IHN schreef:ik snap er niet zoveel van...je koopt een paardje met mok en slechte hoeven? Dat zou voor mij alleen al reden zijn om extra onderzoek te doen. Je verdedigt stal doorstap, maar zij hebben hem jou verkocht. Zij kiezen ervoor om een paard niet eerst goed te checken voor ze doorverkopen. Een handelaar die afgaat op wat vorige eigenaar verteld is bij voorbaat al fout. Punt.
Daarbij vermenselijk je het paard. Paard heeft een keuze, hij hoeft niet zo te doen, hoor. Huh?? Een paard gaat niet zoals wij mensen even bedenken wat de verstandigste keuze is..die reageert instinctief op een situatie. Als ik jou dan lees dat je zegt: nou, en hij ging ineens met zijn kont naar me toe staan dreigen en ik stond erbij van: huh? wat doe ik dan verkeerd? Daar ga je al...jij geeft hem de leidende positie..hij krijgt toestemming om zijn kont naar je toe te draaien en ipv dat je hem heel snel op zijn lazer geeft (en zielig?? denk je niet dat een trap van 600 kg paard in de wei harder aankomt?) ga je je staan afvragen wat jij verkeerd doet. In je eerste stukje las ik ook al zoiets dat je zoiets had van: nou ja..hij deed eigenlijk niet veel behalve af en toe happen...ik lees daaruit dat je dat niet heel erg belangrijk vond en ws. ook zo gereageerd hebt...happen is gewoon not acceptable. Dat had je al af moeten straffen. Ik heb overigens sinds ik op deze manier werk een veel vrolijker paard...ik was ook altijd te lief en heb het dus ook echt moeten leren, maar madam liep vrolijk over me heen..god, wat vond ik het naar dat ze van mijn instructrice een trap kreeg als ze tever naar voren doorliep. Ik wilde er al mee stappen...gelukkig niet gedaan, want waar ik eerst een sjacherijnig paard zag, zag ik al na een halfuur een paard wat met de oortjes naar voren vrolijk meeliep, netjes afstand hield, en haar overal volgde zonder touw.
Dit is geen verwijt. Zoals ik zeg..ik heb het ook moeten leren. Het zit in je of niet, maar je kunt het leren. Dat jij dit niet zelf gaat doen met je dikke buik snap ik ook. Maar...je was dus al zwanger toen je het paard kocht, en jij kent die Melanie geef je aan dus zij kent jou ook...hoezo verdedig je haar dan? Een beetje handelaar weet wat voor paard ie verkoopt...
wettelijk denk ik dat je geen poot hebt om op te staan..het is ja zelfs genoemd in contract en je hebt niks laten keuren of wat dan ook. Heel banketstaaf, maar ik vermoed dat dit een dure les was. Triest voor jou en het paard, want beestje was nou ook niet echt spotgoedkoop...
Mensen met paarden verkloten heel veel, paardenmensen ondernemen meestal meteen actie zodat ongewenst gedrag direct word ingedamd. Schieten ts en vriendin weinig mee op maar zoals jij het schrijft, daar kan ik alleen maar mee instemmen. Verbaasd staan kijken en denken : Wat doet hij nou??? Dat verbaasde kijken doe ik ook en dan direct gevolgd door een actie, binnen een paar tellen en daar hoef ik na veertig jaar niet meer over na te denken, het zit er in of niet. Aai aai wat ben je toch een knuffel richt soms heel veel schade aan, vooral voor het paard die wel gedwongen is om de leiding over te nemen. Met alle gevolgen van dien.