Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 15:02

Spenk schreef:
Heeft de pony overgewicht?

nee :D ik ben fel tegen overgewicht. Hij is nu misschien een fractie aangekomen omdat hij niet fit is en minder voor de wagen loopt, maar hij lijkt eerder wat meer 'gezwollen' wat ook door de prednison kan komen.

Slmt9

Re: Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:17

Och jeetje, wat ongelofelijk zuur dat het na twee dagen weer veranderde! Ik denk ook dat darmen minimaal 2 maanden nodig hebben om te verbeteren. Ondersteunde je verder nog met iets van een probiotica of iets van zemelen/bietenpulp? Deze probiotica reageren bij ons de paarden goed op: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/

Bij chronische darmontsteking (humaan) is het vrij gebruikelijk om prednison te geven, omdat dat de ontstekingen remt. Maar dan zie je ook al vrij snel resultaat (een week als ik het goed heb). Nu weet ik niet of het hier om ontsteking gaat? Maar wellicht stelt dat je wat gerust.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:16

Je moet echt geduld hebben en even een lange adem de darmen zijn geirriteerd dit hersteld niet in een aantal dagen.. hou moed hou vol dat je al verbetering ziet is al super snel eigenlijk, dan weer een stapje terug is vervelend maar dit komt goed!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:47

Ik herken dit probleem. Die cursus van 400 euro gaat je niet helpen. Want je kunt op een groepshuisvesting onmogelijk aan alle eisen en voorwaarden voldoen die zij stelt. Zeker als je het samen met anderen moet regelen.

Droog hooi is stap 1. Maar niet elk type droog hooi volstaat. Het moet zacht van structuur zijn, niet gehakseld en sober in voedingswaarde. Dat is best een puzzel. Geloof me. Ik heb wel 7 partijen droog hooi moeten uitproberen voordat we een variant vonden die geen diarree triggert.

Stap 2 en voor ons echt de game changer: 2x daags bietenpulp (Speedibeet) toevoegen. Ik geef 500 gram over 2 voerbeurten. Dit maakt echt het verschil tussen nattige brei en mooie ballen. Die dame van de cursus gaat jou vertellen dat bietenpulp schadelijk is. Maar in dit soort gevallen moet je doen wat werkt. Dus zeker een goedkoop alternatief om te proberen.

Stap 3: tijd. De darmflora heeft tijd nodig om zich te herstellen en aan te passen. Als je paardje lange tijd op voordroog heeft gestaan, dan is het microbiooom zo ontwikkeld om dit type hooi af te breken. De omschakeling duurt minstens 6-8 weken.

Stap 4: behandel m tegen darmschimmels. Hierbij helpt Microcomp van Phytonics of Parasitus van PUUR. Kuur zeker 8 weken volhouden.

Dit werkte voor mijn paard. Of het voor jou gaat werken, kan ik geen garantie geven. Maar proberen waard. Stuk goedkoper dan die cursus van 400 euro.

Maar bovenal: veel sterkte en beterschap. Het is een probleem om gek van te worden. Ik hoop dat je m stabiel krijgt :knuffel:

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:47

Als je die cursus toch overweegt, ga dan alsjeblieft eerst naar Den Hoek om daar door te laten meten. Shelley van De Paardentherapeut zal gerust veel kennis opgedaan hebben, heeft absoluut veel cursussen gedaan als je zo op de site kijkt, maar is geen afgestudeerd dierenarts zoals de medewerkers van Den Hoek. Zelf heb ik voordat zij de darmencursus had, een voeradvies gehad. Ik vond het vooral veel, ingewikkeld en merkte amper tot geen resultaat, waardoor ik na een paar weken en veel eerder dan eigenlijk moest ben gestopt. Zo schijnt seniors priors op een zwarte lijst te staan, maar mijn paard doet het toch écht het beste erop. Schiet mij maar lek dan, ik voer dan dat wel. Aan de andere kant zie ik wel veel positieve verhalen voorbij komen ook. Echte ervaring met de darmencursus zelf heb ik niet.

Den Hoek ben ik voor het voeradvies ook geweest. Daar was ze helemaal doorgemeten en ik was behoorlijk sceptisch + mijn paard vond het niet echt fijn al die trillende apparaatjes. Maar micro comp, cosmic blue en nog iets wat ik daar heb meegekregen hebben wel geholpen.

Overigens heb ik een paard met problemen rondom gas en gaskoliek en geen mestwater. Qua oplossingen zit het wel redelijk in dezelfde richting.
Laatst bijgewerkt door Freyr op 25-10-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:07

Hier hielpen de cosmic blue, micro comp en op maat gemaakte medicatie ook. Ik was ook sceptisch, maar mijn paard bleef maar bevangen raken. Die kwam er dankzij Eric Laarakker in korte termijn eindelijk weer boven op. En ook dat had te maken met iig schimmel in de darmen (ik weet niet uit mn hoofd wat nog meer).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:17

Slmt9 schreef:
Hier hielpen de cosmic blue, micro comp en op maat gemaakte medicatie ook. Ik was ook sceptisch, maar mijn paard bleef maar bevangen raken. Die kwam er dankzij Eric Laarakker in korte termijn eindelijk weer boven op. En ook dat had te maken met iig schimmel in de darmen (ik weet niet uit mn hoofd wat nog meer).

Lever?
Bij mijn merrie was het vaak de combinatie tussen darmen en lever.
Micro comp, cosmic blue, micro cosmic blue, liver comp, Podo comp, dat soort dingen.

Mijn ruin heeft ook het assortiment aan Micro comp etc gehad. Voor hem was uiteindelijk YeaSacc hetgeen wat hem eigenlijk altijd helpt bij mestwater. Inmiddels heeft hij mestwater bij veel spanning (dan is het vaak nog 1 dag na de spanning en daarna is zijn mest weer normaal), en bij het eten van iets raars (ook 1-2 dagen), daarna is de mest weer normaal.
Verder meten we altijd het voer door en wisselt het toch wel per keer wat positief, neutraal of negatief uitmeet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:30

Ja lever idd ook! En tijdens de rui zijn nieren.
Ik heb inmiddels zelf geleerd hoe je met een biotensor kan uitmeten, anders dan een lecherantenne uiteraard, maar mijn paard is als een goeie wijn, hij wordt alleen maar beter :D

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:08

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de dierenarts laten testen op een glutenintolerantie of -allergie? Ik weet verder niet of hij op stro staat of iets anders krijgt wat gluten bevat, maar mijn paard met een vergelijkbaar ziektebeeld werd positief getest op een glutenintolerantie en is na aanpassen van zijn management daarop zo'n 95% opgeknapt. Heeeeeel af en toe nog een klein straaltje mestwater of een wat opgeblazen buik, maar echt minimaal. Ik zal je het hele verhaal besparen, dat is echt heel lang. :j maar ik moest er gelijk aan denken.
De test staat nog relatief jong en wordt dus door nog niet heel veel dierenartsen gedaan. De grotere klinieken hebben hem wel al

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 22:37

Slmt9 schreef:
Och jeetje, wat ongelofelijk zuur dat het na twee dagen weer veranderde! Ik denk ook dat darmen minimaal 2 maanden nodig hebben om te verbeteren. Ondersteunde je verder nog met iets van een probiotica of iets van zemelen/bietenpulp? Deze probiotica reageren bij ons de paarden goed op: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/

Bij chronische darmontsteking (humaan) is het vrij gebruikelijk om prednison te geven, omdat dat de ontstekingen remt. Maar dan zie je ook al vrij snel resultaat (een week als ik het goed heb). Nu weet ik niet of het hier om ontsteking gaat? Maar wellicht stelt dat je wat gerust.

Inderdaad zo zuur, en zo gaat het steeds. Iets werkt een aantal dagen of een week en dan terug bij af helaas. Gaat inderdaad waarschijnlijk wel om darmontstekingen, ze hebben op sommige plekken verdikkingen gezien wat zou duiden op ontstekingsreacties.

Ik geef nu probiotica van Iris van Gullik, maar die van pure hore zal ik even onthouden! de bietenpulp kom ik hieronder even op terug;)

Baloedebeer schreef:
Je moet echt geduld hebben en even een lange adem de darmen zijn geirriteerd dit hersteld niet in een aantal dagen.. hou moed hou vol dat je al verbetering ziet is al super snel eigenlijk, dan weer een stapje terug is vervelend maar dit komt goed!

Dankjewel, ik moet inderdaad ook vasthouden aan die kleine verbeteringen, zou het alleen zó graag écht verbeterd willen zien.

Marigo schreef:
Ik herken dit probleem. Die cursus van 400 euro gaat je niet helpen. Want je kunt op een groepshuisvesting onmogelijk aan alle eisen en voorwaarden voldoen die zij stelt. Zeker als je het samen met anderen moet regelen.

Droog hooi is stap 1. Maar niet elk type droog hooi volstaat. Het moet zacht van structuur zijn, niet gehakseld en sober in voedingswaarde. Dat is best een puzzel. Geloof me. Ik heb wel 7 partijen droog hooi moeten uitproberen voordat we een variant vonden die geen diarree triggert.

Stap 2 en voor ons echt de game changer: 2x daags bietenpulp (Speedibeet) toevoegen. Ik geef 500 gram over 2 voerbeurten. Dit maakt echt het verschil tussen nattige brei en mooie ballen. Die dame van de cursus gaat jou vertellen dat bietenpulp schadelijk is. Maar in dit soort gevallen moet je doen wat werkt. Dus zeker een goedkoop alternatief om te proberen.

Stap 3: tijd. De darmflora heeft tijd nodig om zich te herstellen en aan te passen. Als je paardje lange tijd op voordroog heeft gestaan, dan is het microbiooom zo ontwikkeld om dit type hooi af te breken. De omschakeling duurt minstens 6-8 weken.

Stap 4: behandel m tegen darmschimmels. Hierbij helpt Microcomp van Phytonics of Parasitus van PUUR. Kuur zeker 8 weken volhouden.

Dit werkte voor mijn paard. Of het voor jou gaat werken, kan ik geen garantie geven. Maar proberen waard. Stuk goedkoper dan die cursus van 400 euro.

Maar bovenal: veel sterkte en beterschap. Het is een probleem om gek van te worden. Ik hoop dat je m stabiel krijgt :knuffel:

Dat vermoeden had ik al, dat ik niet al die veranderingen kan doorvoeren.. En ik ben toch al een heel eind dat hij apart staat zodat ik alle mest in de gaten kan houden en eigen hooi kan voeren. Het apart staan zelf is natuurlijk ook niet ideaal maar soms is dat niet anders. Het is nu dus ook erg duidelijk dat er deels top mest is, deels redelijke en deels dus erg slap. Dat zie je gewoon over het hoofd anders of je gaat twijfelen of die vlaaien misschien in plassen water hebben gelegen en daarom zo zijn.

Dat hooi is inderdaad nog een uitdaging op zich, ik ben al blij met deze partij en wil enerzijds niet teveel wisselen maar wil ook inderdaad ook proberen om aan fijnere en zachtere structuur te komen om te kijken wat dat dan doet. Alleen dan slaan ook de twijfels toe, of ik niet eerst deze partij een x aantal weken moet proberen etc. Daarbij zijn de zachtere structuur balen tot nu toe juist erg hoog in suikers.

jouw stap 2; daar heb ik ook aan gedacht, of fibrebeet? Ik heb inderdaad al veel gelezen dan langdurig die pectine niet goed zou zijn, maar ondertussen sta ik overal voor open. Ik zou zelfs benieuwd zijn hoe het zou gaan als ik bv een week lang alleen maar fibrebeet zou voeren, al slaat dat natuurlijk nergens op, maar zo ga je denken :') puur om te kijken of het de prikkeling van stengelige hooi zou zijn.

jouw stap 3; ik zit pas op week 1 dus voor 6/8 weken mag ik nog even geduld hebben en dat is ook prima, hij is pas 5 dus wat zijn 8 weken op zijn hele leven nou.

jouw stap 4; ik heb eerder wel horseflex kruiden gegeven, de microcomp nog niet omdat mij toen werd verteld dat de horseflex dezelfde werking heeft, maar ik zet hem even op mijn lijstje om ook te overleggen met de kliniek eerst.

Precies wat je zegt, wat werkt voor de 1 werkt niet perse voor de ander maar ik ben heel blij met het meedenken. Ik wil niet alles door elkaar gaan proberen, omdat ik dan niet weet wat de negatieve of positieve verandering brengt maar sommige dingen zijn zeker nog het proberen waard inderdaad en dat ga ik stap voor stap ook zeker doen.

Freyr schreef:
Als je die cursus toch overweegt, ga dan alsjeblieft eerst naar Den Hoek om daar door te laten meten. Shelley van De Paardentherapeut zal gerust veel kennis opgedaan hebben, heeft absoluut veel cursussen gedaan als je zo op de site kijkt, maar is geen afgestudeerd dierenarts zoals de medewerkers van Den Hoek. Zelf heb ik voordat zij de darmencursus had, een voeradvies gehad. Ik vond het vooral veel, ingewikkeld en merkte amper tot geen resultaat, waardoor ik na een paar weken en veel eerder dan eigenlijk moest ben gestopt. Zo schijnt seniors priors op een zwarte lijst te staan, maar mijn paard doet het toch écht het beste erop. Schiet mij maar lek dan, ik voer dan dat wel. Aan de andere kant zie ik wel veel positieve verhalen voorbij komen ook. Echte ervaring met de darmencursus zelf heb ik niet.

Den Hoek ben ik voor het voeradvies ook geweest. Daar was ze helemaal doorgemeten en ik was behoorlijk sceptisch + mijn paard vond het niet echt fijn al die trillende apparaatjes. Maar micro comp, cosmic blue en nog iets wat ik daar heb meegekregen hebben wel geholpen.

Overigens heb ik een paard met problemen rondom gas en gaskoliek en geen mestwater. Qua oplossingen zit het wel redelijk in dezelfde richting.

Gas en gaskoliek komen volgens Shelley vooral door teveel gas en mestwater vaak door darmontstekingen waardoor de vloeistoffen (magzuur, speeksel en gal) wel door de darmen onttrokken worden uit de voedselbrij maar weer teruglekken. Maar grotendeels moet je richting dezelfde oplossingen denken, zoals onverpakt hooi etc.

Dat doormeten heb ik dus zelf bij Paard & Voeding paar x gedaan met mijn vorige pony, maar toen dus dubbele ervaringen mee. Zij is wel door Eric geschoold dus ook ingewikkeld. Als ik het zou doen dan wil ik wel bij Eric zelf, maar ik ben nog wat huiverig ook voor hun prijzen, het schijnt daar snel de spuigaten uit te lopen en dan ben ik soms nog iets te sceptisch.

@ Slmt9 en Hilary
Goed om jullie ervaring te lezen over de micro comp en cosmic blue etc. De probiotica van nu bevatten ook YeaSacc.

Het lastige is ook dat iedereen vaak iets anders roept. Iris van Gullik had ook gemaild en die bleef vooral aandringen op de buikfoto, maar verder kwam ze niet met vervolgstappen.
Ik ben blij dat de kliniek het bloedonderzoek heeft gedaan. Ik las op internet ook dat ijzertekort kan veroorzaken dat de vloeistoffen niet goed uit de voedselbrij opgenomen worden dus hopelijk herstelt dat ijzertekort door het ZeoHorseFeed wat ik nu ook bijvoer op advies van de kliniek en door het bestrijden van de bloedwormlarven. Ik ben blij dat zij als internist veel kennis heeft en dit bloedbeeld dus kon koppelen aan die bloedwormlarven anders was ik daar nooit achter gekomen. Het mestonderzoek gaf nooit veel bloedworm aan namelijk.

Joysieee schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de dierenarts laten testen op een glutenintolerantie of -allergie? Ik weet verder niet of hij op stro staat of iets anders krijgt wat gluten bevat, maar mijn paard met een vergelijkbaar ziektebeeld werd positief getest op een glutenintolerantie en is na aanpassen van zijn management daarop zo'n 95% opgeknapt. Heeeeeel af en toe nog een klein straaltje mestwater of een wat opgeblazen buik, maar echt minimaal. Ik zal je het hele verhaal besparen, dat is echt heel lang. :j maar ik moest er gelijk aan denken.
De test staat nog relatief jong en wordt dus door nog niet heel veel dierenartsen gedaan. De grotere klinieken hebben hem wel al

Nee dat is nog niet getest, vroeg ik me zelf ook af, voer ik niet iets waar hij allergisch voor is? Maar ook als ik helemaal niets voerde en alleen hooi had hij het helaas.
Ik moet even uitzoeken waar gluten in zitten precies, hij krijgt nu klein beetje
Vitalbix psyllium mash + wat gewone vitalbix nutriash om zijn supplementen door te mengen (de probiotica en de zeohorsefeed) en wat metazoa brokjes. Van die laatste weet ik even niet meer welke variant. Luzerne schijnen ook niet alle paarden goed op te gaan en er is ook een zak metazoa op basis van luzerne maar ik wisselde de 3 soorten af dus welke ik nu heb weet ik helaas even niet meer.

Ik maak me vooral ook zorgen over de toekomst, wat als ik de oplossing heb gevonden? Ik vrees dat ik hem beter nooit meer op voordroog zet en weet niet of ik dan wel hier kan blijven, hij staat nu apart op eigen hooi maar dat kan natuurlijk niet zomaar in de groep. Alleen eerst maar is zorgen dat hij herstelt en daarna weer de rest.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:10

Rosje8 schreef:
*knip*

Dat doormeten heb ik dus zelf bij Paard & Voeding paar x gedaan met mijn vorige pony, maar toen dus dubbele ervaringen mee. Zij is wel door Eric geschoold dus ook ingewikkeld. Als ik het zou doen dan wil ik wel bij Eric zelf, maar ik ben nog wat huiverig ook voor hun prijzen, het schijnt daar snel de spuigaten uit te lopen en dan ben ik soms nog iets te sceptisch.

*knip*

Ik maak me vooral ook zorgen over de toekomst, wat als ik de oplossing heb gevonden? Ik vrees dat ik hem beter nooit meer op voordroog zet en weet niet of ik dan wel hier kan blijven, hij staat nu apart op eigen hooi maar dat kan natuurlijk niet zomaar in de groep. Alleen eerst maar is zorgen dat hij herstelt en daarna weer de rest.

Ik heb 2 jaar geleden bewust toen voor Den Hoek gekozen, ondat dat dus afgestudeerde dierenartsen zijn. Jill van Paard&Voeding niet. Qua kosten voor een consult was het niet gek veel duurder dan een ander voor doormeten, maar ik heb het geluk van her feit dat vervoer nooit sen issue is. Ik blijf er ook sceptisch over hoor, dat doormeten.

Voor de rest kan ik heel goed volgen wat je zegt over de toekomst. Het is volledig trail and error en alles zal zich vanzelf uitwijzen. Makkelijk is het iig niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:23

Niet alles gelezen !

Er zijn paarden die geen voordroog ofwel hooi uit plastic verdragen en daardoor platte mest en mest water houden .
Zou kijken of je dit kunt wijzigen naar echt droog hooi dus zonder plastic. Zou je met aantal dagen tot n week verschil moeten gaan zien.
Bieten pulp bijvoeren, de ouderwetse die lang moet weken, bevat pectine wat ook goed is voor de darmen .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:24

Freyr schreef:
Rosje8 schreef:
*knip*

*knip*

Ik heb 2 jaar geleden bewust toen voor Den Hoek gekozen, ondat dat dus afgestudeerde dierenartsen zijn. Jill van Paard&Voeding niet. Qua kosten voor een consult was het niet gek veel duurder dan een ander voor doormeten, maar ik heb het geluk van her feit dat vervoer nooit sen issue is. Ik blijf er ook sceptisch over hoor, dat doormeten.

Voor de rest kan ik heel goed volgen wat je zegt over de toekomst. Het is volledig trail and error en alles zal zich vanzelf uitwijzen. Makkelijk is het iig niet.

Ten opzichte van reguliere vindt ik Den Hoek zeker goed te doen !
Jaren geleden zat ik met een opgegeven paard , Den Hoek heeft haar letterlijk gered . De merrie is inmiddels 19 jaar en zou anders amper 6 geworden zijn .

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 01:02

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien zeg ik nu iets wat je al doet.

Ik heb een pony gehad met chronische darmontsteking. Pony heeft een jaar lang diarree gehad. Dierenartsen wisten het ook niet op te lossen en gaven aan dat het waarschijnlijk altijd zo zou blijven door chronische beschadiging aan de darmen.

Ik ben op een gegeven moment NAf Biotics gaan geven en dat bleek echt de oplossing voor hem te zijn. De diaree stopte al vrij snel en de mest werd steeds steviger. Ik moest het wel echt dagelijks geven. Na 1 of 1,5 jaar kon ik af gaan bouwen naar 1x in de 2 dagen maar uiteindelijk alleen geven als hij af en toe (enkele dagen in het jaar) een keer diarree had. Meestal was het dan meteen de volgende dag weer over. Ik heb dit spul bij meedere mensen aangeraden die een paard hadden met diarree en alleen maar positieve ervaringen gehoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:34

Paard heeft denk ik darmbeschadigingen opgelopen door de bloedwormen, voordat die ontstekingen over zijn en het voer aan slaat kun je wel een jaar verder zijn.

Ik vind wat Marigo zegt erg zinnig, soms helpt een myotoxine binder ook goed tegen diarree.

Ik heb nog nooit gehoord dat bietenpulp schadelijk is, de pectine schijnt juist goed te zijn voor de maag.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:09

Ik vond Den Hoek ook erg duur, dus ik snap je twijfel. Het blijft een gok of het je verder gaat helpen of niet. Ik denk voor velen een laatste redmiddel, maar niemand die garanties kan geven over de uitkomst. Mijn ervaring is wel dat als je kiest voor die route en het toch eerst laagdrempeliger zoekt (natuurgeneeskundige) goedkoop(er) duurkoop blijkt te zijn en ik ook alleen nog maar voor holistisch dierenartsen zou kiezen.

Het is ook super lastig omdat iedereen met middelen aan komt en je inderdaad niet alles te gelijk wil proberen. Daarom was het voor mij een uitkomst omdat het uitmeten hier wel geweldig werkte, hoe sceptisch ik ook was. Het geeft toch sturing in al die middelen waar je uit kan kiezen.

De bietenpulp was Eric destijds ook geen fan van. Hij meette dat vaak negatief uit en veel paarden werden er gassig van.
Ik zie op onze stal en ook bij mijn paard dat het juist wel positief werkt.

Vreselijk lastig en herkenbaar het proces waar je nu gaat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:14

Worden paarden er gassig van of komen de gassen er beter uit en geeft het daarom verlichting in de darmen?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 09:42

Slmt9 schreef:
Ik vond Den Hoek ook erg duur, dus ik snap je twijfel. Het blijft een gok of het je verder gaat helpen of niet. Ik denk voor velen een laatste redmiddel, maar niemand die garanties kan geven over de uitkomst. Mijn ervaring is wel dat als je kiest voor die route en het toch eerst laagdrempeliger zoekt (natuurgeneeskundige) goedkoop(er) duurkoop blijkt te zijn en ik ook alleen nog maar voor holistisch dierenartsen zou kiezen.

Het is ook super lastig omdat iedereen met middelen aan komt en je inderdaad niet alles te gelijk wil proberen. Daarom was het voor mij een uitkomst omdat het uitmeten hier wel geweldig werkte, hoe sceptisch ik ook was. Het geeft toch sturing in al die middelen waar je uit kan kiezen.

De bietenpulp was Eric destijds ook geen fan van. Hij meette dat vaak negatief uit en veel paarden werden er gassig van.
Ik zie op onze stal en ook bij mijn paard dat het juist wel positief werkt.

Vreselijk lastig en herkenbaar het proces waar je nu gaat.

nou dat dus allemaal en ik heb ook het traject in Bodegraven nu lopen waar ik ook goed geholpen wordt alleen ben ik er nog niet vanaf.

Ik wil sowieso zelf ook weer een bloedonderzoek om te kijken of zijn bloedarmoede al aan het herstellen is, maar wat ik begreep vorige keer was dat we daar nog niet actief mee bezig waren omdat je anders de bloedwormen aan het voeren bent.

Den Hoek staat zeker op mijn lijst, misschien nog wel voor het transfauneren ook, maar ik wil dat dan wel openlijk uitspreken naar Bodegraven ook als het zover komt.

De NAF Biotics klinkt voor sommige als HET wondermiddel, maar ik lees ook dat het voor sommige paarden niets doet, dat maakt het ook zo lastig, er is niet 1 oplossing voor alle paarden.

Elisa2 schreef:
Paard heeft denk ik darmbeschadigingen opgelopen door de bloedwormen, voordat die ontstekingen over zijn en het voer aan slaat kun je wel een jaar verder zijn.

Ik vind wat Marigo zegt erg zinnig, soms helpt een myotoxine binder ook goed tegen diarree.

Ik heb nog nooit gehoord dat bietenpulp schadelijk is, de pectine schijnt juist goed te zijn voor de maag.

De Zeohorsefeed die hij krijgt is ook een myotoxine binder en nog meer zelfs.

Eigenschappen ZeoHorseFeed®:
afgifte van natuurlijke mineralen zoals; calcium, kalium, magnesium en ijzer;
voor sterke tanden en behoud van sterke botten;
versterkt de hoeven;
geeft een mooiere vacht (kleur en glans);
bindt mycotoxinen, met name Aflatoxinen;
bindt afvalstoffen, gifstoffen en zware metalen;
absorbeert ureum, ammonium, ammonia(k);
pH regulerend effect (pH-waarde tussen de 7,35 en 7,45) stabiliseert de pH-waarde;
voor een goed zuur-base evenwicht in de maag;
voor een goede maagfunctie/darmflora;
ZeoHorseFeed® is een zeer sterke antioxidant;
reinigen van het lichaam;
helpt bij het opnemen van vocht uit de darmen, helpt ontlasting dikker te maken;
ondersteunt snel herstel na training/sport (-prestatie);
tevens te gebruiken voor uitwendige huidverzorging. o.a. te gebruiken bij jeuk.
ZeoHorseFeed® kan het hele jaar gebruikt worden als extra ondersteuning voor een fit lichaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:44

Ow goedzo, dat geef je dus al! Sorry, heb ik overheen gelezen denk ik.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:29

Rizette schreef:
Worden paarden er gassig van of komen de gassen er beter uit en geeft het daarom verlichting in de darmen?

Nee, gassig als in bolle buik maar gas niet kwijt raken. Dat was bij mijn paard toen ook aan de orde. Knetterbol en de afvalstoffen die naar de voeten gingen ipv eruit (dus bevangen blijven worden).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:51

Even bijgelezen en misschien is het gewoon zo dat je geduld moet hebben.
Wat Marigo zegt, het kost gewoon tijd voordat alles weer normaal is, zeker omdat je ook prednisolon hebt gehad. Als je steeds dingen verandert, weet je ook niet of iets gaat helpen omdat je al weer met wat anders bezig bent.

Als transfauneren een oplossing is: de meeste klinieken doen dat ook, daarvoor hoef je niet naar Den Hoek.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:51

Complimenten TS voor je aanpak!!
Ik denk een goede keuze om naar de kliniek te gaan.
Het "aandringen" op een darmfoto snap ik wel en ik denk dat het "fijn" is dat het is uitgesloten aangezien ik té vaak ook heel veel "pilletjes en poedertjes" zie voorbij komen terwijl dan het de "sluipmoordenaar" zand is. Dus imo een hele geruststelling dat dit het niet is. (en imo zou dit ook écht stap nr 1 moeten zijn als je vage darmklachten hebt bij een paard)

Het weer herstellen van dit verhaal is denk ik wel een lange weg.
Dat word ook al vaker gezegd. en je bent wel op de goede weg denk ik.

Als je iets overweegt zou ik ook eerder geneigd zijn Den Hoek te zeggen dan bijvoorbeeld een cursus over kruiden. of ergens anders advies.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:51

Elisa2 schreef:

Die van mij hoef ik geen bieten of bietenpulp te geven. Gaat hij gelijk weer aan de dunne. Geldt ook voor winterpenen.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 14:10

Tijd voor een update!

We gaan ook eindelijk UP *\o/*

Ik heb de kliniek afgelopen maandag weer gesproken en haar constatering is als volgt;
Er zijn steeds een aantal dagen van verbetering geweest, maar tot nu nog niet blijvend goed gebleven. Waarschijnlijk is de darm toch dusdanig beschadigd en nog niet volledig hersteld daarvan.

Dat ik haar afgelopen maandag sprak waren zijn billen vanaf vrijdagavond schoon, ik heb zaterdag zijn staart en billen weer gewassen en geniet niet normaal van zijn gewassen staartje en billen elke dag te aaien :') we zijn nu woensdag en het gaat nog steeds goed *\o/*

De prednisolon kuur zou 6 nov stoppen, maar ze heeft mij geadviseerd om hierna nog 2 weken langer door te gaan tot 20 november. Dit omdat de darmen toch steeds een flinke terugval lieten zien en ze wilt zeker zijn dat die ontstekingen echt over zijn straks zodat de darm zich blijvend hersteld en niet tijdelijk. De zeohorsefeed en probiotica gaan we daarna pas om en om langzaam afbouwen, dat zal dus ook nog tijd kosten, omdat het niet zo is dat als het 1 dag goed gaat na stoppen dat het ook zo blijft. Langzaam minderen dus en maar 1 tegelijk. Ontwormen zou nu weer een grote belasting zijn en te snel weer ontwormen heeft niet het gewenste resultaat, ik moet dus 12 weken na de laatste keer ontwormen, begin januari is dat pas. Tussentijds heb ik contact met haar, in principe doen we pas als dan alles goed blijft gaan doen we weer bloedonderzoek. Alle waardes zouden zichzelf namelijk recht moeten trekken als je de oorzaak goed hebt weggenomen. Dan zouden we daarna kunnen kijken of hij weer langzaam op voordroog zou kunnen, maar dat is nu nog verre toekomst.

De osteopaat is ondertussen ook nog een keer geweest en heeft ook wat accupunctuur naalden gezet om oa het hele gebied rond zijn buik los te maken en te helpen ontspannen nu dat ook kan. Volgende week komt de cranio nog een keer. Ik loop leeg, maar alles voor een fitte en blije pony <3
Qua gedrag is hij al veel minder boos en komt veel met mijn knuffelen, echt fijn!

Voor nu ben ik ontzettend opgelucht en blij :D We zijn er nog niet, maar we zijn wel flink goed op weg! Ik tel echt af tot de pred klaar is en ik hem hopelijk weer wat meer in het werk kan zetten. Voorlopig ben ik vaak nog 2x per dag op stal voor de pred en later zijn supplementen etc, maar ik heb véél nieuwe energie nu :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:16

Wat fijn zeg! en je hebt enorm veel voor hem over.

Ik hoop dat de goede ontwikkelingen zich door zullen zetten. Inderdaad maar alles met rust en beleid.