Als je overal in Nederland kon wonen: waar beste stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:45

Mijn ervaring is wel dat ze op de Veluwe een beetje stug zijn. Niet onvriendelijk, maar wel een beetje stijf. Maar dat vind je misschien al gauw als je uit Amsterdam komt ;)

Achterom

Re: Als je overal in Nederland kon wonen: waar beste stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:30

Als ik overal kon wonen, dan zou ik exact wonen waar ik nu woon, in de Achterhoek met de paarden aan huis.
Natuurlijk heb ik alleen in het oosten gewoond (Achterhoek en Twente) maar mijn ervaring is wel dat het lastig, dan wel onmogelijk is om een pensionstal te vinden die aan al je wensen voldoet. Twee keer jaren dezelfde stallen gehad in Twente, maar uiteindelijk zie je toch vaak dat het steeds minder buiten wordt. En dat het geld wordt geïnvesteerd in nieuwe bakbodems e.d. Blijkbaar zijn de wedstrijdruiters die minder hebben met paarden buiten een lucratievere groep voor veel pensionhouders.
Qua mentaliteit moet ik eerlijk zeggen dat Achterhoekers denk ik voor westerlingen soms wat stug kunnen overkomen, maar als jij je goede wil toont is het al snel goed. Zo ben ik zelf in het bestuur van het dorpshuis gegaan hier, dan hoor je er al snel helemaal bij, geen probleem :)
Maar nee, ik ga ook geen stallen verhuren (ook al weleens de vraag gehad) want daar zit ik echt niet op te wachten.

mala26

Re: Als je overal in Nederland kon wonen: waar beste stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:20

Ik zou blijven zitten waar ik zit.
Stal waar mijn paarden altijd hebben gestaan zou ik zo weer terug naar toe gaan als pensionklant.
Het is een manege/pension. Waar ze nu bezig zijn met aanbouw voor nieuwe pensionstallen en nog een kleine binnenbaan erbij.
Ze hebben 3 buitenbanen, straks dus 2 binnenbanen, paarden komen in de zomer van 8 tot 18 (vaak nog wel langer) buiten in de winter, afhankelijk van het weer tot een uur of 3.
Maar een van de fijnste dingen daar is de sfeer op stal. Iedereen is welkom maar je moet niet met een air rond gaan lopen of je heel wat bent. Iedereen helpt elkaar of je nou een manege ruiter bent of een eigen paard hebt. En of je nou wedstrijden rijd of recreatie ruiter iedereen doet gewoon gezellig. Scheelt ook dat er niet meer dan 10 in pension staan. Maar echt nog nooit gezeur gehad daar.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:54

Waar ik nu sta: bij particulieren met (verstand van) paarden op 5 km. van mijn huis.

Geen gezeur met staleigenaren of andere pensionklanten, genoeg en goed hooi voor de paarden en altijd voldoende en schoon strooisel in de box en een volle waterbak.

Alles gaat in goed overleg en als er iets met mijn paarden is, bellen ze meteen.

Allemaal zaken die ik bij de vorige stal miste.

Edit:dat was dus de stal waar jullie het eerder al over hadden. :')

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:08

Roux schreef:
har166 schreef:
Waarom bevielen die stallen niet? Overal kan het tegenvallen. Ik heb naar alle tevredenheid op een stal in Drenthe gestaan totdat ik mn pony verkocht en als ik een nieuwe koop gaat hij daar ook weer heen. Op iedere stal zal iets zijn wat je zelf anders zou doen. Dus ik zou zeggen de perfecte stal is aan huis.

of ze staan 24/7 buiten, maar geen schuilgelegenheid
of mooie verhalen van de staleigenaren, waar in de praktijk niks van terecht komt (paarden op dun laagje nat vlas en veel te weinig stoffig hooi.Water of niet bijgevuld of niet schoongemaakt dus groene drab. Je mag niks zeggen of zelf doen want dan gaan ze uit hun plaat)
of stal met als stalgenoten paar chagrijnige mensen die de hele tijd opmerkingen hebben over wat je allemaal fout doet

ik wil gewoon een stal waar ie minstens tijdens het licht buiten is in de winter en in de zomer zo veel mogelijk,
waar ie genoeg en goed hooi krijgt
waar ie voldoende schoon water krijgt
waar mensen elkaar in hun waarde laten
bak/liefst bos op stapafstand
binnen een straal van 10 km, auto is geen optie, ik moet op de fiets

is het teveel gevraagd? Ik weet t niet. Dacht van niet, maar ...

Nee het is niet te veel gevraagd, maar mijn ervaring is dat het een utopie is om dat voor elkaar te krijgen als je hem op pension moet zetten. Ik heb zelfs op stallen gestaan waar het 400 per maand was, ook voor de shet (15 jaar geleden al zelfs, wel in het westen) en daar stonden ze hooguit 3 uurtjes buiten en in hun eigen zeik in de stallen. Ik doe het nu al weer jaren zelf. Dat is keihard werken en kost minstens net zo veel (eigenlijk meer), maar ik kan doen hoe ik het wil en aanpassingen maken zoals ik nodig vind....