Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:16

Klopt dan krijg je wijken waar ze rechtdoor willen of zo.
Maar dat is echt wel snel op te lossen bij een fijne ruiter.

Dan heb ik het niet over iemand recht uit de manege.
Dat bedoel ik dus niet met niet zo ervaren. Dat zijn bij mij zonder te willen beledigen beginners.

Precies almighty Zo hoort het :j
Je kijkt je wending in en gaat al. Ademt uit en je komt terug.
Denkt aan galop en dan maak je automatisch al een gewichtshulp en je bent er al.
Als je in galop verzamelt stijg je echt op. Van voor is geen gewicht meer. Zo geweldig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:31

Elisa2 schreef:
Babootje schreef:
Ik heb nog niet zo ervaren ruiters nog nooit goed afgestelde hulpen zien geven. Maar goed dat is een andere discussie.

Nee dan krijg je inderdaad dat ze been geven en het paard travers gaan lopen en dat soort dingen. :D :+

Of aandraven en iets teveel tegenhouden aan de voorkant en ze zitten in passage.

Ligt er ook nog aan of een paard dan vergevingsgezind is of dat die er van in de war raakt en gefrusteerd raakt. Daarom zijn ook niet alle paarden goede leermeesters. Maar inderdaad, een andere discussie.

Iemand die zelf gewoon een goede basis heeft en de hulpen t/m Z kent zou in de basis wel weg moeten komen op een goed getraind paard met een goede basis.

Hoeveel Z-paarden gaan in passage _O-? Kom op, dat is echt niet een standaard knopje :)).

Laten we het vooral niet te moeilijk maken. Z is basis, een beetje basisruiter kan daar prima mee uit de voeten. Al dan niet met wat begeleiding. Een Z-paard rijden is geen hogere wiskunde :).

rien10

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:35

Mee eens. Onze Z- E pony loopt eens in de week met een vriendin een groepsles nog net onder B niveau. En zowel de pony als de vriendin hebben er duidelijk lol in. Gaat helemaal goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:48

_San87_ schreef:
Hoeveel Z-paarden gaan in passage _O-? Kom op, dat is echt niet een standaard knopje :)).

Laten we het vooral niet te moeilijk maken. Z is basis, een beetje basisruiter kan daar prima mee uit de voeten. Al dan niet met wat begeleiding. Een Z-paard rijden is geen hogere wiskunde :).

En wat is een beetje basisruiter voor jou? T/m Z2 is de basis, dus bedoel je dan iemand die dat niveau rijdt of daaronder?
Ik heb vaak gezien dat ruiters (en geen beginners) een hoger opgeleid paard kochten en dat niet goed konden bijhouden. En vaak gezien (ook weer dit weekeind tijdens wedstrijd t/m ZZL) dat vrijwel niemand de basis goed op orde had. Er werd wel wat winst gereden maar magertjes. Dus hoe moeilijk of makkelijk denk je dan dat die basis is?
Ik zou het niet bagatelliseren.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:44

Een Z paard (netjes gereden) krijg ik mooi de bak rond. Een GP paard krijg ik nog niet eens fatsoenlijk van z’n plek. Gewoon teveel knopjes en te fijn afgesteld voor mijn kunnen. Dus toen ik opnieuw een paard zocht was mijn wens een zacht gereden (dus geen spierballen nodig) makkelijk nageeflijk te rijden paard op M/Z niveau. Voor een koper is het fijn als er een niveau van “africhting” aan een paard hangt…… of dat nou duits, chinees, frans, engels is…… en voor de verkoper is het fijn om te zien of de rijstijl past bij het paard. Door er een niveau aan te hangen, weten koper en verkoper waar ze aan toe zijn.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 16:13

Hallo allen

Hartelijk dank voor jullie tips!
Ik apprecieer alle activiteit in dit topic want zo blijft ie actueel en ik heb inmiddels ook wat pbs ontvangen!

echter de discussie mbt niveaus en welke ruiter een paard op wat voor niveau etc moet kopen gaat een beetje voorbij aan mijn topic. Ik snap dat het voer voor discussie is. Ik wil echter niet pretenderen dat mijn paard al op de pinken door de baan gestuurd kan worden dus dat geeft mogelijk een wat vertekend beeld voor de mensen die dit topic lezen en daaruit zouden concluderen dat ik een z of hoger klaar paard te koop heb.

Wellicht een idee om deze interessante discussie elders te voeren? Ik snap waarom hij is opgelaaid en het is verleidelijk dan hier daarover verder te gaan

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:44

Elisa2 schreef:
Babootje schreef:
Ik heb nog niet zo ervaren ruiters nog nooit goed afgestelde hulpen zien geven. Maar goed dat is een andere discussie.

Nee dan krijg je inderdaad dat ze been geven en het paard travers gaan lopen en dat soort dingen. :D :+

Of aandraven en iets teveel tegenhouden aan de voorkant en ze zitten in passage.

Ligt er ook nog aan of een paard dan vergevingsgezind is of dat die er van in de war raakt en gefrusteerd raakt. Daarom zijn ook niet alle paarden goede leermeesters. Maar inderdaad, een andere discussie.

Iemand die zelf gewoon een goede basis heeft en de hulpen t/m Z kent zou in de basis wel weg moeten komen op een goed getraind paard met een goede basis.
Dit is dus 100% hoe ik een keer compleet perongelijk een appuyement heb gereden :+ . Maar dit was op een paard dat erg vergevingsgezind is en zelf rekening houd met beginners. Als ik op een paard stap wat nerveus wordt van mijn onkunde zie ik dat idd ook nog wel niet zo lekker gaan. Maar ik rij idd ook nog niet zo lang (op dat moment minder dan een jaar, inmiddels wat langer maar nogsteeds beginner), en les daarom ook veel dus dat komt vast nog wel goed :j .

In mijn lessen is er focus op lichte teugeldruk, rijden op zit, van achter naar voor, kleine hulpen, etc. Met daarbij ook uitleg waarom iets dat jij doet het paard iets laat doen, en waarom je dat wel of niet wil. Als ik bokt mag geloven heb ik het daarmee al echt getroffen. Maar ook ik zou geen idee hebben wat voor stijl ik leer. Nou ben ik sowieso veel te beginner om iets voor TS te kunnen betekenen, maar ik vraag me wel af. Is het normaal dat er vermeld wordt welke stijl er gereden wordt (ben nu wel nieuwschierig dus ga het denk ik eens naavragen voor mezelf)? Zie het namelijk lang niet altijd staan (ook vaak genoeg wel hoor, maar lang niet altijd), en als dat idd normaal is zou het zomaar kunnen dat er ruiters zijn die aan TS haar eis van Duits klassiek voldoen en het niet eens weten.

Ben zelf trouwens ook echt null comma null competatief, gewoon in het algemeen al niet. Maar verbeter mezelf wel graag ten opzichte van mezelf. Hoef van mij dus ook niet op wedstrijd, en als ik dat ooit al ga doen zal het voor de lol en de feedback zijn. Maar hoop over de jaren toch wel de skill te ontwikkelen om op leuk niveau te kunnen rijden, gewoon voor mezelf en het paard waar ik op zit. Dus kan me ergens wel wat indenken bij het idee van TS dat wedstrijden niet de enige manier van niveauaanduiding zou moeten zijn. Maar ik snap ook wel dat een andere maatstaaf lastig kan zijn. Maarja, ook dat zeg ik allemaal dus als beginner, dus wat weet ik.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:39

Hoe Duits is Duits nog? Ik denk dat dat een beetje de vraag is.

Maar je vraag is HOE in contact te komen. Zo te lezen, is het balletje hier al gaan rollen.

Zou je kunnen leven met de gedachte dat iemand je paard zou willen kopen voor andere doeleinden dan het rijden volgens de klassieke Duitse rijschool? Wetende dat je paard wel een vijf sterren huis krijgt? Iemand die gewoon lekker buitenritten wil maken en zo af en toe wat dressuurmatig bezig is? Bijvoorbeeld.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 21:47

karijn schreef:

Maar je vraag is HOE in contact te komen. Zo te lezen, is het balletje hier al gaan rollen.

Zou je kunnen leven met de gedachte dat iemand je paard zou willen kopen voor andere doeleinden dan het rijden volgens de klassieke Duitse rijschool? Wetende dat je paard wel een vijf sterren huis krijgt? Iemand die gewoon lekker buitenritten wil maken en zo af en toe wat dressuurmatig bezig is? Bijvoorbeeld.

Nee ik vind het helemaal niet erg als iemand alleen buitenritten wilt maken of grondwerk of wat dan ook. Maar ik vind wel dat -ongeacht wat je doet - dit wel op een correcte eerlijke manier moet gebeuren. Het is alleen kwa gangwerk echt een heel erg dressuurpaard, dus ook op buitenrit.

Duits zoals ik les krijg is wel nog echt ouderwets duits van een oude meneer die intern op een strenge duitse school is opgeleid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:03

Zuidpool29 schreef:
karijn schreef:

Nee ik vind het helemaal niet erg als iemand alleen buitenritten wilt maken of grondwerk of wat dan ook. Maar ik vind wel dat -ongeacht wat je doet - dit wel op een correcte eerlijke manier moet gebeuren. Het is alleen kwa gangwerk echt een heel erg dressuurpaard, dus ook op buitenrit.

Duits zoals ik les krijg is wel nog echt ouderwets duits van een oude meneer die intern op een strenge duitse school is opgeleid.

Dat noemen we dat je les hebt van een van de laatste oude meesters in de Duits klassieke dressuur. Bofkont!!
Ik begrijp je dilemma.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:06

Als ik het goed heb komt hij te koop.
Sterkte en succes met de verkoop.

Mijn aanbod blijft staan.
_/-\o_

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:32

Almighty schreef:
Ik snap wat topic neemster bedoelt hoor. Heb zelf een Frans gereden paard dat is toch ook stukje anders rijden dan ik voorheen aangeleerd heb! Die is zo fijn gevoelig gereden dat er geen hand en been aan te pas komt maar puur je zit en ademhaling in orde is! Die verruimd en komt daarop terug voert zijn buiging en stelling er zelfs op uit. Hoe luier jij bent hoe fijner hij is. En van nature komt zijn kont in gang nog nooit zo makkelijk kunnen rijden. Alleen als hij in werk te heet wordt en niet op zit en adem lukt hoef je je teugel alleen op te tillen niet eens vast te pakken. Galop komt ook uit je bekken. Voor mij was dit eyeopener hoe fijn dit is. Je hoeft voor het werk niet eens zadel en hoofdstel op als je geen zin hebt. Hij doet het bijna alleen. In begin zat ik in de weg met alles bij hem

Ja oke, maar zo heb ik er ook 1. En die is door een gewoon goede springruiters gereden die helemaal niet bezig zijn met deze 'onzin en stromingen' en ook niet met 'dressuuroefeningetjes'. Die hebben gewoon een fijngevoelig paard gevoeld en daar op afgestemd mee gereden. Gewoon omdat dat hun werk nou eenmaal leuk maakt.
Ik ging er vervolgens, met mijn beperktere capaciteiten, op zitten zonder 'stromingen of filosofie' en kwam er vrij vlug achter dat less more was. En die kan ik nu ook zo ongeveer op gedachte rijden. Gewoon omdat het kan en super tof is. Niet omdat ik me tot een bepaalde stroming of niveua schaar.

Dus ik hoop dat TS aar blik een klein beetje kan openen en de rust in haar hoofd vind om gewoon op zoek te gaan naar een ruiter die past bij haar paard. Zodat haar paard gewoon een fijn leven verder kan hebben zonder dat TS zich bovenmatig veel zorgen hoeft te maken in deze nare situatie. Want die mensen zijn vast te vinden als je er iets minder labels aan hangt en gewoon de persoon beoordeelt op de klik.

Sta anders open voor een proeftijd TS. Geef de potentiële koper (en jezelf) de kans om je paard wat langer, onder jouw begeleiding of die van je instructeur, te rijden voor ze (en jij) beslissen. Nee, daar zit niet iedereen op te wachten. Maar daar is wellicht JUIST een doelgroep voor te vinden in de groep mensen die echt naar iets specifieks op zoek is. Een die groep zit al dichterbij jouw ideaalbeeld gok ik zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:44

GabberGill schreef:
Sorry TS ik heb niet het hele topic doorgelezen. Indien nodig je weet me te vinden. Ik ga de plek zelf toch niet vullen.

@koper en BeFunny
Ik heb altijd geleerd dat als je iets hebt wat een ander nodig heeft dat je Dat best kan delen. Ik zou dit zelf ook waarderen richting mij. Helemaal als je echt niet wilt verkopen maar niet anders kan

Ik vind het ook een heel lief aanbod van je. Omdat ik begrijp hoe erg het kan zijn als je tegen je zin maar door noodzaak gedreven je paard moet verkopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:15

ik vind de wens van de TS heel begrijpelijk.
zelf verkoop ik mijn reining getrainde paarden ook niet aan iedereen.
die gaan alleen naar goede adressen. en die komen zelf via trainers, daar hoef ik niet voor te adverteren.
nu heb ik het geluk ik ook niet hoef te verkopen. ze moeten niet weg
maar het is dus op zeker wel handig als je een voor jou betrouwbaar persoon hebt die jou paarden kan aan bevelen bij de juiste mensen.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 16:16

Ja ik baal ook dat mijn instructeur niemand weet.
Ik hen bij verschillende instructeurs gepolst of ze mensen weten maar van hen helaas geen reactie of ze weten niemand. Ik hoop dat ik nog reactie krijg.

Ik heb gelukkig via dit topic wel al een hele serieuze reactie die wel eens heel goed passend kan zijn. Dat was geloof ik meteen de eerste reactie van iemand die een paard zocht toen ik nog geen advertentie had geplaatst. Zij komt in oktober kijken.

Ik krijg overigens vrij weinig reactie op mijn advertentie maar dat vind ik prima. Wellicht post ik nog wat extra foto’s om wat meer aandacht te trekken maar ik merk dat mensen dan minder lezen en meer op de foto afgaan.

Maargoed het hoeft er natuurlijk maar 1 goede te zijn als dat doorgang mag vinden! Ik hoop het van harte want het klinkt erg goed voor hem. Dus nu maar wachten op oktober

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:53

Je advertentie is ook best summier. Wat meer foto's zou helpen. Ook een goede standfoto, dus echt vanaf de zijkant. Informatie over de afstamming. En filmpjes. Onder het zadel en/of los bewegen.
Als mensen van ver moeten komen is het fijn om al van tevoren iets van het paard te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:22

Dat kunnen ze TS ook vragen n.a.v. de advertentie. TS zoekt een specifiek soort mens, dan is deze advertentie prima vind ik :).

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:28

Misschien een idee om hem in Duitsland te verkopen? Hier zijn er definitief meer mensen die volgens de klassieke dressuur rijden. Je kunt ook verschillende instructeurs in Duitsland eens benaderen of ze klanten hebben die een paard zoeken. Bijvoorbeeld Anja Beran.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 10:56

Babootje schreef:
Je advertentie is ook best summier. Wat meer foto's zou helpen. Ook een goede standfoto, dus echt vanaf de zijkant. Informatie over de afstamming. En filmpjes. Onder het zadel en/of los bewegen.
Als mensen van ver moeten komen is het fijn om al van tevoren iets van het paard te zien.

Dat kunnen ze prima vragen als ze geïnteresseerd zijn vind ik. En ik maak natuurlijk ook niet met jan en alleman een afspraak dus daar wordt eerst uitgebreid telefonisch gesproken en filmpjes. Ik zet misschien nog een standfoto maar nogmaals ik heb ook geen zin in mega veel reacties.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 10:57

_Malu_ schreef:
Misschien een idee om hem in Duitsland te verkopen? Hier zijn er definitief meer mensen die volgens de klassieke dressuur rijden. Je kunt ook verschillende instructeurs in Duitsland eens benaderen of ze klanten hebben die een paard zoeken. Bijvoorbeeld Anja Beran.

Ja ik heb nu een serieuze optie en als dat niks wordt ga ik dat nog doen

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:04

Uit je vorige post lijkt het alsof je vooral wilt dat er niet volgens de moderne dressuur gereden wordt. (wat ik super snap) Dus dan kun je ook eens richting academische rijkunst of Légèreté kijken. Ik geloof vooral academische rijkunst vind je in Nederland ook wel. En anders is er op de site van Bent Branderup een lijst met instructeurs die je misschien eens kunst vragen of ze je helpen te bemiddelen. Wel met de kans dat je paard dan natuurlijk ver op transport moet.

Super dat je misschien een serieuze optie hebt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:25

Dan zou ik eerder nog Simpelman benaderen, hij is Frans klassiek dat heel dicht tegen Duits klassiek ligt. Mijn instructrice, Duits klassiek, vond hem goed bezig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:28

Academisch gereden paarden worden net zo kapot gereden als bij de moderne dressuur en heeft echt niks met Duits klassiek te maken.

Zou daar ver weg van blijven, de tip om in Duitsland te verkopen is misschien nog wel een goede.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:10

Elisa2 schreef:
Academisch gereden paarden worden net zo kapot gereden als bij de moderne dressuur en heeft echt niks met Duits klassiek te maken.

Zou daar ver weg van blijven, de tip om in Duitsland te verkopen is misschien nog wel een goede.

Jij schrijft wat ik niet durfde te schrijven om juist de discussie te vermijden :j . Ik lig dus nu helemaal dubbel om jouw onverbloemd en post.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:20

pien_2010 schreef:
Dan zou ik eerder nog Simpelman benaderen, hij is Frans klassiek dat heel dicht tegen Duits klassiek ligt. Mijn instructrice, Duits klassiek, vond hem goed bezig.

Hij is wel uit dat topic dat TS eerder al aanhaalde. :D