Slmt9 schreef:Och jeetje, wat ongelofelijk zuur dat het na twee dagen weer veranderde! Ik denk ook dat darmen minimaal 2 maanden nodig hebben om te verbeteren. Ondersteunde je verder nog met iets van een probiotica of iets van zemelen/bietenpulp? Deze probiotica reageren bij ons de paarden goed op:
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/Bij chronische darmontsteking (humaan) is het vrij gebruikelijk om prednison te geven, omdat dat de ontstekingen remt. Maar dan zie je ook al vrij snel resultaat (een week als ik het goed heb). Nu weet ik niet of het hier om ontsteking gaat? Maar wellicht stelt dat je wat gerust.
Inderdaad zo zuur, en zo gaat het steeds. Iets werkt een aantal dagen of een week en dan terug bij af helaas. Gaat inderdaad waarschijnlijk wel om darmontstekingen, ze hebben op sommige plekken verdikkingen gezien wat zou duiden op ontstekingsreacties.
Ik geef nu probiotica van Iris van Gullik, maar die van pure hore zal ik even onthouden! de bietenpulp kom ik hieronder even op terug;)
Baloedebeer schreef:Je moet echt geduld hebben en even een lange adem de darmen zijn geirriteerd dit hersteld niet in een aantal dagen.. hou moed hou vol dat je al verbetering ziet is al super snel eigenlijk, dan weer een stapje terug is vervelend maar dit komt goed!
Dankjewel, ik moet inderdaad ook vasthouden aan die kleine verbeteringen, zou het alleen zó graag écht verbeterd willen zien.
Marigo schreef:Ik herken dit probleem. Die cursus van 400 euro gaat je niet helpen. Want je kunt op een groepshuisvesting onmogelijk aan alle eisen en voorwaarden voldoen die zij stelt. Zeker als je het samen met anderen moet regelen.
Droog hooi is stap 1. Maar niet elk type droog hooi volstaat. Het moet zacht van structuur zijn, niet gehakseld en sober in voedingswaarde. Dat is best een puzzel. Geloof me. Ik heb wel 7 partijen droog hooi moeten uitproberen voordat we een variant vonden die geen diarree triggert.
Stap 2 en voor ons echt de game changer: 2x daags bietenpulp (Speedibeet) toevoegen. Ik geef 500 gram over 2 voerbeurten. Dit maakt echt het verschil tussen nattige brei en mooie ballen. Die dame van de cursus gaat jou vertellen dat bietenpulp schadelijk is. Maar in dit soort gevallen moet je doen wat werkt. Dus zeker een goedkoop alternatief om te proberen.
Stap 3: tijd. De darmflora heeft tijd nodig om zich te herstellen en aan te passen. Als je paardje lange tijd op voordroog heeft gestaan, dan is het microbiooom zo ontwikkeld om dit type hooi af te breken. De omschakeling duurt minstens 6-8 weken.
Stap 4: behandel m tegen darmschimmels. Hierbij helpt Microcomp van Phytonics of Parasitus van PUUR. Kuur zeker 8 weken volhouden.
Dit werkte voor mijn paard. Of het voor jou gaat werken, kan ik geen garantie geven. Maar proberen waard. Stuk goedkoper dan die cursus van 400 euro.
Maar bovenal: veel sterkte en beterschap. Het is een probleem om gek van te worden. Ik hoop dat je m stabiel krijgt

Dat vermoeden had ik al, dat ik niet al die veranderingen kan doorvoeren.. En ik ben toch al een heel eind dat hij apart staat zodat ik alle mest in de gaten kan houden en eigen hooi kan voeren. Het apart staan zelf is natuurlijk ook niet ideaal maar soms is dat niet anders. Het is nu dus ook erg duidelijk dat er deels top mest is, deels redelijke en deels dus erg slap. Dat zie je gewoon over het hoofd anders of je gaat twijfelen of die vlaaien misschien in plassen water hebben gelegen en daarom zo zijn.
Dat hooi is inderdaad nog een uitdaging op zich, ik ben al blij met deze partij en wil enerzijds niet teveel wisselen maar wil ook inderdaad ook proberen om aan fijnere en zachtere structuur te komen om te kijken wat dat dan doet. Alleen dan slaan ook de twijfels toe, of ik niet eerst deze partij een x aantal weken moet proberen etc. Daarbij zijn de zachtere structuur balen tot nu toe juist erg hoog in suikers.
jouw stap 2; daar heb ik ook aan gedacht, of fibrebeet? Ik heb inderdaad al veel gelezen dan langdurig die pectine niet goed zou zijn, maar ondertussen sta ik overal voor open. Ik zou zelfs benieuwd zijn hoe het zou gaan als ik bv een week lang alleen maar fibrebeet zou voeren, al slaat dat natuurlijk nergens op, maar zo ga je denken
puur om te kijken of het de prikkeling van stengelige hooi zou zijn.
jouw stap 3; ik zit pas op week 1 dus voor 6/8 weken mag ik nog even geduld hebben en dat is ook prima, hij is pas 5 dus wat zijn 8 weken op zijn hele leven nou.
jouw stap 4; ik heb eerder wel horseflex kruiden gegeven, de microcomp nog niet omdat mij toen werd verteld dat de horseflex dezelfde werking heeft, maar ik zet hem even op mijn lijstje om ook te overleggen met de kliniek eerst.
Precies wat je zegt, wat werkt voor de 1 werkt niet perse voor de ander maar ik ben heel blij met het meedenken. Ik wil niet alles door elkaar gaan proberen, omdat ik dan niet weet wat de negatieve of positieve verandering brengt maar sommige dingen zijn zeker nog het proberen waard inderdaad en dat ga ik stap voor stap ook zeker doen.
Freyr schreef:Als je die cursus toch overweegt, ga dan alsjeblieft eerst naar Den Hoek om daar door te laten meten. Shelley van De Paardentherapeut zal gerust veel kennis opgedaan hebben, heeft absoluut veel cursussen gedaan als je zo op de site kijkt, maar is geen afgestudeerd dierenarts zoals de medewerkers van Den Hoek. Zelf heb ik voordat zij de darmencursus had, een voeradvies gehad. Ik vond het vooral veel, ingewikkeld en merkte amper tot geen resultaat, waardoor ik na een paar weken en veel eerder dan eigenlijk moest ben gestopt. Zo schijnt seniors priors op een zwarte lijst te staan, maar mijn paard doet het toch écht het beste erop. Schiet mij maar lek dan, ik voer dan dat wel. Aan de andere kant zie ik wel veel positieve verhalen voorbij komen ook. Echte ervaring met de darmencursus zelf heb ik niet.
Den Hoek ben ik voor het voeradvies ook geweest. Daar was ze helemaal doorgemeten en ik was behoorlijk sceptisch + mijn paard vond het niet echt fijn al die trillende apparaatjes. Maar micro comp, cosmic blue en nog iets wat ik daar heb meegekregen hebben wel geholpen.
Overigens heb ik een paard met problemen rondom gas en gaskoliek en geen mestwater. Qua oplossingen zit het wel redelijk in dezelfde richting.
Gas en gaskoliek komen volgens Shelley vooral door teveel gas en mestwater vaak door darmontstekingen waardoor de vloeistoffen (magzuur, speeksel en gal) wel door de darmen onttrokken worden uit de voedselbrij maar weer teruglekken. Maar grotendeels moet je richting dezelfde oplossingen denken, zoals onverpakt hooi etc.
Dat doormeten heb ik dus zelf bij Paard & Voeding paar x gedaan met mijn vorige pony, maar toen dus dubbele ervaringen mee. Zij is wel door Eric geschoold dus ook ingewikkeld. Als ik het zou doen dan wil ik wel bij Eric zelf, maar ik ben nog wat huiverig ook voor hun prijzen, het schijnt daar snel de spuigaten uit te lopen en dan ben ik soms nog iets te sceptisch.
@ Slmt9 en Hilary
Goed om jullie ervaring te lezen over de micro comp en cosmic blue etc. De probiotica van nu bevatten ook YeaSacc.
Het lastige is ook dat iedereen vaak iets anders roept. Iris van Gullik had ook gemaild en die bleef vooral aandringen op de buikfoto, maar verder kwam ze niet met vervolgstappen.
Ik ben blij dat de kliniek het bloedonderzoek heeft gedaan. Ik las op internet ook dat ijzertekort kan veroorzaken dat de vloeistoffen niet goed uit de voedselbrij opgenomen worden dus hopelijk herstelt dat ijzertekort door het ZeoHorseFeed wat ik nu ook bijvoer op advies van de kliniek en door het bestrijden van de bloedwormlarven. Ik ben blij dat zij als internist veel kennis heeft en dit bloedbeeld dus kon koppelen aan die bloedwormlarven anders was ik daar nooit achter gekomen. Het mestonderzoek gaf nooit veel bloedworm aan namelijk.
Joysieee schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de dierenarts laten testen op een glutenintolerantie of -allergie? Ik weet verder niet of hij op stro staat of iets anders krijgt wat gluten bevat, maar mijn paard met een vergelijkbaar ziektebeeld werd positief getest op een glutenintolerantie en is na aanpassen van zijn management daarop zo'n 95% opgeknapt. Heeeeeel af en toe nog een klein straaltje mestwater of een wat opgeblazen buik, maar echt minimaal. Ik zal je het hele verhaal besparen, dat is echt heel lang.

maar ik moest er gelijk aan denken.
De test staat nog relatief jong en wordt dus door nog niet heel veel dierenartsen gedaan. De grotere klinieken hebben hem wel al
Nee dat is nog niet getest, vroeg ik me zelf ook af, voer ik niet iets waar hij allergisch voor is? Maar ook als ik helemaal niets voerde en alleen hooi had hij het helaas.
Ik moet even uitzoeken waar gluten in zitten precies, hij krijgt nu klein beetje
Vitalbix psyllium mash + wat gewone vitalbix nutriash om zijn supplementen door te mengen (de probiotica en de zeohorsefeed) en wat metazoa brokjes. Van die laatste weet ik even niet meer welke variant. Luzerne schijnen ook niet alle paarden goed op te gaan en er is ook een zak metazoa op basis van luzerne maar ik wisselde de 3 soorten af dus welke ik nu heb weet ik helaas even niet meer.
Ik maak me vooral ook zorgen over de toekomst, wat als ik de oplossing heb gevonden? Ik vrees dat ik hem beter nooit meer op voordroog zet en weet niet of ik dan wel hier kan blijven, hij staat nu apart op eigen hooi maar dat kan natuurlijk niet zomaar in de groep. Alleen eerst maar is zorgen dat hij herstelt en daarna weer de rest.