Afscheid cremeren rendac

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:03

Vroeger was ik met mijn opa in Utrecht met merrie en veulen.
Veulen was heel ziek, merrie stond in een andere box terwijl het veulen werd onderzocht.
Helaas overleed het veulen en wij zouden weer met merrie naar huis
Zij brak der boel af, wilde niet naar buiten en weigerde richting trailer te gaan.
Weer naar binnen, zij zag (en rook waarschijnlijk ook) het dode veulen en was daarna direct zonder problemen kunnen inladen.
Vaak hebben ze maar aan 1 blik genoeg om te weten dat het klaar is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:09

Als je de mogelijkheid hebt zou ik ze zeker afscheid laten nemen! Onze pony is helaas verongelukt en de overgebleven pony waar hij echt onafscheidelijk mee was toen eerst ontzettend onrustig. Toen we hem bij de overleden pony lieten kwam er echt een soort rust over hem heen. Natuurlijk was hij nog wel verdrietig, maar hij snapte hoe het zat en ging niet meer op zoek. Inderdaad was een blik genoeg. Ik heb hem er later nog bijgehaald voor de overleden pony opgehaald werd, maar hij had toen helemaal geen interesse meer.

Misschien dat het met die van jou anders is, maar als je het niet doet kan je dat ook niet meer terugdraaien natuurlijk

Sachertorte

Re: Afscheid cremeren rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:21

Hartelijk dank voor jullie reacties op mijn vraag. De mogelijkheid om de andere twee afscheid te laten nemen is er zeker. Zelf ben ik ook erg benieuwd naar de reacties van de paarden die overblijven; ze zijn nogal op elkaar gericht en niet erg close met het paard dat ingeslapen moet gaan worden.

Ibbel; ik bewonder en benijd misschien wel je nuchtere houding; ik merk dat ik het verstandelijk prima kan beredeneren, maar mijn gevoel zit me danig in de weg. Het kost me erg veel moeite om na 9 jaren partnerschap, afscheid te moeten nemen van dit dier. Heb erg veel van hem geleerd (hij heeft een bijzonder karakter) en is door de jaren heen een ware leermeester geweest voor mij in vele opzichten. Maar de koek is op en we gaan de keuze voor hem maken (gelukkig dat het kan).

Nogmaals; sterkte voor een ieder hier die ook een rotperiode doormaakt!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:23

Toen ik december 2024 mijn schaap moest laten euthanaseren, zijn alle paarden afscheid komen nemen.

Uiteraard zijn schapenvriendje het meest, maar ook alle paarden zijn nadat de dierenarts weg was, uit de weide naar de plek van euthanasie gewandeld en hebben hem uitgebreid besnuffeld. Zijn schapenvriendje had het er heel moeilijk mee, die sprong een meter in de lucht toen hij hem zag liggen, heeft er bij staan mekkeren en met de neus stoten en met zijn pootje aanstoten en weer mekkeren enz, die bleef echt op wacht staan dus heb ik het schaap er bewust een dag en nacht laten liggen.

De volgende dag was er meer vrede bij zijn schapenvriendje en heb ik hem in de kruiwagen getild en naar de plek van ophalen gebracht en ook dan zijn er allemaal nog even komen snuffelen terwijl hij in de kruiwagen lag.

Pas daarna ben ik met hem weggereden en daardoor is het eigenlijk echt sereen verlopen.

Zijn vriendje heeft nog wel een hele poos naar hem uitgekeken maar je zag dat hij wel wist wat er gebeurd was dankzij het afscheid. Dat breekt wel je hart elke keer.

Als mijn paard komt te gaan, dan zal dat bewust dus ook in de kudde gebeuren alhoewel het voor mij een stuk minder pijnlijk zou zijn als ze niet moet opgehaald worden daar waar ik het kan zien maar de dieren gaan voor en ik weet dat de overige paarden en dieren anders continu gaan roepen en er een enorme onrust zal zijn als ze gewoon plots verdwijnt en niet meer terugkomt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:29

Natuurlijk vind ik het moeilijk afscheid te nemen - van welk dier dan ook. Maar dat staat voor mij los van 'afscheid' dat de andere paarden zouden moeten nemen.

Als ik 's morgens een paard inlaad dat verkocht is, en dus niet meer terug komt, is dat voor de overgebleven paarden echt niet anders dan wanneer ik met dat paard naar de kliniek ga, en met een lege trailer thuis kom omdat op de kliniek bleek dat inslapen de beste optie was.
Ik zou dus zo'n paard (met bv een ongeneeslijke beenaandoening die wel nog te vervoeren is, maar waarbij euthanasie echt de enige optie is) niet meer mee terug nemen om thuis in te slapen. Paard is vertrokken van huis. Of dat voor verkoop of euthanasie is, weet de rest niet. De lading van die lege trailer waar je mee terugkomt, geef jij er als mens aan.

En ja, dan kan een hecht maatje best een tijdje lopen roepen. Maar dat is bij een verkocht paard (of een pensionklant die weggaat) óók zo.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:41

Ja Ibbel, precies dat beschreef de arts (inwendige ziekten) ook op de kliniek. En ik kan me daar ook goed in vinden. Toch hoor ik van de andere arts dat afscheid nemen door zijn 'maatjes' als zinvol wordt ervaren door de 'achterblijvers'. Vandaar mijn vraag over de ervaringen van anderen hier; er zijn me tenslotte al tig voorgegaan in dit proces.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 10:46

Tuurlijk weten ze het verschil niet tussen verkocht of dood maar als je het de achterblijvers kan makkelijker maken, kan helpen bevatten en kan uitleggen, waarom zou je dat dan niet wensen?

In geval verkocht kun je dat niet, in geval euthanasie, kan je dat wel. Dus waarom zou je ze dat dan niet gunnen hé

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 10:57

Horsie84 schreef:
Brainless, dat is een mooi overzichtje. Ben ik toch benieuwd hoe bij de berekening de plussen en minnen zijn. Ook rendac moet ergens geld aan verdienen.

_San87_ : feiten is weten. Nu is het giswerk.

Ik ben blij met het paardencrematorium. Mijn pony's krijgen een eervol afscheid en komen weer thuis.
Voor mij belangrijk.

Anjali: opzetten. Ja, dat is ook een manier. Zou ik niet voor kiezen.

Toevallig lees ik net in het weekendkrantje "Mezza" (ik kan helaas geen link plaatsen) over iemand die haar overleden Shetlandpony heeft laten opzetten. Ze moest hem daarvoor naar Venlo brengen ,het duurde een jaar en 4 maanden (?!) en kostte 6500 euro. Er staat een foto bij en het resultaat is wel levensecht.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 11:07

_San87_ schreef:
Horsie84 schreef:
San97, jou eerste zin klopt als een bus.
De laatste had niet gehoeven.

Het is punt is dat ik een waardig afscheid wil en mijn dier mee naar huis.
Ik heb geen probleem met een crematorium voor dieren. Het gaat om een net afscheid en daar moet voor betaald. Je betaald voor een dienst zodat je je geliefde dier weer mee kunt nemen.
Zoals je ook betaald voor je plekje op de begraafplaats of crematie.

Wat mijn probleem is, is dat mijn dier bij rendac gebruikt word voor andere doeleinden.
Daar laat ik mijn dier niet voor gebruiken.
Heel fijn dar zij voor een heel net afscheid bij ophalen kunnen zorgen. Fijn dat die optie er is.

Kijk, de nieuwe uitleg snap ik volledig. Jij had het in de eerste instantie over geld verdienen aan jouw dier, daar reageer ik op (en anderen ook).

Ja dat klopt want dat gebeurt links om of rechts om. Ik had mijn intentie-gedachtegang erachter niet helder. Met daarbij niet exact wetende hoe het verdere proces van rendac verloopt.
Het overblijfsel bij rendac gaat toch ook ergens heen. Biodiesel? Ander soort energie? Word dat dan niet verkocht aan grote bedrijven?

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 11:10

anjali schreef:
Horsie84 schreef:
Brainless, dat is een mooi overzichtje. Ben ik toch benieuwd hoe bij de berekening de plussen en minnen zijn. Ook rendac moet ergens geld aan verdienen.

_San87_ : feiten is weten. Nu is het giswerk.

Ik ben blij met het paardencrematorium. Mijn pony's krijgen een eervol afscheid en komen weer thuis.
Voor mij belangrijk.

Anjali: opzetten. Ja, dat is ook een manier. Zou ik niet voor kiezen.

Toevallig lees ik net in het weekendkrantje "Mezza" (ik kan helaas geen link plaatsen) over iemand die haar overleden Shetlandpony heeft laten opzetten. Ze moest hem daarvoor naar Venlo brengen ,het duurde een jaar en 4 maanden (?!) en kostte 6500 euro. Er staat een foto bij en het resultaat is wel levensecht.

Zou je een foto kunnen plaatsen?
Ontzettend bijzonder. En ik vind het ook wel een moedig besluit eigenlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:23

Ik heb twee keer een overleden paard gehad en beide keren de paarden afscheid laten nemen. De reacties waren wisselend. De een wilde er niets van weten, de andere bleef er een tijdje tegen aan duwen met de neus en weer ander rook even en ging direct weer weg. Wat me wel opviel is de rust die direct weer in de groep was. Als een paard weg is om te rijden oid reageren ze daarop. Nu niet. Dus ja, als het kan zal ik altijd kiezen voor afscheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:33

@Horsie84:Ik heb niet de techniek om foto's te plaatsen. Dit artikel staat in Mezza, dat is een weekendbijlage van mijn lokale krant die van de AD-groep is. Er staan ook nog verhalen in van mensen die allerlei andere huisdieren waar ze erg aan gehecht waren hebben laten opzetten.Bijv. een persoon die al 25 cavia's en konijnen waar hij een band mee had heeft laten opzetten. Maar hij gaat daar nu mee stoppen want het opzetten van een cavia kost al 450 euro.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:50

Horsie84 schreef:
Ja dat klopt want dat gebeurt links om of rechts om. Ik had mijn intentie-gedachtegang erachter niet helder. Met daarbij niet exact wetende hoe het verdere proces van rendac verloopt.
Het overblijfsel bij rendac gaat toch ook ergens heen. Biodiesel? Ander soort energie? Word dat dan niet verkocht aan grote bedrijven?

Rendac heeft heel duidelijk op de site staan wat er gebeurt, zelfs met een tekening erbij van het hele proces.
In de jaarverslagen en cijfers kan je zien waar de geldstromen uit gekomen zijn. Dus waar het naar toe is gegaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:25

Er is altijd wat in de omgang met overledenen.Ook bij sommige mensen bestaat de mening dat het dode lichaam bewaard moet blijven omdat het "later" weer zou kunnen opstaan. Daarom ging men bijv. bij de oude Egypteneren mummificeren. Ook van dieren werden mummies gemaakt.En dat alles begraven in piramides of graftombes vol spullen die ze in het hiernamaals zouden nodig hebben.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:28

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:25

Ik kies voor de Rendac
Zij mogen het omhulsel wel hebben
De rest zit ik mijn hart.

Hecht geen waarde aan as en stop het geld dan liever in mijn andere levende pony's.

Bij leven krijgen ze wat nodig is.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:24

Voor degenen die graag willen zien hoe je je geliefde viervoeter ophaald van het crematorium.
Bij Kelly was de informatie volledig op de zak. Bij parel (pearl) zat geen sticker op de zak. Over gemaild en netjes uitgekomen.

Er is een grote keuze uit urnen en sieraden. Wij hebben ze nu eerst even mee naar huis.
Dan kunnen we altijd nog bedenken wat we willen.
Staarten hangen in stal. En daar kunnen we ook nog wat mee,mochten we dat willen

Afbeelding

Afbeelding

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Nou, tranen in mijn ogen, maar dank voor de info en foto's Horsie84. Sterkte ook!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Ik heb Adorno twee weken geleden laten cremeren door Westerhout in Beverwijk.
Op zondagochtend moest ik heel plotseling afscheid van hem nemen maar zij waren prima bereikbaar en het contact was echt heel goed en snel.
Het ophalen ging heel respectvol en ik werd ook keurig gebeld toen hij aangekomen was in het crematorium.
Een paar dagen laten kon ik hem ophalen. Een mooie houten kist en zijn ijzertjes helemaal opgepoetst.
Zat een prachtig versje bij ook.

Het was niet goedkoop (€ 2400) maar ik ben heel blij met mijn keuze.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:35

Dat is ook een fijne ervaring Kelly_Taco. Veel sterkte met het verlies.

Het was een prettig contact met de mensen van het crematorium. En dat moet ook, want het is net zo verdrietig als met een mens. En je weet nooit wat voor lading er nog achter zit bij mensen.

Pareltje was ook onverwacht die ochtend. Na het bijkomen heb het crematorium gebeld. Er kan heel veel in overleg.
Ik wilde graag dat ze de volgende dag opgehaald zou worden ivm afscheid kudde.
Geen enkel probleem.
Met Kelly was het een geplande situatie. Het ophalen heb ik van te voren geregeld.

Bij aankomst netjes een telefoontje gekregen. En ook wanneer de crematie zou plaats vinden.
Bij Kelly heb ik gevraagd of ze zsm opgehaald kon worden. Dit was mogelijk. Ontzettend fijn, normaliter zit er 5 werkdagen tussen.
Met Parel moesten we 2 maand wachten met ophalen ivm betaalregeling. Wat ontzettend fijn is dat die mogelijkheid er was.
We wisten het ,maar dat is niet fijn zolang wachten.

We zijn in elk geval ontzettend blij met ons besluit.

Waardevol Eervol afscheid.
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op Vandaag, 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:50

Sachertorte schreef:
Nou, tranen in mijn ogen, maar dank voor de info en foto's Horsie84. Sterkte ook!

Voor jou veel sterkte de komende tijd.

Ik vind het wel belangrijk dat dieren kunnen afscheid nemen. Ook zij rouwen.

Niet alleen kudde maar ook bv de hond als die grote vrienden was met het paard.

Het crematorium kan je elk moment bellen.
Mocht je nu al iets weten of willen weten dan kan je altijd in gesprek gaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:25

Dat is zo waar!

Mijn Border collie is opgegroeid met schapen en heeft een enorme binding met schapen gezien zijn ras en werklijn in zijn genen en toen schaapje gestorven was hier, is ook hij meermaals gaan snuffelen en afscheid nemen.

Zelfs toen schaapje al aan de poort in de kruiwagen lag, is de hond nog helemaal tot daar gerend om nog een laatste keer afscheid te nemen...

Dus zeker inderdaad die ook niet vergeten.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:26

Dat is ook een fijne ervaring Kelly_Taco. Veel sterkte met het verlies.

Het was een prettig contact met de mensen van het crematorium. En dat moet ook, want het is net zo verdrietig als met een mens. En je weet nooit wat voor lading er nog achter zit bij mensen.

Pareltje was ook onverwacht die ochtend. Na het bijkomen heb het crematorium gebeld. Er kan heel veel in overleg.
Ik wilde graag dat ze de volgende dag opgehaald zou worden ivm afscheid kudde.
Geen enkel probleem.
Met Kelly was het een geplande situatie. Het ophalen heb ik van te voren geregeld.

Het ophalen gaat op een waardige manier. Een kar met een hangmat waar je paard in komt te liggen.
Samen met de mensen van het crematorium doe je dit. Is ook goed voor je eigen verwerking.
En rijd je de hangmat naar het wagentje.

Bij aankomst netjes een telefoontje gekregen. En ook wanneer de crematie zou plaats vinden.
Bij Kelly heb ik gevraagd of ze zsm opgehaald kon worden. Dit was mogelijk. Ontzettend fijn, normaliter zit er 5 werkdagen tussen. Wat ik ook snap.
Met Parel moesten we 2 maand wachten met ophalen ivm betaalregeling. Wat ontzettend fijn is dat die mogelijkheid er was.
We wisten het ,maar dat is niet fijn zolang wachten.

Je paard gaat in zijn geheel in de crematie-oven. Ik zag in een oud topic een vraag voorbij komen. Ik heb het nagevraagd. Toen we hond Voytec begin dit jaar op gingen halen heb ik de verschillende ovens gezien.
De Bréborgh heeft een speciale paarden crematie-oven.

We zijn in elk geval ontzettend blij met ons besluit.

Waardevol Eervol afscheid.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:29

Brainless schreef:
Vroeger was ik met mijn opa in Utrecht met merrie en veulen.
Veulen was heel ziek, merrie stond in een andere box terwijl het veulen werd onderzocht.
Helaas overleed het veulen en wij zouden weer met merrie naar huis
Zij brak der boel af, wilde niet naar buiten en weigerde richting trailer te gaan.
Weer naar binnen, zij zag (en rook waarschijnlijk ook) het dode veulen en was daarna direct zonder problemen kunnen inladen.
Vaak hebben ze maar aan 1 blik genoeg om te weten dat het klaar is.

Ja, soms hebben ze tijd nodig.
Op de stal waar ik werkte bleef een overleden veulen net zolang liggen tot moeder er klaar mee was.
Dit was meestal dezelfde dag maar soms ook twee dagen.
Ze begroeven het veulen dan onder het stro. Als ze dat deden, dan was het ok.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

Ik wil nog even toevoegen dat ze bij crematorium Hoeksche Hof een heel mooi gelegen uitstrooiveld hebben waar je, als je dat wilt, de as uit kan (laten) strooien.