Spenk schreef:Heeft de pony overgewicht?
nee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Slmt9 schreef:Hier hielpen de cosmic blue, micro comp en op maat gemaakte medicatie ook. Ik was ook sceptisch, maar mijn paard bleef maar bevangen raken. Die kwam er dankzij Eric Laarakker in korte termijn eindelijk weer boven op. En ook dat had te maken met iig schimmel in de darmen (ik weet niet uit mn hoofd wat nog meer).
Slmt9 schreef:Och jeetje, wat ongelofelijk zuur dat het na twee dagen weer veranderde! Ik denk ook dat darmen minimaal 2 maanden nodig hebben om te verbeteren. Ondersteunde je verder nog met iets van een probiotica of iets van zemelen/bietenpulp? Deze probiotica reageren bij ons de paarden goed op: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/
Bij chronische darmontsteking (humaan) is het vrij gebruikelijk om prednison te geven, omdat dat de ontstekingen remt. Maar dan zie je ook al vrij snel resultaat (een week als ik het goed heb). Nu weet ik niet of het hier om ontsteking gaat? Maar wellicht stelt dat je wat gerust.
Baloedebeer schreef:Je moet echt geduld hebben en even een lange adem de darmen zijn geirriteerd dit hersteld niet in een aantal dagen.. hou moed hou vol dat je al verbetering ziet is al super snel eigenlijk, dan weer een stapje terug is vervelend maar dit komt goed!
Marigo schreef:Ik herken dit probleem. Die cursus van 400 euro gaat je niet helpen. Want je kunt op een groepshuisvesting onmogelijk aan alle eisen en voorwaarden voldoen die zij stelt. Zeker als je het samen met anderen moet regelen.
Droog hooi is stap 1. Maar niet elk type droog hooi volstaat. Het moet zacht van structuur zijn, niet gehakseld en sober in voedingswaarde. Dat is best een puzzel. Geloof me. Ik heb wel 7 partijen droog hooi moeten uitproberen voordat we een variant vonden die geen diarree triggert.
Stap 2 en voor ons echt de game changer: 2x daags bietenpulp (Speedibeet) toevoegen. Ik geef 500 gram over 2 voerbeurten. Dit maakt echt het verschil tussen nattige brei en mooie ballen. Die dame van de cursus gaat jou vertellen dat bietenpulp schadelijk is. Maar in dit soort gevallen moet je doen wat werkt. Dus zeker een goedkoop alternatief om te proberen.
Stap 3: tijd. De darmflora heeft tijd nodig om zich te herstellen en aan te passen. Als je paardje lange tijd op voordroog heeft gestaan, dan is het microbiooom zo ontwikkeld om dit type hooi af te breken. De omschakeling duurt minstens 6-8 weken.
Stap 4: behandel m tegen darmschimmels. Hierbij helpt Microcomp van Phytonics of Parasitus van PUUR. Kuur zeker 8 weken volhouden.
Dit werkte voor mijn paard. Of het voor jou gaat werken, kan ik geen garantie geven. Maar proberen waard. Stuk goedkoper dan die cursus van 400 euro.
Maar bovenal: veel sterkte en beterschap. Het is een probleem om gek van te worden. Ik hoop dat je m stabiel krijgt
Freyr schreef:Als je die cursus toch overweegt, ga dan alsjeblieft eerst naar Den Hoek om daar door te laten meten. Shelley van De Paardentherapeut zal gerust veel kennis opgedaan hebben, heeft absoluut veel cursussen gedaan als je zo op de site kijkt, maar is geen afgestudeerd dierenarts zoals de medewerkers van Den Hoek. Zelf heb ik voordat zij de darmencursus had, een voeradvies gehad. Ik vond het vooral veel, ingewikkeld en merkte amper tot geen resultaat, waardoor ik na een paar weken en veel eerder dan eigenlijk moest ben gestopt. Zo schijnt seniors priors op een zwarte lijst te staan, maar mijn paard doet het toch écht het beste erop. Schiet mij maar lek dan, ik voer dan dat wel. Aan de andere kant zie ik wel veel positieve verhalen voorbij komen ook. Echte ervaring met de darmencursus zelf heb ik niet.
Den Hoek ben ik voor het voeradvies ook geweest. Daar was ze helemaal doorgemeten en ik was behoorlijk sceptisch + mijn paard vond het niet echt fijn al die trillende apparaatjes. Maar micro comp, cosmic blue en nog iets wat ik daar heb meegekregen hebben wel geholpen.
Overigens heb ik een paard met problemen rondom gas en gaskoliek en geen mestwater. Qua oplossingen zit het wel redelijk in dezelfde richting.
Joysieee schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de dierenarts laten testen op een glutenintolerantie of -allergie? Ik weet verder niet of hij op stro staat of iets anders krijgt wat gluten bevat, maar mijn paard met een vergelijkbaar ziektebeeld werd positief getest op een glutenintolerantie en is na aanpassen van zijn management daarop zo'n 95% opgeknapt. Heeeeeel af en toe nog een klein straaltje mestwater of een wat opgeblazen buik, maar echt minimaal. Ik zal je het hele verhaal besparen, dat is echt heel lang.maar ik moest er gelijk aan denken.
De test staat nog relatief jong en wordt dus door nog niet heel veel dierenartsen gedaan. De grotere klinieken hebben hem wel al
Rosje8 schreef:*knip*
Dat doormeten heb ik dus zelf bij Paard & Voeding paar x gedaan met mijn vorige pony, maar toen dus dubbele ervaringen mee. Zij is wel door Eric geschoold dus ook ingewikkeld. Als ik het zou doen dan wil ik wel bij Eric zelf, maar ik ben nog wat huiverig ook voor hun prijzen, het schijnt daar snel de spuigaten uit te lopen en dan ben ik soms nog iets te sceptisch.
*knip*
Ik maak me vooral ook zorgen over de toekomst, wat als ik de oplossing heb gevonden? Ik vrees dat ik hem beter nooit meer op voordroog zet en weet niet of ik dan wel hier kan blijven, hij staat nu apart op eigen hooi maar dat kan natuurlijk niet zomaar in de groep. Alleen eerst maar is zorgen dat hij herstelt en daarna weer de rest.
Freyr schreef:Rosje8 schreef:*knip*
Dat doormeten heb ik dus zelf bij Paard & Voeding paar x gedaan met mijn vorige pony, maar toen dus dubbele ervaringen mee. Zij is wel door Eric geschoold dus ook ingewikkeld. Als ik het zou doen dan wil ik wel bij Eric zelf, maar ik ben nog wat huiverig ook voor hun prijzen, het schijnt daar snel de spuigaten uit te lopen en dan ben ik soms nog iets te sceptisch.
*knip*
Ik maak me vooral ook zorgen over de toekomst, wat als ik de oplossing heb gevonden? Ik vrees dat ik hem beter nooit meer op voordroog zet en weet niet of ik dan wel hier kan blijven, hij staat nu apart op eigen hooi maar dat kan natuurlijk niet zomaar in de groep. Alleen eerst maar is zorgen dat hij herstelt en daarna weer de rest.
Ik heb 2 jaar geleden bewust toen voor Den Hoek gekozen, ondat dat dus afgestudeerde dierenartsen zijn. Jill van Paard&Voeding niet. Qua kosten voor een consult was het niet gek veel duurder dan een ander voor doormeten, maar ik heb het geluk van her feit dat vervoer nooit sen issue is. Ik blijf er ook sceptisch over hoor, dat doormeten.
Voor de rest kan ik heel goed volgen wat je zegt over de toekomst. Het is volledig trail and error en alles zal zich vanzelf uitwijzen. Makkelijk is het iig niet.
Slmt9 schreef:Ik vond Den Hoek ook erg duur, dus ik snap je twijfel. Het blijft een gok of het je verder gaat helpen of niet. Ik denk voor velen een laatste redmiddel, maar niemand die garanties kan geven over de uitkomst. Mijn ervaring is wel dat als je kiest voor die route en het toch eerst laagdrempeliger zoekt (natuurgeneeskundige) goedkoop(er) duurkoop blijkt te zijn en ik ook alleen nog maar voor holistisch dierenartsen zou kiezen.
Het is ook super lastig omdat iedereen met middelen aan komt en je inderdaad niet alles te gelijk wil proberen. Daarom was het voor mij een uitkomst omdat het uitmeten hier wel geweldig werkte, hoe sceptisch ik ook was. Het geeft toch sturing in al die middelen waar je uit kan kiezen.
De bietenpulp was Eric destijds ook geen fan van. Hij meette dat vaak negatief uit en veel paarden werden er gassig van.
Ik zie op onze stal en ook bij mijn paard dat het juist wel positief werkt.
Vreselijk lastig en herkenbaar het proces waar je nu gaat.
Elisa2 schreef:Paard heeft denk ik darmbeschadigingen opgelopen door de bloedwormen, voordat die ontstekingen over zijn en het voer aan slaat kun je wel een jaar verder zijn.
Ik vind wat Marigo zegt erg zinnig, soms helpt een myotoxine binder ook goed tegen diarree.
Ik heb nog nooit gehoord dat bietenpulp schadelijk is, de pectine schijnt juist goed te zijn voor de maag.
Rizette schreef:Worden paarden er gassig van of komen de gassen er beter uit en geeft het daarom verlichting in de darmen?
Elisa2 schreef:Paard heeft denk ik darmbeschadigingen opgelopen door de bloedwormen, voordat die ontstekingen over zijn en het voer aan slaat kun je wel een jaar verder zijn.
Ik vind wat Marigo zegt erg zinnig, soms helpt een myotoxine binder ook goed tegen diarree.
Ik heb nog nooit gehoord dat bietenpulp schadelijk is, de pectine schijnt juist goed te zijn voor de maag.