Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:29

Robijntjah schreef:
Gemiddeld is vreemd want ik viel in alle standaard regelingen en er waren juist geen uitzonderingen mogelijk.
Een Wajong uitkering (iig de oude regeling) was een standaard bedrag, niets persoonlijks aan.

De huur die je aankon met dat bedrag was nergens 750 euro.

Hoe kom je aan die gemiddelde bedragen?

Wil je nou Perse je gelijk halen.
Dit is niet relevant aan de vraag van TS

Overigens geeft de TS ook te weinig info of een paard haalbaar is voor haar.
Maar een eigen paard met een uitkering ongeacht welke met uitzondering van bepaalde verzekeringen is gewoon pittig en vergt veel aanpassing in je levensstijl

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:30

Hmmm ik ken meerdere mensen die een paard of pony hebben en bijstand ontvangen.
Nooit gevraagd hoe ze dat doen maar ik bemoei me nooit met dat soort dingen.
Die zorgen toch heel goed voor hun paardjes en hebben lekker de tijd ervoor om er van te genieten.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:30

Het belangrijkste verschil met bijstand en andere uitkeringen is dat de bijstand een vermogenstoets kent. Je mag niet meer dan ruim 6000 euro vermogen hebben. Op internet is makkelijk te vinden wat daarin mee telt. Voorbeeld sppargeld, maar ook sieraden en andere kostbaarheden of een auto. Ik kan me zomaar voorstellen dat een paard ook meetelt. Dan moet je eerst de bezittingen verkopen en dat geld opmaken voor je een uitkering krijgt.
Als je nu bijstand hebt, heb je dus niet meer dan 6000 euro aan spaargeld en dergelijke. Daar moet je dan een paard van kopen, maar ook andere spullen als er iets kapot gaat.
Ik gun iedereen een paard, maar dit lijkt mij geen handige keuze.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:32

Hobbyhorse schreef:
Hmmm ik ken meerdere mensen die een paard of pony hebben en bijstand ontvangen.
Nooit gevraagd hoe ze dat doen maar ik bemoei me nooit met dat soort dingen.
Die zorgen toch heel goed voor hun paardjes en hebben lekker de tijd ervoor om er van te genieten.

Deze reactie vind ik ergens een beetje jammer. Een soort van verheerlijking van de bijstand, omdat ze tijd hebben om van hun paardjes te genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:32

Je leert echt anders omgaan met geld als je in die situatie zit.

Overigens had mijn paard toentertijd ook een aandoening die mij dik 2000 euro aan da kosten heeft gekost, dat kon ik gewoon betalen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:34

Robijntjah schreef:

Overigens had mijn paard toentertijd ook een aandoening die mij dik 2000 euro aan da kosten heeft gekost, dat kon ik gewoon betalen :j

Dat kan wel zijn. Maar zoals eerder aangegeven is een Wajong uitkering niet te vergelijken met de bijstand. Er wordt heel anders getoetst.

Ik denk ook niet dat het TS helpt door te reageren vanuit een uitkeringssituatie. Dat geeft een vals beeld van de mogelijkheden. Die in de bijstand echt niet ruim zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:35

Wat zijn de uitkeringen in nederland hoog , en de miniumlonen laag.Dat verbaast me toch wel een beetje.Snap nu ook wel dat mensen paarden van uitkeringen kunnen houden.
In belgie zijn er zoveel aanvullende potjes niet en kan je met 1000 euro amper je hoofd boven water houden laat staan een paard kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:36

Dit zijn de bijstandsuitkeringen:

Gezin: 100% van netto minimumloon = 1.336,42 euro per maand
Alleenstaande ouder: 70% van het netto minimumloon =935,49 euro per maand
Alleenstaande: 50% van het netto minimumloon = 668,21 euro per maand

Daar komen eventuele toeslagen nog bij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:42

Robijntjah schreef:
Gemiddeld is vreemd want ik viel in alle standaard regelingen en er waren juist geen uitzonderingen mogelijk.
Een Wajong uitkering (iig de oude regeling) was een standaard bedrag, niets persoonlijks aan.

De huur die je aankon met dat bedrag was nergens 750 euro.

Hoe kom je aan die gemiddelde bedragen?

Ik werk als financieel adviseur :)
Ik zie die bedragen dus daadwerkelijk langs komen, vandaar.
Waarbij ik wel moet zeggen dat ik niet met mensen in de bijstand werk, daarom heb ik ook geen verstand van de toeslagen en die ook niet toegevoegd :n.
Ik ben echt alleen uit gegaan van een gemiddeld kostenplaatje van een alleenstaande in Nederland :)

Om mijn verhaal wellicht wat te verduidelijken.
Ik ben dus in mijn verhaal uitgegaan van iemand die al ergens woont en in de bijstand is gekomen.
Want wat je aandraagt is een goed punt, op het moment dat jij nog een woning moet gaan huren krijg jij geen gemiddelde huur :n
Maar dan kan je ook geen auto kopen dus kan die ook uit de berekening :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:45

Robijntjah schreef:

Dat is zonder meer waar, toen mijn partner zijn baan verloor (en ik nog studeerde) heeft hij ook tijdelijk in de bijstand gezeten en hij is er echt beter uitgekomen als dat hij er in is gegaan qua financiën.

Dat zie hoor ik ook terug van collega's en zakenrelaties die wel met cliënten in de bijstand werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:47

beatje schreef:
Wat zijn de uitkeringen in nederland hoog , en de miniumlonen laag.Dat verbaast me toch wel een beetje.Snap nu ook wel dat mensen paarden van uitkeringen kunnen houden.
In belgie zijn er zoveel aanvullende potjes niet en kan je met 1000 euro amper je hoofd boven water houden laat staan een paard kopen.

Uitkeringen zijn idd ook heel hoog. Ik heb het geluk dat ik ruim 400/500 euro meer verdien als het minimum loon voor m'n leeftijd. Maar ik werk daar dan ook hard voor, en heb netjes mijn studie afgerond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:48

M_D_H schreef:
Robijntjah schreef:

Dat is zonder meer waar, toen mijn partner zijn baan verloor (en ik nog studeerde) heeft hij ook tijdelijk in de bijstand gezeten en hij is er echt beter uitgekomen als dat hij er in is gegaan qua financiën.

Dat zie hoor ik ook terug van collega's en zakenrelaties die wel met cliënten in de bijstand werken :)

Ik pluk er nu nog de vruchten van, ik merk dat ik veel bewuster met geld om ga dan mensen om mij heen, ook als ik het geld wel (ruim) heb.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:52

beatje schreef:
Wat zijn de uitkeringen in nederland hoog , en de miniumlonen laag.Dat verbaast me toch wel een beetje.

Precies! Dat verbaasde mij ook toen ik vanuit een WW op zoek was naar een baan een aantal jaar geleden. Ik kon makkelijk een fulltime baantje als klantenservicemedewerker bij een zorgverzekeraar krijgen, maar het minimumloon wat dat betaalt was vele malen lager dan mijn WW en indien ik in de bijstand terecht was gekomen had ik door de toeslagen die ik dan zou krijgen voor hetzelfde inkomen ook nog gewoon thuis kunnen blijven zitten... Toen ik het UWV dit voorrekende aan de telefoon en ik vroeg of ik dan niet gek zou moeten zijn om aan het werk te gaan was het antwoord "Ja." Meer kwam er ook niet meer uit :+ De verhouding van uitkeringen tov het minimumloon is écht scheef.

Overigens ben ik toen wel zo gek geweest om voor dat minimumloon te gaan werken ipv op mijn krent op de bank te blijven zitten en "alle tijd te hebben om van mijn paard te genieten" zoals hier eerder gesteld werd, maar goed dat is een mentaliteitsdingetje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:56

Tja, ik heb een redelijk salaris, werk 40 uur en eigen huis en auto.
Mijn paard heb ik al 25 jaar en hij mag blijven tot hij doodgaat maar zelfs ik neem daarna geen ander paard meer.Puur om het feit dat het te duur wordt.

Ik kan niet vaak uit eten, ga nooit op vakantie, dagjes weg, kleding kopen etc omdat ik een reserve potje voor mijn oudje met gebreken op moet sparen steeds. Dat geeft niks, heb het voor hem over maar hierna ga ik het anders doen.

Daarbij kan ik een paard niet meer bieden wat tegenwoordig nodig is in deze regio ( het gooi) en met name de combi veel buiten in de winter / goede accommodatie wordt veel te prijzig of is te ver weg ( en dan weer benzine kosten)

Als ik zie wat hij me nu kost op dit moment aan stalling, speciaal beslag en dure medicatie....
wie zegt dat een volgend dier wél zonder ijzers kan/zonder medicatie/goed gezond blijft....

Wanneer ik waarom dan ook in de bijstand terecht zou komen zal ik er alles aan doen om hem te houden maar ik zal nooit een paard of ander dier aanschaffen wanneer ik het niet de zorg kan geven die het wellicht ooit nodig zal hebben. En hij is 32, misschien zou ik zelfs afscheid nemen wanneer ik het niet meer kan betalen....beter dat dan ergens zetten waar hij niet de zorg krijgt die nodig is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:57

Ik ben er ook verbaasd over durfde het eerst niet te typen maar ik werk 5 dagen per week en mentaal en lichamelijk ook best zwaar werk. Verdien eigenlijk net teveel voor toeslagen maar als ik lees over de bedragen van uitkeringen, toeslagen, kwijtschelding etc dan vraag ik me af of ik op jaarbasis nou echt nog meer over hou dan mensen met een uitkering? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:57

Ik heb een redelijk salaris en een goedkope huurwoning, ik krijg geen toeslagen en zou echt niet weten hoe ik een paard zou moeten stallen en onderhouden. Razend knap als mensen in de bijstand dat wel kunnen. Van mij mogen ze hoor, absoluut. Maar ergens heb ik wel iets van als je kunt rijden, mesten, verzorgen etc kun je ook werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:58

Vientje schreef:
beatje schreef:
Wat zijn de uitkeringen in nederland hoog , en de miniumlonen laag.Dat verbaast me toch wel een beetje.

Precies! Dat verbaasde mij ook toen ik vanuit een WW op zoek was naar een baan een aantal jaar geleden. Ik kon makkelijk een fulltime baantje als klantenservicemedewerker bij een zorgverzekeraar krijgen, maar het minimumloon wat dat betaalt was vele malen lager dan mijn WW en indien ik in de bijstand terecht was gekomen had ik door de toeslagen die ik dan zou krijgen voor hetzelfde inkomen ook nog gewoon thuis kunnen blijven zitten... Toen ik het UWV dit voorrekende aan de telefoon en ik vroeg of ik dan niet gek zou moeten zijn om aan het werk te gaan was het antwoord "Ja." Meer kwam er ook niet meer uit :+ De verhouding van uitkeringen tov het minimumloon is écht scheef.

Overigens ben ik toen wel zo gek geweest om voor dat minimumloon te gaan werken ipv op mijn krent op de bank te blijven zitten en "alle tijd te hebben om van mijn paard te genieten" zoals hier eerder gesteld werd, maar goed dat is een mentaliteitsdingetje.

Nou ja, ik kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze wel thuis blijven zitten wanneer loon voor werk lager is dan de uitkering. Daarin moet iets veranderen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:02

_San87_ schreef:
Nou ja, ik kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze wel thuis blijven zitten wanneer loon voor werk lager is dan de uitkering. Daarin moet iets veranderen.

Dat bedoel ik inderdaad ook, als je enige uitzicht is altijd maar je het schompes werken tegenover minumumloon, en je met uitkering vangen op de bank evenveel overhoudt....dat motiveert echt niet. De verhouding is hardstikke scheef.

Bij mij waren er meer factoren die meespeelden (wel werken stond beter op mijn CV dan thuis zitten, en heeft me ook mijn huidige baan deels opgeleverd) waardoor het voor mij echt wel meerwaarde had om dat baantje tijdelijk te gaan doen terwijl dat financieel ongunstig was, maar als die factoren er niet zijn dan snap ik de keuze om te blijven bankzitten in deze situatie wel. Zeker als echt geen uitzicht is op verbetering van salaris door gebrek aan opleiding etc. Die motivatie moet door het beloningssysteem voor werken toch echt beter gegeven gaan worden, uitkeringen omlaag en minimumloon omhoog om werken weer te gaan lonen bijvoorbeeld, of met een ander toeslagsysteem gaan werken...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:05

Roxx_91 schreef:
Ik heb een redelijk salaris en een goedkope huurwoning, ik krijg geen toeslagen en zou echt niet weten hoe ik een paard zou moeten stallen en onderhouden. Razend knap als mensen in de bijstand dat wel kunnen. Van mij mogen ze hoor, absoluut. Maar ergens heb ik wel iets van als je kunt rijden, mesten, verzorgen etc kun je ook werken.

Vind ik ook

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:08

Klopt, ik ben ook zeer verbaasd hoe weinig het werken loont. Het enige is wel dat je mogelijk hoger op kunt werken en zo doende in de toekomst meer kunt gaan verdienen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:10

_San87_ schreef:
Elinaa schreef:
Afgezien van het feit dat je voor 150 euro pm makkelijk een paard kunt
Onderhouden...

Die gemeentelijke belastingen kun je kwijtgescholden krijgen als je zo'n laag inkomen hebt.

Edit: Ik wil hiermee trouwens niet zeggen of aanraden om een paard te kopen met een laag inkomen.

Voor 150 euro per maand makkelijk een paard kunnen onderhouden geloof ik niet zo in. Met veel moeite zal het misschien lukken. Mits je geen tegenslagen hebt.

Ik lieg er toch echt niet om.

Als je gemeentegrond huurt kun je voor een paar tientjes per jaar al een leuk stukje grond pachten.
Natuurlijk moet je net geluk hebben en alles zelf onderhouden maar financieel gaat het makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:11

Blussem schreef:
Klopt, ik ben ook zeer verbaasd hoe weinig het werken loont. Het enige is wel dat je mogelijk hoger op kunt werken en zo doende in de toekomst meer kunt gaan verdienen.

Er word tegenwoordig eigenlijk een soort van verborgen eis gesteld dat je hbo of hoger moet hebben gestudeerd om een normaal inkomen te krijgen. Ik had het geluk met een zeer hoog startsalaris voor mijn leeftijd en opleiding. Maar dat is voor anderen van mijn leeftijd wel es anders die alleen mbo hebben bijv.

janouk

Pppfff ik zou echt niet weten hoe je in de bijstand jezelf en een paard kan onderhouden.

Net de dierenarts rekening binnen van vorige maand. 1 pony met heftige koliek, twee dagen. ,veearts 5 keer geweest, 1300 euro.
Pony is er gelukkig nog.

Nu heb ik een eigen bedrijf en kan ik het betalen, maar hoe dan als je een bijstand uitkering heb. Die maandelijkse lasten...maar vooral de onverwachte uitgaven.

MyWishMax

De bijstand is niet iets waarbij je er voor kan kiezen om op de bank te blijven zitten. In deze gemeente heb je na toekenning al met een allemaal bijeenkomsten om te kijken waar je hulp bij nodig hebt en een sollicitatieplicht. Als je dat niet doet of werk weigert stopt de uitkering. Het is geen uitkering zoals ziektewet of wajong of wia oud waarbij je geen verplichting hebt qua solliciteren of werken, tenzij je daar speciaal ontheffing voor gekregen hebt.

Ik heb geen idee hoe je een paard zou moeten onderhouden met een bijstandsuitkering. Ik ben al blij als ik het einde van de maand haal, spaargeld wad er heel snel doorheen. Maar ik heb extreem hoge medische kosten waar ik geen hulp bij krijg. Daarnaast mag ik 0 euro bijverdienen omdat ik zzper was.

Er zijn trouwens ook regels dat je moet aangeven als je iets krijgt van anderen. Geld of hulp, soms wordt dat ingehouden van de uitkering namelijk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:12

Kan ook hoor, ik sta all inclusive voor 170 euro. :j