Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:Nee op elke ziekte zal er niet getest worden, grotendeels vanwege het kostenplaatje natuurlijk. Maar pssm is 1 van de weinige afwijkingen die makkelijk en goedkoop op te sporen is. Simpelweg wat maanhaar trekken en opsturen, na een dag of 10 wachten en 35/40 euro betalen heb je de definitieve uitslag. Kleine moeite toch als je hengst jaarlijks een stapel veulens verwekt??
Wendy1978 schreef:troi schreef:Nee op elke ziekte zal er niet getest worden, grotendeels vanwege het kostenplaatje natuurlijk. Maar pssm is 1 van de weinige afwijkingen die makkelijk en goedkoop op te sporen is. Simpelweg wat maanhaar trekken en opsturen, na een dag of 10 wachten en 35/40 euro betalen heb je de definitieve uitslag. Kleine moeite toch als je hengst jaarlijks een stapel veulens verwekt??
Waar kan je voor 40 euro laten testen?
Ik heb wel iets gevonden voor 95 dollar...
superpony schreef:Jeetje, ik schrik van de reactie hier.
PSSM is een hele nare ziekte.
Wat andre fokkers doen staat los van de vraag hoe deze stal fokt en verkoopt. En ja, men gaat er steeds meer naartoe om Quarters en paints te testen voor het fokken. Er zijn ook al hele lijsten bekend gemaakt met positieve paarden.
Gewoon lukraak fokken is altijd slecht. Je begint met een gezonde merrie, die goed gebouwd is, goede bewegingen heeft en een fijn karakter. Je bekijkt de evt minpunten. Dan ga je op zoek naar een hengst die goed bij je merrie past. Ook van de hengst verwacht je dat hij gezond is, goede bouw heeft, goede bewegingen en een fijn karakter.
Als je aan deze zaken voorbij gaat, fok je bewust risico's.
Men denkt misschien ''goedkope'' en makkelijk verkoopbare paarden te fokken, maar een ziek paard kost de nieuwe eigenaar misschien wel 10x zoveel als de aanschaf waarde vanwege veearts kosten. En een hele hoop verdriet.
Er staan zat goede en gezonde paarden te koop, teveel zelfs. Met elk paard kan iets gebeuren, maar waarom bewust risico's nemen?
Als je test, maak je dat echt wel bekend. En zolang de betere quarters in hogere prijsklasse vallen, blijven dit soort handelaren wel verkopen. Mensen willen per se het merkplaatje en er staan vast ook hele leuke lieve paarden.
Er komen nu ook quarters en paints op de markt zonder papieren zodat het moeilijker te achterhalen is of die getest is en uit welke lijnen ze komen. Van positieve ouders weet je sowieso de risico's.
Elk paard laten keuren en bij afkeuren zijn kosten voor de verkoper. En kopers moeten beter rond kijken en nadenken voor ze ergens zomaar wat kopen vanwege een leuke kleur of prijs ( bijvoorbeeld ) Als je het uitrekent weet je gewoon wat een goed gefokt paard al kost aan kosten voor de fokker. Verwacht dan niet voor minder iets goeds te vinden.
) maar ze moet nog wel leren om in de bak te rijden enzo want ze rijden bij t'Fjordenpaard alleen buitenritten
Ik zou zeggen, kijk even op hun site naar de paarden die er zijn en als je een leuke tegen komt, ga een keertje langs! 
DxFellow schreef:Een vriendin van mij heeft haar paard daar gekocht, ik vind dat ze heel goed luistert (het paard) maar ze moet nog wel leren om in de bak te rijden enzo want ze rijden bij t'Fjordenpaard alleen buitenritten
Ik zou zeggen, kijk even op hun site naar de paarden die er zijn en als je een leuke tegen komt, ga een keertje langs!
ps. er staan veel meer niet-fjorden dan fjorden
pps. mijn vriendin is ook 14 en het gaat supergoed dus ik denk wel dat jullie het met zijn tweeën kunnen
kom op zeg.winnie70 schreef:Ja, die in Drenthe,
Had helemaal geen ervaring met fjordenpaarden, maar als ik t zo hoor ga ik niet mijn supermooie bomproof droompaard daar vinden
winnie70 schreef:Africanlady, ik zeg niet dat ze niet goed verzorgd worden, dat denk ik wel!
De paarden daar worden gefokt en gebruikt voor de ritten/ponykampen daar. Daar zijn ze ook perfect voor... Verpest heeft voor iedereen een andere betekenis, en ja, ik denk dat paarden die daar al lang staan, naar mijn mening en mijn betekinis van verpest, verpest zijn. Zeker als je kijkt wat ze doen en waar ze gebruikt voor worden, mijn mening, he!!!
winnie70 schreef:Africanlady, ik zeg niet dat ze niet goed verzorgd worden, dat denk ik wel!
De paarden daar worden gefokt en gebruikt voor de ritten/ponykampen daar. Daar zijn ze ook perfect voor... Verpest heeft voor iedereen een andere betekenis, en ja, ik denk dat paarden die daar al lang staan, naar mijn mening en mijn betekinis van verpest, verpest zijn. Zeker als je kijkt wat ze doen en waar ze gebruikt voor worden, mijn mening, he!!!