Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Re: Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:24

Wat zoek je precies ?, Jouw eerste post is zo breed dat het mij verbaasd dat je nog niets gevonden hebt er worden er zo megaveel aangeboden. Waar loopt het op vast?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:36

Mss via je hoefsmid?
Mijn hoefsmid krijgt nog wel eens te horen als mensen hun (ouder/slechter) paard weg moeten doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:05

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:17

Doef schreef:
Ik gooi hem even omhoog...

Het is lastiger dan ik dacht, ondanks mijn beste bedoelingen nog niks gevonden helaas. Enige wat nu mijn aandacht trok was paard in nood spanje, maar die hebben niks nu volgens mij? Op de facebook pagina in iedergeval niets gezien.

Nog steeds een plekje vrij, ik gun het zo'n dier zo... Ik had vorig jaar contact maar helaas ben ik de contactgegevens kwijtgeraakt... Kom ik het paard tegen bij een comerciele instantie en kost nu dus het bedrag van toen maal 5, gaat mij te ver, wel erg jammer. Het geld is er, maar alles lijkt eerst nog een paar keer onnodig over de kop te gaan en dat gaat zó tegen mijn principes in.

Paard in Nood heeft een speciale paard in nood herplaatsingspagina op Facebook waar regelmatig dieren aangeboden worden. Je betaald alleen wel transportkosten (e1000,-) + een symbolisch bedrag voor het dier. Ik zou ze gewoon een bericht sturen mocht je interesse hebben, er staan er zoveel paarden.

Hier de link: https://www.facebook.com/herplaatsing.paardinnoodspanje

Nog iets anders, de konikpaarden die steeds geslacht worden..deze schijnen ook gekocht/ geadopteerd te mogen worden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:40

Ik weet niet of ze nog actief zijn, maar heb je al contact gehad met de Nederlandse Stichting Paard in Nood (SPIN)?
http://paardinnood.nl/

Deze site is sinds 2016 niet meer bijgewerkt, maar misschien zitten ze nu op Facebook?

Komen ook eerst kijken wat je te bieden hebt enz. Als ze zelf geen adoptie-paard hebben brengen ze partijen met elkaar in contact. Mijn ervaring is al van jaren geleden, maar wel goed.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:57

Doef schreef:
Omdat ik ze in eigen land niet vind of mensen nooit meer wat laten horen :(.

Is ons buurland mss wat?? Dit is een Duitse opvang. En zij vangen echt paarden op waar de eigenaar er niet meer voor kan zorgen, en zoeken er een nieuw goed tehuis voor. En ze hebben een pagina waar mensen hun paard kunnen aanbieden, als deze niet direct naar de opvang gaat/ of willen dat hij daarheen gaat.

https://www.erste-pferdeklappe.de/

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:04

Hier moet je toch niet lang naar zoeken? Marktplaats en FB staan er vol mee...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:50

Nielojram schreef:

Die vind ik net even niet in de zoekrichting van TS vallen. Of is deze veranderd gedurende de looptijd van dit topic? Dit is geen adoptie, verwaarloosd of slachtpaard.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:43

Als je pech vogels zoekt; zoek dan bij handelaren ipv stichtingen.

Bij handelaren staan vaak de dieren met trauma's of dieren met speciaal uniek karakter wat een doorsnee mens niet kan handelen of waarderen.

Buiten dat lichamelijke bemerkingen, daar komt je koop-kracht onderzoek skills bij kijken. Elke verkopp individu belangrijk.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 08:21

Een verwaarloosd paard bij een handelaar kopen is natuurlijk niet heel wenselijk. Die handel wil je niet in stand houden.

Eigenlijk best positief dat het kennelijk zo moeilijk is om een opknappertje te vinden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 08:37

Secretly schreef:
Als je pech vogels zoekt; zoek dan bij handelaren ipv stichtingen.

Bij handelaren staan vaak de dieren met trauma's of dieren met speciaal uniek karakter wat een doorsnee mens niet kan handelen of waarderen.

Buiten dat lichamelijke bemerkingen, daar komt je koop-kracht onderzoek skills bij kijken. Elke verkopp individu belangrijk.

De pechvogels staan zeker wel bij Stichtingen. Het beroerde is dat de Stichtingen er zelf weer handel van maken door soms ook maar met de halve waarheid te komen. Het is alleen handel met een ander uiterlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:00

LindyH schreef:
Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik eindelijk zo ver ben om mijn paard naar de slacht te doen, en dat iemand hem dan doodleuk komt 'redden'. Dat soort reddingsacties verplichten mij ertoe om erbij te blijven tot mijn paard geschoten is. Dat wil ik eigenlijk helemaal niet zien, maar het moet wel, dankzij die 'redders'.

Ik heb dat met mijn vorige paard moeten doen. Met mijn huidige paard zit ik er vreselijk tegenaan te hikken. Wat zou ik graag gewoon mijn paard meegeven aan de slachter, of afzetten bij het slachthuis en weggaan, maar helaas zal ik dan nooit rust hebben en altijd bang zijn dat mijn paard nog ergens opduikt.

Bedankt 'redders'. ;(

(En ik kies voor de slacht omdat ik dat een prettiger dood vind dan inslapen, voor een nog relatief gezond paard met blessure. Niet om het geld.)

Misschien moet ik met een spuitbus op hem schrijven wat hij allemaal mankeert, zodat mensen er met hun takken vanaf blijven en hem zijn welverdiende rust gunnen.

Ja dat is zo stom....toen kwam de redder zelf klagen dat het dier iets mankeerde, maar doodleuk wijgerde om hem naar de slacht terug te brengen en maar bleef dokteren, ze vond het heerlijk om zelf in de picture te staan als redder -:(- maar wel het dieren welzijn vergat).

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:01

Paardenopvang achterhoek is daar een voorbeeld van:
Ooit een andalusier verkocht. Zeer sensibel, maar zeker niet onhandelbaar. Hij heeft hem gekocht (ja voor geld) en vervolgens bij zijn collectie andalusiers toegevoegd met een zielig verhaal van verwaarlozing, wat totaal niet klopte... Het is gewoon de boel belazeren om je eigen hobby gefinancierd te krijgen over de rug van andere mensen.
Ik vertrouw geen enkele stichting meer.
Nooit eraan getwijfeld dat paard daar een prima leven had daarom mijn mond gehouden. Het paard gaat voor.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:07

Lienboon schreef:
Paardenopvang achterhoek is daar een voorbeeld van:
Ooit een andalusier verkocht. Zeer sensibel, maar zeker niet onhandelbaar. Hij heeft hem gekocht (ja voor geld) en vervolgens bij zijn collectie andalusiers toegevoegd met een zielig verhaal van verwaarlozing, wat totaal niet klopte... Het is gewoon de boel belazeren om je eigen hobby gefinancierd te krijgen over de rug van andere mensen.
Ik vertrouw geen enkele stichting meer.
Nooit eraan getwijfeld dat paard daar een prima leven had daarom mijn mond gehouden. Het paard gaat voor.

Sta dan niet raar te kijken als jouw paard weer gewoon wordt bereden.. Zodra ze bij de reddende Stichtingen terecht komen ondergaan ze de wonderbaarlijke genezing en mankeren ze ineens niet meer wat ze al mankeerden of het wordt op zijn minst een stuk minder........... Dus klaar voor de verkoop

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:13

Ik heb mijn paard bij paard in nood spanje vandaan.

Ik heb daar een tijd gewerkt en haar mee terug genomen als souveniertje :'). Ik was rerug in nederland en miste het daar zo erg, dat ik dacht ik haal spanje hier een beetje heen.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:22

Wij hebben een ex-manegepaardje zo opgevangen, superlief dier met hoefkatrol en artrose. Het enige wat we nog van haar verwachten is wat geknuffel en gezelschap. En als we zien dat het niet meer gaat, nemen we op tijd de beslissing, geen dier met duidelijke pijn bij ons.
Ik zou de maneges in het oog houden, zeker de oudere dieren worden vaak weggegeven of voor een symbolisch bedrag verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:14

Rizette schreef:
Nielojram schreef:

Die vind ik net even niet in de zoekrichting van TS vallen. Of is deze veranderd gedurende de looptijd van dit topic? Dit is geen adoptie, verwaarloosd of slachtpaard.

Ze is anders wel geïnteresseerd.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 00:37

Ik heb inderdaad op haar topic gereageerd, sta voor alles open.

Als ik mijn 20 jarige ruin om wat voor reden dan ook weg zou moeten doen zou ik persoonlijk iemand zoeken met het hart op de juiste plaats en hem voor een symbolisch bedrag weg 'geven' met de zekerheid dat hij goed zit. Gelukkig ben ik van plan om hem de rest van zijn leven bij me te houden en is dat tot nu toe altijd meer dan mogelijk geweest, heb me nooit zorgen hoeven maken over de kosten, dierenarts, en heeft ook kliniek opname gehad etc *even afkloppen*... Maar sommige mensen kunnen niet anders en zijn bang dat het paard in de handel terecht komt of onnodig de slacht.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 03:05

De adoptie paarden in de Belgische asiels zou ik ook niet snel doen. Het bedrag wat ze vragen is niet zo hoog. Maar het eisenpakket naar jou als adoptant is enorm hoog. Bij Sommige mag je het paard nooit rijden of laten rijden door andere mensen. Je mag ze niet doorverkopen. Je mag geen wedstrijden (ondanks dat sommige inbeslagnames echt nog goede paarden zijn).

Maar andersom als jij om wat voor reden dan ook het paard niet aan blijkt te kunnen of het klikt niet ind de kudde of je wordt zelf ziek of kan het niet meer betalen. Zijn ze niet thuis om het paard terug te nemen of zelfs maar te helpen met tips of oplossingen. Dan mag je het heerlijk zelf uitzoeken of zelf een andere adoptant zoeken die het contract overneemt waar je dan geen geld voor mag vragen en zij moeten weten waar het paard is. Zelfs soms gaat het zo ver dat je het niet zonder mede weten van de asiel mag laten inslapen.

Een erg enkelzijdig contract vooral in het belang van de asiels. Ook al snap ik soms best waar ze vandaan komen met hun ideeen...maar ik zou er geen paard vandaan halen en eerder een sneu geval op een markt kopen of bij een handelaar die er een heeft waar hij niet vanaf komt. Of een particulier die zwaar in geld nood zit of paard niet aan kan. Dan heb je zelf zeggenschap wat je er daarna mee doet.

Bij Spanje paard in nood..ik heb daar paarden van transport af zien komen die zo mager waren dat het me verbaast dat ze de reis aan konden en weg mochten daar. Daarna is door tijd gebrek andere kant geen tijd om je tips of iets te geven hoe je het beste de draad met een graadmager paard moet oppakken en soms zijn ze zo kapot dat ze echt wel pijn hebben! Veel pijn en dat het eigenlijk niet paard waardig is om ze nog te laten gaan in je weide als grasmaaier. Soms ziek of zo slecht na lang geen juiste voeding en directe doorzet naar andere mensen vanuit de stichting. Dan denk ik en dat is op transport geweest dat die is blijven staan. En eerlijk er zijn hier ook genoeg problemen met paarden alleen minder zichtbaar gemaakt die ook zeer zeker een thuis nodig hebben. Ook inbeslagnames die je niet ziet. Daar kan je je voor aanmelden en dan help je echt soms tijdelijk soms voor altijd.

Ik zou eerder kijken naar mensen die een project paard aanbieden maar inderdaad wel goed laten kijken of zn paard geen lijdensweg in lichaam heeft zitten. Zodat je zjin tijd niet pijnlijk lang rekt. En niet perse te verwachten dat je er ooit uit komt om het zo goed te krijgen dat je er alles mee kan soms of zelfs maar kan rijden. blijf open en objectief naar het paard wat je hebt of het haalbaar is en eerlijk naar dier toe. Ook als grasmaaier.En soms paarden met onhebbelijkheden die er niet helemaal meer uit gaan.

https://link.2dehands.be/m1656571103 Deze is wel leuk. Maar kost dan wel weer wat.

Wat je vooral veel ziet is oudere paarden die niet meer te rijden zijn of jonge dieren die afgekeurd zijn met manement. Een gratis paard of bijna gratis of iets is altijd iets mee waarom de eigenaar het zelf niet meer kan gebruiken zeker als ze meer paarden hebben of maar 1 maar op het randje een paard houden. en mensen kwijt moeten omdat ze alleen nog maar meer geld gaan kosten en niet meer te gebruiken zijn. En ze de volgende generatie neer willen zetten waar ze weer mee kunnen rijden. Het oudere dier /Afgekeurd dier is dan ineens zo zielig. Maar ja ze willen er vanaf want hij kost veel geld en kan hem niet meer gebruiken of gaan gebruiken. Dus verkopen we hem als nog recreatie en ik wil sport maar eigenlijk als je gaat keuren met foto is het zo geregeld klaar voor als redelijk pijn vrij kan grasmaaier of soms zelfs klaar om aarde te verlaten maar durft de eigenaar niet of kost teveel om dat te doen. Die kun je soms gratis afhalen maar wel met hoge kosten dierenarts of voeren of zo versleten dat je maar hoopt dat hij nog kan lopen.

Wat jezelf al zegt het is niet makkelijk om een echt project paard wat een kans in opbouw te vinden. Soms is bij een opfok of fokkerij een dier wat te lastig is of geen tijd voor was en dus te laat met inrijden in hun ogen te koop. Of van een eigenaar die te oud is geworden om nog op te pakken. Deze dieren kun je echt wel iets leuks van maken. Maar daar moet je tegen aan lopen. Of iemand kennen die de weg goed kent in dat wereldje. Ze zijn er wel! En soms is het ook gunning van de eigenaar dat je een leuk paard krijgt wat iets te moeilijk was of te stressvol voor degene om te doen voor een oke prijsje. Maar dat wordt wel steeds moeilijker. Op dit moment zie ik daarin meer slecht paard te koop staan. Maar het is een verkopers markt op dit moment alles lukt nu bijna om te verkopen. Dus lastig vinden van een leuk project dier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:35

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:40

[quote="Doef"]Ik heb inderdaad op haar topic gereageerd, sta voor alles open.

Dan is de keuze nog veel groter en heb je in principe bijna keuze uit alle paarden die te koop staan. Dan is het toch niet moeilijk om een paard te vinden? Zeker als je het financieel makkelijk kunt doen. Keuze te over toch? Dat is een kwestie van zelf doorpakken, gaan kijken bij de paarden die je leuk vindt en je hebt binnenkort een 2e paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:17

Almighty schreef:
De adoptie paarden in de Belgische asiels zou ik ook niet snel doen. Het bedrag wat ze vragen is niet zo hoog. Maar het eisenpakket naar jou als adoptant is enorm hoog. Bij Sommige mag je het paard nooit rijden of laten rijden door andere mensen. Je mag ze niet doorverkopen. Je mag geen wedstrijden (ondanks dat sommige inbeslagnames echt nog goede paarden zijn).

Maar andersom als jij om wat voor reden dan ook het paard niet aan blijkt te kunnen of het klikt niet ind de kudde of je wordt zelf ziek of kan het niet meer betalen. Zijn ze niet thuis om het paard terug te nemen of zelfs maar te helpen met tips of oplossingen. Dan mag je het heerlijk zelf uitzoeken of zelf een andere adoptant zoeken die het contract overneemt waar je dan geen geld voor mag vragen en zij moeten weten waar het paard is. Zelfs soms gaat het zo ver dat je het niet zonder mede weten van de asiel mag laten inslapen.

Een erg enkelzijdig contract vooral in het belang van de asiels. Ook al snap ik soms best waar ze vandaan komen met hun ideeen...maar ik zou er geen paard vandaan halen en eerder een sneu geval op een markt kopen of bij een handelaar die er een heeft waar hij niet vanaf komt. Of een particulier die zwaar in geld nood zit of paard niet aan kan. Dan heb je zelf zeggenschap wat je er daarna mee doet.

Bij Spanje paard in nood..ik heb daar paarden van transport af zien komen die zo mager waren dat het me verbaast dat ze de reis aan konden en weg mochten daar. Daarna is door tijd gebrek andere kant geen tijd om je tips of iets te geven hoe je het beste de draad met een graadmager paard moet oppakken en soms zijn ze zo kapot dat ze echt wel pijn hebben! Veel pijn en dat het eigenlijk niet paard waardig is om ze nog te laten gaan in je weide als grasmaaier. Soms ziek of zo slecht na lang geen juiste voeding en directe doorzet naar andere mensen vanuit de stichting. Dan denk ik en dat is op transport geweest dat die is blijven staan. En eerlijk er zijn hier ook genoeg problemen met paarden alleen minder zichtbaar gemaakt die ook zeer zeker een thuis nodig hebben. Ook inbeslagnames die je niet ziet. Daar kan je je voor aanmelden en dan help je echt soms tijdelijk soms voor altijd.

Ik zou eerder kijken naar mensen die een project paard aanbieden maar inderdaad wel goed laten kijken of zn paard geen lijdensweg in lichaam heeft zitten. Zodat je zjin tijd niet pijnlijk lang rekt. En niet perse te verwachten dat je er ooit uit komt om het zo goed te krijgen dat je er alles mee kan soms of zelfs maar kan rijden. blijf open en objectief naar het paard wat je hebt of het haalbaar is en eerlijk naar dier toe. Ook als grasmaaier.En soms paarden met onhebbelijkheden die er niet helemaal meer uit gaan.

https://link.2dehands.be/m1656571103 Deze is wel leuk. Maar kost dan wel weer wat.

Wat je vooral veel ziet is oudere paarden die niet meer te rijden zijn of jonge dieren die afgekeurd zijn met manement. Een gratis paard of bijna gratis of iets is altijd iets mee waarom de eigenaar het zelf niet meer kan gebruiken zeker als ze meer paarden hebben of maar 1 maar op het randje een paard houden. en mensen kwijt moeten omdat ze alleen nog maar meer geld gaan kosten en niet meer te gebruiken zijn. En ze de volgende generatie neer willen zetten waar ze weer mee kunnen rijden. Het oudere dier /Afgekeurd dier is dan ineens zo zielig. Maar ja ze willen er vanaf want hij kost veel geld en kan hem niet meer gebruiken of gaan gebruiken. Dus verkopen we hem als nog recreatie en ik wil sport maar eigenlijk als je gaat keuren met foto is het zo geregeld klaar voor als redelijk pijn vrij kan grasmaaier of soms zelfs klaar om aarde te verlaten maar durft de eigenaar niet of kost teveel om dat te doen. Die kun je soms gratis afhalen maar wel met hoge kosten dierenarts of voeren of zo versleten dat je maar hoopt dat hij nog kan lopen.

Wat jezelf al zegt het is niet makkelijk om een echt project paard wat een kans in opbouw te vinden. Soms is bij een opfok of fokkerij een dier wat te lastig is of geen tijd voor was en dus te laat met inrijden in hun ogen te koop. Of van een eigenaar die te oud is geworden om nog op te pakken. Deze dieren kun je echt wel iets leuks van maken. Maar daar moet je tegen aan lopen. Of iemand kennen die de weg goed kent in dat wereldje. Ze zijn er wel! En soms is het ook gunning van de eigenaar dat je een leuk paard krijgt wat iets te moeilijk was of te stressvol voor degene om te doen voor een oke prijsje. Maar dat wordt wel steeds moeilijker. Op dit moment zie ik daarin meer slecht paard te koop staan. Maar het is een verkopers markt op dit moment alles lukt nu bijna om te verkopen. Dus lastig vinden van een leuk project dier.

Adoptiepaarden waarbij je geen eigenaar wordt en wel alles moet betalen en er geen zeggenschap over hebt? Een afrader vind ik. Hetzelfde eigenlijk met adoptiehonden waar je geen eigenaar van wordt.Vroeger ging het dan nog om veel minder geld dan bij paarden,maar inmiddels kunnen ze er bij honden ook wat van,is ook een verdienmodel geworden en de adoptant heeft helemaal niets te zeggen.Sommigen vinden het niet erg. Maar als er problemen zijn met het geadopteerde dier zijn ze niet thuis en mag jij het gaan oplossen en betalen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:19

Almighty schreef:

Ik snap niet waar je deze informatie vandaan hebt. Maar hier klopt echt dus niks van. Ze zouden nooit paarden op transport doen wanneer ze te mager zijn. Ze kunnen wel afvallen door transport maar dat is wel logisch.
Ze zijn nooit zo kapot dat ze echt wel pijn hebben. Dan blijven ze daar en mogen ze daar oud worden. Ik snap noet waar je datvandaan hebt maar dat is echt de grootste onzin dat ik heb gehoord.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:32

naranja1 schreef:
Ik snap niet waar je deze informatie vandaan hebt. Maar hier klopt echt dus niks van. Ze zouden nooit paarden op transport doen wanneer ze te mager zijn. Ze kunnen wel afvallen door transport maar dat is wel logisch.
Ze zijn nooit zo kapot dat ze echt wel pijn hebben. Dan blijven ze daar en mogen ze daar oud worden. Ik snap noet waar je datvandaan hebt maar dat is echt de grootste onzin dat ik heb gehoord.

In slechte conditie op transport gaan of met pijn in leven gehouden worden, beide zijn onacceptabel en zeker voor een opvang, waar kwaliteit van leven toch ernstig op de 1e plaats hoort ongeacht het economische nut dat het dier nog zou hebben.