Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:15

moonsparkle schreef:
Ik ben er ook verbaasd over durfde het eerst niet te typen maar ik werk 5 dagen per week en mentaal en lichamelijk ook best zwaar werk. Verdien eigenlijk net teveel voor toeslagen maar als ik lees over de bedragen van uitkeringen, toeslagen, kwijtschelding etc dan vraag ik me af of ik op jaarbasis nou echt nog meer over hou dan mensen met een uitkering? :o

Nee.
Heb al meerdere malen met eigen ogen gezien dat er situaties zijn, dat je met een uitkering meer overhoud dan iemand die (fulltime) werkt.

Er wordt zó hard geklaagd in Nederland, terwijl er grote groepen zijn die eerst maar eens naar een ander moeten kijken vóórdat ze ongenuanceerd gaan schreeuwen. Bedoel ik jou absoluut niet mee moonsparkle! En ook niet de mensen die het echt slecht hebben, door medische problemen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:17

MyWishMax schreef:
De bijstand is niet iets waarbij je er voor kan kiezen om op de bank te blijven zitten. In deze gemeente heb je na toekenning al met een allemaal bijeenkomsten om te kijken waar je hulp bij nodig hebt en een sollicitatieplicht. Als je dat niet doet of werk weigert stopt de uitkering.

Dat zal dan wel per gemeente verschillen, de ervaringen die ik heb zijn anders. Er zijn inderdaad bijeenkomsten en de sollicitatieplicht ken ik, maar op de sollicitaties/brieven/procedures die ik van de zijlijn meegekregen heb zat weinig controle. En dan is het makkelijk om je briefjes zó te tikken en te versturen dat je daar vervolgens weinig succes mee hebt zonder dat het herkend kan worden als werkweigering oid. En buiten het beetje verplichte solliciteren en eens een bijeenkomst of gesprek je je bijstand jarenlang makkelijk met weinig moeite kunt behouden...

Maar dat is wel al een paar jaar geleden hoor dat ik dat van zo dichtbij heb meegekregen, wellicht zit daar nu meer controle op (zou ik erg goed vinden) :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 24-12-19 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:17

Uit persoonlijke ervaring in mijn omgeving: een alleenstaande moeder in de bijstand houdt meer over dan ik met mijn fulltime baan zonder toeslagen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:20

Mindim schreef:
BarbaLala schreef:
Wat een bizar asociale reacties in dit topic, letterlijk.
Ik word er misselijk van. :r
Alsof mensen voor hun lol de bijstand in gaan en een ander wat te zeggen heeft over hoe deze mensen hun geld uitgeven, kom nou toch even heel gouw zeg. :n
De kosten die het houden van een paard met zich meebrengt lopen ontzettend uit een en het ene paard is het andere niet, maar het is zeker niet onmogelijk.
Wel zal het moeilijker zijn dan met een goed inkomen en het ligt erg aan hoe diegene zijn prioriteiten stelt. Een vetpot zal het niet zijn want dat ís de bijstand al niet.

Waarom vind je het bizar asociaal?

Wij moeten ons een slag in de rondte werken om paarden te kunnen veroorloven en tevens aan al onze belastingplichten te voldoen. En we dragen graag ons steentje bij om solidair te zijn met degenen die het financieel minder hebben. Maar als daar paarden van gehouden worden, dan is de bijdrage in basisbehoeften schijnbaar toch niet zo hoognodig.

Jij Moet helemaal niks hoor, jij Wil je een slag in de rondte werken om paarden te kunnen bekostigen. Heel verschil lijkt mij. En hoe en waaraan iemand zijn/haar bijstand uitgeeft is niet belangrijk in deze situatie.
Dus ja, de reactie is niet sociaal te noemen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:21

Marije_1997 schreef:
beatje schreef:
Wat zijn de uitkeringen in nederland hoog , en de miniumlonen laag.Dat verbaast me toch wel een beetje.Snap nu ook wel dat mensen paarden van uitkeringen kunnen houden.
In belgie zijn er zoveel aanvullende potjes niet en kan je met 1000 euro amper je hoofd boven water houden laat staan een paard kopen.

Uitkeringen zijn idd ook heel hoog. Ik heb het geluk dat ik ruim 400/500 euro meer verdien als het minimum loon voor m'n leeftijd. Maar ik werk daar dan ook hard voor, en heb netjes mijn studie afgerond.

Ik moet zeggen dat ik mij er soms best over opwind...werk 3 dagen/24 uur (door burnout niet meer fulltime mogelijk) en mijn loon is netto circa € 800,-.

Nu krijg ik nog aanvulling vanuit WW dus houd netto meer over. Maar WW stopt nog dit jaar, en dan werk ik dus voor circa € 800,00 netto per maand. Ben in onderhandeling voor meer loon, maar HRM werkt hier niet aan mee...

Jessix

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:32

Ik heb een keer een berekening gezien van de sociale dienst (ik werk in de jeugdzorg) met een voorbeeld van een moeder alleenstaande met twee kinderen. Die kreeg met alle toeslagen toch meer dan € 1900,- bij elkaar. Wat dat betreft leven we toch echt wel in een heel fijn land. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:34

eekhoornerik schreef:
Marije_1997 schreef:

Wat zijn de uitkeringen in nederland hoog , en de miniumlonen laag.Dat verbaast me toch wel een beetje.Snap nu ook wel dat mensen paarden van uitkeringen kunnen houden.
In belgie zijn er zoveel aanvullende potjes niet en kan je met 1000 euro amper je hoofd boven water houden laat staan een paard kopen.

Ik moet zeggen dat ik mij er soms best over opwind...werk 3 dagen/24 uur (door burnout niet meer fulltime mogelijk) en mijn loon is netto circa € 800,-.

Nu krijg ik nog aanvulling vanuit WW dus houd netto meer over. Maar WW stopt nog dit jaar, en dan werk ik dus voor circa € 800,00 netto per maand. Ben in onderhandeling voor meer loon, maar HRM werkt hier niet aan mee...

eekhoornerik

Jij kan ook bij de belastingdienst dan een toeslag aanvragen. Deze is voor iedereen aan te vragen die onder het sociaal minimum zit met zijn loon/ uitkering.

Moet je alleen geen partner hebben of samen wonen want dan kijken ze naar het totaal inkomen.

Maar ben jij alleen staande dan kan je gewoon die toeslag aanvragen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:45

Ik heb gelukkig een partner die een modaal inkomen heeft dus we komen goed rond samen, al moeten we even kijken hoe dat vanaf volgend jaar gaat als ik de loonsverhoging er niet door krijg :j.

Het gaat mij meer om het principe, dat een loon lager kan zijn dan een bijstandsuitkering, het is natuurlijk gebaseerd op parttime werken maar eigenlijk zou elk uur dat je (wit) werkt iets meer moeten lonen dan niet werken als je kán werken (ik snap heel goed dat iemand in de Wajong of WIA heel graag wilt maar niet kan, heb er zelf ervaring mee).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:47

Ook in de bijstand zitten mensen die wel willen, maar niet kunnen. Het is niet zo zwart wit.

Daarnaast zit er echt enorm veel verschil in bijvoorbeeld wajong en bijstand qua inhoudingen. Als je bijvoorbeeld alimentatie krijgt, dan wordt dat in de bijstand can de uitkering afgetrokken. Of eigenlijk andersom, de alimentatie wordt aangevuld tot bijstand niveau. Bij de wajong wordt dit niet verrekend, dus heb je én én.
Of bijvoorbeeld een gift of duur cadeau in de vorm van geld of prijs. In de bijstand moet je dat allemaal doorgeven en kan het zijn dat het ingehouden wordt van de uitkering en je dus minder krijgt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:53

eekhoornerik schreef:
Ik heb gelukkig een partner die een modaal inkomen heeft dus we komen goed rond samen, al moeten we even kijken hoe dat vanaf volgend jaar gaat als ik de loonsverhoging er niet door krijg :j.

Het gaat mij meer om het principe, dat een loon lager kan zijn dan een bijstandsuitkering, het is natuurlijk gebaseerd op parttime werken maar eigenlijk zou elk uur dat je (wit) werkt iets meer moeten lonen dan niet werken als je kán werken (ik snap heel goed dat iemand in de Wajong of WIA heel graag wilt maar niet kan, heb er zelf ervaring mee).

Ik kan het nog mooier maken: als je als Wajong fulltime zou werken, is het in de meeste gevallen zelfs zo dat je MINDER dan het minimumloon uitbetaald krijgt.

Krijgt een "normaal" iemand bij bedrijf x bijvoorbeeld minimum loon €1600, dan krijg ik als Wajong bij bedrijf X met dezelfde uren werk bijvoorbeeld maar €960 (60% minimumloon) dit wordt dan door het UWV aangevuld tot bijvoorbeeld €1300.

Ik verdien dus door 38 uur te werken "maar" €200 meer dan dat ik op de bank blijf zitten.

Het geld is eerlijk verdiend, maar deze constructie zet niet aan tot extra werkbereidheid.

In sommige gevallen met een wajong ga je er per maand minder aan overgehouden als je zeg 16 uur werkt dan dat je helemaal niet werkt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:11

Bijstand houd meestal (!) in wel kunnen werken maar niet willen werken of niet de baan vinden die je zelf wilt. Want ben je ziek kom je in de ziektewet of Wajong.

Als je al een paard hebt en je komt er tijdelijk in vind ik het anders maar zit je in de bijstand en heb je nog geen paard ga dan gewoon kijken naar een verzorgpaard ofzo... de financiële verantwoordelijkheid dragen voor een paard is gigantisch en in mijn ogen zwaar onverantwoord. Dan heb ik het wel over mensen die zelfstandig wonen en niet bij de ouders of een werkende partner hebben die bijdragen aan de kosten.

Ik heb gelukkig nog nooit bijstand gehad, wel zit ik nu nog gedeeltelijk in de ziektewet (vanuit werk, jaar volledig ziek en nu opbouwend) en mijn salaris is veel hoger dan een uitkering maar ik zelf zou het nog niet kunnen betalen... daarom ook dat ik dus een verzorgpaard heb en daar geniet ik intens van. Waarom een eigen paard? Ik heb jaren moeten zoeken naar een verzorgpaard, dus ja, makkelijk is anders, maar dan heb je ook een dier waar je je energie en tijd in kan steken alleen niet de financiële lasten hoeft te dragen.

Ooit gaat er een eigen paard komen, misschien als ik een partner krijg ofzo, maar voor nu is dat gewoon niet verantwoord.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:27

mvdende schreef:
eekhoornerik schreef:

Ik kan het nog mooier maken: als je als Wajong fulltime zou werken, is het in de meeste gevallen zelfs zo dat je MINDER dan het minimumloon uitbetaald krijgt.

Krijgt een "normaal" iemand bij bedrijf x bijvoorbeeld minimum loon €1600, dan krijg ik als Wajong bij bedrijf X met dezelfde uren werk bijvoorbeeld maar €960 (60% minimumloon) dit wordt dan door het UWV aangevuld tot bijvoorbeeld €1300.

Ik verdien dus door 38 uur te werken "maar" €200 meer dan dat ik op de bank blijf zitten.

Het geld is eerlijk verdiend, maar deze constructie zet niet aan tot extra werkbereidheid.

In sommige gevallen met een wajong ga je er per maand minder aan overgehouden als je zeg 16 uur werkt dan dat je helemaal niet werkt.

Ik verdien toch echt meer dan dat ik met m'n wajong thuis zou zitten en toen ik bij de supermarkt werkte, ik werk 22 uur per week bij een overheidsinstelling.
Werken met een wajong loont altijd en ik ben heel benieuwd naar de nieuwe plannen hoe deze gaan uitpakken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:30

Heel eerlijk? Het maakt mij echt niet uit hoe iemand met een bijstandsuitkering zijn uitgaven heeft.
Slim vind ik het niet om een paard te kopen tijdens de bijstand, maar als diegene al een paard heeft, wie zijn wij dan om te beslissen of diegene zijn paard mag houden.
Maar als ik bijvoorbeeld in de WW kom is paardrijden toch echt het eerste wat er bij mij uitgaat.
Maar nog blijf ik paardrijden een dure sport vinden ook al kan ik het nu betalen

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:30

Mooi te lezen dat Vientje toch aan het werk ging, de geringe financiële meerwaarde ten spijt. Door te gaan werken bouw je weer iets op, het gebrek bij sommige mensen aan die moraal geeft waarschijnlijk ergernis bij anderen. Niet kunnen werken is natuurlijk van een heel andere orde.

Als je al een paard had voor je een uitkering had, vind ik het wel echt anders. Die pech kan iedereen overkomen.
Maar vanuit bijstand een paard aanschaffen... nee, daar is ons sociale vangnet niet voor bedoeld. Het geeft ook een verkeerd signaal aan de buitenwereld.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:33

Ik begrijp sommige reacties niet goed? Waarom zouden mensen in de bijstand geen paard mogen?
En ja..ik begrijp de reacties van: omdat je er te weinig geld voor hebt.
Ik begrijp niet de reacties: in de bijstand hoor je geen paard te hebben, want ik werk me er de pleuris voor.

Ik heb een aantal jaar in de bijstand gezeten (contract liep af met 7 maanden zwangerschap en vind dan maar weer eens wat). Ik kon hiervan 3 honden, 4 katten en een kind onderhouden, ik had een auto en ging 2 keer per jaar op vakantie. Maar: ik rook niet, drink niet, ga nooit uit, had goedkope huur.

Ik ken mensen in de bijstand die een pakje sigaretten per dag wegroken a 8 euro. Zit je ook op 250 euro. Vaak gaan er dan ook nog wel wat biertjes doorheen, dus zeg maar rustig 300 euro aan een ongezonde leefstijl...

dan heb ik toch meer respect voor iemand die die 300 euro uitgeeft aan haar hobby, door die hobby ws beter in haar vel zit, iets heeft om voor te leven en voor te vechten, actiever blijft en daardoor ook ws sneller weer werk vind.

Daarbij het oordelen...laat dat toch eens...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:37

purny schreef:
Heel eerlijk? Het maakt mij echt niet uit hoe iemand met een bijstandsuitkering zijn uitgaven heeft.
Slim vind ik het niet om een paard te kopen tijdens de bijstand, maar als diegene al een paard heeft, wie zijn wij dan om te beslissen of diegene zijn paard mag houden.
Maar als ik bijvoorbeeld in de WW kom is paardrijden toch echt het eerste wat er bij mij uitgaat.
Maar nog blijf ik paardrijden een dure sport vinden ook al kan ik het nu betalen

Mee eens. Ik het alleen een verkeerde keuze als bijvoorbeeld je kinderen in afgetrapte schoenen lopen of niet fatsoenlijk gezond eten op hun bordje krijgen en je paard de juiste (medische)medische zorg niet krijgt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:37

IHN bijstand of WW zit wel een verschil tussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:48

IHN schreef:
Ik begrijp sommige reacties niet goed? Waarom zouden mensen in de bijstand geen paard mogen?
En ja..ik begrijp de reacties van: omdat je er te weinig geld voor hebt.
Ik begrijp niet de reacties: in de bijstand hoor je geen paard te hebben, want ik werk me er de pleuris voor.

Ik heb een aantal jaar in de bijstand gezeten (contract liep af met 7 maanden zwangerschap en vind dan maar weer eens wat). Ik kon hiervan 3 honden, 4 katten en een kind onderhouden, ik had een auto en ging 2 keer per jaar op vakantie. Maar: ik rook niet, drink niet, ga nooit uit, had goedkope huur.

Ik ken mensen in de bijstand die een pakje sigaretten per dag wegroken a 8 euro. Zit je ook op 250 euro. Vaak gaan er dan ook nog wel wat biertjes doorheen, dus zeg maar rustig 300 euro aan een ongezonde leefstijl...

dan heb ik toch meer respect voor iemand die die 300 euro uitgeeft aan haar hobby, door die hobby ws beter in haar vel zit, iets heeft om voor te leven en voor te vechten, actiever blijft en daardoor ook ws sneller weer werk vind.

Daarbij het oordelen...laat dat toch eens...

Roken hoeft niet duur te zijn :) ik rook zeg maar 18 euro per maand weg. Verschilt heel erg per persoon ook zoiets. De een zuipt een krat bier per dag weg, de ander koopt dure merkkleding. En de ander koopt een paard. Ik ben van mening:gewoon lekker laten gaan. Ieder z'n ding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:51

lifaya schreef:
Bijstand houd meestal (!) in wel kunnen werken maar niet willen werken of niet de baan vinden die je zelf wilt. Want ben je ziek kom je in de ziektewet of Wajong.

Mensen gaan naar de gemeente en zeggen "Yooo, ik ben er helemaal klaar mee man, dat werken neemt veel te veel tijd in beslag/ ik kan geen leuke baan vinden. Kun je mij inschrijven voor de bijstand?"
En dan zegt de ambtenaar; "Tuurlijk, geen probleem, uw uitkering wordt volgende maand op uw rekening gestort!"

....Dream on Lifaya :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:52

lifaya schreef:

Nee hoor, zat mensen die ziek zijn en niet in de ziektewet of wajong zitten. Ziektewet kom je tijdelijk in als je ziek wordt tijdens werk, maar als UWV je niet voldoende of niet afkeurt kom je in de bijstand. Ik kan vanwege gezondheid niet werken, maar omdat ik vanuit studie gestopt ben, baan was al eerder gestopt, kom ik niet in aanmerking voor wia of dergelijke uitkeringen. Wajong keuring is erg streng en in mijn geval zijn ze het ermee eens dat ik zeker niet fulltime kan werken, maar zijn ze van mening dat het wel maximaal 4 uur kan. Mijn artsen denken daar anders over, maar ik zit dus in de bijstand want kan nergens anders terecht... en zo zijn er meer gevallen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:57

_San87_ schreef:
Dit zijn de bijstandsuitkeringen:

Gezin: 100% van netto minimumloon = 1.336,42 euro per maand
Alleenstaande ouder: 70% van het netto minimumloon =935,49 euro per maand
Alleenstaande: 50% van het netto minimumloon = 668,21 euro per maand

Daar komen eventuele toeslagen nog bij.

Alleenstaande krijgt ook 70 procent, net als een alleenstaande ouder. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... suitkering

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:59

Het karakter van een bijstandsuitkering is heel anders dan een arbeidsongeschiktheids of werkloosheidsuitkering. Dat is appels en peren vergelijken.
Daarnaast is een aantal jaar geleden de Participatiewet in werking getreden, bedoelt om er voor te zorgen dat mensen als dat niet nodig is, in een bijstandsuitkering blijven hangen. Participeren in de samenleving dus. Helaas blijkt nu dat deze maatregelen onvoldoende effect hebben gehad. Onder andere omdat gemeentes tot op zekere hoogte zelf kunnen invullen hoe strikt ze handhaven.
Wij bij mijn werkgever, waar we de AIO (=bijstand voor pensioengerechtigden) uitkeren, merken dat dagelijks.
Het hebben van een auto wordt overigens als algemeen gebruikelijk bezit bij ons aangemerkt en dus tot een x bedrag vrijgesteld van de vermogenstoets. Een paard is geen algemeen gebruikelijk bezit en de waarde van het paard zal meegenomen worden in de vermogenstoets. Blijf je onder de vermogensgrens, dan mag je dus prima een paard bezitten als je in de bijstand zit. Kom je er boven, dan zul je moeten interen op de waarde van je paard. Hoe je het paard dan verder onderhoudt, is niet aan de instantie om te bepalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:01

Sting schreef:
_San87_ schreef:
Dit zijn de bijstandsuitkeringen:

Gezin: 100% van netto minimumloon = 1.336,42 euro per maand
Alleenstaande ouder: 70% van het netto minimumloon =935,49 euro per maand
Alleenstaande: 50% van het netto minimumloon = 668,21 euro per maand

Daar komen eventuele toeslagen nog bij.

Alleenstaande krijgt ook 70 procent, net als een alleenstaande ouder. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... suitkering

Alleen de alleenstaande ouder krijgt er de extra kinderbijslag bij. (Logisch, want extra mond om te voeden)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:03

Roxx_91 schreef:
Uit persoonlijke ervaring in mijn omgeving: een alleenstaande moeder in de bijstand houdt meer over dan ik met mijn fulltime baan zonder toeslagen.

Hier ook, en dan nog zwart werken en met alle toeslagen veel meer krijgen dan ik met 4 dagen werken. is oneerlijk verdeeld. was machine kapot, krijgen ze een nieuwe van de gemeente terwijl ik aan eind van de maand minder overhoud na het betalen van alle rekeningen ( zonder kwijtschelding of korting of toeslag)

Maar op de vraag van ts, als je een paard hebt en het zo kan onderhouden terwijl er weer kans is op werk, ja
zit je in de bijstand en wil je een paard, nee, zoek dan een bijrijpaard zonder alle financiële risico`s

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:04

Een paard kopen terwijl je in de bijstand zit zou ik ook bijzonder vinden. Maar mocht je er onverhoopt inkomen en je hebt al een paard snp ik goed dat het paard wordt gehouden. Wie zegt dat diegene geen achterban heeft mocht het echt nodig zijn in bijzondere gevallen? Als de juiste zorg kan worden gegeven, op welke manier dan ook (misschien naar een goedkope all in pensionstal bv of ergens op een weide ala opfok) dan is dat toch prima?

Mocht ik op een of andere reden in de bijstand komen zou ik mijn paarden ook niet zomaar weg (kunnen) doen. Raak ik aan de straatstenen ook niet meer kwijt ivm leeftijd en kwalen met alle gevolgen van dien. Ik hoop nooit in die situatie te komen