Huis- en dierenoppas gezocht – september in de Gers (Zuid-Frankrijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:32

Polar schreef:
Kabayo schreef:
Vervolgens de klusjes
8u opstaan en hooi voeren
8.30 ontbijten
9u uitmesten (op jachtdagen extra mest want geen weide) die wordt niet uitgemest?
9.45 water verversen
10u katten nakijken en voeren
10.15 vissen voeren
10.20 filters nakijken/schoonmaken
11u hopelijk een bakje koffie
11.30 schriklint nalopen, hoeveel hectare?
12.30 lunch
13 u hooi geven
13.15 zwembad onderhouden/schoonmaken
14u grind netjes maken
15u koffie
15.30 planten water geven
16.15 hooi voeren

‘s avonds tijd voor jezelf
22u laatste keer hooi

Met verweiden en dekens omdoen komt er gerust een uur per dag bij.
Heb je dit schema van de TS gekregen? :oo
4x per dag hooi voeren terwijl ze in de wei staan? En elke dag een uur bezig zijn met grind netjes maken? Dat vind ik best heftig.

Nee joh, dat verzint ze zelf.
Zoveel werk is dat helemaal niet, het lijkt nu een dagtaak.

De meeste mensen met paarden en een zwembad werken ook gewoon buitenshuis ernaast en dat lukt ook.

belle_boef

Re: Huis- en dierenoppas gezocht – september in de Gers (Zuid-Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:43

Nou inderdaad verootje.
Ik kon met de paarden aan huis gewoon werken en daarmee bijna 10 uur van huis zijn.
Voor het werk minder dan een half uur werk met voeren, mesten en buiten zetten en na het werk een rondje mesten. Om 22.00 laatste rondje voer en snel even mesten omdat ik dat fijner vond.
Een kat voeren is ook 2 minuten werk en de check doe je als die eet. Even een aai en klaar. Dat is geen inspectie van 15 minuten. Bovendien ben je een vreemde voor die kat dus de eerste keren zal die daar niet happig op zijn en is het op zicht.

En als je een beetje wil relaxen kan dat tussendoor prima. Alle tijd voor een boodschapje, boekje lezen, luieren op een ligbed.
Wat doe je anders op vakantie.
Niet iedereen gaat voor hele dagen hiken en musea.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:07

Polar schreef:
Kabayo schreef:
Vervolgens de klusjes
8.30 ontbijten
9u uitmesten (op jachtdagen extra mest want geen weide) die wordt niet uitgemest?
9.45 water verversen
10.15 vissen voeren
12.30 lunch
13 u hooi geven
14u grind netjes maken
15u koffie
16.15 hooi voeren

22u laatste keer hooi

4x per dag hooi voeren terwijl ze in de wei staan? En elke dag een uur bezig zijn met grind netjes maken? Dat vind ik best heftig.

Nee maar ruigweg een indicatie van mijzelf hoeveel tijd het kost.
Hier staan ze ook op de weide maar in september zitten er niet zo veel voedingstoffen meer in dan je zou willen. Misschien is het veel minder werk hoor! Maar zoals het er nu staat vind ik het best wel veel.

Ik heb er 6 en die krijgen 3x per dag hooi (ook als ze op het land staan, weinig gras). Gelukkig doe ik dat met mijn ouders die het ‘s avonds overnemen. Maar je bent inderdaad de hele dag wel bezig als je alleen bent/ met z’n tweeen

Een uur lang bezig zijn elke dag met het grind lijkt mij ook niet hoor. Staat ook niet dat je een uur bezig bent. En ook niet een kwartier bezig bent met de katten. Staat alleen een tijd Hoelaat je begint

Qua water geven zou ik mijn dieren echt nooit dagenlang of zelfs een week hetzelfde water in de bak geven. Dat wordt echt heel goor. Ik drink zelf liever ook vers water. Dat zou ik gewoon elke dag doen. En voor 4 paarden zijn dat gerust 4 speciekuipen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:20

Als dit jouw planning is denk ik dat je niet zo goed kunt plannen eigenlijk.
Nadat je wakker wordt de katten voeren en de paarden hooi en water geven en dan heb je dat al gehad en kan je op je dooie gemak ontbijten en relaxen.
Later in de ochtend mesten, een rondje omheining checken en een 2e portie hooi en dan heb je meteen een lekker rondje gewandeld.
De vissen voeren kan je doen als je staat te koken of als je koffie aan het zetten bent, de blaadjes uit het zwembad halen gewoon als je ze ziet en het onkruid trek je even weg als je ziet dat het opkomt. Dat zijn geen dagelijkse tijdrovende taken.

TS wordt inmiddels bijna neergezet als slavendrijver, kom op zeg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:25

Thuis kan ik zeker goed plannen, maar op vakantie ga je jezelf niet in het zweet werken om alles maar snel gedaan te hebben. Het kan ook veel sneller, dat geloof ik :j De planning kan je uiteraard ook 10x anders invullen

Ik hoop dat TS wat vind! Gelukkig duurt september nog eventjes
Misschien is er wel een bokker die dit aantrekt :j Ik vond alleen de opening een beetje veel, maar wellicht verkijk je daar snel op :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:27

4 paarden op meerdere hectares hoef je echt niet 4x per dag hooi bij te voeren.
Ik heb momenteel 3 paarden op misschien net een hectare en ik voer helemaal niks bij, op een beetje muesli in de avond na.
Zelf zou ik het ook eerder zien als; in de ochtend kijken of er nog hooi en water aanwezig is, zo niet; bijvullen.
Er is per dag maar 1 kruiwagen mest weg te halen en dat alleen als ze gebruik maken van de inloopstal.
Een groot deel van de klusjes, zoals inderdaad de blaadjes uit het zwembad weghalen en de dieren eten geven, is echt minutenwerk.

Mijn planning zou er ook heel anders uit zien.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:33

Polar schreef:
Kabayo schreef:
Vervolgens de klusjes
8.30 ontbijten
9.45 water verversen
10.15 vissen voeren
12.30 lunch
13 u hooi geven
14u grind netjes maken
15u koffie
16.15 hooi voeren

22u laatste keer hooi

Nee, natuurlijk niet...dit is zo even zelf bedacht om het nog een beetje negatiever te maken..

Ik denk dat er zeker mensen zijn dit dit prachtig vinden! Als ik in een klein appartement zou wonen lijkt het me geweldig!

Ts vraagt mensen die dit willen doen, als het je niets lijkt blijf dat niet alles zo herhalen en nog negatiever maken. Of liever: reageer gewoon niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:35

Ik heb trouwens ook nog nooit elke dag de hele omheining gecheckt :=

En idd, in de zomer op zoveel land werden ze eerder veel te vet dan dat er bijgevoerd moest worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:53

Hier 3 op 1Ha. Weinig gras dit jaar dus blijf hooi bijvoeren.
Met 12ha zouden ze bij mij waarschijnlijk zonder hooi staan.
Alles hangt een beetje af van de grond die je hebt.
De Gers is vrij droog geloof ik.
Met 1 net doen ze momenteel 2 dagen, de rest staan ze gras te vreten.

Waterbak vul ik maar half omdat het water anders idd te vies wordt.
Dat drinken ze in 3-4 dagen leeg dus dan wordt de bak geschrobt en weer bijgevuld.

Mesten is hier ook 1 kruiwagen, of een halve. Dat doe ik 's avonds wanneer ze hun muesli staan te eten. Duurt een kwartiertje od.

Paarden aan huis is best wat werk en ieder heeft z'n eigen manier.
Maar idd je leert snel plannen. Met een meer dan voltijdse baan (en ik doe alles alleen) heb ik geen tijd om een dagtaak aan de paarden te besteden.
In de winter vind ik het best moeilijk te combineren maar in de zomer met weidegang heb je er weinig werk aan.

Hier ga ik dit weekend bvb een weekendje weg.
Er komt een vriendin de paarden voeren, kippen binnen en buiten en oogje in het zeil houden.
Ik zal er voor zorgen dat de waterbak en het hooinet dusdanig gevuld zijn dat ze er normaalgezien geen werk aan heeft.
Katten hebben een goed gevulde voerautomaat en vangen zelf hun muizen voor de snack. Gewoon kijken of ze goed gaan (al laten ze zich waarschijnlijk niet zien).
Hond gaat op pension.
Schapen heb je geen omkijken naar, die hobbelen mee met de paarden.
Meeste werk zal nog de kippen zijn denk ik.

Met dieren aan huis ga je (ik iig) niet graag weg en het belangrijkste is dan vertrouwen in de persoon die het overneemt. Dat het niet tiptop hetzelfde is als je zelf zou doen is minder belangrijk.
Beesten heel en gezond en het huis niet afgebrand. Meer vraag ik niet :+ .

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:02

Ik zou best willen, zeker bij mooi weer, maar ik kan tweede helft september en ik zou iets moeten regelen voor mijn eigen paard. Ik zie geen hele rare dingen eigenlijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:06

Voor de een zal het een aantrekkelijk aanbod zijn, voor een ander niet.
Net zoals met verzorgpaarden.
Ik hoop dat jullie een goede match vinden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:31

Kabayo schreef:
Ik vind dit wel een pittige een.

Je moet eerst 12 uren (plusminus) rijden en dan maar hopen dat het klikt/aan de verwachtingen voldoet. Zo niet, kan je terug of met spoed daar in de buurt een b&b vinden en dan moet je maar net het geld er voor hebben.

Vervolgens de klusjes
8.30 ontbijten
9.45 water verversen
10.15 vissen voeren
12.30 lunch
13 u hooi geven
14u grind netjes maken
15u koffie
16.15 hooi voeren

22u laatste keer hooi

Ik vind het wel veel werk. Vooral onkruid wieden vind ik wat onzinnig. Wij hebben hier zo’n grote onkruidborstel, dus ja, lui :+ Dat is het nadeel van een enorm erf

Kan je de paarden niet naar een pensionstal brengen en de katten naar een pension? Dan kan je gewoon gaan zonder afhankelijk te zijn van anderen.
Lijkt mij ook eng, vreemden in je huis waar al je persoonlijke bezit in ligt, inclusief je emotionele spullen

Waarom mag je het terrein niet af op die jachtdagen? Dan kan je niks in het weekend? Van wie mag dat niet?

Serieus? Wat een stemmingsmakerij. Wij hebben nog wel wat meer dieren en ik ben elke dag 1 a 1,5 uur bezig met de basale verzorging, als het moet kan alles in 1 uur in de zomer, verdeeld over twee beurten. Extra klusjes kunnen dan wel weer als ik thuis ben.

Wij werken ook met een huizenoppas naar tevredenheid van beide kanten. Vergeet niet wat een vakantiehuisje normaal kost en hoeveel mensen blij zijn om buitenaf te wonen. Wij geven ze ook wel een volle koelkast en in overleg een dagvergoeding, maar het is voor veel mensen een mooie constructie hoor. Zolang de beesten er blij bij staan als ik weer thuis ben ik tevreden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:35

Kabayo haar post is overgeven, dat ben ik met iedereen hier eens.

Maar...
Als het werkelijk zo weinig werk is en lichte klusjes zijn volgens de nuances in de latere berichten...

Waarom moet men dan perse met 2 zijn voor ts omdat het te zwaar en te veel werk is voor 1 persoon?

En dat van elke dag omheining checken is echt wel een eis van TS zelf

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:37

Ik zou het hartstikke leuk vinden om te doen, maar heb mijn eigen paarden en katten om te verzorgen. Ik denk dat daar het probleem zit om iemand geschikt te vinden; de meest geschikte kandidaten hebben eigen dieren om te verzorgen.

Verder echt weer Nederlands om alle kosten en inspanningen te berekenen en alles in een weegschaaltje te leggen. Een beetje ruimdenkender zou wel mogen. Je krijgt toch de kans om in een prachtige omgeving op een prachtige boerderij te zitten, nieuwe mensen te leren kennen (2 dagen dan toch), er even helemaal uit te zijn. Ik denk dat over het onkruid vast wel gesproken kan worden als dat zo'n groot struikelblok is, als Mo er maar op kan rekenen dat de dieren goed verzorgd zijn. Zelfs al kost de reis 500 euro, waar vind je nog een vakantie van 2 weken voor 500 euro? Misschien op een camping in een tentje, dan zou ik toch liever daar zitten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:39

Alle kosten is natuurlijk weer het andere uiterste maar gesloten beurzen is daar net het tegenovergestelde van... Ook weer typisch bepaald soort mensen dan om dan maar in het andere uiterste naar extremiteit te grijpen?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:43

Little_Gift schreef:
Kabayo haar post is overgeven, dat ben ik met iedereen hier eens.

Maar...
Als het werkelijk zo weinig werk is en lichte klusjes zijn volgens de nuances in de latere berichten...

Waarom moet men dan perse met 2 zijn voor ts omdat het te zwaar en te veel werk is voor 1 persoon?

En dat van elke dag omheining checken is echt wel een eis van TS zelf

Ja en dat geeft ze vooraf duidelijk aan, zodat een ieder vrij is om daarop ja te zeggen, of nee.

Wij kiezen ook bewust voor stellen of families, voor ons is het prima om het hier alleen te doen maar als je de routine niet hebt is het naar mijn inschatting fijner en gezelliger om het samen te doen. Ik bedoel, het is niet alleen een kat waar je hier zorg voor draagt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:49

### Wie zoeken wij?

We zoeken een koppel zonder kinderen, bij voorkeur met:

Ervaring met paarden aan huis (zelf gehad of goed bekend mee)
Technisch inzicht en spierballen (het is fysiek en praktisch werk)
Ervaring met oppassen op andermans huizen (aantoonbaar)
Eigen vervoer (je komt met je eigen auto)
Zonder eigen huisdieren (onze katten verdragen geen andere honden of katten)

Het werk is naar ons idee niet geschikt om alleen te doen.

Letterlijk gequote van ts.
Dat ze achteraf dan gaat nuanceren, verandert hier niets aan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:53

Het is misschien ook gewoon gezelliger om dat met 2 te doen?

2-3 weken op een onbekend terrein in je uppie ronddolen moet je ook maar willen.
Met 2 is dan gezelliger. Zelfs als het werk ook in je eentje gedaan kan worden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:55

Dit topic begint zo wel een eigen leven te hebben hoor. Een erg globale kostenberekening wat het kost die kant op te gaan, een dagplanning die ook maar uit dr duim is gezogen.. Terecht dat TS niet meer reageert.
Mijn advies, en dat van andere, is de OP aanpassen maar dat kan in dit geval op Bokt niet. Op Facebook enzo natuurlijk wel.

Maar echt, stop met zoveel erbij te verzinnen wat TS helemaal niet heeft benoemd

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:56

Thioro schreef:
Het is misschien ook gewoon gezelliger om dat met 2 te doen?

2-3 weken op een onbekend terrein in je uppie ronddolen moet je ook maar willen.
Met 2 is dan gezelliger. Zelfs als het werk ook in je eentje gedaan kan worden.

Nogmaals, dat is niet wat ts geeft als reden. Het gaat TS om de hoeveelheid werk en de spierballen die ervoor nodig zijn. Lees het stukje nogmaals.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:58

Hi TS.
Misschien hier een berichtje plaatsen: https://www.facebook.com/groups/1234769299931367 (FB groep heet: Paardenoppas aan huis, in ruil voor gratis verblijf ter plaatse). Denk dat je daar best iemand gaat vinden. Zorg dat je de werkzaamheden gewoon goed omschrijft en hoeveel tijd het kost. Dan is het beeld meteen helder.

Wat een reacties allemaal.... Mensen maken er wel een hoop heisa van.
Je kan het ook zo zien: stel je wil wél graag naar Frankrijk en daar de reiskosten voor maken, maar je kan/wil geen vakantiehuis betalen, dan kan dit toch een mooie match zijn? Mensen betalen honderden, soms duizenden euro's voor een vakantiehuis per week. Dat kan je je nu besparen als je het leuk vind om wat klusjes te doen. En als je het niet leuk vind.... ook prima, dan huur je voor veel geld een huis en kan je doen wat je wilt of niet wilt. Even goede vrienden.

edit: ik zit nu door de FB groep te scrollen en zie je bericht al en een aantal positieve reacties. Fijn!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:30

Ja, spierballen is denk ik omdat die man van in de 70 het fysiek niet meer aankon.
Ze zoekt dus iemand die fysiek het werk aankan. Dus mensen die in redelijke conditie zijn.

Zonder kinderen had ik overheen gelezen, leek me juist leuk met een gezin :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:43

verootjoo schreef:
Ja, spierballen is denk ik omdat die man van in de 70 het fysiek niet meer aankon.
Ze zoekt dus iemand die fysiek het werk aankan. Dus mensen die in redelijke conditie zijn.

Zonder kinderen had ik overheen gelezen, leek me juist leuk met een gezin :')

Zo las ik het ook. Alleen spierballen had beter omschreven kunnen worden als fysiek fit.
Ik zal mezelf niet omschrijven als iemand met spierballen terwijl ik toch echt alles rondom de paarden regelden en sjouwde.
Maar als je met 2 volle boodschappen tassen zo'n 50 meter kan sjouwen kan je het ook wel aan om een rondje te mesten en hooi te voeren. Tenzij je flink door de modder of mul zand moet ploeteren met een kruiwagen maar dan heb je de boel niet voor elkaar. Zulke dingen hoor je een oppasser niet aan te doen. Maar ga er gemakshalve vanuit dat TS de boel voor elkaar heeft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:31

Ik ken Mo, en ben ook op hun boerderij geweest. Het is echt een mooi plekje, heerlijk rustig en zeker nog wel mooi weer in september.
Ik denk dat alles niet zoveel werk is, want normaal zijn ze altijd halve dagen aan het klussen en ook nog aan het werk.
Hooi geven ze een grote baal, waar de paarden vast lang van kunnen eten, ik weet niet hoe lang.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:43

Voor niets gaat de zon op.

Leuk idee als t wat katten en een hond waren.
Paarden zijn nou eenmaal next level.

Ik had als beloning of geld of rijden op 1 van de paarden. Dan heb je pas een mooie deal.