Paard bij fjordenpaarden kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

Re: Paard bij fjordenpaarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:38

van 300 paarden x 40 is toch weer 12000

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:40

troi schreef:
Nee op elke ziekte zal er niet getest worden, grotendeels vanwege het kostenplaatje natuurlijk. Maar pssm is 1 van de weinige afwijkingen die makkelijk en goedkoop op te sporen is. Simpelweg wat maanhaar trekken en opsturen, na een dag of 10 wachten en 35/40 euro betalen heb je de definitieve uitslag. Kleine moeite toch als je hengst jaarlijks een stapel veulens verwekt??

Waar kan je voor 40 euro laten testen?
Ik heb wel iets gevonden voor 95 dollar...

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:17

mariekeoo schreef:
van 300 paarden x 40 is toch weer 12000

Ze hoeven alleen de paints te laten testen. En als ze dat helemaal aan het begin hadden gedaan voordat ze er mee fokten had niemand zich zorgen hoeven maken over paarden die daar vandaan komen :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:28

Tja zo heb je bij elk ras wel wat.

Ik begrijp heel goed d het erg vervelend is en het is heel goed dat je andere hier voor waarschuwt.
Maar zoals je ook al zegt wat een top paard het verder is.

Nu kan iedereen die dit leest er rekening mee houden en als ze er een paard kopen een test laten doen als dat gewenst is.

Een paar mensen reageren misschien een beetje verdedigend omdat er hier op bokt regelmatig mensen zijn die het bedrijf helemaal niet kennen en het toch afkraken..

En of en wat ze wel en niet allemaal laten testen. Dat weet toch niemand hier..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:51

Jeetje, ik schrik van de reactie hier.

PSSM is een hele nare ziekte.

Wat andere fokkers doen staat los van de vraag hoe deze stal fokt en verkoopt. En ja, men gaat er steeds meer naartoe om Quarters en paints te testen voor het fokken. Er zijn ook al hele lijsten bekend gemaakt met positieve paarden.

Gewoon lukraak fokken is altijd slecht. Je begint met een gezonde merrie, die goed gebouwd is, goede bewegingen heeft en een fijn karakter. Je bekijkt de evt minpunten. Dan ga je op zoek naar een hengst die goed bij je merrie past. Ook van de hengst verwacht je dat hij gezond is, goede bouw heeft, goede bewegingen en een fijn karakter.

Als je aan deze zaken voorbij gaat, fok je bewust risico's.

Men denkt misschien ''goedkope'' en makkelijk verkoopbare paarden te fokken, maar een ziek paard kost de nieuwe eigenaar misschien wel 10x zoveel als de aanschaf waarde vanwege veearts kosten. En een hele hoop verdriet.
Er staan zat goede en gezonde paarden te koop, teveel zelfs. Met elk paard kan iets gebeuren, maar waarom bewust risico's nemen?

Als je test, maak je dat echt wel bekend. En zolang de betere quarters in hogere prijsklasse vallen, blijven dit soort handelaren wel verkopen. Mensen willen per se het merkplaatje en er staan vast ook hele leuke lieve paarden.
Er komen nu ook quarters en paints op de markt zonder papieren zodat het moeilijker te achterhalen is of die getest is en uit welke lijnen ze komen. Van positieve ouders weet je sowieso de risico's.

Elk paard laten keuren en bij afkeuren zijn kosten voor de verkoper. En kopers moeten beter rond kijken en nadenken voor ze ergens zomaar wat kopen vanwege een leuke kleur of prijs ( bijvoorbeeld ) Als je het uitrekent weet je gewoon wat een goed gefokt paard al kost aan kosten voor de fokker. Verwacht dan niet voor minder iets goeds te vinden.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:43

Wendy1978 schreef:
troi schreef:
Nee op elke ziekte zal er niet getest worden, grotendeels vanwege het kostenplaatje natuurlijk. Maar pssm is 1 van de weinige afwijkingen die makkelijk en goedkoop op te sporen is. Simpelweg wat maanhaar trekken en opsturen, na een dag of 10 wachten en 35/40 euro betalen heb je de definitieve uitslag. Kleine moeite toch als je hengst jaarlijks een stapel veulens verwekt??

Waar kan je voor 40 euro laten testen?
Ik heb wel iets gevonden voor 95 dollar...

Het kost inderdaad 95 dollar, omgerekend zo'n 70 euro. Je kunt het hier laten testen: http://www.animalgenetics.us

Heel veel sterkte en wijsheid met jullie lieve Summer lalunamyo :(:)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:47

superpony schreef:
Jeetje, ik schrik van de reactie hier.

PSSM is een hele nare ziekte.

Wat andre fokkers doen staat los van de vraag hoe deze stal fokt en verkoopt. En ja, men gaat er steeds meer naartoe om Quarters en paints te testen voor het fokken. Er zijn ook al hele lijsten bekend gemaakt met positieve paarden.

Gewoon lukraak fokken is altijd slecht. Je begint met een gezonde merrie, die goed gebouwd is, goede bewegingen heeft en een fijn karakter. Je bekijkt de evt minpunten. Dan ga je op zoek naar een hengst die goed bij je merrie past. Ook van de hengst verwacht je dat hij gezond is, goede bouw heeft, goede bewegingen en een fijn karakter.

Als je aan deze zaken voorbij gaat, fok je bewust risico's.

Men denkt misschien ''goedkope'' en makkelijk verkoopbare paarden te fokken, maar een ziek paard kost de nieuwe eigenaar misschien wel 10x zoveel als de aanschaf waarde vanwege veearts kosten. En een hele hoop verdriet.
Er staan zat goede en gezonde paarden te koop, teveel zelfs. Met elk paard kan iets gebeuren, maar waarom bewust risico's nemen?

Als je test, maak je dat echt wel bekend. En zolang de betere quarters in hogere prijsklasse vallen, blijven dit soort handelaren wel verkopen. Mensen willen per se het merkplaatje en er staan vast ook hele leuke lieve paarden.
Er komen nu ook quarters en paints op de markt zonder papieren zodat het moeilijker te achterhalen is of die getest is en uit welke lijnen ze komen. Van positieve ouders weet je sowieso de risico's.

Elk paard laten keuren en bij afkeuren zijn kosten voor de verkoper. En kopers moeten beter rond kijken en nadenken voor ze ergens zomaar wat kopen vanwege een leuke kleur of prijs ( bijvoorbeeld ) Als je het uitrekent weet je gewoon wat een goed gefokt paard al kost aan kosten voor de fokker. Verwacht dan niet voor minder iets goeds te vinden.

En er wordt zomaar vanuit gegaan dat met al deze dingen geen rekening gehouden wordt en er lukraak gefokt wordt om het merkje?

Vooral de opmerking van dat 'merkje' maakt het voor mij duidelijk dat je de fokkers en hun bedrijf niet kent.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:45

En marieke heb je maan gekocht?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:49

Een vriendin van mij heeft haar paard daar gekocht, ik vind dat ze heel goed luistert (het paard :P ) maar ze moet nog wel leren om in de bak te rijden enzo want ze rijden bij t'Fjordenpaard alleen buitenritten :) Ik zou zeggen, kijk even op hun site naar de paarden die er zijn en als je een leuke tegen komt, ga een keertje langs!

ps. er staan veel meer niet-fjorden dan fjorden ;)
pps. mijn vriendin is ook 14 en het gaat supergoed dus ik denk wel dat jullie het met zijn tweeën kunnen :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:46

DxFellow schreef:
Een vriendin van mij heeft haar paard daar gekocht, ik vind dat ze heel goed luistert (het paard :P ) maar ze moet nog wel leren om in de bak te rijden enzo want ze rijden bij t'Fjordenpaard alleen buitenritten :) Ik zou zeggen, kijk even op hun site naar de paarden die er zijn en als je een leuke tegen komt, ga een keertje langs!

ps. er staan veel meer niet-fjorden dan fjorden ;)
pps. mijn vriendin is ook 14 en het gaat supergoed dus ik denk wel dat jullie het met zijn tweeën kunnen :)

Hoe heet haar paard?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:50

_lucy, je leest niet goed. En heel toevallig heb ik er redelijk dichtbij gewoond en weet wel hoe 1 en ander gaat daar. Blijkbaar heb je een band met dit bedrijf om het voor ze op te nemen. Prima, maar je moet wel goed lezen eerst.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:00

Dus als je ergens vlakbij woont weet je van alles over het bedrijf.
Kwam je er ook regelmatig en ken je hun dan ook ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:34

Ik weet genoeg.

En er komen vast ook hele leuke, lieve en gezonde pony's vandaan, dat geloof ik zo. Je kan mazzel hebben met paarden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:24

Bij elke fokker, handelaar moet je opletten, vind dit maar doorgaan een beetje zielig eerlijk gezegd, je hebt kennelijk zelf niet goed opgelet. Ik vind het leuke paarden en juist het idee dat ze in de kudde opgroeien spreekt me wel aan, harde paarden krijg je daarvan en sociaal zijn ze ook meteen. Dat ze alleen zadelmak zijn is prima, zijn ze ook nog niet verpest door een stalruiter.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 10:27

Dat de paarden daar niet verpest zijn, ben ik het niet mee eens, Miepie! Ik denk juist dat de paarden die daar al langere tijd staan, verpest zijn...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:42

Ja tuurlijk de paarden zijn daar echt verpest. 8)7
Ze zijn perfect voor hun kampen daar worden ze voor gefokt.
Het zijn geen wedstrijdpaarden maar recreatiepaarden,
Ze worden zo beleerd dat hun er het beste uit kunnen halen.
Maar jij weet het blijkbaar zo goed aangezien je weet dat ze verpest zijn -:(- %)
Daarom komt iedereen er ook elk jaar zo graag terug elke zomervakantie weer ruim 50 kinderen.
Ze hebben een hart voor hun paarden als ze maar iets mankeren gaan ze op rust en krijgen ze de behandeling die ze verdienen.
Ook al is het een klein singelwondje dan wordt er gelijk wat aan gedaan.
Ja ze leven 24 uur 365 dagen per jaar buiten so what zo leven kuddes in het wild ook.

Maar vertel dan wat je er allemaal over weet over Henk en José dan weten wij het ook aangezien ze daar volgens jou helemaal niet goed verzorgt worden.
Op de eerste pagina vraag je naar onze menung over hun en nu weet je in een keer dat de paarden daar verpest zijn :') :') kom op zeg.
Je was er niet eens geweest

winnie70 schreef:
Ja, die in Drenthe,

Had helemaal geen ervaring met fjordenpaarden, maar als ik t zo hoor ga ik niet mijn supermooie bomproof droompaard daar vinden -O-

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 12:58

Africanlady, ik zeg niet dat ze niet goed verzorgd worden, dat denk ik wel!

De paarden daar worden gefokt en gebruikt voor de ritten/ponykampen daar. Daar zijn ze ook perfect voor... Verpest heeft voor iedereen een andere betekenis, en ja, ik denk dat paarden die daar al lang staan, naar mijn mening en mijn betekinis van verpest, verpest zijn. Zeker als je kijkt wat ze doen en waar ze gebruikt voor worden, mijn mening, he!!!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:00

Wat is dan jou betekenis van verpest ?

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:02

winnie70 schreef:

De paarden daar worden gefokt en gebruikt voor de ritten/ponykampen daar. Daar zijn ze ook perfect voor... Verpest heeft voor iedereen een andere betekenis, en ja, ik denk dat paarden die daar al lang staan, naar mijn mening en mijn betekinis van verpest, verpest zijn. Zeker als je kijkt wat ze doen en waar ze gebruikt voor worden, mijn mening, he!!!

Ben je daar al eens geweest dan?

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:02

winnie70 schreef:

Nja die paarden kunnen geen beter leven krijgen dan bij het fjordenpaard!
Ze staan dag en nacht op het land, ze krijgen de verzorging die ze nodig hebben en ze rijden altijd in de bossen met de paarden!

Wat wil een paard nog meer ? Als ik een paard wil kopen, koop ik die zeker bij het fjordenpaard! Ik koop liever een goed paard van hier dan een manege paard die al helemaal stuk is gereden

Als ik jou was zal ik eerst even een keer gaan kijken!

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 13:09

Laat dit even heel duidelijk zijn, het is mijn mening. Ik ben er niet geweest, heb verhalen gehoord van vriendinnen etc. Daarbij vind ik het ook nogal raar dat er eerst niet zo positief wordt gereageerd op het Fjordenpaard, als ik zeg dat ik het begrijp dat dit niet mijn soort paarden zijn, wordt er opeens allemaal anders gereageerd...

Paarden lijken me daar wel leuk, maar dan onbeleerd, we waren opzoek naar een beleerd paard. Ik ben hartstikke blij met het paardje wat we nu hebben!

Daarbij heb ik ook geen zin meer hier om te reageren, dus bedankt voor het advies!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:12

Mischien moet je mijn reactie van paar pagina's terug nog even lezen toen reageerde ik ook al positief op hun.
Je zegt dat ze verpest zijn maar je wil niet zeggen waarom je dat vind erg raar.
En waarom geloof je verhalen ga er gewoon heen en kijk en zie met je eigen ogen hoe het daar is.
Als iemand zegt dat restaurant is slecht dan wil ik het liever zelf eerst ervaren.
Iedereen zijn mening is anders maar vind het raar dat je zo mening geeft als je er niet eens bent geweest.

Dus waarom vind jij de paarden verpest ?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:53

@winnie70
Dat we zo heftig reageren is omdat er meerdere mensen hier berichten posten met een negatieve mening. Zonder ooit op het bedrijf geweest te zijn of een paard dat er vandaan komt te kennen.

Hun ''mening'' is alleen maar gevormd door dat ze meningen van andere gehoord hebben die er zelf ook nooit geweest zijn en ook weer hun mening van andere hebben.

Mensen die benieuwd zijn naar ervaringen van andere mensen krijgen daardoor een beeld dat niet klopt.

Je mag natuurlijk best commentaar hebben op hoe ze daar werken en het niet eens zijn met ons.
Maar als je dat hier op bokt zegttkan je ook verwachten dat andere vragen waarom je dat vind.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:57

Dat is ook de reden dat er hier op bikt vooral hele negatieve of hele positieve berichten te lezen zijn.

Omdat de negatieve verhalen opgeklopt worden en klakkeloos overgenomen worden door andere. En de mensen die erg positief zijn dit proberen te compenseren. En er hier pp bokt ook veel mensen zijn die niet een klein beetje, maar heel erg fan zijn van het bedrijf

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:19

Africanlady, ik ben op het fjordenpaard geweest. Leuke sfeer en leuke paarden en prima voor wat ze daar moeten doen. Bosrijden. Maar mijn ervaring is wel dat veel paarden maar achter elkaar lopen en een enkeling echt zelfstandig te sturen is. Nogmaals, prima voor daar, alleen maar handig dat het als kudde beweegt, blijft het bij elkaar. Maar om een paard daar te kopen zou ik nooit voor een beleerd paard gaan :n