Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:14

BigOne schreef:
Een 1 jarige die de baas is over de kudde en totaal geen respect voor mensen heeft ? Idd ballen eraf en in een opfok met de grote jongens! Wanneer hij het nu niet gaat leren mag je straks een ME uitrusting aandoen om bij hem in de buurt te komen .

Ballen eraf mee eens, maar zou je deze niet bij een stel zeeeer duidelijke merries zetten?

rien10

Re: Jaarling gedraagd zich als een naarling in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:19

Dat hij iedere dag in de hand geweest is, zegt 0,0 over de kwaliteit van de opvoeding.
Hoe sta je tegenover castreren?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:49

Puur uit interesse, evt via pb, is er echt "bewijs" dat specifiek dit gedrag door testosteron/hormonen komt dat castreren (een deel van de) oplossing gaat zijn voor dit probleem? bijten en druk doen snap ik, maar is dat hele "blijf van mijn lijf" reactie dmv van slaan dan echt zo typisch hengstengedrag?
het is voor mijn paard, die overigens met 6 maanden geruint is, en vroeger niet persee de baas van de kudde was, (nu als volwassenpaard wel wat natuurlijk overwicht) namelijk ook de reactie om te slaan als er over de door hem gestelde grenzen gegaan word.

Gaat inmiddels wel goed, maar kan er niet elke hoefsmid bij hebben, want hoeven optillen zal altijd gevoelig puntje zijn. Ik kan hem daarom ook zelf bekappen als dat nodig is. Maar als hij onzeker word/spanning opbouw is zijn reactie ook nog altijd fight ipv flight.

Voor mij wel lastig geweest om uit te vinden hoe ik daar mee om moest omdat de reactie zo anders is dan wat je van een paard gewent bent. Zat hem uiteindelijk toch ook gewoon in de nog kleinere signalen herkennen die voor de uitbarsting kwamen, en de situatie managen, waardoor er van hem steeds meer vertrouwen in mij als leider kwam. hierdoor zijn er minder spanningsituaties, en kan hij zijn stres ook beter managen. Zal leeftijd ook wel een grote rol spelen, ik denk dat ik hem echt pas normaal begon te vinden vanaf een jaar of 12.

Nog altijd spijt dat ik op mijn studenten budget geen passende begleiding kon betalen/vinden in onze beginjaren, maar het is goed gekomen. Genoeg mensen/trainers die zeiden dat hij gevaarlijk was en afgemaakt moest worden ect, omdat door de aard van de reactie toch gauw vergeten word dat het dier ook gewoon onzeker is. Uiteindelijk iemand gevonden die wel paste, en toen ging het ook rap beter in alles.

mijn paard lag echter wel altijd normaal in de groep, kon normaal gevoerd, en gepakt worden. voor medische handelingen gaat het prima als hij maar als een van de eerste van stal aan de beurt is. Als de 'sfeer' in de kudde omslaat in de nav van collectieve enting of ontworming bijv, dan kun je er bijna niet meer bij komen, maar kom ik een paar uur later gaat die ontworming er zo in.

Dat gezegd hebbende, ik ben nooit zo de wanhoop nabij geweest om vreemde op het internet om hulp te vragen, dus ik zou als TS ook afvragen of je, de hoeveelheid werk (aan jezelf ook) en geld (professionele hulp) om dit goed te krijgen, er in wil stoppen. ik ben namelijk in die zin blij dat ik mijn paard op m'n 18e tegen het lijf ben gelopen, hoop er nooit meer zo een te treffen, want met een ouder lijf en brein had dit nooit goed gekomen.
En wel ook beginnen met een kudde waar hij in elk geval niet de baas is.
sterkte en wijsheid TS.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 23:01

Bedankt voor jullie reacties! Zelf ben ik ook van mening dat hij gecastreerd moet worden.
De bedoeling is dat hij halverwege de zomer na zijn castratie, overgeplaatst wordt in een kudde met oudere fokmerries.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:38

Halverwege de zomer? Dat duurt nog even, ik dacht aan je beginpost te lezen dat er wel soort van spoed bij is. Iets met daglicht uit je ogen en gericht trappen.
Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou,dan heb ik het verkeerd gelezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:59

Vind zelf de winter een prettiger tijd om te castreren eigenlijk.
Kou doet het beter met zwellingen en je hebt een stuk minder vliegen en ander gespuis wat op de wondjes gaat zitten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 01:13

Idd waarom wachten? Dat is toch wachten op ongelukken dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 06:45

Kou is leuk, maar te koud / nat en modder lijkt me ook niet top eigenlijk voor een herstellend buitenpaard met wond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:35

Dat castreren bedoeld ze toch niet halfweg zomer?
Het inscharen wel.
Tenminste meestal word niet direct na castratie bij merries gezet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:25

DuoPenotti schreef:
Het inscharen wel.

Nee, maar dat was een aanname :P
maar als je halverwege de zomer pas gaat inscharen (terwijl voorjaar een logischere tijd is) dan zal daar voor begin zomer ws gecastreerd worden. Staat ongeveer 6 weken voorz voordat ze de groep weer in gaan. Volledige hengst groepen wat eerder als ze goed genezen zijn. Waarom zou je anders pas wachten met inscharen tot halverwege zomer? Anders kan dat eerder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:28

Geen idee. Het bericht geeft geen datum.

Ik zou zelf ook zo spoedig mogelijk castreren.

Dat je hem dan niet castreert als er nog veel nat is begrijp ik. Maar half maart moet vaak toch kunnen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:35

Maart zou ook mijn voorkeur hebben idd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:38

Maar als dat niet houdbaar is ook nu.
Ik kocht mijn kwal in juli. Gezien de insecten geen tijd voor castratie. Toch gedaan.
Dierenarts kwam. En vond het een heel goed idee :D
Beestje stond de hele dag zichzelf te swaffelen. En zat zichzelf compleet in de weg.
En zo brutaal.
Tegen hormonen vechten is gewoon onhandig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:42

Je sommige laten je geen keuze :')

Maar aangezien de TS hem nu al heeft, het is nu een vrij mooie tijd om te doen.
Zelf zou ik het ook zsm doen, naast hulp bij het begeleiden en het inscharen in een goede groep.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:05

Frydis schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Zelf ben ik ook van mening dat hij gecastreerd moet worden.
De bedoeling is dat hij halverwege de zomer na zijn castratie, overgeplaatst wordt in een kudde met oudere fokmerries.

Dit lijkt me een verstandige zet. Alleen zou ik absoluut niet zo lang wachten.
Castreren is het handigste in de winter of vroege voorjaar en dan 6 weken later een groep goed dominante merries in en dan mooi laten staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:41

Er zijn nu hier ook wat mugjes........Tja, we hebben vocht, het is niet echt koud en de zon komt steeds door.

Castreren op de grond is zo gebeurt en zeker bij mn shet merkte ik gelijk een enorm verschil. Dan zou je hem nog even apart kunnen houden, maar hebben wij niet echt gedaan. Heel kort voor herstel paar dagen en aangekeken wat ze deden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:29

Ik had geen keuze in castreren op de grond,de mijne moest naar de kliniek .
En 6 weken apart, dus stro in de schuilstal. Als je 'm wil castreren, dan zsm lijkt mij

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 23:46

pmarena schreef:
Kou is leuk, maar te koud / nat en modder lijkt me ook niet top eigenlijk voor een herstellend buitenpaard met wond.

Zoals het er nu naar uitziet gaat
de castratie, plaatsvinden halverwege april.

DuoPenotti schreef:
Het inscharen wel.

Ja precies. Ik had het wat kort geformuleerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:22

En denk je dat het nog zolang goed blijft gaan wat betreft zijn probleemgedrag?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:30

Elisa2 schreef:
En denk je dat het nog zolang goed blijft gaan wat betreft zijn probleemgedrag?

Nee.

Maar TS kan er ook voor kiezen om hem chemisch te castreren. Heeft nagenoeg hetzelfde effect en kan nu meteen uitgevoerd worden.

Dan kun je iets geruster beter weer afwachten voor het echte werk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:10

Kan dat bij paarden ja?
Joh, dat wist ik helemaal niet. Weer wat geleerd :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:51

Frydis schreef:
pmarena schreef:

Zoals het er nu naar uitziet gaat
de castratie, plaatsvinden halverwege april.

DuoPenotti schreef:
Het inscharen wel.

Ja precies. Ik had het wat kort geformuleerd.

Je geeft geen antwoord waarom het dan pas kan?

Waarom niet gewoon volgende week?

Hij is pas een jaarling, dus normaal gesproken valt de ingreep mee en kan het gewoon thuis. Als het goed is, zal je daarna snel een verschil merken en kan je verder gaan kijken.
Op deze leeftijd kunnen ze ook snel bij de rest van de kudde.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:52

Amber_anne schreef:
Het probleem begint al bij het feit dat hij met 1 jaar de baas is van een kudde. Dat hoort niet.
Zet hem in een kudde met een dominante leider en een hele duidelijke rang orde, laat hem maar opgevoed worden door de rest.

Verder zou ik ook stoppen met dingen doen op de poets plaats etc. Zweep mee naar de wei als je hooi geeft en hij mag gewoon niet in je ruimte komen. Gewoon de basis principes

Ik ben geen gedrags therapeut maar het probleem negeren en hopen dat het weg gaat vind ik wel bijzonder slecht advies

Dit! Zet hem bij een dominante leider! Alle jonge dieren hier zijn poepbraaf opgevoed door mijn zeer directe en dominante hengst, hij voedde ze op zodat wij dat niet meer hoefden te doen. Een dominant ouder paard leren ze echt heel veel van! Daarnaast zou ik hem ook zsm laten castreren.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 22:38

superpony schreef:
Je geeft geen antwoord waarom het dan pas kan?

Waarom niet gewoon volgende week?

Hij is pas een jaarling, dus normaal gesproken valt de ingreep mee en kan het gewoon thuis. Als het goed is, zal je daarna snel een verschil merken en kan je verder gaan kijken.
Op deze leeftijd kunnen ze ook snel bij de rest van de kudde.

Dat kan ik toelichten.

Vanwege de gladheid in de wei kan hij niet eerder gecastreerd worden dan halverwege april.

In het meest ongunstige geval breekt hij zijn been tijdens het opstaan en kun je alsnog direct euthanaseren.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 23:10

_Tarzan schreef:
Dit! Zet hem bij een dominante leider! Alle jonge dieren hier zijn poepbraaf opgevoed door mijn zeer directe en dominante hengst.

In de praktijk werkte dit helaas niet! Hij was de baas over de leidende hengst.
Na zijn castratie, komt hij bij fokmerries te staan.