dat maakt soms natuurlijk wel verschil, toch?

Ik ken die Bokker persoonlijk. Ze zullen van goede huizen moeten komen.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:23

ikke schreef:
JusticeJ schreef:

Ik betaal iets meer maar ik heb 50 strekkende km bos op minder dan 100mtr van stal.

LoveBodin schreef:

In het Noorden zijn ook bossen en natuur gebieden..........

Stallen die nu in 2021 nog starten met zo weinig buiten en zichzelf promoten met luxe voor de ruiter ipv het paard, gaan het echt niet redden. Welzijn speelt overal een steeds grotere rol en dan is een paar uurtjes buiten, alleen of een stapmolen niet maar afdoende.

Zeker van jonge mensen verwacht ik meer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:29

JusticeJ schreef:

Ik woon bovenaan de IJssel maar hier is het rampzalig gesteld met stallen. 24/7 binnen in de wintermaanden is nog de norm. Moet duidelijk nog wat hoger verhuizen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:42

meggiemeg schreef:
Je zit vanaf daar wel een aardig stuk van het bos af, afhankelijk hoe je van af daar naar het bos gaat moet je of langs een erg drukke weg of die drukke weg over steken. Dus een verkeersmak paard is wel een must als je graag naar het bos gaat en niet over een trailer beschikt. In de winter zie ik daar niet vaak paarden buiten, kom er regelmatig langs.

Dit is net verkocht en degene die er hiervoor woonde had wel degelijk haar paarden buiten in de winter. De wei achter de woning/stallen kan je vanaf de weg helemaal niet zien, dus je kan niet automatisch concluderen dat ze binnen bleven omdat jij ze niet zag.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:48

Ik lees eigenlijk nergens op die site dat ze weinig buiten komen? Ze komen zoals ik hier boven lees iedere dag buiten in de paddock of tijdens het seizoen in de wei? Ik denk wel dat zij hier echt heel erg haar best doet en er goed over nagedacht heeft. En het dus niet alleen een luxe stal voor de eigenaar is.

Ik vind trouwens dat ze het "oude"dop ook echt heel mooi aan het maken zijn. Ik volg dat een beetje op instagram.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:44

superpony schreef:
ikke schreef:

LoveBodin schreef:

ikke schreef:

In het Noorden zijn ook bossen en natuur gebieden..........

Stallen die nu in 2021 nog starten met zo weinig buiten en zichzelf promoten met luxe voor de ruiter ipv het paard, gaan het echt niet redden. Welzijn speelt overal een steeds grotere rol en dan is een paar uurtjes buiten, alleen of een stapmolen niet maar afdoende.

Zeker van jonge mensen verwacht ik meer.

Jij onderschat de markt van veel geld en weinig inzicht toch wel heel erg.

En ja, in het noorden is ook wel bos; er zijn er niet zoveel waar geen afdrukken van mijn paarden liggen maar 50 strekkende km ga je daar niet redden.

Timmie06 schreef:
Ik lees eigenlijk nergens op die site dat ze weinig buiten komen? Ze komen zoals ik hier boven lees iedere dag buiten in de paddock of tijdens het seizoen in de wei? Ik denk wel dat zij hier echt heel erg haar best doet en er goed over nagedacht heeft. En het dus niet alleen een luxe stal voor de eigenaar is.

Ik vind trouwens dat ze het "oude"dop ook echt heel mooi aan het maken zijn. Ik volg dat een beetje op instagram.

Nu nog zien dat ze het vol houden in de tijd.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:37

Klinkt anders wel (paard)vriendelijk toch? Ik vind het niet per se een stal om hier nu al gelijk af te fikken hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:13

@Ikke, ik verbaas me slechts dat jonge mensen met alle kansen nog dergelijke stallen beginnen anno nu. Ze hebben alles mee om te leren, te ontwikkelen en als je iets nieuws start het beter te doen.
Het is ook ene kleine moeite om goed onderzoek te doen in bepaalde regio's waar vraag naar is.

Wij hebben in Ermelo gewoond en er is grote vraag naar GOEDE stalling. Die is er gewoon niet. Iedereen doet uit nood water bij de wijn. En de rest weet niet beter.

Shalimar schreef:
Klinkt anders wel (paard)vriendelijk toch? Ik vind het niet per se een stal om hier nu al gelijk af te fikken hoor.

Tja.........Het is wat men gewend is en blijkbaar nog steeds acceptabel vindt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:50

Ik vraag me af hoeveel weidegang er nog over blijft straks bij DOP, er komen ook nog stallen bij buiten zag ik in een filmpje.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:54

Wat goed gevonden wordt is heel relatief, superpony. :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:24

Ik las dat ze standaard van 10-16 naar buiten gaan daar, dat vind ik toch niet heel erg lang met de uitspraak 'paardenwelzijn staat voor ons voorop' . En als je paard niet in een groepje past of je wilt 'm alleen hebben staan (wat ik uiteraard ook geen aanrader vind, maar stel dat dat even zo is) dan kan het paard maar 2 uur in een paddock per dag. Vind ik nog niet zo geweldig klinken hoor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:35

Ik vind het niet verkeerd. Hier staan de paarden langer buiten, maar op het moment staan ze te springen bij het hek als er een naar binnen wordt gehaald tussen 14 en 15u in de middag om iets te gaan doen.

Vraag me dan af waar je ze meer een plezier mee doet.
Van 9 tot 18 in de blubber, deels in het donker, terwijl ze een beetje gras met een klomp modder naar binnen bikken.... Of wat eerder naar binnen en onbeperkt hooi op stal..

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:40

Idd wat goed gevonden wordt is voor ons ook weer verschillend. Ik vind overdag naar buiten, meer dan royaal goed ruwvoer en s'nachts op stal zelf het prettigst en ik heb allerlei soorten stallen geprobeert.
Mijn beide paarden staan met deze nattigheid echt te wachten om naar binnen te gaan dus daar is nu 16 uur een prima tijd voor...in de zomer juist weer langer.

Dop krijgt idd veel paddocks en rijbanen zo te zien. Maar eerlijk is eerlijk...er wordt heel hard gewerkt daar. Ik vond de stallen echt zo donker en klein maar nu zo zo zijn opgefrist ziet het er echt beter uit. Leuk project om te volgen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:11

Ik vind van 10-16 ook echt prima. Iets langer zou wel mogen met mooi weer maar voor nu echt lang zat. Die van mij wil dan lekker weer binnen staan in zijn riante stalletje. Met mooi weer wat langer is natuurlijk fijn maar het moet ook werkbaar zijn, en als het goed is kom je als eigenaar ook nog flink aandacht geven en beweging dus dan lijkt het me een prima spreiding. Het is al ruim meer dan gemiddeld wordt geboden voor wat ik zie in mijn omgeving. Paddocks ben ik dan weer wat minder van gecharmeerd want daar is echt geen ruk aan voor ze, maar bij sommige ondergrond kun je ook niet echt anders.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:21

upendo schreef:
Ik vind het niet verkeerd. Hier staan de paarden langer buiten, maar op het moment staan ze te springen bij het hek als er een naar binnen wordt gehaald tussen 14 en 15u in de middag om iets te gaan doen.

Vraag me dan af waar je ze meer een plezier mee doet.
Van 9 tot 18 in de blubber, deels in het donker, terwijl ze een beetje gras met een klomp modder naar binnen bikken.... Of wat eerder naar binnen en onbeperkt hooi op stal..

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een kleine stal (4 boxen voor de verhuur) en zie dus hetzelfde bij mijn paarden. Ze willen graag even naar buiten nu, maar ook vlot weer naar binnen. Maar “men” wil graag 24/7 buiten of de mogelijkheid, maar zo lang ik enkel weide heb en geen paddock met inkoopmogelijkheden, denk ik dat mijn systeem best voldoet.